کند شدن چاقو بسیار کلافه کننده و آزار دهنده می باشد. به دلیل استفاده ی زیاد از چاقو ها در آشپزخانه و قرار گرفتن در معرض موادی که باعث کندی می شوند، نیاز است روش تیز کردن چاقو را یاد بگیرید. پارس نیوز این روش ها را به شما یاد خواهد داد.

چاقو - روش تیز کردن چاقو

چگونه تشخیص دهیم چاقو کند شده است

راه های زیادی برای پی بردن به کندی چاقو وجود دارد. بهترین کار این است که تشخیص دهید چاقو به درستی کار نمی‌کند، بدین گونه که کارتان سخت تر می‌شود. همچنین می‌توانید پرتوی نور چراغ پرنور مثل چراغ پیشانی را مستقیم جلوی لبه‌‌ی ‌چاقو قرار دهید، چاقوی کند نور را منعکس می‌کند.

روش دیگر استفاده از ناخن شصت است. تیغه‌ چاقو را روی ناخن بگذارید، تیغه‌ی کند به راحتی سر می‌خورد در حالی که تیغه‌ تیز گیر می‌کند.

تست تیزی تیغه چاقو با کاغذ

حتی بهترین چاقوها به مرور زمان کند می‌شوند، حالا چطور باید فهمید چاقو تیز است یا نه؟ برای این کار می‌توانید از تست کاغذ کمک بگیرید. یک ورق روزنامه ی کاغذ معمولی تاشده و صاف را از یک سر آن نگه دارید و تیغه را روی لبه بالایی کاغذ به صورت زاویه‌دار قرار دهید و آن را به سمت بیرون ببرید. اگر چاقو تمیز برش نمی‌زند باید آن را با مصقل تیز کنید. اگر این روش هم جواب نداد، باید چاقو را با استفاده از روش‌های دیگر تیز کنید.

تفاوت بین تیز کردن و صاف کردن چاقو

احتمالاً دیده اید که کسی از چاقو تیزکن های میله ای استیل برای «تیز کردن» چاقو استفاده می کند. اما این میله های فولادی چاقوی شما را تیز نمی کنند - فقط لبه برش تیغه را صاف می کند تا برش های نرم و راحت تری ایجاد شود. از طرف دیگر، تیز کردن چاقو، واقعاً خوب، آن را تیز می کند.

بنابراین بله، شما باید هر دو را انجام دهید. چاقوی خود را هفتگی روی این میله ها بکشید - در صورت تمایل هر بار که از چاقو استفاده می کنید - و چاقو خود را هر چند ماه یکبار یا حداقل هر سال تیز کنید (بسته به اینکه چند بار از آن استفاده می کنید)

کند شدن چاقو - روش تیز کردن چاقو

روش تیز کردن چاقو در خانه

استفاده از یک ماگ

اگر می خواهید چاقوی خود را تیز کنید ، همه ی آن چیزی که نیاز دارید، یک جسم زبر و سفت است. ماگ دقیقا همان وسیله ای است که به آن نیاز دارید . اکثر ماگ ها از جنس سرامیک هستند. سرامیک هم یک ماده بسیار سفت و سخت است.

به همین دلیل می توانید برای تیز کردن چاقو از آن استفاده کنید. برای انجام این کار ماگ را برعکس کنید و به دنبال قسمت زبر و دایره ای شکل در انتهای آن باشید؛ یعنی دقیقاً تکیه گاه ماگ که روی میز قرار می گیرد.

تنها کاری که باید انجام دهید، این است که چاقو را روی این قسمت بکشید. فقط به زاویه چاقو دقت کنید؛ دقیقا مثل همان موقع که از چاقوتیز کن استفاده می کنید و بعد از چند بار ضربه، می توانید به سراغ طرف دیگر چاقو بروید.

استفاده از یک چاقوی دیگر

بله، بهترین راه برای تیز کردن چاقو می تواند استفاده از یک چاقوی دیگر باشد. اگر ماگ و یا بشقاب نتوانست چاقوی شما را تیز کند، می توانید به سراغ یک چاقوی دیگر بروید اما قبل از این کار بسیار مهم است که روش انجامش را بلد باشید. قرار نیست که لبه های چاقو را به یکدیگر بمالید. اگر این کار را انجام دهید، هر دو چاقو را خراب می کنید.

در چنین حالتی می توانید از پشت لبه چاقو برای تیز کردن استفاده کنید. تیزی یا برآمدگی چاقوی دیگر را در جهت مخالف لبه بگیرید که برای تیز کردن استفاده می شود.

روش تیز کردن چاقو با استفاده از بشقاب

در آشپزخانه چیز های سرامیکی زیادی وجود دارد. انتهای بشقاب هم معمولا یکی از همین مواردی است که برای تیز کردن چاقو به درد می خورد؛ دقیقاً مانند روش قبل که بشقاب را برعکس می کنید. قسمت زبر دایره ای شکل را پیدا کنید و با همان روش، چاقو را تیز کنید.

کاغذ سنباده - روش تیز کردن چاقو

کاغذ سنباده

زمانی که راجع به زبری صحبت می کنیم ، هیچ چیز برتر از کاغذ سنباده نیست. سمباده به اندازه کافی می تواند برای تیز کردن چاقو مناسب باشد . البته نباید شروع به کشیدن کاغذ سمباده روی چاقو کنید. به جای آن می توانید چاقو را به کاغذ سنباده بزنید. البته شاید این کاغذ کوچک به نظر برسد اما مطمئن باشید که تفاوت زیادی را در تیزی چاقو مشاهده خواهید کرد.

اگر کاغذ سنباده را روی چاقو بکشید، احتمال بریدن دست وجود دارد. فقط کافی است که کاغذ سنباده را روی یک سطح صاف قرار دهید و سپس با لبه های چاقو روی آن بکشید.

روش تیز کردن چاقو با استفاده از پنجره ماشین

چاقو را با لبه شیشه پنجره ماشین هم می توانید تیز کنید.

استفاده از سوهان ناخن

اگر از آشپزخانه بیرون بیایید، می بینید که اجسام دیگری هم هستند که برای تیز کردن چاقو مناسب می باشند. سوهان ناخن استیل می تواند چاقو را هم تیز کند. علت آن هم زبری روی سوهان ناخن می باشد. اگر سوهان شما زبر نیست، پس در این مورد کارآمد نخواهد بود.

بند‌های نایلونی

همان‌طور که دیدیم استفاده از اجسام با سطح زبر برای تیز کردن چاقو مناسب است. پس به سراغ سطح زبر بعدی می‌رویم، یعنی بندهای پلاستیکی کیف. بندهای اغلب کوله‌پشتی‌ها پلاستیکی هستند و خیلی راحت می‌توانید از آن‌ها برای تیز کردن چاقوها استفاده کنید. به همان روشی که از کاغذ سنباده استفاده کردید از بند کیف استفاده کنید تا چاقو تیز شود.

روش تیز کردن چاقو با لیوان

آیا می دانستید که لیوان یک جسم سفت و سخت است؟ به همین دلیل برای تیز کردن چاقو گزینه مناسبی می باشد. اگر لبه یک لیوان شکسته را مشاهده کرده باشید، قطعاً به زبری و سفتی داخل آن پی خواهید برد. کافی است که یک لیوان شکسته پیدا کنید و چاقو را روی آن بکشید. همچنین می توانید از پشت و قسمت زبر لیوان استفاده کنید.

بتن

زمانی که در جاده هستید ، نه تنها پنجره های ماشین برای تیز کردن چاقو به شما کمک می کنند، بلکه بتن های داخل جاده هم بسیار کمک کننده هستند زیرا زبری آن ها باعث تیزی چاقو می شود. پس بهتر است یک جای امن از ماشین پیاده شوید و چاقو را روی زبری این بتن ها بکشید. فقط باید اطمینان حاصل کنید که این بتن ها تمیز هستند که معمولا می توانید خودتان با مقداری آب آن ها را تمیز کنید.

آجر - روش تیز کردن چاقو

آجر

اگر انجام کار قبلی برایتان سخت است ، می توانید از آجر استفاده کنید. آجر می تواند مانند سنگ های چاقو تیزکن عمل کند و یک جسم ایده آل است. فقط کافی است که چاقو را به لبه های زبر آجر بکشید.

روش روش تیز کردن چاقو با آلومینیوم

چیزهایی که از آلومینیوم ساخته شده اند، صیقل‌ دهنده‌ خوبی برای تیز کردن نهایی هستند، زیرا لایه‌ خارجی آن‌ها اکسید آلومینیوم است.

سنگ

مجبور نیستید که همیشه به دنبال آجر بگردید . سنگ های صاف هم می توانند به شما کمک کنند. کافی است که داخل یک باغچه بروید و سنگ هایی با سطوح صاف را پیدا کنید و از لبه تیز آن ها برای تیز کردن چاقو استفاده کنید. برای بهترین نتیجه بهتر است سنگ را از قبل کمی خیس کنید.

تیز کردن چاقو با سرما

یکی از روش های اشتباه برای تیز کردن چاقو قرار دادن آن در فریزر است. در این روش به دلیل دمای پایین فریزر لبه چاقو منقبض میشود و پس خارج کردن آن و گرم شدن به حالت اولیه برمیگردد و تیزی آن حداکثر برای پنج دقیقه باقی میماند پس میبینید این روش کارایی لازم را ندارد.

بیل

یکی دیگر از ابزار هایی که می تواند به تیز کردن چاقو کمک کند، سطح زبر و سفت بیل است. کافی است از لبه های صاف بیل استفاده کنید که دقیقاً مانند سنگ های چاقو تیز کن عمل می کنند. علت هم زبری آن هاست.

روش تیز کردن چاقو با مقوا

اگر کمربند چرمی اطراف شما نیست اما می خواهید همان نتیجه را بگیرید، کافی است که از مقداری مقوا استفاده کنید. مقوا مانند چرم برای تیز کردن لبه چاقو مناسب است. کافی است که چاقو را در طول مقوا بکشید که این گونه هم آن را تیز کرده و هم الودگی هایش را از بین خواهید برد.

چاقو تیز کن - روش تیز کردن چاقو

کمربند چرمی

معمولاً چرمی که در کمربند ها استفاده می شود ، برای تیز کردن چاقو هم مناسب است. کافی است که چاقو را روی قسمت چرم بکشید. فقط مراقب باشید که ضربه های چاقو کمربند را پاره نکند. اگر فشار زیادی وارد کنید، کمربند پاره می شود. البته کمربند های چرمی زبر و سفت نیستند اما باز هم می توانند به تیز کردن چاقو  کمک کنند.

روزنامه

تکنیک جالب تیز کردن چاقو با روزنامه ؛ برای این کار به روزنامه ای که سطح آن پر از نوشته با جوهر مشکی باشد نیاز دارید.

  • چاقوی خود کامل را تمیز و سپس خشک کنید و به صورت صاف روی برگه روزنامه قرار دهید.
  • بدون هیچ زحمتی و به سادگی چاقویتان را چندین بار با دقت و به آرامی روی روزنامه حرکت دهید، در واقع بکشید.
  • برای تیز کردن هر لبه از چاقو این کار را باید تکرار کنید و در انتها چاقو را شسته و خشک کنید.
  • مراحل تیز کردن چاقو با روزنامه تمام است و حالا چاقوی شما توسط موادی مثل کربن که در جوهر مشکی وجود دارد به سادگی تیز شده است.

روش تیز کردن چاقو هایی با لبه دندانه دار

چاقوهایی با لبه‌های دندانه دار یا کمی دندانه دار باید به صورت متناوب و با ابزار و روش های مختلف تیز شوند‌. ابزار مورد نیاز میله ای شکل و شبیه سوهان‌هایی که برای تیز کردن اره برقی استفاده می‌شود است.

لبه‌ شیب دار چاقو را قرار دهید. برخلاف چاقو‌های لبه صاف با کمی شیب در دو سمت، چاقو‌های دندانه دار در یک سمت شیب برجسته تری دارند. فقط آن سمت که به طور واضح برجسته است را تیز کنید.

همه‌ شیارها را تیز کنید. سوهان میله ای را در هر یک از شیار‌ها قرار دهید، سوهان را در زاویه‌ خیلی کم قرار دهید و آرام حرکت دهید. مطمئن شوید که سوهان به طور کافی شیار‌های چاقو را پر می‌کند و آن را در جای مناسب تنظیم کنید.

برای امنیت بیشتر، سوهان را چند بار کوتاه و آرام به شیارها بکشید.

ناصافی ها را از بین ببرید. اگر دارید تیغه را تیز می‌کنید، تراشه‌های فلز یا ناصافی ها در سمت مقابل تیغه جمع می‌شوند. در انتها ناصافی های ایجاد شده را پاک کنید.

پشت چاقو را به سوهان سنگ نرم بکشید.

چاقو تیز کن حرفه ای - روش تیز کردن چاقو

محافظت از تیغه‌ ی چاقو

هر چاقو در لبه‌ی آن، یک تیغه‌ی میکروسکوپی دارد که با چشم دیده نمی‌شود که به آن اصطلاحاً نرمه‌ی چاقو گفته می‌شود و درواقع وظیفه‌ی اصلی بریدن چاقو با این قسمت است. اگر نرمه‌ی چاقوی شما سالم باشد می‌توان ده‌ها سال از آن استفاده کرد؛ اما اگر نرمه‌ی چاقو از بین رود بعد از تیز کردن بسیار سریع تیز می‌شود اما به همان سرعت نرمه‌ی چاقو از بین می‌رود.

راه‌های مراقبت از نرمه‌ی چاقو

  • با چاقو چیزهای خیلی سفت‌وسخت مثل استخوان و چیزهای یخ‌زده با آن بریده نشود.
  • ضربه‌های خیلی محکم با آن در هنگام تخته کاری نزنید. اگر می‌خواهید چیزی را ساتوری و یا خورد کنید بهتر است از ساتور و یا چاقوی سبزیجات استفاده کنید. چرا آن‌ها دارای تیغه‌های ضخیم‌تری هستند و خیلی دیرتر کند می‌شوند.
  • هنگامی‌که با چاقو پیاز و لیمو برش می‌دهید حتماً چاقو را با آب بشویید.

مصقل چیست؟

مصقل میله‌ای فلزی است که معمولا در کنار مجموعه‌های چاقو فروخته می‌شود و واقعا چاقو را تیز نمی‌کند بلکه لبه تیغه‌ای که کمی کند شده است را صاف می‌کند. کشیدن چاقو به میله فولادی مصقل باعث می‌شود تیغه دوباره صاف شود.

نحوه استفاده از مصقل

مصقل را عمودی نگه دارید و نوک آن را محکم روی سطحی صاف مانند اوپن آشپزخانه بگذارید تا ایمن باشد. پاشنه تیغه چاقو را روبروی نوک مصقل نگه دارید و نوک چاقو را کمی بالا بگیرید. تیغه را با زاویه 15 درجه و با فاصله از مصقل نگه دارید.

تیغه چاقو را با کمی فشار و حفظ زاویه 15 درجه در طول مصقل با حرکتی یکدست به سمت پایین بیاورید و چاقو را به سمت بدنتان نگه دارید به‌طوری‌که وسط تیغه با میله فولادی در تماس باشد.

حرکت را با عبور نوک تیغه از کف مصقل کامل کنید. این کار را در سمت دیگر تیغه هم تکرار کنید. در هر طرف تیغه چها ر یا پنج بار این کار را تکرار کنید تا تیغه هشت تا ده بار با مصقل تیز شده و لبه آن مجددا صاف و یکدست شود.

چه موقع از چاقو تیز کن استفاده کنیم؟

اگر چاقوی شما کاملا کند شده باید برای آن فکر دیگری کنید یعنی مقادیر مناسبی از فلز تیغه را جدا کنید که این کار با مصقل امکان‌پذیر نیست. در مواجهه با چاقویی که کند شده سه روش دارید:

  1. چاقو را دور بیندازید.
  2. از سنگ فرز چاقو تیز کن استفاده کنید. (چاقو تیز کن حرفه‌ای)
  3. راحت‌ترین کار این است که از چاقو تیز کن دستی یا برقی استفاده کنید.

عواملی که باعث کند شدن چاقو می شوند

پیاز و لیموترش خاصیت اسیدی دارند و خرد کردن آنها باعث کندی چاقو می شود، پس بهتر است چاقویی مختص خرد کردن مواد اسیدی در نظر بگیریم و پس از پایان کار، بلافاصله چاقو را آب بکشیم.

شستن چاقو با ماشین ظرفشویی یا سیم ظرف شویی موجب کند شدن آن می شود.