به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر ؛ رییس جمهور عراق حضور ایران در ائتلاف ضد داعش را ضروری خواند و گفت ایران از روز اول ظهور داعش در عراق به یاری ما شتافت.

فواد معصوم رییس جمهور عراق در مورد ائتلاف ضد داعش گفت مهم این است که این کشورها در تصمیم گیری های کنفرانس شرکت کنند و نه اینکه حتما در عملیات شرکت داشته باشند.

وی افزود: اگر پایه های داعش در عراق محکم شود مشکلات بزرگی برای عراق، منطقه و جهان ایجاد خواهد شد بنابر این ما باید از کشورهای دیگر کمک بگیریم تا جبهه ای جهانی علیه این گروه که می خواهد در عراق مستقر شود و از آنجا جهان را با خطر مواجه سازد تشکیل شود.

رییس جمهور عراق ادامه داد: به اعتقاد ما ایران باید در ائتلاف ضد داعش حضور داشته باشد زیرا میان ایران و عراق مرزی به طول تقریبا هزار کیلومتر وجود دارد و ایران از روز اول ظهور داعش و حمله آن به موصل کمکهای انسان دوستانه و نظامی زیادی به ما ارایه کرد. ممکن است برخی از کشورها در مورد ایران حساسیت هایی داشته باشند اما امروز مساله، مبارزه با داعش است. اگر می خواهیم داعش را به محاصره در بیاوریم و به آن ضربه بزنیم در اولین گام باید کشورهای منطقه را در مسیر و هدفی واحد قرار دهیم و سپس به سراغ کشورهای دیگر برویم. حمله به داعش و نابودی آن به نفع همه است زیرا احتمالا داعش انواع تندروی های دینی دیگر را هم در دل خود داشته باشد.

فواد معصوم ادامه داد: امروز ما نیازمند هماهنگی و همکاری دستگاههای امنیتی و استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در مبارزه با تروریسم هستیم. ما سرباز و نیروهایی داریم که می توانند با داعش مقابله کنند اما ما نیازمند به تجهیزات و فناوری جدید و کمک های نظامی هستیم تا بتوانیم با این نوع تروریسم مقابله کنیم. عراق با داشتن نظامیان، نیروهای پیشمرگه و نیروهای داوطلب نیاز به نظامیان کشورهای دیگر ندارد بلکه نیازمند تجربیات و کمکهای آنها و آموزش نیروها برای مقابله با داعش هستیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم شرکت کنندگان در نشست پاریس حساس بودن اوضاع و خطری که منطقه و جهان را تهدید می کند درک کنند.

سردرگمی غرب برای دعوت ایران به کنفرانس پاریس
در حالی که وزیر خارجه آمریکا گفته است شرکت تهران در کنفرانس پاریس « مناسب نخواهد بود ». فرانسه اعلام کرد آماده است از ایران برای شرکت در کنفرانس مقابله با داعش دعوت کند.

به گزارش آسوشیتدپرس ، فرانسه آماده است از ایران برای شرکت در کنفرانس بین المللی روز دوشنبه با هدف هماهنگ کردن اقدامات برای مقابله تروریستهای عراق دعوت کند. این در حالی است که چنین اقدامی با خودداری آمریکا از همکاری با تهران در این زمینه مغایرت دارد.

آسوشیتدپرس این موضع فرانسه را تغییر جدید در سیاست این کشور در قبال ایران ارزیابی کرده و افزوده است نفوذ دیرینه تهران در کشور سنی عراق باعث شده است ایران از دیدگاه فرانسه به یک شریک منطقی در این روند تبدیل شود.

پیشتر خانم افخم سخنگوی وزارت خارجه خبر بی بی سی را درباره همکاری ایران با امریکا ، ضد گروه تروریستی داعش تکذیب کرد و گفت: کشورهای سلطه گری که داعش را بوجود آوردند چگونه می توانند در نیت خود برای مبارزه با این گروه تروریستی خود ساخته صادق باشند.

پایگاه خبری "گلوبال ریسرچ" هفته پیش به نقل از "ادوارد اسنودن" کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا فاش کرد که سازمانهای اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و موساد با همکاری یکدیگر [داعش] را تشکیل دادند . اسنودن گفت سرویس‌های اطلاعاتی سه کشور، با استفاده از استراتژی که از آن با نام "لانه زنبور سرخ" یاد می‌شود، این سازمان تروریستی را تشکیل دادند تا قادر باشند افراط گرایان جهان را در یک جا جمع کنند.

اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا به پیاده ‌سازی اخیر استراتژی "لانه زنبور سرخ"، با تشکیل شعارهای اسلامی و مذهبی و با هدف حمایت و پشتیبانی از اسرائیل اشاره دارد . بر اساس اسناد اسنودن، تنها راه برای حمایت از کشور یهودی، "تشکیل یک دشمن خودساخته در نزدیکی مرزهای آن است". بر اساس اسنادی که منتشر شده، "ابوبکر البغدادی" سرکرده داعش حدود یک سال نزد موساد آموزش دیده است.