ساخت ماسک آسان است. با شیوع کرونا اغلب به  ساخت ماسک خانگی روی آوردند.  ساخت ماسک اصول خاص دارد تا نفوذ کرونا را بگیرد.


به گزارش جام جم آنلاین به نقل از straitstimes؛ محققان دانشگاه مکزیک ماسکی را ایجاد کرده اند که در آن از قطعات نانولایه نقره و مس ساخته شده و قادر است که ویروس سارس-کوو-2 که مولد ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن است را خنثی کند و از بین ببرد.

این خبری است که روزنامه گزت مکزیک به چاپ رسانده است و جزئیات آن را نیز منتشر کرده است.

این ماسک سه لایه ضد میکروبی (ساکسو) SakCu نام دارد. Sak در زبان مایان به معنی نقره و Cu نماد شیمیایی مس است.

برای آزمایش ماسک ، محققان قطره های ویروس را از بیماران مبتلا به کووید -19 مثبت در بیمارستان خوارز مکزیک برداشته و آنها را روی سطح  نقره ای-مسی که در پلی پروپیلن ذخیره شده بود ، قرار دادند.

اگر غلظت ویروس بالا باشد ، ویروس در حدود هشت ساعت بیش از 80 درصد ناپدید می شود. اگر بار ویروسی کم بود ، هیچ یک از RNA های ویروس در دو ساعت تشخیص داده نمی شود.

بر اساس گزارش این روزنامه غشای ویروس سارس-کوو-2 در تماس با لایه نانو نقره-مس  شکسته می شود و RNA آن آسیب می بیند. این ماسک حتی اگر به طور نامناسب دفع شود ، مشکلی نخواهد بود زیرا مانند بسیاری از ماسک هایی که دور ریخته می شوند ، آلوده باقی نمی ماند. این ماسک صورت قابل استفاده مجدد است و می تواند تا 10 بار بدون از بین بردن خواص بیوسید آن شستشو شود.

شرکتی که این ماسک را طراحی کرده اونام نام دارد و هنوز این اختراع جدید را به تولید انبوه نرسانده است. هم اکنون روزانه فقط 200 عدد از این ماسک تهیه می شود.