درمان پف زیر چشم در خانه و به کمک ماسک های طبیعی بسیار موثر است. علاوه بر آن رعایت چند اصول ساده می تواند در کاهش پف و تیرگی زیر چشم بسیار موثر باشد. در این مقاله از پارس نیوز یادتان می دهیم چگونه بدون نیاز به عمل جراحی پف چشم را از بین ببرید.

دلایل پف زیر چشم چیست؟

پف زیر چشم - درمان پف زیر چشم در خانه

به حضور مایعاتی اضافه در بافت همبند اطراف چشم، عموماً پلک‌ها، تورم چشم یا پف چشم (Puffy Eyes) گفته می‌شود. هرچند پف چشم‌ها ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری بسیار جدی باشد، لیکن غالباً این مسئله می‌تواند به دلیل استرس، افزایش سن و کمبود خواب ایجاد شده باشد. خوشبختانه، دربسیاری موارد پف چشم‌ها به سادگی قابل درمان خواهد بود.

 

قبل از اینکه روش‌های از بین بردن پف چشم را معرفی کنیم، باید با علت توم و پف کردن چشم‌ها آشنا شوید. شایع‌ترین دلایلی که باعث ایجاد پف چشم می‌شوند، عبارتند از:

 

  • مصرف بیش از حد نمک؛
  • حساسیت و آلرژی؛
  • مشکلات سینوسی؛
  • کمبود آب؛
  • خستگی و کمبود خواب؛
  • استرس و فشار عصبی؛
  • گریه کردن زیاد؛
  • کهولت سن؛

 

روش‌ های برطرف کردن پف زیر چشم

 

روش‌های سنتی و خانگی بیشتر برای رفع پف زیر چشم ناشی از از وراثت یا عواملی مثل خستگی و بی‌خوابی است. به ویژه در مواردی که پس از برخاستن از خواب چشم‌ها تا مدتی پف دارند.

 

درمان پف چشم - درمان پف زیر چشم در خانه

 

درمان پف زیر چشم در خانه با استفاده از سرما

 

قبل از هر کار صورت خود را با آب سرد بشویید. این کار به کم تر شدن پف زیر چشم شما کمک می کند. پارچه ای را در ظرف حاوی آب و یخ قرار داده یا این که چند دقیقه در فریزر بگذارید  سپس به آرامی روی ناحیه دارای پف بگذارید. این روش برای مواقعی که عجله دارید مناسب است. راه دیگر این است که قاشق استیل را در ظرف حاوی آب و یخ فرار دهید و روی ناحیه دارای پف بگذارید تا هر چه زودتر بخوابد.

 

درست بخوابید

 

افرادی که صبح ها با مشکل پف زیر چشم رو به رو هستند می‌توانند با تغییر وضعیت خوابیدن خود از این پف بکاهند. برای این کار لازم است از بالش بلندتر استفاده کنید تا موقع خواب، سرتان بالاتر از بدنتان قرار بگیرد.

 

به این ترتیب تجمع مایعات در ناحیه زیر چشم کمتر خواهد شد خوابیدن روی شکم باعث تجمع بیشتر مایعات و تشدید پف زیر چشم می‌شود. سعی کنید حتما خواب کافی را داشته باشید و سحرخیز باشید.

 

نوشیدن آب برای درمان پف زیر چشم در خانه

 

نوشیدن آب کافی به درمان تورم چشم کمک می‌کند. روزانه حداقل 6 الی 8 لیوان آب بنوشید و از مصرف غذاهای پرنمک خودداری کنید.

 

درمان پف زیر چشم در خانه با استفاده از کرم

 

ژل‌ها و کرم‌هایی در بازار وجود دارند که به منظور برطرف کردن پف زیر چشم ساخته شده اند. ژل‌ها و کرم‌ها می توانند پوست را سفت کنند و باعث شوند تا پوست کمتر پف کند. از کرم و یا ژلی استفاده نمایید که حاوی ویتامین ای و آلوئه‌ورا یا دیگر مواد خنک کننده باشد.

 

پف زیر چشم - درمان پف زیر چشم در خانه

 

هنگام خواب سر را بالاتر از بدن قرار بدهید

 

پف چشم بعد از خواب یک اتفاق طبیعی است و برای همه پیش می‌آید و افرادی که به طور کلی چشم‌های پف کرده‌ای دارند، میزان پف آنها بیشتر می‌شود. برای اینکه صبح‌ها چشم‌هایتان اینگونه نشود یا پف زیر چشم‌هایتان افزایش پیدا نکند، شبها سر را بالاتر از بدن قرار دهید و از بالش‌های بلند استفاده کنید. پایین بودن سر نسبت به بدن باعث می‌شود مایعات بدن به سمت چشم کشیده شده و زیر چشم تجمع کنند، برای همین صبح‌ها چشم‌ها کمی پف کرده به نظر می‌رسند.

 

درمان پف زیر چشم در خانه با خوردن غذاهای غنی از پتاسیم

 

برای درمان پف چشم، غذاهای غنی از پتاسیم بخورید. غذاهای غنی از پتاسیم، مانند موز، برای از بین بردن مایعات اضافی در بدن شما بسیار مفید هستند.

 

مصرف غذاهای حاوی کلاژن

 

برای درمان گیاهی پف زیر چشم می‌توانید مواد غذایی حاوی کلاژن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. افزایش مصرف ویتامین سی نیز از بهترین درمان های پف زیر چشم است. پرتقال، فلفل قرمز، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، کلم بروکسل و توت‌ فرنگی از بهترین منابع ویتامین سی هستند.

 

مصرف غذاهای سرشار از آهن

 

کم‌خونی یکی از علل بروز پف زیر چشم است؛ به همین دلیل مصرف مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی، لوبیا، نخود و سبزیجاتی با برگ سبز از جمله اسفناج نیز می‌تواند در بهبود پف زیر چشم مؤثر باشد. کم‌خونی همچنین باعث بروز علائمی از جمله خستگی مزمن، سردی دست‌ها و پاها و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

 

بوتاکس زیر چشم - درمان پف زیر چشم در خانه

 

رفع پف زیر چشم با استفاده از بوتاکس

 

یک راهکار جدید برای رفع پف زیر چشم بوتاکس کردن است. در بوتاکس، ژلی به نواحی اطراف چشم تزریق می‌شود که باعث می‌شوند عضلات اطراف چشم غیر فعال و ریلکس شوند و دیگر پف نکنند و البته چروک هم نشوند.

 

دوام بوتاکس تا یک سال است در این مدت پف زیر چشم کاملا از بین می‌رود اما پس از یک سال لازم است دوباره تزریق ژل انجام شود. قبل  از اقدام به بوتاکس ابتدا مطمئن شوید که پف زیر چشم شما ناشی از بیماری‌های داخلی نباشد.

 

استفاده صحیح از لوازم آرایشی

 

یکی از دلایل بروز پف زیر چشم استفاده نادرست از لوازم آرایشی است. هر شب قبل از خواب آرایش خود را به‌طور کامل پاک کنید. بهتر است اگر از مواد پاک‌کننده‌ی آرایش استفاده می‌کنید، پس از پاک کردن آرایش صورت خود را با آب و صابون نیز بشوئید.

 

درمورد انتخاب لوازم آرایشی نیز احتیاط کنید؛ ممکن است پوست شما به بعضی از ترکیبات موجود در لوازم آرایشی حساسیت داشته باشد و درنتیجه دچار پف زیر چشم شوید. چنانچه پس از مصرف مواد آرایشی با پف یا التهاب در ناحیه چشم مواجه شدید حتماً با پزشک مشورت کنید.

 

کرم برای پف زیر چشم - درمان پف زیر چشم در خانه

 

درمان پف زیر چشم در خانه با ماساژ صورت

 

روی استخوان چشمی را به سمت داخل به آرامی ماساژ دهید. این کار آرامش بخش است و باعث می‌شود پف زیر چشم کاهش یابد. یادتان باشد که پوست این ناحیه بسیار ظریف است؛ بنابراین با انگشت وسط و حداقل فشار، این کار را انجام دهید.

 

از بین بردن پف چشم با ورزش کردن

 

ورزش باعث می‌شود جریان خون در بدن تنظیم شده و مواد مضر هم دفع شوند، ضمن انکه اگر ورزش با تعریق هم همراه باشد موجبات لطافت و گلگون شدن پوست را هم فراهم می‌آورد. علاوه بر آن تعریق باعث می‌شود التهاب‌های پوستی از جمله پف زیر چشم و اطراف آن هم کاهش یافته و بهبود یابد.

 

درمان پف زیر چشم در خانه با محدود کردن مصرف الکل

 

نمک بد است، اما هیچ چیزی مثل الکل باعث از دست رفتن آب بدن نمی شود. به همین دلیل است افرادی که الکل مصرف می کند صبح روز بعد دچار پف و قرمزی پوست می شوند. سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب آب بنوشید و کرم مرطوب کننده یا کرم شب در زیر چشم خود استفاده کنید.

 

مراقب آلرژی‌های فصلی باشید

 

افرادی با سابقه‌ی آلرژی، بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که آلرژی‌شان چه زمانی عود می‌کند؛ چون با وجود علائمی مانند عطسه‌های مداوم و آبریزش چشم و آبریزش بینی، قطعا چشم‌هایشان متورم خواهد شد.

 

شما می‌توانید برای پیشگیری، درمان‌هایی خانگی همچون روغن‌های طبیعی را امتحان کنید. همچنین بهتر است که همیشه یک قوطی کوچک از مخلوط روغن‌های مناسبِ این وضعیت را دم دست داشته باشید تا آلرژی غافلگیرتان نکند.

 

استفاده از ماسک‌های خانگی برای رفع پف زیر چشم

 

ماسک‌های گیاهی و خانگی مختلفی برای رفع پف زیر چشم وجود دارند که در این مطلب به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

 

  • درمان پف زیر چشم در خانه با چای کیسه ای

 

چای کیسه ای را در آب سرد بگذارید تا خیس شود سپس در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود و روی پف زیر چشمتان بگذارید. هم از چای سیاه می‌توانید استفاده کنید  هم از چای سبز.

 

  • ماسک سفیده تخم مرغ

 

سفیده تخم مرغ را در ظرفی بریزید و کاملا به هم بزنید. سپس روی ناحیه دارای پف بمالید و حدود ۲۰ دقیقه بگذارید بماند. این ماسک باعث کمتر شدن پف زیر چشم شما می‌شود.

 

زن زیبا - درمان پف زیر چشم در خانه

 

  • درمان پف زیر چشم در خانه با ماسک خیار

 

یکی از ماسک‌های رایج برای درمان پف زیر چشم ماسک خیار است. می‌توانید از خیار رنده شده یا حلقه شده استفاده نمایید. خیار را روی چشم  و ناحیه زیر چشم بزند. چشم‌ها را ببندد و 20 دقیقه صبر کنید.

 

  • درمان پف زیر چشم در خانه با ماسک شیر

 

دو تکه پنبه را در شیر قرار دهید تا خیس شود سپس به آرامی روی نواحی دارای پف بگذارید. برای اثر کردن ماسک شیر باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید.

 

  • ماسک پرتقال

 

مخلوط آب پرتقال و عسل برای رفع پف زیر چشم مفید است بعلاوه قادر است تیرگی‌های اطراف چشم را هم کمتر و یا رفع کند. البته لازم است استعمال این ماسک حداقل دو هفته ادامه پیدا کند تا نتیجه مطلوب را بدهد.

 

  • از گلاب استفاده نمایید

 

پنبه ای را آغشته به گلاب سرد کنید و روی پف زیر چشم خود قرار دهید. گلاب التهابات پوست از جمله پف زیر چشم را کاهش می‌دهد.

 

  • درمان پف زیر چشم در خانه با درمان پف زیر چشم با سیب زمینی

 

بله! سیب زمینی به درمان پف زیر چشم کم می‌کند. برای این منظور یک سیب زمینی خام را (بعد از اینکه چند دقیقه‌ای آن را در یخچال خنک کردید) دو تکه کنید و بعد چشم‌هایتان را بسته و هر تکه را روی یکی از چشم‌هایتان قرار دهید. طوری سیب زمینی‌ها را روی چشم‌هایتان بگذارید که نواحی پف کرده زیر چشم‌تان را هم در بر بگیرد و بگذارید که 20-15 دقیقه آنجا بمانند. بعد از این مدت خواهید دید که پف زیر چشم‌هایتان کمتر می‌شوند.

 

  • رگ های نعناع

 

این مورد برای کسانی که صبح ها وقت کمی دارند و ناگاه با چشمان پف کرده خود در آینه مواجه می شوند، بسیار مناسب است. چند برگ نعناع را بکوبید و بر روی پف چشم قرار دهید. می توانید برای حالت خمیری شدن برگ نعناع از روغن زیتون یا عسل استفاده کنید. زیتون و عسل هر دو خواص زیادی برای پوست دارند. اجازه دهید ۵ دقیقه بر روی پوست بماند و آن را بشویید.

 

  • نمک

 

برای ساختن این محلول، نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیتر آب ولرم حل کنید. پنبه را به این محلول آغشته کنید و حداقل ده دقیقه روی چشم قرار دهید. نمک به علت خاصیت رطوبت گیری، آب را از پوست شما می کشد و پف چشم شما را برطرف می کند.

 

ماساژ زیر چشم - درمان پف زیر چشم در خانه

 

  • درمان پف زیر چشم در خانه با روغن بادام

 

می توانید روغن بادام را از عطاری یا فروشگاه تهیه کنید و آن را با جوش شیرین مخلوط کنید و به این ترتیب این خمیر را بر روی پوست قرار دهید. همچنین می توانید مقداری بادام را به شکل خمیر در آورید و با کمی شیر مخلوط کنید و آن گاه از این خمیر برای درمان پف زیر چشم بهره مند شوید. البته این درمان در کوتاه مدت پاسخ نمی دهد.

 

  • آلوئه ورا

 

گیاه آلوئه ورا خواص زیادی برای پوست دارد اما از بقیه موارد کندتر نتیجه می بخشد. بهتر است این گیاه هر روز هفته قبل از خواب استفاده شود و شما می توانید تاثیر آن را بعد از یک هفته ببینید. این گیاه نیز بسیار موثر در رفع پف زیر چشم می باشد.

 

  • درمان پف زیر چشم در خانه با توت فرنگی

 

توت فرنگی از میوه های خوشمزه و حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که برای کاهش اثرات پیری پوست بسیار مفید عمل می کند. توت فرنگی خنک داخل یخچال را برش دهید و بر روی پوست بگذارید. بگذارید توت فرنگی چند دقیقه بر روی پوست باقی بماند. این روش بسیار سریع تر از سایر روش ها عمل می کند و زمان کمتری می برد.

 

  • استفاده از پودر قهوه

 

قهوه نه‌تنها حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضدالتهابی دارند؛ بلکه حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست. هر دوی این موارد در برطرف کردن پف زیر چشم مؤثر هستند.

 

برای استفاده موضعی قهوه می‌توانید پودر قهوه را با مقداری روغن نارگیل خالص ترکیب کرده و با استفاده از پنبه زیر چشم بمالید. اجازه دهید این ترکیب ده تا دوازده دقیقه بر پوست بماند، سپس با استفاده از یک پنبه تمیز آن را پاک کنید.

 

  • درمان پف زیر چشم در خانه با شیر سرد

 

محصولات لبنی مانند شیر یک منبع عالی از ویتامین A هستید که حاوی رتینوئیدهایی هستند که برای حفظ روشنی رنگ و جوانی پوست عالی است. برای استفاده از ویتامین A شیر، یک پنبه آرایشی را در شیر خیس کنید. آن را زیر پف چشم ها استفاده کنید و اجازه بدهید 10 دقیقه بماند. این کار را دو بار در روز انجام دهید. سپس صورت تان را با آب گرم بشویید.

 

درمان پزشکی پف چشم‌ها

 

توصیه می‌شود قبل از استفاده از روش‌های پزشکی، ابتدا روش‌های ساده و خانگی را برای از بین بردن پف چشم ها امتحان کنید، اگر روش‌های بالا را انجام دادید اما نتیجه بخش نبود سراغ روش‌های پزشکی درمان پف چشم بروید. برای اینکار چند روش وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم:

 

از بین بردن پف چشم - درمان پف زیر چشم در خانه

 

  • استفاده از کرم‌های چشمی؛
  • لیزر درمانی؛
  • استفاده از امواج رادیویی؛
  • استفاده از پرکننده‌های پوستی؛
  • جراحی پلک؛

 

برای اینکه بدانید کدام روش برای شما مناسب است باید به پزشک مراجعه کنید.

 

نکاتی برای از جلوگیری از پف زیر چشم :

 

  1. رژیم غذایی سرشار از پروتئین ، زرده تخم مرغ و مرکبات را مصرف کنید 
  2. ازخوردن نمک واسیدهای چرب اجتناب کنید 
  3. گاهی با دهان باز بخوابید تا به گردش خون کمک کنید
  4. مایعات به اندازه کافی بنوشید و پوست را مرطوب نگه دارید و از مصرف الکل اجتناب کنید.

 

چه زمانی برای پف زیر چشم به پزشک مراجعه کنیم؟

 

اگر پف زیر چشم با تاری دید، قرمزی در اطراف چشم، احساس درد در چشم، خارش یا سوزش، احساس وجود جسم خارجی در چشم، تورم صورت یا گردن، تب، سردرد شدید و تنفس دشوار همراه بود حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 

پف زیر چشم صبحگاهی

 

برخی افراد هنگام بیدار شدن از خواب با چشم های پف کرده رو به رو می شوند که دلیل اصلی آن احتباس مایعات در پوست زیر چشم می باشد، اما در بیشتر مواقع به محض اینکه چشم ها را باز کنید و شروع به پلک زدن کنید در کمتر از یک ساعت پف زیر چشم صبحگاهی کاهش پیدا می کند.