به گزارش پارس به نقل از  مهر: در حالی که پیشروی نیروهای گروه تروریستی داعش به سمت شهر عین العرب(کوبانی) سوریه در مرز ترکیه با وجود حملات هوایی نمایشی ائتلاف ضد داعش به مواضع این گروه در اطراف این شهر رهبری آمریکا ادامه دارد، روز گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در دیدار از یک اردوگاه آوارگان سوری در جنوب ترکیه گفت: کوبانی در آستانه سقوط است و برای مقابله با داعش صرف حملات هوایی کافی نیست.

همچنین امروز بعد از کشمکش ها و فشارهای زیاد به دولت ترکیه مبنی بر ورود نظامی به خاک سوریه برای حفظ شهر کوبانی، دولت این کشور اعلام کرد حتی در صورت سقوط این شهر ارتش ترکیه وارد خاک سوریه نخواهد شد مگر اینکه ائتلاف ضد داعش یک منطقه امن و پرواز ممنوع در خاک سوریه ایجاد کند و هدف نهایی اقدام نظامی در سوریه حذف دولت بشار اسد باشد.

از سوی دیگر فضا سازی رسانه های عمده غربی درباره موفقیت آمیز نبودن حملات هوایی ائتلاف علیه داعش حکایت از آن داردند که آمریکا و متحدانش در تلاش برای زمینه سازی برای اقدام نظامی زمینی در سوریه به بهانه مقابله با داعش هستند که هدف نهایی آن ساقط کردن دولت بشار اسد است.

دوگانگی برخورد مقامات ترکیه در برخورد با تروریسم داعش نیز جای بسی تامل دارد و بیانگر این نکته است که ترکیه یک بازی دو سویه و منفعت طلبانه ای را در پیش گرفته است. مقامات ترکیه پیش از این بیان کرده بودند که داعش دشمن این کشور نیست و در استراتژی جدیدی که داود اوغلو، نخست وزیر این کشور در حال اجرای آن است، ترک‌ها سعی دارند تهدیدات داعش را به فرصتی برای حضور دوباره خود در صحنه بین الملل و منطقه خاورمیانه تبدیل کنند. اگر به وقایع تازه شهر کوبانی نگاهی بیندازیم استفاده ابزاری ترک‌ها از داعش را به خوبی می بینیم.

هیچ کشوری در حال حاضر مانند ترکیه در عین حال که خود را دشمن داعش معرفی می کند حامی داعش نیست. بازی دوسویه ترکیه در این روند خود نشان دهنده نوع حمایت آنها از داعش است و سخنان جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا درباره نقش ترکیه در تقویت گروه های تروریستی در سوریه تنها اقرار لفظی آمریکایی‌ها به بازی ترک‌ها بوده است.

امروز روزنامه حریت دیلی ترکیه اقدام به انتشار مصاحبه ای از کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه که بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه است کرد . وی در این مصاحبه از تلاش دولت اردوغان برای وارد کردن ارتش ترکیه به جنگ در سوریه به استناد گزارش هفته گذشته هیئت اعزامی این حزب به شهر کوبانی سوریه گفت: شمار کمی از غیرنظامیان در این شهر باقی مانده اند و این شهر فقط نیاز به کمک های بشر دوستانه دارد. این گزارش در تضاد با گزارش رسانه های غربی و مقامات ترکیه بود که از وخیم بودن شدید اوضاع در این شهر خبر می دهند که ظاهرا با هدف توجیه مداخله زمینی در سوریه صورت می گیرد.

و نکته جالب در گزارش این حزب این بود که شواهد و قرائنی وجود دارند که با وجود ادعاهای دولتمردان ترکیه، مقامات ترکیه کماکان به تسلیح و کمک به گروه تروریستی داعش ادامه می دهند بطوریکه بسیاری از سلاح های در اختیار این گروه ساخت ترکیه است.

هفته نامه المنار چاپ فلسطین امروز با انتشار مطلبی در این خصوص محاصره شهر کوبانی توسط داعش و اقدامات اخیر آمریکا و ترکیه را "معامله آمریکا و ترکیه" خوانده و نوشت: جنگنده‌های آمریکا و ائتلاف بین‌المللی، مراکز تمرکز گروهک تروریستی داعش در اطراف شهر عین العرب را بمباران نمی‌کنند؛ بلکه وظیفه این جنگنده‌ها این است که این شهر به دست داعش بیافتد تا سرآغازی باشد برای ایجاد منطقه حائل در شمال شرق سوریه. در همین راستا شاهد اقدامات مشابهی در جولان اشغالی با گروهک تروریتسی جبهه النصره هستیم که تحت حمایت ترکیه و قطر هستند.

این هفته نامه همچنین نوشت: اقدام دولت آمریکا برای جنگ نمایشی علیه گروهک تروریستی داعش، اتمام طرح موسوم به "بهار عربی" از طریق "ادب کردن" گروهک تروریستی مذکور است؛ این مسئله طرحی برای نابودی کشور سوریه و تجزیه آن و سپس انتقال این جریان به عرصه‌های دیگری مانند لبنان خواهد بود که تحت پوشش مبارزه با این گروهک تروریستی صورت خواهد گرفت.

محمد علی گولگر روزنامه نگار سرشناس ترکیه نیز چندی پیش در مطلبی در رزونامه آیدیلیک با اشاره به اظهارات اوباما  و تلاش وی برای ایجاد ضد داعش با هدف مقابله با داعش در سوریه و عراق نوشت: داعش به عنوان یک پل از سوریه تا عراق مورد استفاده آمریکا قرار می گیرد و یک ملعبه برای بجای آوردن مطامع و منافع آمریکا است.

وی در بخش دیگری از مطلب خود نوشت: داعش اینبار به عنوان ابزار مداخله در عراق و سوریه مورد استفاده قرار می گیرد و آمریکا برای زنده نگهداشتن طرح کریدور کرد جهت اتصال کردهای عراق به کردهای شمال سوریه داعش را مورد استفاده قرار می دهد و ادعاهای مبارزه آمریکا با داعش توخالی است.