به گزارش پارس رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: شایسته است در همایش دو روزه “معماری و توریسم” که در مشهد برگزار می شود، از ظرفیت های معماری سنتی برای جذب گردشگران خارجی مهمان در همایش استفاده شود.

محمد رییسی در نشست خبری دومین همایش بین المللی “معماری و توریسم” که ظهر امروز در ساختمان نظام مهندسی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت های ما در حوزه معماری به ویژه در مشهد مقدس به عنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان اسلام بسیار زیاد است.

وی با ذکر دو پیشنهاد برای همایش معماری و توریسم افزود: یک پیشنهاد این است که مهمانان همایش در پله های پهن منتهی به سمت باغ ملی که یکی از بخش های معماری سنتی مشهد و آمیخته با فرهنگی اصیل ایرانی است، بنشینند و با برگزاری برنامه هایی مانند فردوسی خوانی از این ظرفیت معماری سنتی برای جذب مهمانان خارجی استفاده شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمانی خراسان رضوی در ادامه تاکید کرد: مذاکره درباره سوابق توریسم فرهنگی نیز به عنوان پیشنهاد دوم باید یکی از برنامه های اصلی این همایش باشد تا ظرفیت های شهر مشهد به عنوان شهر میزبان به مهمانان معرفی شود، هر مهمان سفیری برای جذب گردشگران بعدی باشد و تعداد گردشگران افزایش یابد و این جذب گردشگر به عکس از طرف شهر میزبان برای کشورهای مهمانان خارجی صورت نگیرد.

رییسی تصریح کرد: اگر برگزاری این همایش بین المللی موفق نباشد، زیان آن بیشتر از برگزار نشدن همایش است در نتیجه باید رسانه های مختلف به موضوع معماری و توریسم به عنوان یک اصل فرهنگی مورد توجه بپردازند.

وی با استقبال از حضور سلطانی فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: این همایش بدون کمک دولت برگزار می شود و شایسته است که نماینده دولت با دست پر در این همایش حضور پیدا کند.

سیدهاشم اصلحی، قائم مقام موسسه بین المللی مطالعات شهرسازی و معماری “رایا” در ابتدای این نشست در سخنانی اظهار کرد: در سال ۲۰۱۷ مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب خواهد شد.

وی افزود: در همایش امسال که با موضوع “توریسم و شهر” برگزار می شود، فرهیختگان حوزه معماری و توریسم گرد هم جمع می شوند تا به راهکارهای علمی در حوزه شهرسازی نوین و جذب توریسم برسیم.

در ادامه دبیر علمی همایش، برگزاری چنین همایش هایی را در راستای پیشرفت صنعت معماری و توریسم مثبت ارزیابی کرد و گفت: قرار است این همایش در شهرهای مختلف برگزار شود.

فرناز فتاحی بیان کرد: از آنجا که مشهد قرار است به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ انتخاب شود، بار دیگر ­­­­­این شهر به عنوان مکان برگزار ی دومین همایش بین المللی معماری و توریسم برگزیده شد.

وی با اشاره به حضور مهمانانی از اسپانیا، نروژ، تایلند، کانادا، آمریکا و … بیان داشت: متخصصان حوزه گردشگری و معماری با بیان دیدگاه هایشان در این همایش به بررسی ارتباط های متقابل صنعت معماری و توریسم می پردازند.

فتاحی در ادامه به تشریح جزییات برنامه های همایش دو روزه معماری و توریسم اشاره کرد و پنل های تخصصی این همایش و موضوعات سخنرانی مهمانان داخلی و خارجی را تشریح کرد.

سپس امیرحسین بهروز، دبیر اجرایی همایش با اشاره به جزییاتی در خصوص تفاوت های همایش دوم با همایش قبلی از حضور آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی، عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، خندان دل معاون وزیر کشور، سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،  نهاوندیان رییس دفتر ریاست جمهوری، شهرداری مسقط و وزیر راه و شهرسازی افغانستان خبر داد.

در بخش پرسش و پاسخ اصلحی در پاسخ به خبرنگاری به ارتباطات میان سازمانی برای برگزاری این همایش اشاره و از نهادهای مختلف استانی مرتبط با برگزاری این همایش تقدیر کرد.

رییسی در ادامه در پاسخ به خبرنگار همشهری در مقایسه میان کشورمان با دیگر کشورها برای جذب توریسم گفت: تلاش بر این است بستری فراهم شود تا اساتید، کارشناسان و متخصصان خارجی به کشورمان سفر کنند و نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری را شناسایی و در جهت ارتقا و رفع آنها قدم برداریم.

در ادامه این سخنان رییسی، بهروز نیز با اشاره به نکاتی در همین زمینه از عنوان “گردشگری و سلامت” به عنوان موضوع همایش سال آینده نام برد.

رییسی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص توجه به معماری اسلامی بیان کرد: آیا هر زمانی که یک فرهنگ خارجی وارد ارکان معماری ما شد، ما توجهی به معماری اسلامی کردیم؟ به نظر بنده هر زمان در معماری، آرامش روانی چه در معماری داخل ساختمان و چه در معماری بیرونی و نمای ساختمان مد نظر قرار گیرد، ما به معماری اسلامی توجه کرده ایم.

وی افزود: اینکه بگوییم در شهر ما معماری اسلامی رعایت نشده است، غیر واقعی است.

رییسی همچنین در پاسخ به خبرنگاری در خصوص به هم ریختگی معماری شهری در مشهد بیان کرد: به هم ریختگی منظر شهری مشهد به این خاطر است که ما اجازه داده ایم مردم آزادانه ساخت و ساز کنند و طراز آسمان را رعایت نکنند.

در ادامه اصلحی نیز در پیش بینی تعداد مهمانان همایش گفت: هزار نفر مهمان برای همایش “معماری و توریسم” دعوت شده اند که ۳۰۰ تن از آنها از کارشناسان و متخصصان حوزه معماری و توریسم هستند و بقیه مهمانان از علاقه مندان و دانشجویان این حوزه هستند.

بهروز نیز در پاسخگویی به آخرین سوال خبرنگاران خاطرنشان کرد: اینکه سهم گردشگری در اقتصاد ما چقدر است را باید سازمان های متولی پاسخگو باشند اما به جهتی که بتوانیم حداقل دغدغه ای نسبت به بحث توریسم و اقتصاد ایجاد کنیم و از تجربیات جهانی در این راستا بهره بگیریم، این همایش را ساماندهی کردیم.

دومین همایش بین المللی “معماری و توریسم” با موضوع توریسم و شهر هشتم و نهم خرداد ماه سال جاری در سالن همایش های بین المللی صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار می شود.