دکوراسیون خانه های کوچک از حساسیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در صورت چیدمان غیر اصولی فضا کوچکتر از آنچه که هست دیده می شود. ترفند های زیادی وجود دارد که فضاهای کوچک و بلااستفاده را به فضایی بهینه تبدیل کنید. با این مقاله از پارس نیوز همراه باشید.

پذیرایی مینیمال - دکوراسیون خانه های کوچک

ایده های جدید برای طراحی دکوراسیون خانه های کوچک

پارتیشن در دکوراسیون خانه های کوچک

در علم نوین دکوراسیون داخلی بنابر ذکر برخی منابع طراحی هایی با پلان باز توصیه می شود . با بکارگیری این شیوه و با حذف دیوارها و تیغه های اضافی موجود در خانه و نصب پارتیشن های چوبی، شیشه ای و… به جای آن خانه فضای بازتری به خود می گیرد و همین امر سبب می شود تا حس دلگیری و کم نوری محیط از بین برود.

اسـتفاده از گلدان های طبیعی در دکوراسیون خانه های کوچک

مبل سه نفره - دکوراسیون خانه های کوچک

دکوراسیون خانه های کوچک و ایجاد یک گلخانه نقلی کار ساده‌ای اسـت که بسیاری از خانواده‌های ایرانی بـه زیبایی آن را انجام می‌دهند. بدون شک نبود حیاط در خانه های مدرن و آپارتمانی امروزه باعث آزار همه ما شده اسـت و از همین رو بـه شما پیشنهاد می‌دهیم خود دسـت بـه کار شوید و قسمتی از خانه را بـه منظور چیدمان گیاه آپارتمانی اختصاص دهید.

گل آپارتمانی بزرگ - دکوراسیون خانه های کوچک

گلدان‌های بزرگ و کوچک و گل‌های آپارتمانی زیبا تهیه کنید. می‌توانید از تک تک آن‌ها در اتاق خواب، آشپزخانه، میز پذیرایی و بسیاری از جاهای دیگر در فضای داخلی خانه اسـتفاده کنید.

استفاده از فرش های کوچک

فرش جدید - دکوراسیون خانه های کوچک

یکی از نکات مهم دیگر که در چیدمان خانه های کوچک باید مورد توجه قرار گیرد، انتخاب فرش مناسب است، جالب است بدانید که انتخاب فرش های بزرگ برای منازل کوچک توصیه نمی شود و با وجود اینکه اغلب آپارتمان های امروزی و مدرن دارای کفپوش هستند، پس می توان از فرش های کوچک برای پوشاندن قسمتی از کف منزل استفاده کرد. حال در صورتی که کف خانه شما با موزاییک پوشانده شده، می توانید از فرش ها و موکت های بدون طرح که دارای بافت عمودی و رنگ خنثی هستند، استفاده کنید.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون خانه های کوچک

نورپردازی منزل - دکوراسیون خانه های کوچک

با نورپزدازی صحیح و اصولی می‌توان فضای کوچک را بزرگتر نشان داد. بـه عنوان مثال شما بـه راحتی با قرار دادن یک آینه در مجاورت یک چراغ بزرگ می‌توانید بـه بزرگتر نشان دادن فضای نشیمن کمک کنید.

نورپردازی آشپزخانه - دکوراسیون خانه های کوچک

همچنین نورپردازی در آشپزخانه سبب بزرگتر شدن فضا می‌شود. البته ذکر این نکته مهم اسـت که باید این نور پردازی بـه صورت تخصصی و با رعایت اصول آن صورت بگیرد؛ زیرا هر نورپردازی سبب بزرگتر شدن فضا نخواهد شد. بـه همین منظور بـهتر اسـت از نظرات افراد متخصص در این حوزه بـهره گرفت.

استفاده از تمام فضاها

دکوراسیون خانه - دکوراسیون خانه های کوچک

یکی از روشهای مدیریت فضا در دکوراسیون خانه های کوچک استفاده از جاهای پرت و غیر قابل استفاده همچون کنج دیوارها، کنار چارچوب درها، کابینت های آشپزخانه و.. است. اگر دقت کنید متوجه می شوید که تمامی خانه ها با هرمتراژی دارای یکسری مراکز پرت و غیرقابل استفاده هستند.

اما باید به این اصل توجه کرد که با استفاده اصولی و درست از این محیط ها علاوه بر ایجاد بستری مناسب برای جای دادن اشیا و وسیله های مورد نیاز در خانه می توان به عنوان الگوو بستری برای بکار گیری لوازم تزئینی و دکوراتیو نیز از آنها استفاده کرد. در این راستا برای گرفتن نتیجه مطلوب تر هرچه طرح هایتان خلاقانه تر و به روز تر باشد بهترین ثمرات را در پی خواهد داشت.

نصب پرده های بلند

مدل جدید پرده پذیرایی - دکوراسیون خانه های کوچک

خانه هایی که دارای سقف بلند و فضای عمودی بلند هستند، به راحتی می توان با استفاده از کاغذ دیواری و نصب پرده های بلند، دل باز تر و بزرگ نشان داد. همچنین به کار بردن پرده های بلند برای خانه های کوچک آپارتمانی با سقف کوتاه نیز انتخاب مناسبی برای ایجاد انحراف بصری و بزرگ جلوه کردن دکوراسیون داخلی می باشد، برای این کار می توانید پرده را از سقف نصف کنید به طوری که تا روی زمین نیز کشیده شود.

تزیین خانه های کوچک با کاغذ دیواری

مدل جدید کاغذ دیواری - دکوراسیون خانه های کوچک

در قدم اول از کاغذ دیواری مناسب برای بزرگ‌تر نشان دادن محیط اسـتفاده کنید. برای نمونه می‌توانید کاغذ دیواری‌های راه راه بـه صورت تلفیقی اسـتفاده کنید. توجه بـه هارمونی رنگ بین دیوار و مبلمان در زیباسازی فضا نقش زیادی دارد. همچنین در صورتی که می‌خواهید از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار اسـتفاده کنید، پیشنهاد می‌شود از کاغذ دیواری‌هایی با گل ریز اسـتفاده شود.

زیرا گل درشت برای خانه‌هایی با سقف بلند پیشنهاد می‌شود. همچنین در انتخاب کاغذ دیواری و یا در کل در انتخاب رنگ دیوارها، حتما سعی کنید از رنگ‌های روشن اسـتفاده کنید. چرا که رنگ‌های تیره فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهند و برای خانه‌های کوچک پیشنهاد نمی‌شوند.

نقش دیوارها در دکوراسیون خانه های کوچک

شلف پذیرایی - دکوراسیون خانه های کوچک

میزهای کنار تخت، یا هر نوع میزی که در کنار دیوارها قرار داده می شوند و بدون کاربردی مفید، صرفا بـه محلی برای انباشت وسایل و نامرتب شدن اتاق تبدیل می شوند، را کنار بگذارید. بـه جای اسـتفاده از چراغ های رومیزی از چراغ های دیواری اسـتفاده کنید. همچنین می توانید تاقچه های کوچکی در کنار تخت خوابتان و روی دیوار تعبیه کنید، و وسایل الکترونیکی کوچک یا دیگر لوازمتان را روی آنها قرار دهید تا نیازی بـه میزهای دسـت و پا گیر نداشته باشید.

چیدمان پذیرایی کوچک - دکوراسیون خانه های کوچک

تا جایی که می توانید قفسه ها و کمدهای دیواری را جایگزین اثاثیه بزرگ اتاق کنید. در ضمن یک آینه با اندازه مناسب هم روی دیوار اتاق نصب کنید تا فضای آن را بزرگ تر نشان دهید. همچنین این آینه ها باعث می شوند که با بازتاب نور در اتاق، محیط روشن تری داشته باشید. بنابراین حتی اگر فضای کافی برای نصب آینه در اتاق ندارید، روی سطح کنسول، قفسه کتاب، یا کمدها نیز می توانید آنها را نصب کنید و از مزایایی که برایتان ایجاد می کنند بـهره مند شوید

آشپزخانه

جدید ترین مدل کابینت آشپزخانه - دکوراسیون خانه های کوچک

یکی از مشکلات بسیار بزرگ دکوراسیون منزل کوچک عدم وجود جای کافی برای آشپزخانه و قرار دادن وسیله های زیاد در آن است. همانطور که میدانید آشپزخانه یکی از قطب های مهم در خانه است که باید به بهترین شکل ممکن از تمامی فضاهای آن استفاده شود، مثلا خیلی ها به خاطر نداشتن جای کافی اپن را از آشپزخانه خود حذف می کنند و از این کار ناخشنودند، اما با بکارگرفتن یک ایده خلاقانه می توان اپنی خارج از عرف و غیر معمول برای خودتان بسازید.

همیشه قرار نیست که تمامی فضاهای موجود در خانه شبیه به هم باشند بلکه گاهی با تغییرات بزرگ و با نادیده گرفتن رسوم معمول در ساخت و ساز و دکوراسیون خانه های کوچک به راحتی و زیبایی می توان فضای خوبی را ایجاد کرد.

پرهیز از بی نظمی و شلوغی

دکوراسیون مدرن - دکوراسیون خانه های کوچک

اغشاش بصری و بی نظمی اصلا مناسب فضا های کوجک نیست، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، لازم است نسبت به مرتب بودن فضا حساس تر شوید و نیز از جمع آوری لوازم اضافی خودداری کنید.

اسـتفاده از لوازم مصرفی کوچک در دکوراسیون خانه های کوچک

در انتخاب وسایل برای خانه‌های کوچک نیز بایسـتی دقت زیادی بـه خرج داد. بـه عنوان مثال یک یخچال دو قلوی بزرگ برای یک آشپزخانه کوچک انتخاب مناسبی بـه شمار نمی رود؛ زیرا این کار سبب می‌شود تمام فضای آشپزخانه اشغال شود. بـه شما توصیه می‌کنیم از وسایل با اندازه مناسب برای فضای داخلی منزل اسـتفاده کنید. لوازم مصرفی بزرگ تنها باعث دسـت و پا گیر شدن شما می‌شود و کارایی مطلوب فضا را از شما می‌گیرند. برای مثال قبل از خرید مبلمان، بـهتر اسـت بـه اندازه اسـتاندارد مبل و اندازه خانه خود توجه داشته و سپس اقدام بـه خرید کنید.

مبل

مدل جدید مبل - دکوراسیون خانه های کوچک

مبل یکی از عناصر بسیار مهم و تاثیر گذار در چیدمان خانه محسوب می شود که باید در انتخاب آن  دقت کرد. اصولا برای دیزاین خانه های کوچک بهترین انتخاب برای خرید مبل شامل مبل هایی می شود که دارای ابعاد کوچکتری بوده و همین طور رنگ روشنی داشته باشند.

رنگ های روشن استفاده شده در دکوراسیون خانه های کوچک سبب می شود تا فضای خانه بزرگتر دیده شود و استفاده از اندازه های کوچک تر در انتخاب مبلمان نیز موجبات ایجاد فضای بهتر و بیشتر در خانه شمارا فراهم می کند. از این رو حتما به هنگام انتخاب و خرید میزو صندلی برای دکوراسیون خانه های کوچک آپارتمانی باید به نکات ذکر شده دقت کرد.

استفاده از آینه دکوراسیون خانه های کوچک

دکوراسیون سفید - دکوراسیون خانه های کوچک

اغلب مردم به استفاده از آینه در شکل های مختلف علاقه مند هستند. آینه با عنصر انعکاسی خود می تواند نور بیشتری را در طراحی خانه های کوچک ایجاد کند و با گستردگی انعکاس تصاویر بعد جدیدی را در خانه شما ایجاد می کند.

خوشبختانه در عصر کنونی بر اساس شیوه های مدرن و بسیار زیبایی که در طراحی و برش متفاوت آینه ها به وجود آمده به راحتی می توان فضای خانه را عوض کرد. شما نیز می توانید بسته به متراژ و ارتفاع دیوارهای خانه تان آینه مورد دلخواه خود را انتخاب کرده و با انتخاب بهترین جا برای نصب آن تغییرات چشم گیری را برای خودتان ایجاد کنید.

فضاهای دور از دسـترس

اتاق زیر شیروانی - دکوراسیون خانه های کوچک

فضاهای پنهانی که بالای درهای اتاق ها، و بالای کابینت های آشپزخانه ها وجود دارند، محیط مناسبی برای تعبیه قفسه ها، کمدها و طبقات مختلف می باشند. اسـتفاده از قفسه های باز در اتاق ها، بسیار کاربردی و شیک خواهد بود و می تواند بـه عنوان کتابخانه هایی از کف تا سقف اتاق، برای قرار دادن کتاب ها، وسایل تزئینی و کلکسیونی ساخته شوند.

همچنین اگر می خواهید فضای اتاق را بـه دو بخش مجزا تقسیم کنید، و در یک طرف آن برای خودتان پرایوسی بیشتری ایجاد نمایید، می توانید از قفسه کتاب ها اسـتفاده کنید و بـه این ترتیب از کاربری دوگانه آنها سود ببرید. بـه این ترتییب علاوه بر آنکه حجم زیادی از کتاب ها و وسایل را در این قفسه ها جای خواهید داد، می توانید اتاق را نیز بـه بخش های مجزا تفکیک کنید.

خانه های کوچک

زیر پله - دکوراسیون خانه های کوچک

پرده ها و دراپه هایی که از سقف آویزان می شوند و تا کف اتاق امتداد دارند نیز می توانند کاربردی هوشمندانه از ارتفاع اتاق ها باشند. حتی اگر در اتاق مورد نظرتان پنجره ای وجود نداشته باشد، می توانید با نصب یک پرده دکوری با طراحی زیبا، جلوه بصری بسیار مناسبی ایجاد کنید. رعایت این نکته در طراحی دکوراسیون می تواند با بـه وجود آوردن دید بالا بـه پایین، وسعت اتاق را تا حد زیادی گسـترش دهد و برای محیط های کوچک بسیار ایده آل باشد.

رنگ دیوار در دکوراسیون خانه های کوچک

رنگ دیوار پذیرایی - دکوراسیون خانه های کوچک

اگر می خواهید فضای کوچک خانه تان بزرگتر و دلربا تر دیده شود حتما باید از رنگهای روشن در رنگ آمیزی دیوار ها استفاده کنید. رنگ های روشن بر اساس علم روانشناسی و اصول زیبایی شناسی دردکوراسیون داخلی می توانند فضا را بزرگتر و دلبازتر نشان دهند و این سبب می شود که شیوه دکوراسیون آپارتمان کوچک ایرانی موفق تر به چشم آید.

طراحی دکوراسیون داخلی خانه ی کوچک بـه صورت خطی

دیزاین پذیرایی - دکوراسیون خانه های کوچک

در مورد چیدمان خانه‌های کوچک بـه شما پیشنهاد می‌کنیم خانه را بـه صورت اتاق اتاق طراحی نکنید. این روزها با اسـتفاده از پارتیشن‌ها بـه راحتی می‌توان فضا را بـه چند بخش تقسیم کرد. یا اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از لوازم بـه صورت خطی بـهره ببرید؛ یعنی با کمی فاصله از لوازم آشپزخانه بدون اینکه دیواری در ما بین وسایل قرار داشته باشد از چیدمان برای اتاق نشیمن بـهره بگیرید. این کار بـه شما فضای بیشتری برای حرکت می‌دهد و مانع از ترافیک در رفت و آمد می‌شود.

رعایت تقارن در طراحی داخلی منازل کوچک  

مبلمان جدید - دکوراسیون خانه های کوچک

در صورتی که ایجاد تغییرات در دکوراسیون خانه های کوچک را به عنوان یک سرگرمی در نظر بگیرید، از تغییرات در آن لذت خواهید بود. برای  همین منظور یکی از نکات دیزاین خانه های کوچک که می تواند جنبه سرگرمی نیز داشته باشد استفاده از اصول قرینه سازی است. قرینه سازی هم جذاب است و هم می تواند فضای خانه را بزرگتر نشان دهد به همین منظور وسایلی که به یک شکل هستند را روبروی هم قرار دهید. برای نمونه در صورتی که در اتاق پذیرایی دو مبل هم اندازه دارید آن ها را روبروی هم قرار دهید.

سالن پذیرایی در دکوراسیون خانه های کوچک

دکور پذیرایی کوچک - دکوراسیون خانه های کوچک

سالن پذیرایی یکی از مهمترین مراکز خانه است که در اولین نگاه به چشم می خورد و داشتن ویژگیهایی همچون نظم، چیدمان اصولی و علمی، توجه به زیبایی شناسی دکوراسیون و… در آن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در انتخاب وسیله های مصرفی در این بخش از خانه مخصوصا دکوراسیون داخلی آپارتمان کوچک ایرانی باید دقت کرد.

یکی از موارد مهمی که می تواند شما را در داشتن طراحی داخلی مناسب کمک کند توجه به مکان و نوع استقرار تلویزیون است. تنها کاری که برای دستیابی به این مهم باید انجام دهید این است که با تهیه یک پنل پرتابل، تلویزیون خودتان را روی دیوار نصب کنید تا علاوه بر ایجاد فضای مفید بیشتر درخانه محیطی را برای به کار بردن اشیا تزیینی و کتابها نیز برایتان بوجود بیاورد.

فضای زیر پنجره

گل آپارتمانی - دکوراسیون خانه های کوچک

فضاهای پرت در خانه‌های کوچک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. فضای زیر پنحره‌ها یکی از این مواردی است که می‌تواند استفاده‌ی بهینه‌ای از آن شود. شما می‌توانید زیر پنجره‌ی خود به نشیمن دنج و راحتی تبدیل کنید. همینطور زیر صندلی و نیمکت‌های این فضا می‌توانند به عنوان کمد‌ نیز بکار برده شوند.

چیدمان زیر پله ها

دکور زیر پله - دکوراسیون خانه های کوچک

در دکوراسیون و چیدمان خانه‌های کوچک بایسـتی از کل فضای خانه اسـتفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید از زیر راه پله اگر بـه اندازه کافی فضا داشت بـه عنوان کتابخانه بـهره ببرید و اگر فضای آن محدود بود از آن بـه عنوان جا کفشی و یا جالباسی بـه صورت کشویی اسـتفاده کنید. اسـتفاده از نقاطی که مورد اسـتفاده نیسـت برای قرار دادن وسایل اضافی و دسـت و پا گیر بـه نظم دادن محیط بسیار کمک می‌کند.

اتاق خواب کوچک ؛ دکوراسیون خانه های کوچک

دکوراسیون اتاق خواب - دکوراسیون خانه های کوچک

اتاق خواب باید از محیطی آرام و ویژه برای راحتی و استراحت برخوردار باشد. برهمین اساس باید بسته به اندازه اتاق و نیازهای اساسی موجود اقدام به خرید تختخواب، کمد و سایر وسایل مورد نیاز کرد.

بهترین گزینه  برای داشتن اتاقی با فضای مفید و کاربردی مخصوصا برای محیط های کوچک استفاده از لوارم و وسایل پرتابل است. استفاده از تخت خوابهای تاشو که جای کمتری را اشغال میکنند یکی از بهترین انتخابها برای این نوع فضاها می باشند.

سرویس بـهداشتی خانه کوچک

در مورد دکوراسیون سرویس بـهداشتی‌های کوچک شما بـه راحتی می‌توانید از دوش‌های کابینتی در سرویس حمام خود بـهره ببرید. این دوش‌ها علاوه بر اینکه فضای زیادی نمی‌گیرند، هزینه زیادی نیز برایتان نخواهند داشت. اسـتفاده از باکس‌های طبقاتی در نوع چیدمان سرویس بـهداشتی بـه شما در جهت نظم بخشیدن بـه فضا بسیار کمک می‌کند. برای دکوراسیون سرویس بـهداشتی کوچک، پیشنهاد می‌کنیم از ترفندهای بزرگتر نشان دادن حمام و سرویس بـهداشتی نیز اسـتفاده کنید.

مبل ال - دکوراسیون خانه های کوچک

ورودی خانه های کوچک آپارتمانی

محل سکونت ما باید خوشامدگو باشد. اگر آن را با عشق و علاقه چیدمان کنیم بدون شک این حس خوب به مهمانان هم منتقل می شود. ظاهر ورودی آپارتمان در همان بدو ورود نشان دهنده روحیه و سلیقه صاحبخانه است، پس به اندازه دیگر نقاط خانه و حتی بیشتر اهمیت دارد.

نکته: مهمترین عاملی که آپارتمان ۵۰ متری شما را زیباتر نشان می دهد ساده و خلوت نگه داشتن آن است.

  • استفاده از آیینه: هیچ چیزی مانند یک آیینه مناسب نمی تواند ورودی منزلتان را روشن و بزرگ نشان دهد. ترکیب نور و آیینه فضا را روشن و درخشان نشان می دهد. برای یک ورودی کوچک و باریک نصب یک آیینه دیواری، شلف و قفسه کفایت می کند.
  • -رنگ های کرم، سفید، خاکستری و قهوه ای برای ورودی مناسب است حتی با نصب کاغذ دیواری متفاوت با نشیمن می توانید این فضای حدودا دو متری را از نشیمن جدا کنید.
  • اگر نزدیک در منزل گوشه کوچکی دارید، می توانید با وسایل زیبا و کاربردی نظیر صندلی با یک‌ کوسن رنگی از آن کنج استفاده کنید تا مهمان نیز راحت روی آن بنشیند و کفش های خود را درآورد.
  • استفاده از چوب لباسی های ظریف و فانتزی نیز برای ورودی مناسب است. خوب است به ازای هر یک از افراد خانه یک قلاب چوب لباسی در نظر بگیرید و یکی دو تا هم برای مهمان.
  • پهن کردن یک قالیچه خوش نقش و نگار نیز ورودی را از بقیه جاها متمایز می کند. بهتر است طرح قالیچه متناسب با رنگ غالب منزل انتخاب شود.
  • -از آنجا که ما ایرانی ها اصولا با کفش وارد منزل نمی شویم قرار دادن یک جاکفشی ساده و مینیمال در ورودی خانه بسیار کاربردی است و حتی می توان آن را زیر آیینه روی دیوار نصب کرد.