به گزارش پارس به نقل از ایرنا ، دکتر حمید فاضلی روز سه شنبه در سومین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی افزود:برعکس مطالبی که برخی رسانه ها منتشر کرده اند نه سازمان فضایی و نه پژوهشگاه فضایی ایران منحل نمی شوند، بلکه براساس اصلاحات جدید با ساختار و حمایت های بیشتر، قوی تر از گذشته عمل خواهند کرد.

وی با تاکید براینکه هیچ از پروژه های صلح آمیز فضایی ایران متوقف و یا تعلیق نمی شود،توضیح داد:رییس جمهوری، دولت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت عملی، همگی نه تنها برادامه بلکه بر گسترش تمامی فعالیت های صلح آمیز فضایی کشور تاکید دارند بلکه این برنامه با حضور دو نهاد بالادستی معاونت علمی به عنوان سیاستگذار و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با قوت تمام اجرا خواهد شد.

فاضلی با بیان اینکه اکنون در مرحله گذار برای تحقق اصلاحات هستیم، ادامه داد:براساس دستور رییس جمهوری و تایید شورای عالی اداری، اداره دبیرخانه شورای عالی فضایی ایران برعهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار داده شده است. این نهاد محور سیاستگذاری ها، برنامه ریزی ها، هماهنگی، استفاده از ظرفیت های قانونی و نظارت در برنامه ها و پروژه های فضایی را برعهده دارد.

وی ادامه داد:سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی نیز به وزارت ارتباطات عودت داده شده است و در زیر مجموعه این وزارت خانه به فعالیت های خود ادامه می دهند. درواقع مسوولیت فعالیت های اجرایی در حوزه فضایی کاملا برعهده این نهاد بالادستی است.

فاضلی تاکید کرد:وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست های مرتبط در این زمینه حضور یافته و بر تقویت برنامه های فضایی تاکید داشته است. علاوه براین قرار است نشست های بیشتری دراین زمینه برگزار شود.

قائم مقام سازمان فضایی ایران خاطر نشان ساخت: در این اصلاحات حفظ یکپارچگی و انسجام در فعالیت های صلح آمیز فضایی ایران به خوبی دیده شده است و پیش بینی می شود با این تغییرات و گسترش حمایت ها ، فعالیت های این حوزه دانشی با تاکید بر عمق روند توسعه ای خود را ادامه دهد.

فاضلی خاطر نشان ساخت : برنامه های فضایی ایران همچنان با همکاری همه سازمان های ذی ربط، دانشگاه ها و موسسات علمی-پژوهشی و دانش بنیان با قوت و قدرت پیگیری خواهد شد.

منابع معتبر خارجی در سال 2012 اعلام کردند که ایران جزو یکی از پنج قدرت نوظهور فضایی است و نرخ رشد فعالیت های فضایی این کشور بالاتر از بقیه است.

**ماهواره فجر نمایی از توانمندی محققان کشور

قائم مقام سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ماهواره فجر یک ماهواره تمام عیار و تمام زیرساخت های لازم یک ماهواره کامل را دارد،ابراز امیدواری کرد:با دانش محققان و فناوری های داخلی بتوانیم تمام نیازهای ملی را در این حوزه پاسخگو باشیم.

ماهواره ملی فجر که روز دوشنبه به دستور رییس جمهوری در مدار زمین قرار گرفت، ماهواره ای 52 کیلویی با شکل هندسی شش ضلعی با ارتفاع 49 سانتی متر و عرض 35 سانتی متر است که تا 450 کیلومتری زمین ارتفاع گرفته است.

وی در مورد اهداف ماموریتی ماهواره فجر نیز گفت: تصویربرداری سیاه و سفید و رنگی از عرصه های زمین به ویژه از ایران، پیش بینی وضعیت های آب و هوایی و ارائه یک سری فناوری های مورد نیاز برای گام های بعدی در عرصه فضا در جایی که اختلاف دما و اشعه های مضر کیهانی وجود دارد از جمله ماموریت های این ماهواره است.

فاضلی ادامه داد:ماهواره فجر همچنین یک سری ماموریت های تحقیقاتی دارد که از نتایج حاصل از آن برای طراحی و ساخت ماهواره های کاربردی و سنجش از راه دور استفاده خواهیم کرد.

وی در مورد ساخت ماهواره مخابراتی نیز گفت: سازندگان این ماهواره در جهان انگشت شمار هستند، بطوریکه حتی کشورهایی مانند هند و روسیه نیز برای ساخت این ماهواره ها برخی از ریز سیستم های خود را از شرکت های غربی خریداری می کنند.

فاضلی با اشاره به مشکلاتی که کشورهای غربی برای پخش برنامه های رسانه های ایران بوجود آورده اند، گفت: مسیر منطقی برای دستیابی به ماهواره مخابراتی پیش بینی کرده ایم و برای دستیابی به این هدف از همه ظرفیت های کشور استفاده می شود.

به گفته وی در اولین گام قرار است در سال های آینده ماهواره مخابراتی ایران با حداقل محموله های مخابراتی را در یکی از موقعیت های ثبت شده فضا مستقر شود.

قائم مقام سازمان فضایی ایران گفت: برای قرار دادن ماهواره مخابراتی در مدار ژئو از سوی وزارت ارتباطات حمایت های بسیاری می شود و اطلاعات زمان پرتاب این ماهواره در آینده به اطلاع خواهد رسید.

فاضلی با اشاره به اینکه ایران اکنون به این توانایی رسیده است که می تواند ماهواره های ساخت خود را در مدار ژئو قرار دهد، گفت:ما در زمینه فعالیت های صلح آمیز فضایی اعلام می کنیم که برای پرتاب ماهواره های کوچک کشورهای خارجی در مدار «لئو» آمادگی داریم.

همچنین رییس پژوهشکده سامانه های فضانوردی در گفت گو با ایرنا با بیان اینکه ایران در زمره پنج قدرت نوظهور فضایی در دنیاست که در مسیر توسعه فضایی گام برمی دارد ،گفت: از سال 1385 تاکنون 13 ماهواره و کاوشگر ایرانی به فضا پرتاپ شده که افتخاری بزرگ برای کشور و انقلاب اسلامی است.

ˈمحمد ابراهیمیˈ روز سه شنبه همزمان با روز ملی فناوری فضایی و پس از پرتاب ماهواره فجر در چهارمین روز از دهه فجر به فضا افزود: از این تعداد، چهار ماهواره بومی هستند که اولین آنها در سال 1385 به نام ˈامید ˈ،سپس دو ماهوارهˈ رصد و نویدˈدر سال 1390 و سرانجام ماهواره ˈفجرˈ امسال به فضا پرتاپ شده است.