کیانوش کیانی با بیان اینکه یکی از راه‌های انتقال همه ویروس‌ها به بدن از طریق چشم است، اظهار کرد: ویروس می‌تواند از طریق مخاط چشم وارد بدن شده و سبب آلودگی شود و یکسری از ویروس‌ها همانند آدنوویروس به صورت اختصاصی در چشم ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین راه انتقال بیماری کرونا از طریق ذرات تنفسی افراد بوده و یکی از راه‌های به اثبات رسیده انتقال این بیماری از طریق مخاط چشم است، افزود: افراد از طریق لمس اجسام آلوده به ویروس کرونا و پس از آن دست زدن و مالیدن چشم خود این ویروس را وارد می‌کنند، بنابراین افراد باید گمان کنند همه مکان‌ها آلوده است.

این مسئول با بیان اینکه انتقال ویروس کرونا از طریق چشم به بدن شایع‌ترین راه انتقال این بیماری نیست، تصریح کرد: در سطح چشم آنتی‌بادی وجود دارد که از چشم در برابر ویروس‌ها محافظت می‌کند، قابل ذکر است اشک مهم‌ترین لایه دفاعی چشم است، زیرا وقتی ویروسی در سطح چشم باشد با هر بار پلک زدن و اشک چشم از بین می‌رود.

متخصص چشم با بیان اینکه در موارد معدودی از طریق لمس چشم ویروس و میکروب از سدهای دفاعی چشم عبور می‌کند و سبب بیمار شدن فرد می‌شود، ادامه داد: زمانی که به محیط‌های آلوده مانند بیمارستان از ماسک، شیلد و یا عینک برای محافظت از خود استفاده کنند و روزانه به صورت مداوم دست‌های خود را با آب و صابون بشویند تا امکان انتقال بیماری کرونا کاهش پیدا کند.

کیانی با بیان اینکه بیماری‌هایی که سبب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود، سطح ایمنی چشم نیز کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: دیابت و خشکی چشم شدید احتمال درگیری عفونت‌های چشمی را افزایش می‌دهد و بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و آب سیاه به دلیل اینکه سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن نمی‌شود، احتمال اینکه ویروس یا میکروب از سدهای دفاعی چشم بگذرد، کم است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها عمل‌های ‌جراحی چشم اورژانسی (مانند آب‌ مرواریدی که کاملا رسیده) و نیمه اورژانسی رسیده در استان انجام می‌شود، افزود: از اسفندماه پارسال عمل‌های چشم در بیمارستان ولی‌عصر تعطیل شده و اکنون در دو مرکز خصوصی و نیمه خصوصی انجام می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه اکنون حدود ۹۹ درصد نیاز استان به انجام عمل‌های اورژانسی و نیمه اورژانسی برطرف می‌شود، خاطرنشان کرد: بخشی از عمل‌های جراحی به بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان انجام می‌شود و تعدادی از دستگاه‌های موجود در بیمارستان ولی‌عصر (عج) به این بیمارستان منتقل ولی بازهم برخی از عمل‌های چشمی دچار مشکل شده است.