به گزارش پارس به نقل از فارس:علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان بعد از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری مشترک با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در جمع خبرنگاران ضمن خیرمقدم به آمانو اظهار داشت: در سفر اول آقای آمانو تفاهم‌نامه‌ای امضاء شد که بر اساس آن در دو بخش مختلف بیش از 13 خواسته مورد نظر آژانس را تأمین کردیم و این خواسته‌ها به صورت مثبت در گزارش‌های آژانس منعکس شد.


وی افزود: در بخش سوم آژانس 5 خواسته دیگر دارد که برخی از این خواسته‌ها در چارچوب برنامه اقدام مشترک است که باید به آنها پاسخ دهیم و در آن زمینه هم اقداماتی شروع شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: بحث امروز با آقای آمانو راج به EBW (چاشنی‌های انفجاری) بود که بحث مفصلی است و خوشبختانه تمام سؤالات مورد نظر را دوستان ما پاسخ دادند و امیدواریم آقای آمانو در خصوص EBW قدم بلندی را در جهت اینکه این موضوع تقریباً در حال بسته شدن است بردارند.

صالحی اضافه کرد: انتظار این است و به ایشان گفته شد که اگر این قدم برداشته شود قدم‌های بعدی آسان‌تر خواهد بود.

یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: این سفری کوتاه ولی مفید بود.

وی افزود: مفتخرم که با حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر خارجه و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کردم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد:‌این سومین دیدار من از تهران و اولین دیدارم بعد از امضای بیانیه مشترک درباره چارچوب همکاری در 11 نوامبر 2013 است.

آمانو هدف سفرش به تهران را ملاقات با سیاستمداران عالیرتبه ایران و رایزنی در خصوص چگونگی تحکیم همکاری و گفت‌وگو درباره چارچوب همکاری که پیش از این درباره آن توافق شد، بود.

وی اضافه کرد: خیلی خوشحالم که از مقامات عالیرتبه ایران شنیدم که متعهد به اجرای چارچوب همکاری و حل همه موضوعات گذشته و حال از طریق گفت‌وگو و همکاری با آژانس هستم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد:‌در طی این سفر مقامات دو طرف درباره برنامه‌ریزی برای چگونگی پیشروی با تدابیر عملی موجود شامل 5 اقدام عملی پرداختند.

آمانو اضافه کرد:‌ ما پیشنهادی درباره شماری از اقدامات عملی جدید دادیم تا به عنوان گام بعدی در ذیل چارچوب همکاری اجرا شود و امیدواریم در آینده نزدیک این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه ما همچنین به بررسی موضوعات مربوط به استفاده از چاشنی‌های انفجاری EBW پرداختیم، اظهار داشت: ایران اطلاعات و توضیحاتی را برای تصمیمش برای توسعه چاشنی‌های ایمن‌تر در آوریل 2000 به آژانس ارائه داد و علاوه بر آن اطلاعات و توضیحاتی را در خصوص فعالیتش در این زمینه در سال‌های بعد از 2007 درباره کاربرد EBW در نفت و گاز ارائه کرد که این با رویه‌های صنعتی متناسب نیست.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس نیازمند بررسی همه موضوعات باقیمانده گذشته شامل EBW و ادغام همه آنها در یک سیستم و ارزیابی سیستم به طور کامل است.

آمانو در پایان گفت:‌آژانس متعهد به همکاری با ایران است تا همه موضوعات گذشته و حال را از طریق همکاری و گفت‌وگو حل و فصل کند. به منظور حل و فصل همه موضوعات باقیمانده گذشته و حال بسیار مهم است که چارچوب همکاری همچنان اجرا شود.