پايگاه خبري تحليلي «پارس»- نامه اخير بارك اوباما به ايران و پاسخ غير رسمي به وي از طريق يك كشور ثالث، انجام شده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، نامه اي كه اخيرا بارك اوباما رييس جمهور ايالات متحده آمريكا به سموولين جمهوري اسلامي ايران ارسال كرده از طريق كشور عمان در اختيار مسوولين وزارت خارجه ايران قرار گرفته است.

پاسخ ايران نيز كه توسط گروههاي كارشناسي و دولتي تهيه شده بود توسط وزارت خارجه از طريق همين كشور(عمان) براي كاخ سفيد ارسال شد كه اين پاسخ كاملا غير رسمي بود.

رابطه ایران با عمان از معدود تعاملات منطقه ای جمهوری اسلامی است که در طول دهه های گذشته همواره خوب بوده و در سابقه تاریخی این روابط نیز تنش قابل توجهی به چشم نمی خورد.

سلطان قابوس، پادشاه عمان نخستین مقام خارجی بود که مدت کوتاهی پس از مراسم تحلیف روحانی به ایران سفر کرد و رئیس جمهور ایران نیز اواخر اسفند ماه این سفر را پاسخ گفت. در ماه ها اخیر و به خصوص پس از توافق هسته ای مقدماتی ژنو، گزارش های متعددی در مورد نقش میانجی عمان منتشر شد.

این گزارش ها حاکی از آن است که سلطان قابوس در رایزنی های خود با مقامات تهران و واشینگتن، از مدت ها پیش به آنها توصیه کرده بود یک کانال مستقیم برای برقراری روابط و مذاکره، ایجاد کنند. او نه تنها نمایندگان مورد  اعتماد اش را مسئول پیگیری این دستور کار کرد، بلکه ویلای شخصی خود در مسقط را نیز در اختیار دیپلمات های آمریکایی و ایرانی قرار داد تا در بهمن ماه سال 91 در آن مذاکراتی محرمانه داشته باشند.

وزیر خارجه عمان در آستانه سفر روحانی به کشوراش اعلام کرد که مسقط از زمان ریاست جمهوری بیل کیلنتون، میانجی ایران و آمریکا بوده است. این میانجی گری، بیشترین منفعت را برای مسقط داشته که می کوشد به یک قطب اقتصادی در منطقه تبدیل شود.

اکنون سلطان قابوس با اعتباری که از میانجی گری در یکی از مهمترین تنش های بین المللی کسب کرده، می تواند موقعیت استراتژیک کشوراش را بهبود بخشد و سرمایه های خارجی را برای پیشرفت اقتصادی عمان بیش از گذشته جذب کند. از سوی دیگر اکنون عمان در عرصه سیاست بین المللی نیز حرفی برای گفتن دارد. همچنین پروژه های متعدد اقتصادی که ایران وعده همکاری در آنها را به عمان داده و پروژه هایی مانند احداث مدرن ترین بیمارستان در این کشور، از جمله دستاوردهای اقتصادی میانجی گری سلطان قابوس به شمار می رود.

البته میانجی گری عمان بین ایران و غرب تنها به روابط ایران و آمریکا محدود نبوده است. وساطت عمان در ماجرای رهایی ملوانان بریتانیایی از ایران در سال ۱۳۸۷، آزادی سه جوان آمریکایی متهم به جاسوسی از زندان اوین در دو تابستان متوالی (سال های ۱۳۸۹ و۱۳۹۰) نمونه هایی از دیپلماسی میانجیگرایانه عمان بوده است. باید گفت که روابط ایران و عمان به شکل سنتی یکی از پایدارترین مناسبات سیاسی در دهه های اخیر بوده است.

زمستان سال 91 هم نصرت الله تاجیک، دیپلمات پیشین ایران که از سوی آمریکا به نقض تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران متهم شده بود و در بریتانیا در بازداشت خانگی به سر می برد، سرانجام با دریافت حکم آزادی، لندن را به مقصد عمان ترک کرد و از آنجا با هواپیمای اختصاصی دولت عمان وارد تهران شد.