به گزارش پارس به نقل از ایران هسته ای، برخی پیگیری ها نشان می دهد مجوز دولت امریکا به شرکت های بوئینگ و جنرال الکتریک در زمینه کاهش تحریم های ایران عملا طوری تنظیم شده که هیچ مشکل اساسی از ایران را حل نخواهد کرد. ریک کندی سخنگوی شرکت جنرال الکتریک روز ۵ اردیبهشت (۲۵ آوریل) به صدای امریکا گفته است مجوز ارائه شده به این شرکت ها بسیار محدود و صرفا برای تعمیرات است.

وی توضیح داده است که شرکت جنرال الکتریک که سازنده موتور هواپیماست، صرفا به ایران قطعه خواهد فروخت و هیچ موتور کاملی که حاوی دانش چگونگی مونتاژ قطعات یا استفاده از قطعات جدید در هواپیماهای قدیمی باشد به ایران تحویل نمی شود.

۱۸ هواپیمای ایرانی هم اکنون از موتورهای جنرال الکتریک استفاده می کنند.

تیم نیل سخنگوی شرکت بوئینگ هم به این شبکه گفته است که در جریان هیچ مذاکراتی میان ایران و شرکت بوئینگ برای استفاده از این مجوز نیست.

وزارت خزانه داری امریکا روز ۱۱ فروردین (۳۱ مارس ۲۰۱۴) مجوزی صادر کرد که بر اساس آن تحریم خطوط هواپیمایی ایران تعلیق شده است.

این مجوز یکی از تعهدات دولت امریکا در توافق ژنو بوده است.

با این حال، نشانه ها در عمل حکایت از آن دارد که در این مورد هم مانند تعلیق تحریم خودرو، طلا و پتروشیمی لغو تحریم ها بیشتر جنبه سمبلیک دارد و عملا در طول ۳ ماه آینده این امکان برای ایران وجود نخواهد داشت که سودی واقعی از این تعدیل های ادعایی ببرد.

تحلیلگران می گویند استراتژی دولت امریکا این است که با سمبلیک کردن تعلیق تحریم ها، این پیام را به ایران برساند که تا با توافق جامع مدنظر امریکا موافقت نکند با گشایش های واقعی اقتصادی مواجه نخواهد شد.