به گزارش پارس به نقل از فارس، عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در برنامه تلویزیونی «متن و حاشیه» که از شبکه ۳ سیما با موضوع «چگونه می‌توان هم در دانشگاه هم به سمت جهاد علمی حرکت کرد و هم اینکه فعالیت سیاسی داشت» پخش شد، گفت: همواره کم‌تحملی‌ها و کج‌سلیقگی‌ها در جامعه وجود خواهد داشت و این پدیده مربوط به یک ایام خاص نیست.

وی گفت: آنچه در سال‌های اخیر به عنوان یک آفت وجود داشت، بر هم زدن مناسبات سازنده در دانشگاه است. یعنی اینکه دانشجویان علی‌رغم سلایق مختلف نمی‌توانند با هم حول یک سری موضوعات مشترک همکاری کنند.

سلیمی افزود: ما می‌خواهیم جوان را در دوران دانشگاه، تربیت کنیم برای اینکه ظرفیت تحملی آن را برای زمانی که مسئولیتی را پذیرفت بالا ببریم تا بتواند رای و نظر دیگران را تحمل کند، ولی متاسفانه در سال‌های گذشته احزاب سیاسی تلاش داشتند که یک جریان را در دانشگاه تقویت کنند یعنی جریان همراه خودشان را حمایت کردند به نوعی که عرصه را برای جریان دیگر تنگ کنند و یک صدایی در میان جنبش دانشجویی به وجود آید.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خاطرنشان کرد: در زمانی برخی تعارضات و تضادهای کاذب در دانشگاه تحمیل شد، یعنی دانشجویانی که می‌توانستند علیه رشوه‌خواری، فساد اداری و غیره با هم متحد شوند و با قدرت بیشتری با آنها مقابله کنند، چند دسته شده تا حدی که حتی در دانشگاه هم نمی‌توانند تاثیر‌گذار باشند چه برسد به اینکه بخواهند در بیرون از دانشگاه اثر‌گذار باشند.

سلیمی خاطرنشان کرد: تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان زمانی توانسته‌اند تاثیر‌گذار باشند که یک اتحاد در درون خود ایجاد کرده باشند.

وی افزود: مشکلاتی که وجود دارد باعث شده تا دانشجو از رسالت خودش دور شود و حتی اگر وارد فعالیت سیاسی هم بشود دچار یاس و ضعف خواهد شد، زیرا احساس می‌کند نمی‌تواند در امور جامعه موثر باشد، در حالیکه اتحاد بین آنها می‌تواند حامل قدرتی باشد که در دانشگاه و بیرون تاثیر‌گذار باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: اگر فراتر از حرف‌ها و شعارهای زیبا که همه دولت‌ها در این زمینه مهارت ‌خوبی دارند برویم قطعا مجریان تمایلی به اینکه کسی به آنها نظارت کند را ندارند و کمتر جریانات یک نگاه جامع به دانشگاه دارند.

سلیمی خاطرنشان کرد: حمایت دولت‌ها از تشکل‌های همسو با خود یک عدم توازن ایجاد می‌کند که بسیار زیان‌آور است و تضعیف کننده جنبش دانشجویی است نه تقویت‌کننده آن.

وی اظهار داشت: تقویت یک جناح در دانشگاه منجر به تقویت جنبش دانشجویی نمی‌شود و بلکه باعث تضعیف این جنبش خواهد شد. در گذشته این رفتار‌ها باعث دشمنی‌های کاذبی بین تشکل‌ها می‌شد که مشکلاتی را در پی داشت.

سلیمی ضمن انتقاد از الیاس حضرتی به خاطر پرداختن نادرست به بحث بورسیه‌ها اضافه کرد: اگر بحث بورسیه‌های غیرقانونی مستند باشد حرکت زشتی انجام شده اما خوب بود که در دولت‌های قبل از هم که تخلفات این چنینی صورت می‌گرفت آقای حضرتی انتقاد می‌کردند نه اینکه دفاع کنند. در آن زمان به برخی از سیاستمداران بدون هیچ تلاشی مدرک دکتری می‌دادند.

سلیمی در ادامه با اشاره به وضعیت علوم انسانی در دانشگاه‌ها افزود: ما در علوم انسانی وضعیت خوبی در دانشگاه‌ها نداریم، یعنی فضای خوبی در رابطه با نقد وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما از دانشگاه انتظار داریم که مولد علم باشد. در حوزه علوم انسانی پدیده‌های ناشایستی در دانشگاه‌های ما قابل ارزیابی است یکی اینکه تنبلی و سستی موجب شده که در تولید متوقف شوند و تولید ۳۰ سال قبل را همچنان مصرف کنند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خاطرنشان کرد: در حوزه علوم انسانی در غرب تولیداتی که وجود داشته دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد ولی در کشور ما اساتید همچنان آن تولیدات را استفاده و تکرار می‌کنند و مولد نیستند.

مدیر مسئول سابق کیهان هوایی ادامه داد: مشکلی که ما در حوزه علوم انسانی در دانشگاه داریم این است که برخی از اساتید حاضر به پذیرش نقد نیستند. شاخص این که یک بحث علمی است یا خیر این است که زمینه نقد را فراهم کند.

وی گفت: ما باید در دانشگاه نقد‌پذیری را تمرین کنیم و به دانشجو اجازه و جرات بدهیم تا استاد را نقد کند و اگر استادی در مقابل نقد دانشجو قرار گرفت در مقابل آن بایستیم.

سلیمی تاکید کرد: نظرات و نقدها باید قابل استدلال باشد. ما امروز در دانشگاه باید هدف را مشخص کنیم هدف این است که علم به جامعه کمک کند در رسیدن به هدف، نظرات مختلف قابل احترام است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران یادآور شد: در تولید علم در دانشگاه باید مشکلات خاص خودش و دانشگاه را بررسی کنیم و در بحث سیاست هم باید مشکلات خاص خودش را بررسی کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا در خاتمه اظهار داشت: ما در علوم انسانی یک هژمونی داریم که کمتر جرات می‌کنیم وارد نقد یافته‌ها و بافته‌ها شویم و این فاجعه است و باید مورد بررسی قرار گیرد تا برای کل این مشکلات چاره‌ای اندیشیده شود.