پايگاه خبري تحليلي «پارس»- صعید محبِّی- آقاي رييس جمهور روزگذشته با سوگند شرعي قسم ياد كرده اند كه دوران سالهاي 84 تا 92 تكرار نخواهد شد. در اين زمينه چند نكته قابل توجه و تامل است:

اول اينكه آيا ممكن است انسان براي امر محتمل الوقوع قسم شرعي ياد كند و مهمتر اينكه آيا شرعا جايز است براي امر خارج از اراده قسم ياد نمود؟ مثلا يك نفر قسم بخورد كه زلزله نخواهد آمد يا باران خواهد باريد؟ البته انتظار آن است كه يك طلبه به اين نكات ظريف فقهي آگاهي داشته باشد...

دوم اينكه آيا فردي كه در هر دو دوره انتخاباتش بيش از رييس جمهور فعلي راي آورده است چرا ممكن است در دوره اي بعدي مجددا رييس جمهور نشود. چقدر امكان اين مسئله وجود دارد كه طي يك فرايند دموكراتيك قدرت منتقل شود و هرچند شما دلتان با او پاك نشود اما مانند 84 به راي مردم احترام كنيد و او را به عنوان رييس جمهور به رسميت بشناسيد؟ 

سوم آن است كه دولتي كه مدعي تدبير و كار علمي است و مدعي است در همه امور از مشاورين متخصص بهره مي گيرد در اين زمينه از چه كسي مشورت گرفته و توانسته پيش بيني كند كه در آينده چنين اتفاقي نخواهد افتاد؟ ...

چهارم و مهمتر آنكه كدام موضوع از موضوعات مطرح در اين هشت سال هست كه مي طلبد براي آن سه بار قسم شرعي ياد نمود: بلند كردن پرچم ارزشها؟ شعار مبارزه بافساد؟ بيرون راندن آقازاده ها از حوزه هاي مالي و اقتصادي؟ استحكام و مقاومت در برابر زورگويي دشمن يا چه چيز ديگر؟ البته ما حسن نيت داريم و ميگوييم احتمالا خانه نشيني يا مباحثي مانند آن كه در دوران سابق انجام شد تكرار نخواهد شد...

و نكته آخر آنكه چرا آقاي رييس جمهور قسم يادنكردند كه دروان روزنامه هاي زنجيره اي و زير سوال بردن عاشورا و اساس دين و افتون ناميدن مذهب ديگر تكرار نخواهد شد؟..