علت تپش قلب ناگهانی در سنین مختلف چیست؟ آیا یک هشدار از جانب قلب به ماست؟ برای درمان تپش قلب چه راهکارهایی وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات متن زیر را تا پایان دنبال کنید.

تپش قلب چیست؟

علت تپش قلب ناگهانی در خانمها و آقایان چیست؟ تپش قلب به ‌عنوان یک آگاهی و حس کلی از ضربان قلب تعریف می‌شود که ممکن است خیلی آرام، خیلی سریع و یا نامنظم باشد. ممکن است احساس کنید که ضربان قلبتان در قفسه سینه یا کمرتان خیلی محکم، سریع یا نامنظم می‌زند. علت تپش قلب در زنان و مردان، علائم بسیار زیادی از جمله استرس‌های کوتاه‌ مدت و طولانی‌ مدت تا آریتمی قلبی (ضربان قلب نامنظم) را شامل می‌ شود. این علائم ممکن است هشداردهنده باشند ولی همیشه نشان‌دهنده مشکل قلبی جدی نیستند.

تپش قلب - علت تپش قلب ناگهانی

برخی بیماران اغلب موارد، در شب و هنگامی که بر روی تخت خود دراز کشیده‌اند و هیچ موضوع دیگری حواسشان را پرت نمی‌کند، احساس می‌کنند که قلبشان برای لحظه‌ای نبض ندارد. اما در بعضی افراد به صورت ناگهانی ضربان قلب برای چند دقیقه کوتاه، بالا میرود؛ به عبارتی آنها دچار تپش قلب کوبنده خواهند شد.

علت تپش قلب ناگهانی

در رابطه با علت تپش قلب ناگهانی در خانمها و آقایان باید گفت که، تاکی کاردی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما ناگهان خیلی سریع شروع به تپیدن کند. اگر در اثر ورزش، استرس یا تب اتفاق بیفتد، معمولاً جای نگرانی نیست و نیازی به درمان ندارد. اما اگر ادامه داشته باشد، یک نوع آریتمی به نام تاکی کاردی فوق بطنی است که حتما می بایست برای درمان آن به متخصص قلب مراجعه کنید.

علت تپش قلب کوبنده

در رابطه با قلب معمولا سوال پرسیده می شود که علت تپش قلب ناگهانی در زنان و آقایان چیست؟ باید گفت که محکم زدن قلب می‌تواند به دلایل متنوعی که هیچ ارتباطی هم با قلب ندارند، اتفاق بیفتد. این دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

  1. احساساتی مانند اضطراب، استرس، ترس و وحشت
  2. ورزش
  3. بارداری
  4. کافئین
  5. تیروئید پرکار
  6. سطوح پایین قند، پتاسیم، اکسیژن
  7. دی اکسید کربن کم در خون
  8. تب
  9. کم خونی
  10. کم آبی بدن
  11. از دست دادن خون
  12. داروهایی مانند داروهای استنشاقی و ضد احتقان آسم
  13. مسدودکننده‌های بتا (که برای فشار خون بالا یا بیماری قلبی مصرف می‌شوند)، تیروئید و داروهای ضد آریتمی
  14. برخی از داروهای سرفه و سرماخوردگی
  15. برخی مکمل های گیاهی و غذایی
  16. مصرف تفریحی مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین ها
  17. نیکوتین
  18. الکل
  19. گاهی اوقات هم علت آن مشخص نیست

تپش قلب شدید - علت تپش قلب ناگهانی

چه زمانی باید نگران تپش قلب باشم؟

تپش قلب معمولا خطرناک نیست. در صورتی که علائم زیر را دارید می توان گفت تپش قلب ممکن است نشانه یک مشکل جدی تر برای سلامتی تان باشند.

  1. احساس سرگیجه، گیجی یا سبکی سر
  2. درد یا فشار قفسه سینه
  3. مشکل در تنفس
  4. بیهوشی در زمان بروز تپش قلب

در صورتی که علائم زیر را دارید فورا با 115 تماس بگیرید:

  1. درد، فشار یا سفتی در قفسه سینه، گردن، فک، بازو یا قسمت بالای کمر
  2. تنگی نفس
  3. عرق کردن غیر معمول
  4. علائمی که جدید هستند یا بدتر می شوند

عوارض تپش قلب

در تپش قلب ناگهانی ناشی از مشکلات قلبی،ممکن است دچار عوارض زیر شوید

  •  غش
  •  ایست قلبی
  •  سکته  مغزی
  • نارسایی قلبی

تشخیص تپش قلب کوبنده بی خطر

اگر تپش قلب کوبنده تکرار شود، متخصص قلب و عروق برای بررسی علت اصلی آن، هولتر قلبی را پیشنهاد می دهد.

  • هولتر مانیتور، دستگاهی قابل حمل است که می‌توانید آن را به‌مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در جیب یا یک کیسه در اطراف گردن یا کمرتان حمل کنید. الکترودها قفسه سینه شما را به سیم‌های مانیتور وصل می‌کنند تا ریتم قلب شما را ثبت کند.
  • مانیتور پایش رویداد یا event monitor می تواند ریتم قلب را برای مدت طولانی‌تری (حدود یک ماه) ثبت ‌کند. البته در این روش بیمار هر زمان که احساس کند ضربان قلب غیر طبیعی دارد، مانیتور را فعال می‌کند.

درمان تپش قلب - علت تپش قلب ناگهانی

درمان تپش قلب کوبنده

با توجه به شدت علائم و دلایل اصلی محکم زدن قلب، متخصص قلب معمولا یکی از سه روش زیر را توصیه می‌کند:

مراقبت‌های پیشگیرانه (برای تپش قلب خفیف)

سعی کنید سیگار کشیدن، مصرف کافئین بیش از حد و الکل را از رژیم روزانه خود حذف کنید. نفس‌کشیدن عمیق و یوگا را تمرین کنید، خواب کافی داشته‌باشید و به‌طور منظم ورزش کنید. به‌طور کلی روزانه برنامه‌های منظمی را برای رسیدگی به سلامتی‌تان داشته‌باشید.

مصرف دارو

پزشک ممکن است داروهای ضد آریتمی مثل بتابلاکر و یا مسدودکننده کانال کلسیم قلب را برایتان تجویز کند. هر دو این داروها سابقه خوبی دارند. در بعضی مواقع این داروها خیلی مؤثر عمل نمی‌کنند و داروهای آریتمی قوی ‌تری نیاز است تا به‌طور مستقیم بر روی کانال‌های پتاسیم و سدیم قلب تأثیر بگذارند.

اَبلیشین قلب

در این روش سیم‌هایی بلند قابل انعطاف (کاتتر) را از طریق رگ‌های موجود در پا وارد قلب می‌کنند تا محل ایجاد ضربان غیر طبیعی را بررسی کنند. سپس با ارسال امواج رادیویی، مسیر غیر عادی مورد نظر را از بین می برند. این روش در شرایطی بسیار مؤثر است که پزشک نوعی از آریتمی را در قسمت مشخصی از قلب (مثل تاکی‌کاردی فوق بطنی) تشخیص داده ‌است. دیگر روش‌ها شامل کاردیوورژن (شوک‌ الکتریکی به قلب که می تواند منجر به از بین رفتن نامنظمی قلب شود) و دیفیبلاتور کاشتنی (نوعی باطری است که درون قلب کار گذاشته می شود. این دستگاه می تواند نامنظمی های قلب را تشخیص داده و در صورت لزوم  با ایجاد شوک هایی، آنها را برطرف کند) می‌شود.

درمان خانگی تپش قلب ناگهانی

اگر تپش قلب شما ناشی از اضطراب یا استرس است، ممکن است بتوانید با فعالیت های آرام بخش مانند یوگا، مدیتیشن یا تمرین تمرکز حواس که بر تنفس شما تمرکز دارد، تپش قلب تان را کنترل کنید. در صورتی تپش قلب قابل کنترل باشد، اغلب بدون درمان دارویی برطرف می شود، فقط کافی است از مواردی که باعث ایجاد آن میشوند، دوری کنید:

  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل
  • نوشیدن مایعات کافئین دار
  • خوردن غذاهای تند
  • ورزش یا کارهای سخت

بهترین درمان برای شما بستگی به علت تپش قلب تان دارد. ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اگر تپش قلب مربوط به غذاهای خاصی است، باید از آن غذاها که دارای عوامل محرک هستند، اجتناب کنید. اگر بیماری قلبی یا ریتم غیرطبیعی قلب دارید، ممکن است به دارو، یک روش خاص، جراحی یا دستگاهی برای برطرف کردن تپش قلب نیاز داشته باشید. داشتن ویزیت های منظم برای دیدار پزشک تان بسیار اهمیت دارد. اگر تپش قلب شما بدتر شد یا به طور ناگهانی دفعات بیشتری اتفاق افتاد، با پزشک خود تماس بگیرید.

بیماری های قلبی - علت تپش قلب ناگهانی

جلوگیری از تپش قلب

با توجه به علت تپش قلب، نکات زیر می تواند به شما کمک کند که کمتر دچار تپش قلب شوید:

  • سطح استرس خود را با استفاده از تمرینات خاص (یوگا_تنفس عمیق_تای چی) کنترل کنید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید یا میزان آن را محدود کنید.
  • سیگار نکشید یا از محصولات از مصرف کافئین در رژیم غذایی خود بپرهیزید.
  • تنباکو یا نیکوتین استفاده نکنید.
  • به طور منظم ورزش کنید
  • از غذاها و فعالیت هایی که باعث تپش قلب می شوند، بپرهیزید.
  • فشار خون و سطح کلسترول تان را کنترل کنید.

مواد غذایی مفید برای تپش قلب

  • تخم بالنگو مقوی قلب است و مصرف آن در رفع تپش قلب مفید است، همچنین موجب احساس سبکی در قفسه سینه می‌شود. البته درباره تخم بالنگو باید گفت که این تخم به تقویت مغز و معده نیز کمک می‌کند، همچنین برای کاهش احساس وحشت هم مفید است.
  • دم کرده 5 گرم گل گاوزبان قبل از خواب تاثیر فراوانی بر کاهش تپش قلب دارد، همچنین مصرف شربت گاوزبان و بیمشک خود در سلامت قلب بسیار موثر است.
  • مصرف میوه‌هایی مانند سیب, "به" و گلابی برای رفع تپش قلب مفید است، همچنین شربت سیب با گلاب، آناناس، تمرهندی، انبه، اترج یا بالنگ نیز مفید است.
  • ریحان، نعناع، مربای سیب و مربای به در رفع تپش قلب ناشی از سوءمزاج سرد مفید است البته نوع غلبه سوءمزاج توسط پزشک مشخص می‌شود.
  • مصرف شیر گاو با شیره انگور برای رفع لاغری, ضعف احشا و تپش قلب ناشی از سوءمزاج خشک مفید است.
  • مصرف افتیمون، زرشک، انسیون، بادرنجبویه، دارچین، رازیانه، مرزنجوش، عرق بهارنارنج و هل نیر به تقویت قلب کمک می‌کند.

ناراحتی قلبی - علت تپش قلب ناگهانی

گاهی بهترین درمان محکم زدن قلب، آرامش است!

اگر چه تپش قلب می‌تواند بعضی مواقع نشانه مشکل بسیار جدی باشد، اما در اغلب موارد احساس ضربان قلب یا تپش قلب کوبنده، طبیعی است. بعضی مواقع تنها چیزی که بیمار نیاز دارد این است که به او اطمینان خاطر دهید که هیچ مشکلی وجود ندارد. تکنیک‌های آرامش یافتن و اطمینان از طرف پزشک در شرایطی که تپش قلب اصلا مشکل جدی نیست، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. در بیشتر مواقع، تپش قلب به‌خاطر محرک‌هایی اتفاق می‌افتد که ارتباطی با قلب ندارند و با توصیه‌های خانگی درمان می‌شوند. برای مثال، اگر زمانی‌ که مضطرب هستید و استرس دارید، افزایش ضربان قلبتان را احساس می‌کنید، تکنیک‌هایی مثل: مدیتیشن و تنفس عمیق می‌توانند به‌طور قابل توجهی تپش قلبتان را کاهش دهند.

هم‌چنین، اگر به‌خاطر مصرف بعضی محرک‌ها احساس کردید که ضربان قلبتان در قفسه سینه محکم می‌زند، کاهش مصرف محصولات حاوی تنباکو و کافئین می‌تواند شما را آرام کند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، در مورد تپش قلبتان با پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که دلیل تپش قلب کوبنده شما، داروهایتان است یا دلیل دیگری دارد.   دریافت مایعات کافی و رژیم غذایی هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند. کمبود آب و سطح پایین پتاسیم می‌تواند ضربان قلب را تحریک کند. اگر قند خون پایینی دارید، مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از کربوهیدرات ها و غذاهای فرآوری‌شده می‌تواند احتمال تپش قلب را در شما افزایش دهد.

زندگی با تپش قلب

شما میتوانید در لحظات مختلف زندگی تان تپش قلب داشته باشید. برخی افراد تجربه می کنند:

  • تپش قلب پس از غذا خوردن، غذاهای تند و همچنین نوشیدنی های کافئین دار یا الکل می توانند باعث تپش قلب شوند.
  • تپش قلب در شب، دقیقاً مانند تپش قلب در روز است، اما ممکن است در شب بیشتر متوجه آنها شوید چون مشغله ندارید و یا حواس تان پرت نیست.
  • تپش قلب هنگام دراز کشیدن، خوابیدن به پهلو ممکن است فشار را در بدن شما افزایش دهد که در نتیجه باعث تپش قلب می شود.
  • تپش قلب در تمام طول روز، اگر در تمام طول روز تپش قلب دارید، این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید. بیشتر تپش قلب ها چندان طولانی نمی شوند.
  • تپش قلب همراه با اضطراب، تپش قلب می تواند بخشی از واکنش بدن شما به احساس اضطراب و یا وحشت باشد.
  • تپش قلب برای زنان باردار رایج است که معمولا خطری هم ندارد. داروهایی وجود دارند که مصرف آنها برای زنان باردار برای این نوع تپش قلب ها بی خطر است.