به گزارش پارس نیوز، 

سلامت بدن با وضعیت دستگاه گوارش ارتباطی تنگاتنگ دارد. به‌طوری‌که در صورت وجود اختلالی در فعالیت آن، مشکلات زیادی برای بدن ایجاد خواهد شد. در این مطلب توصیه‌هایی ساده اما مهم در رابطه با سلامت دستگاه گوارش ارائه می‌شود.

مصرف فیبر را افزایش دهید

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، روزانه 20 تا 35 گرم فیبر مصرف کنید. منابع خوب فیبر غلات کامل، حبوبات، آجیل، میوه‌ها و سبزیجات هستند. این مواد غذایی به رفع بیوست کمک کرده و با کاهش جذب قند و چربی موجود در غذا، باعث کاهش قند و کلسترول خون می‌شوند. از آنجاییکه این مواد خاصیت سیر کنندگی دارند، اشتها را کم کرده و به کاهش وزن کمک می‌کنند. برای جلوگیری از ایجاد نفخ، مصرف فیبر را به طور تدریجی افزایش دهید.

وزن خود را کاهش دهید

در صورت اضافه وزن، وزن خود را کاهش دهید. کاهش وزن حتی به صورت جزئی، به برطرف شدن مشکلاتی مانند سوزش سردل، نفخ و یبوست کمک می‌کند.

حجم غذای خود را کاهش دهید

یک راه موثر برای پیشگیری از مشکلات گوارشی این است که به تدریج مقدار غذای مصرفی را در هر وعده کاهش دهید.

به مقدار کافی آب بنوشید

مایعات به دفع مواد زائد از بدن کمک کرده و باعث احساس شادابی می‌شوند. توصیه می‌شود روزانه 8 لیوان آب و مایعات بنوشید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه که به طور طبیعی دارای آب هستند نیز مفید است.

ورزش کنید

ورزش باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش از هضم و جذب تا دفع می‌شود. همچنین استرس را کاهش می‌دهد که خود عامل موثری در ایجاد مشکلات گوارشی می‌باشد.

از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید موجود در روده هستند که به هضم غذا، تولید و افزایش جذب ویتامین‌ها و اسیدهای آلی کمک می‌کنند. بعضی مواد غذایی مانند ماست حاوی پروبیوتیک می‌باشند. تحقیقات نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها برای درمان اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD) مفید هستند.

استرس خود را کاهش دهید

مغز و دستگاه گوارش با یکدیگر در ارتباط هستند. استرس، مشکلات گوارشی مانند زخم معده و IBS را بدتر می‌کند. سعی کنید فعالیت بدنی داشته باشید، به اندازه کافی بخوابید و ذهن خود را آرام کنید.

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن باعث ضعیف شدن دریچه تحتانی مری شده که به ریفلاکس یا سوزش سردل می‌انجامد. سیگاری‌ها بیشتر به زخم معده مبتلا می‌شوند و احتمال ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش در این افراد بیشتر است.

به آرامی غذا بخورید

برای جلوگیری از ایجاد گاز به آرامی غذا بخورید و لقمه‌های غذا را به طور کامل بجوئید و از غذا خوردن لذت ببرید.

مصرف نمک را محدود کنید

حتی مقدار کمی نمک بیش از نیاز روزانه باعث ایجاد نفخ می‌شود. سعی کنید مصرف غذاهای آماده را که حاوی مقادیر زیادی نمک هستند، کاهش دهید.

بهداشت را رعایت کنید

عدم رعایت بهداشت مواد غذایی به اسهال، تهوع و دیگر مشکلات گوارشی می‌انجامد. غذاهای سرد را به صورت سرد و غذاهای گرم را به صورت گرم نگهدارید. برای سبزیجات و گوشت‌ها از تخته‌های جداگانه استفاده کنید و لبنیات پاستوریزه مصرف کنید.

رژیم غذایی خود کنترل کنید

اگر با مصرف لبنیات دچار نفخ و درد شکم می‌شوید، از شیر بدون لاکتوز استفاده کنید. اگر در صورت مصرف حبوبات دچار نفخ می‌شوید، آن‌ها را چند ساعت قبل پخت، خیسانده و آب آن را دور بریزید. اگر با مصرف غذاهای اسیدزا مانند چای، قهوه، گوجه فرنگی و غذاهای ترش دچار سوزش معده می‌شوید از آن‌ها اجتناب کنید.

به پزشک مراجعه کنید

در صورت وجود علائمی مانند اشکال در بلع، مشاهده خون در مدفوع یا استفراغ یا مدفوع سیاه رنگ، درد شکمی و کاهش وزن بدون علت به پزشک مراجعه کنید.

سندرم روده تحریک پذیر: نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ، اسهال و یبوست متناوب بروز می‌کند.

بیماری التهابی روده: در این بیماری ها، دیواره روده متورم، ملتهب و زخمی می شود و موجب مشکلات گوارشی می شود. علائم این بیماری بستگی به قسمت درگیر در مجرای گوارشی دارد