به گزارش پارس به نقل از فارس، روز جمعه ۶ فوریه (۱۷ بهمن ماه) روزنامه صهیونیستی هاآرتص ادعای اخراج یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در اروگوئه به ظن ارتباط با بمبگذاری چهار هفته پیش (هشتم ژانویه) در مونته ویدئو را منتشر کرد.

هاآرتص، مدعی شد تحقیقاتی که سازمان اطلاعاتی اروگوئه در مورد انفجار بمب در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در مونته ویدوئو انجام داد، به اخراج این دیپلمات ایرانی انجامید. این روزنامه صهیونیستی نامی از دیپلمات اخراجی نبرده و تنها به نقل از یک کارمند بلندپایه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نوشته است که اروگوئه پس از اخراج این دیپلمات، این موضوع را به اسرائیل اطلاع داده است.

بمبگذاری مورد اشاره روزنامه هاآرتص انقجار شیئی کوچک در تاریخ هشتم ژانویه سال جاری میلادی در کنار مرکز تجارت جهانی مونته ویدئو بود که سفارت رژیم صهیونیستی در طبقه نهم این ساختمان قرار دارد. این انفجار به طور کامل عمل نکرده بود و به کسی هم آسیب نرسانده بود. با این حال رسانه‌های صهیونیستی تلاش کردند تا این اقدام را در چارچوب سیاست مظلوم نمایی صهیونیست‌ها حلقه‌ای دیگر از نوع حملات علیه یهودیان توصیف کنند.

پس از طرح این ادعا از سوی روزنامه صهیونیستی هاآرتص کاخ ریاست جمهوری و وزارت روابط خارجی اروگوئه در بیانیه‌های جدا این ادعا را رد کردند.

وزارت روابط خارجی و وزارت کشور اروگوئه در تاریخ ۱۷/۱۱/۹۳ با صدور بیانیه مشترکی محورهایی را منتشر کردند که خط تبلیغی صهیونیست‌ها را کاملا ساختگی و سناریوپردازی قلمداد می‌کرد. محورهای مهم این بیانیه عبارتند از:

- در رابطه با موضوع ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ که طی آن یک چمدان در حوالی محل سابق سفارت اسرائیل واقع در خیابان Bvrd. Artigas شناسایی شد و نیز مورد ۸ ژانویه ۲۰۱۵ که طی آن یک بسته در نزدیکی ساختمان تجارت جهانی مونته ویدئو، مقر جدید سفارت اسرائیل کشف شد، به اطلاع می‌رساند براساس تحقیقات وزارت کشور هیچ گونه مدرکی دال بر دست داشتن یکی از کارمندان سفارت ایران در اروگوئه و یا هر سفارتخانه دیگر در این اقدامات مشاهده نشده است.

-در رابطه با حوادث فوق، اداره کل اطلاعات و امنیت کشور فاقد هرگونه مدرکی جهت متهم کردن فردی در رابطه با بسته کشف شده در (در ۸ ژانویه سال جاری) حوالی ساختمان تجارت جهانی می‌باشد. همچنین هر گونه فیلم و یا تصویری که نشان دهد فرد و یا افرادی بسته مذکور را در محل قرار داده‌اند در دست نمی‌باشد. تحقیقات به عمل آمده توسط وزارت کشور فاقد هرگونه مدرکی دال بر دخالت ایران در این خصوص می‌باشد.

-در رابطه با مورد ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ که در حوالی سفارت اسرائیل رخ داد، وزیر روابط خارجی بلافاصله سفیر اسرائیل را جهت مشورت به وزارت خارجه فراخوانده و فرد اخیر الذکر اطلاعات خود را ارائه کرد. این اطلاعات توسط وزارت کشور بررسی و گزارشی در رابطه با قراردادن چمدان در محدوده ۱۰۰ متری نمایندگی اسرائیل به وزارت خارجه تحویل شد. چمدان مورد بحث فاقد هرگونه موارد منفجره می‌باشد.

- به دنبال این تحولات نیروهای ویژه پیشگیری و حفاظت جهت سفارت اسرائیل، کارمندان سفارت و جامعه یهودیان اروگوئه درخواست شد. همچنین هر دو وزارتخانه با سفارت اسرائیل جهت حضور کارشناسان این کشور در محل و تعمیق تحقیقات مربوطه همکاری کردند.

- در نتیجه دولت جمهوری شرقی اروگوئه هیچ دیپلماتی را اخراج نکرده است. وزارتخانه‌های کشور و خارجه تدابیر لازم جهت تضمین امنیت کشور را اتخاذ کرده و نسبت به وظیفه حفاظت از نمایندگی‌های سیاسی بر اساس دستورالعمل کنوانسیون ۱۹۶۱ حقوق دیپلماتیک وین تاکید می‌کنند.

تحلیلگران مسائل آمریکای لاتین معتقدند اگرچه دامن زدن ایران هراسی هدف اول صهیونیست‌ها در انتشار خبرهایی مانند خبر روزنامه هاآرتص می‌باشد، اما نباید از یاد ببریم که در آخرین حمله صهیونیست‌ها به غزه رئیس جمهور اروگوئه خوزه موخیکا در کنار سایر رهبران آمریکای لاتین از جمله خانم فرناندز کرشنر رئیس جمهور آرژانتین و نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به شدت از جنگ طلبی صهیونیست‌ها اعلام انزجار کردند و اقدام اخیر صهیونیست‌ها در راه انداختن تبلیغات علیه امنیت و ثبات در اروگوئه به نوعی انتقام کشی از مواضع رئیس جمهور اروگوئه نیز قلمداد می‌شود.