به گزارش پارس، الیاس نادران در پنجره نوشت: ‌

هیئت رئیسه مجلس یکی از ارکان مهم مدیریتی در قوه مقننه محسوب می‎شود و وظیفه اصلی‌اش که هر ساله با رای اکثریت نمایندگان انتخاب می‎شوند اداره صحن، زیر نظر رئیس مجلس است.

در حال حاضر مجلس نهم دو دوره انتخابات هیئت رئیسه را پشت سر گذاشته که نمی‎توان رفتار و عملکردشان را منفی ارزیابی کرد؛ اما متاسفانه تشخیص‎ها، رفتار‎های سلیقه‎ای و رعایت نکردن آیین نامه مربوط به حقوق نمایندگان به‎خصوص در سوال از وزرا یا تذکراتی که در صحن به رفتار رئیس مجلس وجود دارد، موجب می‎شود ‎شأن نمایندگی آن‎طور که باید حفظ نشود.

نقد دیگری که به عملکرد هیئت رئیسه وارد است این است که به‎دلیل تعامل اعضای هیئت رئیسه با دولت، حقوق نمایندگان در مواجهه با قوه مجریه تضعیف شده و این به‎نفع مجلس نیست؛ البته این تعامل صرفا به معنای لابیگری نیست. آنها به راحتی سوال از وزرا را از دستور خارج کرده یا اجازه تذکر نمی دهند یا با دفاع از عملکرد وزرا برخی رفتار‎های خلاف قانون را توجیه می‎کنند.

براساس قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی بر دولت و نهاد‎‎های اجرایی کشور حاکمیت دارد. بنابراین علاوه بر لزوم حفظ استقلال شخصیتی این قوه نباید آن را تضعیف کرد. البته این بدین معنا نیست که تک تک نمایندگان این حق را دارند اما حتما این موضوع یک حقوق جمعی مربوط به کل مجلس است که باید رعایت شود. در غیر این صورت، شأن مجلس چه در حوزه تقنینی و چه در حوزه نظارت بر رفتار دولت، کاهش پیدا می‎کند.

درست است که هیئت رئیسه با رای نمایندگان انتخاب می‎شوند اما پس از انتخاب به مدت یک سال بر وکلای ملت حکومت می‎کنند. هیئت رئیسه مجلس و مدیریت آن برخی اوقات در جهت احقاق حقوق نمایندگان اهمال می‎کنند. برای نمونه در بحثهسته‎ای نمایندگان بار‎ها تقاضای برگزاری جلسات مفصل برای شنیدن نظرات مختلف داشتند که متاسفانه این امر محقق نشد.

مجلس شورای اسلامی در بحثاقتصاد مقاومتی نیز حرف‎‎های اساسی دارد که خارج از سیاسی کاری باید در این زمینه بحث‎‎های کارشناسی و اجرایی درست صورت گیرد. در بحثاقتصاد مقاومتی باید اقدامات عملی و عینی انجام گیرد، اما متاسفانه در هیئت رئیسه اولویت کاری برای راهبرد‎های کلان مجلس دیده نشده و از ظرفیت‎‎های کارشناسی مرکز پژوهش‎ها برای ایجاد یک نقشه راه و یک راهبرد روشن استفاده نمی‎شود و این خود ضعفی جدی است که باعثروزمرگی مجلس شورای اسلامی می‎شود.

در هر صورت مقداری از مشکلات هیئت رئیسه مجلس مشکلات ساختاری و مقداری از آن به رئیس مجلس مربوط می‎شود لذا نباید انتظار تغییرات اساسی داشت.