به گزارش پارس به نقل از فارس، اورامان به دلیل ساختار جغرافیایی متفاوت با سایر نقاط ایران و قرار گرفتن در درون مناطق کوهستانی مرتفع از مناظر طبیعی زیبایی برخوردار است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند، ترکیب شگفت آور صخره های سترگ و خاکستری کوهستان با رودخانه های خروشان و همچنین پوشش گیاهی سبزفام منطقه، بدیع ترین چشم اندازهایی که کمتر در سایر نقاط کشور مشاهده می شود را به وجود آورده است.

آب و هوای معتدل کوهستانی و وجود چشمه های فراوان، چراگاه هایی سرسبز و باغ هایی خرم را در دامنه کوه های زیبای اورامان به وجود آورده و این امر موجب شده است، دامداری در کنار باغداری پیشه اصلی مردم این دیار باشد.

بازتاب زندگی دیرینه انسان امروزی با انعکاسی از زندگی دیرینه در زیست بومی است که جوامع بدان خو گرفته اند، اینجاست که فرهنگ سنتی با توجه به شکل گیری نوستالژی در جوامع پساصنعتی می تواند جاذب گردشگرانی باشد که در پی مکان هایی با فرهنگ سنتی اند تا اصالت معنایی خود را در آن تجربه کنند.

اورامان به معنی سرزمین اهورایی و جایگاه اهورامزدا

اورامان در زبان کردی « هورامان» تلفظ می شود که در ترجمه این واژه این گونه آمده است که « هور» به معنی اهورا و « مان» هم به معنی خانه است و هورامان را به معنی خانه و سرزمین هم معنی کرده اند.

بنابراین اورامان به معنی سرزمین اهورایی و جایگاه اهورامزدا است، هور در اوستا به معنی خورشید آمده و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی می دهد.

روستای اورامان قدمتی دیرینه در تاریخ دارد و وجود آثار و بقایای آتشکده های فراوان در اطراف آن نشانگر این موضوع است که مردم این نواحی پیش از گرویدن به اسلا م، زرتشتی بوده اند.

این سرزمین در گذشته در قلمرو فرمانروایان و سلا طین محلی بوده که با اقتدار بر آن حکمفرمایی می کردند به همین دلیل این روستا را اورامان تخت یعنی پایتخت یا مرکز سلطنت نامیده اند و به روایتی دیگر اورامان در گذشته های دور شهری پرجمعیت بوده که به عنوان مرکز حکومت اورامی ها در این منطقه استفاده شده است.

قلعه اورامان، این قلعه در بالای کوهی در اورامان تخت بنا شده است، قلعه ای است که نقش حفاظتی و نظامی داشته و در مواقع بحرانی و هجوم اقوام بیگانه مورد استفاده قرار گرفته است و به دلیل صعب العبور بودن و غیرقابل تسخیر شدن از اهمیت زیادی برخوردار بوده که همزمان با بازدید گردشگران از نقاط دیدنی روستا، آنان را با پیاده روی و کوهنوردی به سوی خود می کشاند.

در کنار این قلعه، آب انبارهایی به صورت اصولی و کاربردی ساخته شده است که در صورت توجه و فراهم  کردن امکانات برای قلعه اورامان می توان شاهد گردشگران بیشتری در این منطقه بود.

دزلی و درکی

دزلی و درکی نام دو روستای سرسبز و زیبای کوهستانی است که در فاصله ۳۰ و ۳۵ کیلومتری سروآباد  قرار گرفته اند، جاده دسترسی به این تفرجگاه آسفالت بوده و مسیر آن به عنوان ورود به منطقه اصلی اورامان از اهمیت خاصی برخوردار است، در فصل بهار به علت روحیه شاد مردم منطقه، گروه های موسیقی و رقص کردی بسیاری به صورت خودجوش در این مکان برنامه اجرا می کنند.

در منطقه اورامان در مرز استان کردستان و کرمانشاه و در فاصله بین روستای ناو از استان کردستان و روستای هجیج از استان کرمانشاه و در کنار رودخانه خروشان سیروان، چشمه یا آبشار معدنی بل قرار گرفته است این چشمه از لحاظ شرب و داشتن املاح معدنی بسیار مشهور بوده به طوری که در کنار آن دو واحد کارخانه تولید آب معدنی احداث شده است.

قباله اورامان

دراوایل قرن حاضر در سال ۱۳۰۵ شمسی، حسین نامی از مریدان « شیخ علاءالدین نقشبندی » در غاری در دره  تیگیور، خمره ای پر از دانه ارزن پیدا کرد که در میان آن نوشته ای به خط پهلوی اشکانی بر پوست آهو وجود داشت.

 

این نوشته که به « بنچاق اورامان » مشهور شد، قراردادی است میان دو نفر برای خرید و فروش زرستانی به ۴۵ درهم که شاهدان معامله نیز نام خود را در آن نوشته اند، این بنچاق به سال ۱۲۰ پیش از میلاد مسیح تعلق دارد.

در حال حاضر این بنچاق در موزه برلین نگهداری می شود، ۲۰ نسخه دیگر این قرارداد به خط یونانی است.