به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در رأس تیم مذاکره کننده هسته‌ای به منظور شرکت در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای و گفت‌وگو با هیأت مذاکره کننده آمریکایی صبح امروز (یکشنبه) راهی لوزان سوئیس شد.

در این دور از رایزنی‌ها علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حضور دارد. ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز در این دور از گفت‌وگوها شرکت می‌کند.

دور جدید رایزنی‌های ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه و با حضور معاونان وزرا و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است از امروز (یکشنبه) ۲۴ اسفند ماه (۱۵ مارس) در لوزان سوئیس برگزار شود.

ظریف هم قرار است روز دوشنبه (۲۵ اسفند ماه) به بروکسل برود و به همراه وزرای خارجه انگلستان، فرانسه و آلمان با فدریکا موگرینی دیدار و گفت‌وگو کند.موگرینی از فرانک والترین اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و محمدجواد ظریف دعوت کرده در نشستی ویژه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کنند.

پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه ۱۳۹۳ به این نتیجه رسیدند که حصول توافق جامع به دلیل اختلافات موجود امکانپذیر نیست، توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) را برای هفت ماه تمدید کرده و البته تأکید کردند که همه تلاش خود را صورت خواهند داد تا ظرف چهار ماه مذاکرات به نتیجه برسد.

در بیانیه‌ای که توسط ظریف و اشتون در سوم آذر ماه قرائت شد، آمده است: «ما و وزرای خارجه کشورهای ۱+۵، توافق کرده‌ایم که تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم. تصمیم گرفته‌ایم که مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیر ماه سال ۱۳۹۴ تمدید کنیم تا امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود. ما قصد داریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقی‌مانده تا نهم تیر ماه به منظور نهایی کردن هرگونه تعهدات کار فنی و یا نگارشی احتمالی باقی مانده استفاده کنیم. ایران و کشورهای ۱+۵ مجدداً تاکید می‌کنند که کماکان تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع اجرا خواهند کرد.»

در همین راستا و پس از آن رایزنی‌های فشرده‌ای در شهرهای ژنو،‌ برلین، پاریس، زوریخ، استانبول و مونیخ در سطح معاونان، کارشناسان و وزرای خارجه برگزار شد.

در آخرین دور رایزنی‌های هسته‌ای، ایران و آمریکا از روز دوشنبه ۱۱ اسفند ماه به مدت سه روز در شهر مونترو سوئیس به رایزنی درباره توافق جامع هسته‌ای پرداختند.

این رایزنی‌ها با حضور وزرای خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، وزیر انرژی آمریکا، معاونان وزرای خارجه و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی چهار دور برگزار شد و جمعا طرفین در این سطح ۱۳ ساعت گفت‌وگو کردند.

علاوه بر آن معاونان وزرا نیز به همراه اشمیت به گفت‌وگو پرداختند و صالحی و مونیز نیز پنج دور به صورت دوجانبه در خصوص ابعاد فنی موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

کارشناسان دو طرف نیز در این سه روز در طی نشست‌هایی به بررسی راه‌های حل اختلافات بر سر راه‌حل جامع هسته‌ای پرداختند.

بعد از رایزنی‌های ایران و آمریکا، ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی به گفت‌وگو پرداختند و روز پنجشنبه ۱۴ اسفند ماه نیز چهاردهمین نشست عمومی ایران و ۱+۵ در سطح معاونان در مونترو سوئیس برگزار شد و پس از آن هم معاونان وزیر خارجه ایران با نمایندگان روسیه و چین در گروه ۱+۵ به صورت دوجانبه به رایزنی پرداختند.

ایران و آمریکا اول اسفند ماه نیز به مدت چهار روز در ژنو به گفت‌وگو پرداختند.

آنگونه که علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بعد از گفت‌وگوهای مونترو با بیان اینکه بن‌بست‌های فنی در مذاکرات رفع شده، گفت:در این مذاکرات درباره غنی‌سازی رآکتور تحقیقاتی اراک، موضوع تحقیق و توسعه، موضوع فردو و برخی مسائل کوچک‌تر گفت‌وگو کردیم. در موضوعات مربوط به غنی‌سازی و رآکتور اراک قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم و توانستیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های ساختگی آنان را با پیشنهاد فنی که ارائه کردیم برطرف کنیم.

معاون رئیس جمهور همچنین درباره دستور کار مذاکرات لوزان نیز اظهار داشت: موضوعات اصلی مذاکره عمدتاً درباره تحقیق و توسعه و فعالیت‌های فردو خواهد بود و دو سه موضوع فرعی نیز خواهیم داشت.