به گزارش پارس ، به نقل از فارس، ساختمان هایی با قدمت معماری چند هزار ساله در سراسر جهان وجود دارند که علاوه بر ساختار عجیب و غریب در مکان های کوهستانی بیشتر توجه گردشگران را به خود جلب میکند.

۱. آشیانه پرستو، یالتا، اوکراین

آشیانه پرستو یکی از محبوب ترین مکان های جذاب است که در استان « کریمه» در اوکراین که در سال ۱۹۱۲ ساخته شده است.

این خانه دو طبقه در بالای صخره ۴۰ متری « آیورورا» ساخته شده است که شامل یک سالن انتظار، دو اتاق خواب و اتاق مهمان و یک رستوران فانتزی است.

۲. صومعه فوگتال هند

« فوگتال گومپا» روی صخره ها و در ابتدای دهانه غاری در جنوب شرقی « زانسکارلاداخ» در شمال هند واقع شده است.

این ساختمان یک مکان مذهبی مختص پیروان بودا است که تعداد ۷۰ راهب را در خود اسکان داده است.

یکی از شاخه های اصلی رود« لانگ ناک» در پایین صخره های فوگتال جریان می یابد و بر زیبایی این مکان افزوده است.

۳. خزانه داری، اردن

ساختمان خزانه داری در « پترا» واقع در اردن، یکی از با شکوه ترین جاذبه های این شهر که در قرن اول قبل از میلاد با بیش از ۴۰ متر ارتفاع ساخته شده است.

کاربردگذشته آن یک راز است، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که آن را به صورت یک معبد و یا یک مقبره سلطنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

۴. مون هل گرنادین

این ساختمان در جزیره « بکیا» در « گرنادین» ، « مون هل» در دهه ۶۰ بعنوان انجمن خصوصی محیط زیست و حفظ طبیعت ساخته شده است.

این خانه با برق خورشیدی، آب باران و مخازن پروپان مجهز شده بنابراین به همان دلیل در تمام فصول سال راحت است.

۵. کلیف هاوس، آمریکا

این رستوران در سال ۱۸۶۳، در شمال ساحل اقیانوس در« سان فرانسیسکو» ساخته شده است.

با وجود آنکه که این ساختمان بیش از ۱۵۰ سال پیش ساخته شده، اما همچنان بسیار سخت است؛ گفتنی است که علی رغم اینکه این ساختمان در زلزله ۱۹۰۶ آسیب دید اما در حال حاضر بخشی از « گلدن گیت» منطقه تفریحی ملی محسوب می شود.

۶. والپارایزو، شیلی

« والپارایزو» سومین شهر بزرگ شیلی و یکی از مهم ترین شهرهای بندری آن است اگر چه « سانتیاگو» پایتخت رسمی شیلی است ولی کنگره ملی شیلی سال ۱۹۹۰ در والپارایزو تاسیس شده است.

این بنا در طول مهاجرت اسپانیایی ها به شیلی در بیش از ۳۵۰ سال پیش ساخته شده است و در میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۰۳ به ثبت رسید، برای گردشگران سراسر جهان دارای مناظر منحصر به فرد است.

۷. قلعه پردجاما، اسلوونی

این قلعه در ۱۱ کیلومتری از شهر « پوستوژنا» قرار دارد، یک قلعه رنسانس داخل دهانه غار ساخته شده است.

این قلعه یکی از جاذبه های اسلوونی است که بیشترین بازدیدکننده را دارد.

گفتنی است که این قلعه برای اولین بار در سال ۱۲۷۴ با ترکیب زیبایی طبیعی با کار انسان ساخته شده است.

۸. معبد معلق، چین

معبد معلق، صومعه معلق، یک معبدی در صخره (حدود ۷۵ متر بالاتر از سطح زمین) در نزدیکی کوه « هنگ» در « هون یوآن» در استان « شانشی» واقع شده است.

این معبد ۱،۴۰۰ سال پیش از نظر علمی طراحی و ماهرانه ساخته شده است؛ معبد « شان کنگ» عجیب و غریب، معلق و شگفت انگیز است که به طور کامل بر روی صخره کوه ساخته شده است و به نظر می رسد که معبدی از جنس چوب توسط تیرکهای جاگرفته در حفره های داخل صخره محافظت می شود، اما در واقع اینگونه به نظر می رسد که برخی از تیرکها تحمل این همه بار را ندارند.

۹. کووا دون کورویی، اسپانیا

« کووا دون کورویی» باشگاهی است واقع در صخره در ساحل جنوبی جزیره « مینوکرا» در اسپانیا ساخته شده است؛ به دلیل آرامشی که در آن مکان وجود دارد توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است که بازدیدکنندگان به هدف تفریح و تماشای غروب آفتاب به این باشگاه می آیند.

۱۰. پارو تاکتسانگ، بوتان

« پارو تاکتسانگ » که به آشیانه ببر شناخته شده است یک معبد بودایی است که در دره « پارو» برای اولین بار در سال ۱۶۹۲ ساخته شده است.