بعد از کرونا آنتی بادی در بدن وجود دارد. آنتی بادی مانع ابتلای دوباره به کرونا می شود. تا زمانیکه آنتی بادی در بدن وجود دارد فرد مبتلا به کرونا نمی شود. آنتی بادی در افراد واکسینه شده بعد از واکسن زیاد می شود.


نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ایمنی ایجاد شده پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا با گذشت ۹۰ تا ۱۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود این که واکسن‌های کرونا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹، انتقال آن به دیگران، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، اما آنتی بادی تولید شده در بدن پس از دریافت واکسن با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند؛ در این صورت فرد دوباره در معرض ابتلاء به بیماری قرار خواهد گرفت بنابراین برخی افراد تمایل دارند تست آنتی بادی انجام دهند تا متوجه مقدار آنتی بادی موجود در بدن خود شوند.

چه زمانی آنتی بادی موجود در بدن افراد واکسنیه شده کاهش می‌یابد؟

واکسن کرونا قادر است از افراد در برابر نوع شدید عفونت کرونا محافظت کند، اما ایمنی ایجاد شده تا پایان عمر ماندگار نخواهد بود. نتایج بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که ایمنی ایجاد شده پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا با گذشت ۹۰ تا ۱۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند. کاهش ایمنی ایجاد شده بر اثر دریافت واکسن کرونا ممکن است با پدیدار شدن گونه‌های جهش یافته ویروس مانند گونه دلتا شدت پیدا کند. البته ممکن است کاهش آنتی بادی موجود در بدن افراد در ابتدا قابل توجه نباشد، اما با گذر چند هفته به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، آنتی بادی تولید شده توسط بعضی از واکسن‌ها بیشتر و قوی‌تر است؛ بنابراین ایمنی ناشی از آن نیز برای مدت بیشتری ماندگار خواهد بود.

چه افرادی باید تست آنتی بادی بدهند؟

نتایج تست آنتی بادی چند هفته یا حتی چند ماه پس از دریافت واکسن کرونا مشخص می‌کند که چه افرادی بیش از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آنتی بادی تولید شده در بدن افراد مسن، کسانی که دارای نقص ایمنی هستند و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا با سرعت بیشتری کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین این گروه از افراد می‌توانند مدتی پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا تست آنتی بادی انجام دهند تا متوجه شوند که در برابر بیماری کووید -۱۹ است یا خیر؟

آیا نتایج تست آنتی بادی میزان خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را به درستی پیش بینی می‌کند؟

یکی از معایب تست‌های آنتی بادی این است که گاهی اوقات نتایج دقیق و صحیحی را ارائه نمی‌دهد و صحت نتایج آن به زمان انجام آزمایش بستگی دارد. برای نمونه در صورتی که افراد پیش از زمان مشخص شده تست آنتی بادی بدهند، نتایج صحیحی به دست نخواهد آمد. تست‌های آنتی بادی ابزار دقیقی برای اندازه گیری آنتی بادی تولید شده بر اثر دریافت واکسن کرونا نیست، زیرا میزان آنتی بادی موجود در بدن افراد در زمان‌های مختلف پس از دریافت واکسن کرونا به عوامل گوناگون بستگی دارد.

اگر آنتی بادی موجود در بدن افراد کاهش پیدا کند باز هم در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن هستند؟

محققان معتقدند با وجود این که آنتی بادی تولید شده در بدن افراد پس از دریافت واکسن کرونا با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند، اما سیستم ایمنی بدن باز هم قادر است کار خود را به خوبی انجام دهد. به گفته متخصصان، بدن افراد دارای سیستم‌های متفاوتی است که قادر است با عوامل بیماری‌زا مانند ویروس کرونا مقابله کند. البته این ایمنی طبیعی به اندازه ایمنی ایجاد شده پس از دریافت واکسن کرونا قوی نیست و افراد باید همواره اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها را رعایت کنند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که دریافت دوز سوم واکسن کرونا به عنوان دوز تقویت کننده به میزان قابل توجهی از افراد در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت می‌کند