اگر شما از آن دسته افراد هستید که دست یا پاهایتان همیشه عرق می کند و موجب آزارتان می شود بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید. عوامل مختلفی می توانند موجب عرق کردن دست و پا شوند و گاهی این عوامل می توانند خطرناک هم باشند! پس لازم است علت آن را بدانید و با روش هایی که در پارس نیوز در اختیارتان قرار می دهیم برای درمان آن اقدام کنید.

عرق کردن دست - عرق کردن دست و پا

علت عرق کردن دست و پا

بدن ما برای اینکه بتواند از افزایش دمای غیرطبیعی جلوگیری کند، عرق می‌کند تا خنک شود. به تعریقی که بیش‌ازحد طبیعی در برخی از نواحی بدن همچون کف دست و پا رخ می‌دهد، هیپرهیدروزیس پالموپلانتار گفته می‌شود.

اغلب افرادی که مبتلا به هایپرهیدروزیس و اختلالات تیروئید هستند، نمی‌توانند در اجتماع حضور پیدا کنند و یا اینکه به‌شدت منزوی و گوشه‌گیر هستند. تعریق زیاد کف دست و پا علاوه بر اینکه بر اعتماد به‌ نفس فرد تأثیر مخرب دارد، ممکن است سبب بروز حادثه نیز بشود. به‌عنوان مثال تعریق زیاد کف دست ممکن است گرفتن اجسام با دست را برای فرد غیرممکن کند و یا عرق زیاد کف پا ممکن است سبب لیز خوردن و افتادن شود.

هیپرهیدروزیس کف دست و پا (پالموپلانتار) چیست؟

هیپرهیدروزیس پالموپلانتار عارضه‌ یا اختلالی شایع است که در آن کف دست و پای فرد مقدار قابل‌توجهی عرق تولید می‌کند. درحالی‌که دیگران در حالت نرمال به‌ندرت دچار این وضعیت می‌شوند، فرد مبتلا به هیپرهیدروزیس پالموپلانتار هر روز و هر شب این شرایط را تجربه می‌کند. غدد اکرین یا عرق در این شرایط پزشکی بیش‌فعال هستند و فرد نمی‌تواند این وضعیت را کنترل کند.

هیپرهیدروزیس پالموپلانتار می‌تواند در روابط اجتماعی فرد تأثیر مخرب برجای بگذارد و حتی در عملکرد کاری او نیز اثری سو داشته باشد. برخی از افرادی که از تعریق شدید کف دست و پا رنج می‌برند، گاهی مجبور به ترک کار می‌شوند و عملاً در برخی مشاغل امکان کار کردن ندارند. اغلب افراد از کودکی دچار هیپرهیدروزیس پالموپلانتار ایدیوپاتیک می‌شوند و با بررسی سابقه خانوادگی می‌توان موارد مشابهی را در خانواده این گروه پیدا نمود.

علائم هیپرهیدروزیس کف پا

کف پاها همیشه خیس هستند

بزرگ‌ترین و واضح‌ترین علامت ابتلای فرد به هیپرهیدروزیس کف پا، تعریق همیشگی و بیش‌ازحد طبیعی کف پا است. گاهی فرد مبتلا به هیپرهیدروزیس کف پا آن‌قدر عرق می‌کند که پاهایش داخل کفش کاملاً خیس شده و می‌لغزد.

پاها سفید و مرطوب هستند

پاهای فرد مبتلا به هیپرهیدروزیس اولیه اغلب سفیدرنگ است و رطوبت زیادی دارد. این گروه گاهی دچار عفونت پا نیز می‌شوند. علت ابتلای این افراد به عفونت پا از بین رفتن لایه‌های پوست در اثر رطوبت مداوم است. همچنین این افراد همیشه از بوی بد پا شکایت دارند.

عرق کف پا - عرق کردن دست و پا

اضطراب و گوشه‌گیری

افرادی که مبتلا به هیپرهیدروزیس هستند، گاهی از استرس و نگرانی بوی پا و رطوبت همیشگی آن رنج می‌برند. این افراد گوشه‌گیری می‌کنند و ممکن است همیشه اضطراب درونی در این‌باره داشته باشند. اغلب نوجوانانی که از هیپرهیدروزیس کف پا رنج می‌برند، دچار این اضطراب و انزوا می‌شوند.

علل کلی عرق کردن دست و پا

  • دیابت
  • سرطان
  • حمله قلبی
  • قند خون پایین
  • تیروئید بیش فعال
  • یائسگی یا گرگرفتگی
  • مشکلات سیستم عصبی
  • عفونت، مانند سل یا سپسیس
  • اختلال در مصرف الکل یا اعتیاد به مواد مخدر
  • شرایط غدد درون ریز، از جمله دیابت و اختلالات تیروئید
  • شرایط عصبی، از جمله بیماری پارکینسون و سکته مغزی
  • استفاده از داروهای تجویزی، همراه با تعریق به عنوان یک عارضه جانبی

چه کسانی بیشتر دچار هیپرهیدروزیس کف پا و دست می‌شوند؟

به‌طورکلی دو نوع هیپرهیدروزیس وجود دارد که در هر دو مورد فرد از تعریق بیش‌ازحد رنج می‌برد هیپرهیدروزیس اولیه و ثانویه.

هیپرهیدروزیس اولیه کف دست و پا

هیپرهیدروزیس اولیه یک وضعیت پزشکی ارثی است و فرد خود دخل و تصرفی در آن ندارد. افرادی که مبتلا به این شرایط پزشکی هستند، حتماً در خانواده خود یک یا چند مورد این وضعیت را می‌بینند. هیپرهیدروزیس اگر از نوع اولیه باشد از دوره کودکی خود را نشان می‌دهد. کودک همیشه از خیس بودن کف دست و پا شکایت می‌کند و ممکن است به همین خاطر درگیر انزوا و دوری از سایر همسالان خود شود.

هیپرهیدروزیس اولیه کف دست و پا یا هیپرهیدروزیس پالموپلانتار با افزایش سن درمان نمی‌شود و هرچه فرد به بلوغ نزدیک شود، شاهد تشدید این وضعیت خواهد بود. تشدید تعریق کف دست و پا در اثر هیپرهیدروزیس در زنان با شدت بالاتری گزارش می‌شود.

هیپرهیدروزیس ثانویه علت عرق کردن دست و پا

در این نوع هیپرهیدروزیس پلانتار شرایط یا رفتاری سبب بروز تعریق زیاد در کف دست و پا شده است. هیپرهیدروزیس ثانویه اغلب به دلایل زیر رخ می‌دهد و باعث تعریق و خیسی زیاد کف دست، پا، پوست سر و صورت می‌شود:

  • سندرم‌های عصبی
  • آسیب نخاعی
  • یائسگی
  • دیابت شیرین
  • پرکاری تیروئید
  • نقرس
  • داروها
  • الکلیسم مزمن

عرق کردن پا - عرق کردن دست و پا

علل تعریق کف پا

عرق کف پا، از جمله مواردی است که امروزه در میان افراد بسیار رایج است. با شروع فصول گرم سال، معمولاً دچار تعریق زیاد در نواحی مختلف بدن مانند کف دست و پا خواهید شد که علت‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد.

عدم رعایت بهداشت پا

می‌توان گفت: مهم‌ترین علت عرق کف پا، عدم رعایت بهداشت است. در واقع در فصل تابستان، به دلیل اینکه پا زیاد در کفش می‌ماند، تعریق آن طبیعی است؛ اما اگر به بهداشت فردی و شستشوی پاها پس از قرارگیری در کفش توجه نکنید، به مرور زمان باکتری‌ها در کفش شما رشد پیدا می‌کنند و موجب افزایش تعریق در پاهای شما و در نهایت تولید بوی بسیار تند و زننده خواهد شد.

عدم استفاده از کفش مناسب

همواره به یاد داشته باشید که پا قلب دوم انسان است و توجه ویژه به آن، جزو ضروریات محسوب می‌شود. امروزه، به دلیل بالا رفتن قیمت کفش‌های استاندارد و دارای تهویه مناسب، استفاده از کفش‌های با روکش پلاستیکی و محکم رایج شده است.

به همین دلیل، دمای پا درون کفش به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد و در تمامی فصول، با تعریق زیاد کف پا مواجه خواهید شد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا حتماً از کفش مناسب برای کارهای روزمره استفاده کنید.

به خطر افتادن سلامتی

اگر از کفش مناسب برای پیاده روی استفاده می‌کنید یا اینکه به بهداشت پا توجه ویژه می‌کنید و همچنان با تعریق زیاد کف پا مواجه می‌شوید، بهتر است تا با پزشک در این زمینه مشورت کنید. همچنین، اگر می‌دانید که علت عرق کف پای شما زمینه ارثی دارد، می‌توانید به پزشک مراجعه نکنید.

اما اگر تعریق کف پای شما بسیار زیاد باشد و مشکلاتی را برای شما به وجود می‌آورد، می‌تواند ناشی از بیماری‌های روحی و عصبی، یبوست و دیابت باشد که حتماً باید آزمایشات مربوطه در این زمینه انجام شود.

تشخیص علت عرق کف دست چگونه است؟

فرض را بر این می‌گیریم که تعریق کف دست شما بسیار بیشتر از حالت عادی است بنابراین تصمیم می‌گیرید برای حل این مشکل به دکتر مراجعه کنید و بفهمید که عرق کردن دست نشانه چیست؟ در چنین زمانی اغلب پزشک از شما می‌خواهد که آزامایش خون و ادرار بدهید.

انجام این دو آزمایش به این دلیل است تا وضعیت قند خون و پرکاری تیروئید شما مشخص شود. ضمن اینکه ممکن است پزشک به شما پرسشنامه داده تا از وضعیت شما آگاهی بیشتری پیدا کند. بنابراین بسیار مهم است تا به سؤالات نوشته شده صادقانه پاسخ دهید.

علت عرق کف دست - عرق کردن دست و پا

گزینه های درمان تعریق کف دست

ضرورت درمان تعریق کف دست در کودکان زمانی دارای اهمیت است که تعریق بیش از اندازه در کف دست و پا‌های کودک می‌تواند به عنوان یک اختلال بر روند زندگی اجتماعی کودک تأثیرگذار باشد.

تغییر سبک زندگی، ایجاد تحرک بیشتر، برطرف نمودن مشکلات روحی و روانی و از بین بردن شرایط استرس‌زا می‌تواند از جمله موارد کاهش تعریق کف دست و پا باشد.

در صورت عدم بهبود شرایط و تبدیل شدن این مشکل به بیماری بهتر است هر چه زودتر درمان عرق کف دست را زیر نظر یک پزشک معالج شروع کنید. پزشک ابتدا با بررسی وضعیت و دریافت نشانه‌ها راه‌های درمانی خود را در صورت وجود بیماری آغاز خواهد کرد.

استفاده از مواد ضد تعریق

یکی از راه‌های متوقف کردن عرق زیاد کف دست استفاده از ضد عرق مخصوص کف دست است. این مواد در دسترس و مقرون‌به‌صرفه بوده و یک روش ساده برای کاهش تعریق کف دست است. راه‌های زیادی برای مقابله با این مشکل وجود دارد.

اولین گزینه برای درمان عرق کف دست استفاده از مواد خشک‌کننده مثل کلراید آلومینیوم است. این عنصر در دئودورانت‌های ضد عرق و لوسیون‌های تجویزی پزشک، وجود دارد که در بهبود عملکرد تعریق بسیار مؤثر است.

استفاده از مواد ضد تعریق یکی از شیوه‌های آسان و مقرون به صرفه برای درمان عرق کف دست به شمار می‌آید.  این ضد عرق‌ها با بستن و کوچک کردن منافذ پوست، مانع عرق کردن زیاد کف دست می‌شوند.

نوازندگان، ورزشکاران، وزنه‌برداران، کوهنوردان و حتی کسانی که تعریق آن ها از عصبانیت می‌باشد، می‌توانند از این ضد عرق‌ها استفاده کنند. به علت عصبانیت زیاد تعریق دارند می‌توانند از این مواد ضد تعریق استفاده کنند.

زمانی که دستتان شروع به تعریق می‌کند آن را با آب بشویید و با یک حوله یا دستمال تمیز خشک‌کنید. سپس از ضد عرق برای جلوگیری از تعریق زیاد کف دست استفاده کنید.  کافی است مقداری از این لوسیون ها را روی کف دست خود بریزید و مالش دهید و 30 ثانیه صبر کنید تا خشک شود.

اگر دستتان مرطوب باشد و یا عرق کرده باشد لوسیون روی آن خشک نمی‌شود . بهتر است قبل از استفاده کف دست‌ها و پا‌ها کاملاً خشک باشد و چنانچه این نواحی خیس هستند حتماً خشک نموده و سپس از ماده ضد تعریق استفاده شود.

برای شست و شوی دست‌ها توصیه می‌شود به جای آب و صابون از آب به تنهایی استفاده شود. این روش باید در طی روز چندین مرتبه انجام شود.  بنابراین بهتر است قبل از مصرف، دست‌های خود را بشویید. سعی کنید برای شستن دست‌ها کمتر از آب و صابون استفاده کنید و به شستن دست با آب خالی اکتفا کنید.

ضمناً می‌توانید 1 تا 3 بار در روز از این ضد عرق‌ها استفاده کنید.

تزریق بوتاکس کف دست - عرق کردن دست و پا

تزریق بوتاکس برای درمان عرق کردن دست و پا

سم بوتولینیوم یا بوتاکس که به صورت تزریق به غدد کف دست انجام می‌شود. با تزریق این سم، راه سیگنال‌هایی که از سمت مغز به غدد تعریق ارسال می‌شدند را مسدود نموده و موجب کاهش تعریق می‌شود.

تزریق بوتاکس به عنوان یک راه درمان عرق کف دست و پا طی چندین جلسه مطابق با نظر پزشک انجام می‌شود.این روش درمانی با توجه به دردناک بودن و ایجاد کبودی ناچیز از عوارض کمتری نسبت به سایر روش‌ها برخوردار است.

یون تراپی

یکی دیگر از شیوه‌های درمان عرق کف دست، عبور جریان الکتریکی خفیف از آب و اعمال بر روی پوست است. این روش دارای مزایای بلند مدت و البته شیوه درمانی مناسبی است که با موفقیت بالا قابل اجرا است. از دیگر راه‌های درمان عرق کف دست می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:

استفاده از پودر بچه برای جذب عرق کف دست

پودر بچه مایعات را جذب می‌کند. زمانی که احساس کردید عرق کف دست در حال شروع شدن است کافی است مقداری پودر بچه روی آن ریخته و دست‌هایتان را به هم بسابید. پودر بچه جاذب مناسبی برای رطوبت است.

ریختن پودر بچه روی کف دست می‌تواند عرق دست و پا را به طور موقت جذب کند. بهتر است همیشه بطری پودر بچه را در کیف خود نگه‌دارید تا در تمام زمان‌ها حتی در محل کار یا سفر نیز بتوانید از آن استفاده کنید.

بنابراین اگر عرق کف دست جلوی فعالیت‌های روزانه شما را می‌گیرد کافی است کمی پودر بچه روی آن بمالید. در صورت عدم دسترسی به پودر بچه می‌توانید از آرد ذرت و یا نوشابه استفاده کنید.

تعریق بدن - عرق کردن دست و پا

کاهش عرق کف دست با هیدراته کردن بدن

نوشیدن آب در طول روز به مقدار استاندارد می تواند دمای بدن را خنک نگه دارد و به کاهش تعریق بیش‌ازحد کمک می‌کند.اغلب ما انسان‌ها تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیریم و تقاضای بدن برای آب را، به درخواست چیزبرگر تفسیر می‌کنیم.

اما نوشیدن آب بیشتر، به شما کمک می کند تا از خوردن غذاهایی که موجب عرق کردن زیاد بدن می‌شوند جلوگیری کنید.

رفع عرق زیاد بدن با رژیم غذایی

اگر به دنبال رفع مشکل علت عرق کف دست هستید، غذا بهترین دارو برای شما خواهد بود. رژیم غذایی و عرق کردن تحت تأثیر یکدیگر می‌باشند. برخی از غذاها موجب افزایش تعریق و برخی سبب کاهش تعریق بدن می‌شوند.

  • رژیم غذایی سالم بدن سالم‌تری را به شما هدیه خواهد داد. یک رژیم غذایی ضعیف منجر به عدم تعادل جسمی، احساسی و ذهنی می‌شود.
  • عدم تعادل بدنی می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن، افزایش وزن، اضطراب و همین‌طور علت عرق زیاد باشد. بنابراین رژیم غذایی خود را بررسی کنید.
  • با اجتناب از کافئین، نوشیدنی‌های الکلی، غذاهای تند و چرب و فرآوری شده، شروع کنید. تمامی این مواد غذایی دمای بدن و ضربان قلب شما را افزایش می‌دهند. زمانی که درجه حرارت بدن افزایش یابد برای خنثی کردن حرارت اضافی به عرق کردن ادامه می‌دهد.
  • مواد غذایی بد را با گزینه‌های سالم مثل دانه‌های کامل جایگزین کنید.

کمبود کدام ویتامین باعث عرق دست میشود ؟ عرق کف دست با کمبود ویتامین ویتامین رابطه دارد. عرق کف دست کمبود ویتامین B و D را به ما نشان می‌دهد. ویتامین‌های B و D می‌توانند در به تعادل رساندن بدن مفید باشند.

عرق کف دست به دلیل کمبود ویتأمین ازعارضه‌های شایعی است که به راحتی قابل حل است. تعریق زیاد بخصوص در پیشانی و گردن اغلب به دلیل کمبود ویتأمین “دی” می‌باشد، ضمن اینکه دراین موارد دیده شده که فردی با تعریق بالای کف دست روبرو بوده و با مصرف ویتأمین D توانسته بر این مشکل غلبه کند؛ همچین گاهی ویتأمین B12 نیز می‌تواند مشکل شما را برطرف سازد.

گروه ویتأمین‌های “بی” استرس و هورمون‌های بدن را کنترل می‌کنند، ضمن اینکه پیوند سیستم غدد درون ریز و عصبی را پیوند داده و در نتیجه موجب کاهش تعریق بدن می‌شوند. در این میان اگر فکر می‌کنید استرس بر روحیات شما غالب است، مصرف ویتأمین D رابه همراه سری ویتأمین‌های B ( ب 6، ب 9 و ب 12) را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • شیر کم‌چرب، غذاهای غنی از کلسیم و روغن‌زیتون، چند مواد غذایی غنی از ویتامین هستند.
  • همچنین با مصرف میوه و سبزیجات می‌توانید، مقدار زیادی آب بدن خود را تأمین کنید.
  • مصرف منظم این مواد غذایی و همین‌طور نوشیدن آب، بدن را هیدراته نگه‌داشته و درجه حرارت بدن را تنظیم می‌کند.
  • گروهی از این میوه و سبزیجات عبارت‌اند از کلم بروکلی، گل‌کلم، هندوانه، توت‌فرنگی، گریپ‌فروت، سیب، بلوبری، آلو، پرتقال، کاهو، کدوسبز، تربچه، کرفس.

درمان عرق کردن کف دست با داروهای خانگی

استفاده از روش‌های درمان خانگی از گذشته تا به امروز مرسوم بوده است. برخی از این درمان‌های خانگی در ادامه توضیح داده خواهند شد.

چای مریم گلی - عرق کردن دست و پا

چای مریم‌گلی

این گیاه به‌عنوان یک ضد عرق طبیعی شناخته‌شده است. چای مریم گلی حاوی یک قابض طبیعی به نام اسید تانیک است.این اسید قادر به کوچک کردن منافذ پوستی بوده و می‌تواند همانند یک اسپری ضد تعریق عمل می‌نماید. برای استفاده، کافی است 4 تا 5 کیسه از چای را در آب جوش قرار دهید و بگذارید خیس بخورد.

بعد از خنک شدن به مدت 30 دقیقه دست‌های خود را درون آن شستشو دهید. کارشناسان ادعا می‌کنند که نوشیدن چای مریم‌گلی نیز به کاهش تعریق زیاد کف دست کمک خواهد کرد. برای کاهش تعریق کف پا نیز می‌توانید از این درمان طبیعی استفاده کنید.

گلاب برای درمان عرق کردن دست و پا

یک پاک‌کننده طبیعی پوست می‌باشد و از هر فروشگاهی می‌توان آن را خرید. گلاب موجب بسته شدن منافذ پوستی می‌شود و از این طریق میزان تولید عرق را کاهش می‌دهد. برای کاهش تعریق کف دست یک پنبه را به گلاب آغشته کنید و روی کف دست بکشید و سپس بگذارید تا خشک شود.

می‌توانید از سرکه، لیمو و سرکه سیب نیز به همین شیوه استفاده کنید.

روغن نارگیل

بعد از حمام روزانه دست‌های خود را به روغن نارگیل آغشته کنید. روغن نارگیل یک ضد تعرق طبیعی است و مزایای بسیاری برای پوست دارد.

ورزش منظم برای درمان عرق کردن دست و پا

شاید عجیب‌ و غریب باشد که ورزش نیز به‌عنوان داروی خانگی برای عرق زیاد کف دست معرفی‌شده است، زیرا فعالیت بدنی خود عامل عرق کردن زیاد بدن می‌باشد.

از آنجایی‌که ورزش میزان استرس را در بدن کاهش می‌دهد، دمای بدن را به‌طور منظم کاهش داده و به‌ این‌علت به‌ عنوان عامل کاهش‌دهنده تعریق زیاد کف دست شناخته‌شده است. بهتر است 5 روز در هفته و به مدت 30 دقیقه در روز ورزش کنید.

اگر برای رفتن به باشگاه زمان ندارید بهتر است پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید.دقت کنید که زمان ورزش نزدیک به زمان خواب شبانه نباشد زیرا که ممکن است درروند خواب شما اختلال ایجاد کند.

اکثر افرادی که دچار عرق زیاد در کف دست هستند، مشکل سلامتی ندارند. آن‌ها به بیماری به نام هایپرهیدروزیس مبتلا هستند که اغلب از سنین بلوغ شروع می‌شود.

تاکنون چندین بار این سؤال مطرح شده که عرق کف دست نشانه چیست؟ در واقع بخش عمده دلیل عرق کف دست مربوط به همین بیماری هیدروزیس است؛ در رابطه با این موضوع بد نیست بدانید که غدد عرق اکرین درکف دست و پا، زیر بغل و صورت وجود دارند.

کار اصلی این غده‌ها این است که زمان گرم شدن بیش از حد بدن از گرمای بدن بکاهند و به قولی باتولیدعرق بدن راخنک کنند. حال زمانی که فعالیت اعصاب بیش از حد معمول باشد، می‌‎گویند که فرد به بیماری هایپرهیدروزیس مبتلا شده است.

این بیماری فعالیت‌های طبیعی افراد را موجب اختلال می‌کند به شکلی که تعرق در بدن به بیش از حد ومیزان نرمان در بدن افزایش می‌یابد؛ در بسیاری از موارد علت عرق کردن کف پا نیز مربوط به همین بیماری است اما از نشانه‌های اولیه آن عرق کف دست است.

این مشکل به دلایل متعددی چون مصرف الکل، مصرف داروهای خاص، هورمون‌ها، غذاهای تند، تنش و بیماری‌هایی مثل دیابت، به وجود می‌آید.هایپرهیدروزیس کف دست می‌تواند اعتمادبه‌نفس فرد را تحت تأثیر قرار داده و استرس شدید ایجاد کند که این امر تعاملات اجتماعی و حرفه‌ای فرد را دچار مشکل خواهد کرد.

درواقع بسیاری از متخصصین پوست معتقدند که هایپرهیدروزیس نسبت به سایر مشکلات پوستی، تأثیرات منفی بیشتری بر زندگی بیمار می گذارد.غدد عرق به‌واسطه اضطراب و استرس فعال‌شده و نسبت به این حالت نامعمول بدن، واکنش نشان می‌دهند.

به همین دلیل برخی از افراد با ورزش منظم، مراقبه، خواب و سایر فعالیت‌های کاهش استرس، می توانند جلوی عرق کردن زیاد بدن را بگیرند.اگر با این روش‌ها میزان تعریق بدن کم نشود باید به پزشک مراجعه کنید زیرا دلایل زیادی برای عرق زیاد در بدن وجود دارد که باید بررسی شده و برای آن راه حلی پیدا شود.

خوردن دمنوش بابونه

همان‌طور که تأثیر دمنوش بابونه نیز در کمک به کاهش تعریق دست ثابت شده بود، به نظر می‌رسد خوردن یک لیوان دمنوش برگ مریم‌گلی به همراه یک تکه نبات هم کامتان را شیرین کند و هم با کاهش استرس از عرق کردن دست‌هایتان جلوگیری کند.

مضرات الکل برای پوست - عرق کردن دست و پا

رفع سریع عرق کف دست با الکل

اگر به یک ‌راه حل سریع برای رفع مشکل تعریق زیاد کف دست نیاز دارید کافی است دستمالی را با الکل مرطوب کرده و روی کف دست خود بمالید، سپس بگذارید تا خشک شود.

با خاصیت قابض کنندگی که الکل دارد اگر به‌طور موضعی استفاده شود می‌تواند عرق دست و پا را به‌طور موقت خشک کرده و تعریق را به مدت کوتاهی کاهش ‌دهد.

قبل از یک مصاحبه یا یک رویداد اجتماعی مهم می‌توانید از این ترفند استفاده کنید. برای زمان‌هایی که نمی‌توانید به دستشویی بروید و دستتان را با الکل بشویید، می‌توانید از دستمال‌های مرطوبی که برپایه الکل ساخته‌شده‌اند استفاده کنید.

بنابراین این دستمال‌ها را در کیف یا جیبتان نگه‌دارید تا بتوانید قبل از ورود به جلسه و دست دادن با همکاران عرق کف دست خود را با آن خشک‌کنید.

راهکار خانگی برای رفع عرق کف پا

روزانه حمام کنید

حمام کردن منظم به کنترل باکتری‌های روی پوست کمک می‌کند. خود را باید پس از حمام کاملا خشک کنید، به‌خصوص بین انگشتان پا و زیر بغل.

کفش و جورابی را انتخاب کنید که از متریال طبیعی تولید شده باشد

به‌طور مثال با استفاده از کفش‌هایی که از جنس چرم طبیعی هستند، امکان تنفس در قسمت پا وجود دارد و از عرق کردن پا نیز جلوگیری می‌شود.  همچنین زمانی که در حال فعالیت هستید، از جوراب‌هایی استفاده کنید که ضد رطوبت باشند.

جوراب‌های خود را به‌طور مکرر عوض کنید

دو بار در طی روز جوراب‌های خود را عوض کنید و پای خود را کاملا بشویید و خشک کنید. همچنین باید جوراب‌های نخی را انتخاب کنید. از پودرهایی که برای جذب عرق هستند نیز می‌توانید استفاده کنید.

تا حد امکان کمتر پاهای شما کمتر باید در کفش باشد

در صورتی که طی مدت زمان طولانی از کفش استفاده می‌کنید، هر از گاهی پاهای خود را از کفش در بیاورید تا به پاها هوا برسد.

لباسی متناسب با فعالیت خود انتخاب کنید

باید از پارچه‌های طبیعی مانند پشم یا ابریشم استفاده کنید که امکان تنفس را به پوست شما بدهد. هنگامی که ورزش می‌کنید، از لباس‌هایی استفاده کنید که برای از بین بردن رطوبت پوست طراحی شده‌اند.

تکنیک‌هایی برای آرام شدن خود استفاده کنید

تکنیک‌های آرامبخشی مانند یوگا، مدیتیشن و بیوفیدبک گزینه‌های خوبی هستند. این موارد باعث می‌شود استرس که یکی از عوامل تعریق است، کنترل شود. در نهایت منجر به کاهش تعریق خواهد شد.

یخ - عرق کردن دست و پا

استفاده از آب سرد برای درمان عرق کردن دست و پا

به‌صورت کلی تعریق اعضای بدن در وهله اول، نشان از گرمای شدید درون بدن است. پس می‌توان با کاهش دمای داخلی بدن، تا میزان زیادی تعریق کف دست و پا را کاهش داد. با استفاده از نوشیدن 8 الی 10 لیوان آب خنک در طول روز، تا میزان قابل توجهی می‌توانید دمای بدن خود را پایین بیاورید.

همچنین، راه‌حل دیگر این است که کف دست و پای خود را در آب یخ به مدت 30 دقیقه قرار دهید تا جلوی تعریق آن را بگیرید. معمولاً این راهکارها برای فصول گرم سال، برای همه افراد توصیه می‌شود.

استفاده از فندق

شاید در ابتدا فکر کنید که فندق نمی‌تواند جلوی تعریق شدید کف دست و پای شما را بگیرید؛ اما هرگز آن را دست کم نگیرید، زیرا خواص ضد تعریق بسیار قوی دارد. فندق دارای اسید تانیک است و در صورتی‌که با پوست کف دست و پا در تماس قرار بگیرید، می‌تواند موجب شود تا منافذ پوست به مرور زمان بسته شود و تعریق کف دست و پای شما به‌صورت کامل بهبود پیدا کند.

توجه کنید که با استفاده از روغن فندق نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. نکته قابل ذکر در این زمینه، این است که روغن فندق را نهایت چند هفته استفاده کنید و بیشتر از آن، این کار را انجام ندهید.

زیرا ممکن است موجب خشکی شدید پوست کف دست و پای شما شود. علاوه بر خود فندق، پوست درخت فندق را نیز می‌توان به‌صورت پودر درآورد و با آب مخلوط کرد تا خمیری به دست آورد و آن را بر روی کف دست و پا قرار داد.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین به دلیل خاصیت قلیایی و بازی که دارد، می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر برای از بین بردن عرق کف پا یا دست باشد. به همین دلیل، می‌توانید چند قاشق غذاخوری جوش شیرین را در مقداری آب حل کنید و به مدت محدودی، دست و پای خود را درون این محلول قرار دهید.

در این صورت، پس از مدت زمان یک الی دو هفته، بهبود حاصل شده را مشاهده خواهید کرد.

استفاده از گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از میوه‌هایی است که خواص بسیاری داشته و از جمله خواص آن می‌توان به درمان عرق کف دست و پا اشاره داشت. گوجه فرنگی منافذ باز پوست را کنترل کرده و از ترشح عرق جلوگیری می‌کند. پیشنهاد اول نوشیدن آب گوجه فرنگی است که سبب کاهش و کنترل دمای بدن می‌شود.

از طرفی دیگر اگر احساس می‌کنید تعریق در بدنتان خارج از حالت عادی است، گوجه فرنگی را برش‌زده و آن را به کف دست خود بمالید. پس از گذشت 15 دقیقه پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید. (پیشنهاد می‌شود حداقل 1 روز درمیان این کار را انجام دهید).

عسل برای درمان عرق کردن دست و پا

عسل و سرکه را ترکیب کنید و روی دستی که عرق میکند اعمال کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر، این درمان را 2 بار در روز تکرار کنید

روغن درخت چای

از آن روش‌هایی است که بسیاری از افراد همواره به آن روی می‌آورند؛ این روغن خواص بالای ضد قارچی دارد که استفاده از آن باکتری‌های تعریق را از بین می‌برد. برای استفاده از آن نیز کافی است کمی پنبه را در روغن چای بخیسانید و آن را بر روی ناحیه مورد نظر بمالید و بعد از گذشت 4 الی 5 دقیقه آن را بشویید.

سیب زمینی

این نوع سبزی، تاثیر فوق العادل ای در درمان عرق کف دست دارد، برای انجام آن کافیست :یک عدد سیب زمینی را در قطعات کوچک خورد کنید. و آنها را بر کف دست اعمال کنید و بعد از چند دقیقه با آب بشویید. همچنین می توانید از آب سیب زمینی نیز استفاده کنید و این درمان را به طور مداوم ادامه دهید.

درمان عرق دست - عرق کردن دست و پا

کارهای که باید از انجام آنها اجتناب شود

درمان دست های عرق کرده تنها با تنظیم عادات خوب، موفقیت آمیز نیست، بلکه دانستن روش های چگونگی پیشگیری از آن ضروری است پس به این ترتیب نیاز دارید که هم زمان از برخی فعالیت های مضر که اثرات ناخواستی در طول درمان دارند، اجتناب کنید. بخش از این نبایدها ممکن است شامل حذف مواد غذایی که روزانه برای مراقبت از پوست استفاده میکنید باشد، مانند:

  • غذا های تند و شیرین
  • برگ های کاری، سیر و پیاز
  • وازلین
  • محصولات کافئین دار
  • استفاده نکردن از دستکش
  • استفاده از لباس های با الیاف مصنوعی

استرس و عرق کردن دست و پا

معمولاً اگر افراد در شرایطی قرار بگیرند که عصبی شوند و یا هیجانات خاصی را تجربه کنند، درگیر تعریق کف دست و پا می‌شوند. غدد عرق یا اکرین در تمام نقاط بدن انسان وجود دارند اما تراکم آن‌ها در کف دست و پا بیشتر است. این غدد در کف دست و پای افراد مبتلا به هیپرهیدروزیس نیز طبیعی به نظر می‌رسند، اما زمانی که فرد در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرد و یا اینکه عصبی می‌شود، نمی‌تواند جلوی فعالیت بیش‌ازحد این غدد در کف دست و پا را بگیرد.

بیشتر مبتلایان به هیپرهیدروزیس پالموپلانتار در حالت بیداری تعریق شدید کف دست و پا را تجربه می‌کنند، چراکه تحریک عصبی کمتر در حالت خواب و آرامش رخ می‌دهد. یکی از فرق‌های بین عرق طبیعی و غیرطبیعی کف دست و پا همین است که شما شاید حتی در خواب نیز عرق کنید (تعریق شبانه)، چراکه بدن تلاش می‌کند دمای بدن را که در اثر لباس و بستر خواب افزایش یافته تعدیل کند.

بنابراین تعریق طبیعی مستقل از سطح هوشیاری است و ممکن است هر زمانی حتی در حالت خواب نیز رخ دهد. این امکان وجود دارد که نقص اولیه افراد درگیر به هیپرهیدروزیس پلانتار مرتبط با حساسیت زیاد هیپوتالاموس به محرک‌های احساس از قشر مغز باشد.

عصبانیت چگونه باعث عرق کردن دست و پا می شود؟

زمانی که شما از عصبی هستید هورمون های استرس تان فعال خواهد شد و با فعال شدن این هورمون ها دمای بدن و ضربان قلب شما افزایش پیدا می کند. به این ترتیب پیامی به غدد عرق در بدن شما ارسال می شود که به آنها می گوید باید عرق تولید کنند و دمای بدن را پایین آورند.

مطمئناً زمانی که عصبانی هستید دوست ندارید عرق شدید را هم تجربه کنید، زیرا برای افراد فرآیندی آزاردهنده و شرم آور است. برای این مورد کاری نمی توان کرد، وجود این احساسات باعث گرم شدن بدن شما می شود و در نتیجه برای خنک ماندن عرق می کنید.

چرا دست ها عرق می کند - عرق کردن دست و پا

تعریق کف دست کودکان و تغییر سبک زندگی

چرا کف دست عرق میکند ؟ هر چند بروز تعریق در کف دست و پای کودک می‌تواند نگران‌کننده و آزاردهنده باشد می‌تواند تأثیر مستقیم بر شخصیت اجتماعی کودک داشته باشد.

عدم پذیرش از جانب دوستان خود و عدم شرکت در بازی‌های گروهی به دلیل خیس شدن کف دست‌ها باعث بروز مشکلات روحی و روانی در کودک شده و از طرفی دیگر اعتماد به نفس کودک را کاهش می‌دهد.

با ادامه روند این مشکل و عدم توجه به آن ممکن است کودک در مراحل بالاتر به دلیل این مشکل از حضور در فعالیت‌های اجتماعی کناره‌گیری نماید. حتی برای انجام کار‌های روزمره خود مانند ایجاد عرق کف دست کودکان هنگام نوشتن، کار با لوازم الکتریکی تمایلی نشان ندهد و در سنین بالاتر عدم تمایل به رانندگی را بروز دهد.

علاوه بر تعریق کف دست، بروز این مشکل در پا‌ها نیز می‌تواند مشکل‌ساز شود. به نحوی که کودک تمایلی نداشته باشد تا پا‌های خود را از درون کفش در بیاورد. در نهایت منجر به تولید بوی نامطبوع در اثر تعریق زیاد اتفاق می‌افتد و در برخی موارد عفونت را در پی خواهد داشت.

کارشناسان نتوانستند علت دقیق مشکل عرق کردن دست و پا را کشف کنند.برخی معتقدند که سیستم عصبی سمپاتیک می‌تواند منجر به عرق کردن دست و پا شود.

سیستم عصبی سمپاتیک با آزادسازی آدرنالین در بدن موجب افزایش ضربان قلب شده، و با کاهش رگ‌های خونی و درنهایت با شروع تعریق، به این شرایط نامتعارف پاسخ می‌دهد.