به گزارش پارس به نقل از جوان آنلاین، محمد حسن قدیری ابیانه  در خصوص فعالیت موسسات مردم نهاد اظهار کرد: موسسات مردم نهاد در همه جای دنیا می توانند با فعالیت در زمینه های مختلف کمک زیادی را به دولت بکنند اما در کشور این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به نقص قوانین در خصوص این موسسات افزود: در قانون در خصوص این موسسات توضیحات کافی داده نشده است و یکی از مهم ترین دلایل فقدان تاثیرگذاری آنها همین مطلب است زیرا یک موسسه مردم نهاد نمی داند که تا چه حد در جامعه اثر گذار است و در چه مواردی خطا کرده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک در خصوص نقش دولت در بالندگی این موسسات هم گفت: دولت از یک طرف باید حمایت خوبی از این موسسات داشته باشد و از طرف دیگر نیز باید بر کار آنها نظارت دقیقی داشته باشد و نظارت و حمایت دولت بر موسسات مردم نهاد از یکدیگر قابل جدا شدن نیست.

قدیری ابیانه در خصوص نقش مجلس هم گفت: مجلس شورای اسلامی باید برای ارتقای فعالیت سمن ها و بازدهی بالاتر آنها در جامعه قوانین آنها را مورد بازنگری کلی قرار دهد و شرایطی را هم فراهم کند که دایره عملکرد آنها ضابطه مند و نظارت بر آنها در چارچوب مشخصی صورت گرفت.

وی موسسات خیریه را یکی از نمونه های موفق موسسات مردم نهاد نامید و گفت: موسسات خیریه گام های خوب و موثری در زمینه محرومیت زدایی برداشته اند و مردم اعتماد خوبی به آنها دارند.

این کارشناس مسائل استراتژیک اضافه کرد: جلب اعتماد مردم فاکتور موفقی در مثرثمر بودن موسسات مردم نهاد به شمار می رود به همین دلیل بعضی از موسسات مردم نهاد توانسته اند جای خود را بین مردم باز کنند که از جمله آنها می توان به هیئت های مذهبی و موسسات منتسب به شعائر اسلامی و قرآن و اهل بیت (ع) اشاره کرد.

قدیری ابیانه پیروزی انقلاب اسلامی را فرصتی برای شکوفایی موسسات مردم نهاد دانست که مورد غفلت واقع شده اند و افزود: قبل از پیروزی انقلاب قوانین و شرایط برای فعالیت موسسات مردم نهاد برای مردمی کردن فضای جامعه وجود نداشت ولی به فضل خدا بعد از پیروزی انقلاب این اتفاق به خوبی رخ داد ولی مورد غفلت واقع شد.

وی در پایان موسسات مردم نهاد را فرصتی برای اداره کشور به دست مردم دانست و گفت: اگر از ظرفیت این موسسات به خوبی استفاده شود فرصت خوبی است که بسیاری از مشکلات با اداره کشور به دست مردم حل شود.