به گزارش پارس، ایرنا به نقل از رویترز نوشت: روسیه اعلام کرده 2 هزار تن آب، غذای کودک و دیگر کمک ها را برای مردم شرق اوکراین در کاروان کمکی خود تدارک دیده است.


اما اوکراین اعلام کرده است این کاروان پوششی برای ورود نیروهای نظامی روسیه به داخل آن کشور است، اتهامی که مسکو آن را رد می کند.

کاروانی متشکل از 280 خودروی نظامی روز پنج شنبه در شهر کامنسک-ساختینسکی حدود 20 کیلومتری مرز اوکراین توقف کردند. این خودروها روز جمعه نیز در محل مستقر و به گفته خبرنگار رویترز متخصصان نظامی روس نیز حوالی این خودروها دیده شده اند.

کی یف و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو پیشتر نسبت به مداخله نظامی روسیه به اوکراین پس از استقرار 40 هزار سرباز نزدیک مرزهای این کشور هشدار داده اند. روسیه می گوید در حال انجام رزمایش در این منطقه است و قصد مداخله نظامی ندارد، همچنین حمایت از جدایی طلبان و فعالیت های آنها را در شرق اوکراین رد کرده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا روسیه را به دلیل آنچه حمایت از جدایی طلبان و نقش مسکو در الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، تحریم کرده اند.

کی یف همچنین پیشتر اعلام کرکه اگر کاروان کمک های انسان دوستانه بدون اجازه رسمی دولت اوکراین وارد این کشور شود، این اقدام را ورود غیرقانونی روسیه خواهد دانست که به تشدید تنش های جاری می انجامد.

با وجود این هنوز احتمال دارد مسکو و کی یف به توافقی در این زمینه دست یابند، وزارت امور خارجه روسیه از مذاکرات فشرده با دولت اوکراین و صلیب سرخ در این مورد خبر داد.

سازمان های امدادرسان می گویند: ساکنان شهرهای دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین با مشکل کمبود آب آشامیدنی، مواد غذایی و قطعی برق بعد از چهار ماه درگیری در این مناطق روبه رو هستند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد تعداد کشته شدگان در درگیری های اوکراین تا 10 اوت

(19 مرداد ماه) تقریبا 2 برابر شده و به 2 هزار و 86 نفر رسیده است. این رقم 26 ژوئیه (4 مرداد ماه)، یک هزار و 129 نفر بود.

ˈسسیل پوئیلیˈ سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت از زمان آغاز درگیری ها در شرق اوکراین در اواسط ماه آوریل (اواخر فروردین ماه)، بیش از 60 نفر هر روز کشته یا زخمی شده اند.

برکناری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری اوکراین به دلیل امضا نکردن توافق تجاری با اتحادیه اروپا و روی کار آمدن دولتی جدید در کی یف، شبه جزیره کریمه و بخش های دیگری از شرق اوکراین را به عرصه مخالفت جدایی طلبان برای تلاش به منظور پیوستن به روسیه تبدیل کرد.

الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در پی برگزاری همه پرسی از مردم این منطقه روابط کی یف -مسکو را بیش از پیش تیره ساخت. درگیری ها در شماری از شهرهای شرقی و صنعتی اوکراین از جمله دونتسک و لوهانسک بین نیروهای دولت اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه و تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسکو، اوکراین را به بحرانی میان غرب و روسیه تبدیل کرده است.