پايگاه خبري تحليلي «پارس»- برخی کارشناسان می گویند وزیر خارجه به اینکه مذاکرات هسته ای در فاصله زمانی کوتاه نتیجه بخش باشد بدبین است.

محمد جواد ظریف که به عنوان کسی شناخته می شود که پیش از انتخابات ریاست جمهوری می گفت اگر مذاکرات هسته ای را به او بسپارند آن را ظرف چند ماه به نتیجه خواهد رساند، اکنون معتقد است این مذاکرات در مهلت زمانی 4 ماهه به نتیجه نخواهد رسید.

ایران و گروه 1+5 روز 3 آذر 1393 توافق کردند مذاکرات هسته ای برای 7 ماه دیگر تمدید شود. بیانیه مشترک ایران و 1+5 می گوید این مذاکرات باید ظرف 4 ماه به یک توافق سیاسی روی اصول، و پس از آن طی سه ماه بعدی، به یک توافق مشروح روی جزئیات منجر شود.

اکنون برخی منابع می گویند ظریف باور ندارد که مذاکرات هسته ای تا اسفند 92 (پایان مهلت 4 ماهه) به توافق سیاسی منجر شود.

یک منبع در این باره گفت: «ظریف معتقد است تا قبل از سال توافقی حاصل نخواهد شد و احتمال حصول توافق تا خرداد ماه هم حدود 50 درصد است».

این منبع می گوید علت این است که ظریف تصور می کند دولت اوباما زمانی توافق با ایران را نهایی خواهد کرد –اگر اساسا قصد این کار را داشته باشد- که حزب دموکرات بتواند از آن برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی امریکا استفاده کند.

همچنین حصول توافق در تابستان آینده، به دولت در ایران هم کمک خواهد کرد بر انتخابات آینده مجلس در ایران اثر بگذارد.

در همین حال، کسانی که دیدگاه های درونی در دولت درباره موضوع هسته ای را تعقیب می کنند عقیده دارند حسن روحانی نسبت به ظریف خوش بینی بیشتری درباره نتیجه بخشی مذاکرات دارد.

منبعی که با ایران هسته ای گفت وگو کرده می گوید: «روحانی عقیده دارد احتمال توافق 90 درصد است».

برخی می گویند علت این اختلاف برآورد این است که ظریف از منظر مذاکراتی به مسئله نگاه می کند ولی روحانی رویکردی سیاسی دارد.

برخی دیگر هم می گویند شاید روحانی چیزی می داند که ظریف نمی داند.

دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد.