به گزارش پارس به نقل از  فارس ، مقصد چهاردهمین سفر استانی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به همراه اعضاء کابینه یازدهم سفر به استان قم بود.

در سفر دو روزه رئیس‌جمهور به شهر مقدس قم، روحانی با مراجع عظام تقلید، روحانیون و حوزویان دیدارهایی داشت؛ با توجه به اهمیت این سفر و دیدار رئیس جمهور با مراجع عظام تقلید گفت‌وگویی را در این زمینه با حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور کشورمان انجام دادیم که در ادامه می‌آید.

حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی، به ارزیابی سفر رئیس‌جمهور به شهر مقدس قم و دیدار روحانی با علما و مراجع عظام تقلید پرداخت و اظهارداشت: دیدار با مراجع هم وظیفه رئیس‌جمهور است و هم در برنامه‌های رئیس‌جمهور قرار داشت.

وی بر همین اساس تصریح‌ کرد: در طول این مدت تبادل نظرهایی با مراجع انجام و مواردی که لازم بود پیگیری شود، پیگیری شد و در این سفر که شامل دو بخش سفر استانی و دیدار با مراجع و رویکرد حوزوی بود، موارد پیگیری شده صورت گرفت.

در سفر روحانی به قم نیازهای مردم استان و مسائل حوزوی پیگیری شد

سه ویژگی دیدارهای روحانی با علما و مراجع تقلید

وی ادامه داد: این سفر شامل دو بخش عمده بود که در بخشی از این سفر به نیازهای مردم استان قم پرداخته شد و در روز دوم سفر عمدتا مسائل حوزوی پیگیری شد.

آشنا در تشریح دیدار رئیس‌جمهور با حوزویان یادآور شد: دیدارهای حوزوی رئیس‌جمهور سه بخش عمده داشت که بخش اول آن در سطح مراجع عظام تقلید بود که رئیس‌جمهور با هشت تن از علما دیدار کرد و این دیدارها فوق تصور کسانی بود که قبلا تحلیل‌هایی را درباره روابط دولت با مراجع داشتند.

وی ادامه داد: حرمتی که آقای رئیس‌‌جمهور برای مراجع قائل بود نتیجه‌اش را در این دیدارها نشان داد، در تک‌تک این دیدارها شاهد سه ویژگی بودیم یکی اینکه احترام بیش از حد تصور رئیس‌جمهور برای مراجع تقلید بود و دوم ویژگی امید و تقویت روحیه‌ای که از طرف مراجع، رئیس‌جمهور دریافت کرد.

ملاحظات مراجع در امور کشور مهمترین ویژگی دیدار روحانی با علما

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در عین حال سومین ویژگی را که از همه مهمتر بود ملاحظات مراجع در امور کشور عنوان کرد.

مراجع عظام تقلید معتقد بودند دولت روحانی وظایف سنگینی بر عهده دارد

آشنا در ادامه اظهارداشت: مراجع عظام تقلید عمدتاً معتقد بودند دولت آقای روحانی وظایف سنگینی را بر عهده دارد و میراث سختی را در این دوره به ارث برده است.

حمایت مراجع از رویکرد ریاست‌جمهوری در عرصه سیاست‌خارجی

وی در عین حال تأکید کرد: مراجع عظام تقلید مشکلات این دولت را تشریح می‌کردند و حمایت تام و مطلق خودشان را در رویکرد ریاست‌جمهوری در عرصه سیاست خارجی ابراز کردند.

دیدار روحانی با جامعه مدرسین، مجمع مدرسین و محققین و تشکل خودجوش صنفی مربوط به استادان حوزه

مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی با بیان اینکه سطح دوم ملاقات‌های رئیس‌جمهور در استان قم با مدرسان و محققان حوزه بود که آقای روحانی با سه جمع حوزوی دیدار کردند، اظهارداشت: این دیدارها با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که خدمتشان رسیدند و هم مجمع مدرسین و محققین آمدند و با رئیس‌جمهور در استانداری دیدار کردند و هم نشست اساتید که تشکل خودجوش صنفی مربوط به استادان حوزه است که دیدار مفصلی با رئیس‌جمهور داشتند.

در همه دیدارها مسائل خاص میان حوزه و دولت مطرح شد

وی ادامه داد: در هر سه دیدار مسائل خاص میان رابطه بین حوزه و دولت مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت و نیازهای متقابل حوزه و دولت مورد توجه بود.

تأکید حوزویان مبنی بر تبیین بار نظری اعتدال برای جامعه

آشنا همچنین تأکید کرد: حوزویان به این موضوع که بار نظری اعتدال باید برای جامعه تبیین شود توجه کردند و آمادگی خود را برای تبیین رویکرد اعتدالی در برداشت‌های مختلفی که از مذهب وجود دارد بیان کردند.

طرح دو توقع دولت از حوزه

مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی در ادامه به دیدار عمومی رئیس‌جمهور با فضلا و طلاب در مدرسه فیضیه اشاره و تصریح کرد: سطح سوم، دیدار عمومی رئیس‌جمهور با فضلا و طلاب در مدرسه فیضیه قم بود که در این دیدار هم خاطرات انقلاب مرور شد و رئیس‌جمهور مبحث مهمی که دو توقع دولت از حوزه که همانا نظریه‌پردازی و وساطت میان دولت و جامعه است را مطرح کردند.

توقعاتی که دولت در سفر به قم داشت محقق شد

آشنا یادآور شد: در مجموع توقعاتی که دولت از این سفر داشت محقق شد، دریافت‌هایی که دولت باید از دیدگاه‌های حوزوی داشته باشد به خوبی منتقل شد.

تحکیم روابط حوزه و دولت در این سفر پایه‌گذاری شد

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت تحکیم روابط حوزه و دولت در این سفر پایه‌گذاری شد که امیدواریم اثرش را در آینده‌ای نزدیک ببینیم.