به گزارش پارس نیوز، 

منظور از گیاه مقاوم به نور کم چیست؟

توجه داشته باشید که بیشتر گیاهان به نور آفتاب نیاز دارند و منظور از مقاوم به نور کم یا سایه دوست این است که نور مستقیم خورشید را دوست ندارند و بهتر است جایی قرار بگیرند که دارای نور کافی اما غیر مستقیم باشد.

هر چه نور فضای شما بیشتر باشد رنگ گیاه نیز تیره تر و شاداب تر می شود، رشدشان سریع تر شده و کمتر دچار بیماری می شوند. بنابراین حتی اگر داخل آپارتمان زندگی می کنید سعی کنید گلدان های خود را در جایی نزدیک پنجره قرار دهید تا نور بهتری دریافت کنند.

1. برگ عبایی

گل برگ عبایی

نام علمی این گیاه (Aspidistra elatior) است و در ایران به نام برگ عبایی معروف است. گیاه برگ عبایی یکی از بی زحمت ترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری درون منزل است. در حالی که این گونه از گیاهان، نور روشن را ترجیح می دهند اما به خوبی در سایه و اتاق هایی که فاقد نور طبیعی هستند دوام می آورند.

این گیاه کم نور، بومی چین و از خانواده ی سوسن است و دارای گلهای کوچک بنفشی است که در نزدیکی سطح خاک ظاهر شده و در میان شاخه ها پنهان می شوند.

گیاه برگ عبایی به خوبی در فضاهای داخلی کم نور رشد می کند و به آبیاری منظم حساس نیست. با این که رشد کندی دارد اما گیاه مورد اطمینانی است و سال ها دوام می آورد. در بهترین حالت رشد اندازه ی آن به حدود 60 سانتی متر می رسد.

برگ عبایی سایه دوست، شرایط سخت را تحمل می کند، اما ایده ی خوبی است که در روزهای خشک (تابستان) آب بیش تری برای آن فراهم کنید. این گیاه در تابستان های گرم و خشک و در زمستان های سرد به راحتی آسیب نمی بیند و به ندرت دچار آفت می شود.

2. سانسوریا

گل زبان مادر شوهر

گل آپارتمانی کم نوری که با نام علمی(Sansevieria trifasciata) شناخته می شود. از اسامی دیگر آن می توان به زبان مادر شوهر اشاره کرد.

مراقبت از سانسوریا بسیار ساده است. اگر شما یک هفته به آن رسیدگی نکنید باز هم بعد از این مدت زمان، این گیاه با برگ های راه راه و شکل معمارانه ای که دارند بسیار تازه به نظر می رسد. به علاوه این که سانسوریا می تواند سطوح کم نور، خشکی و مشکلات مرتبط با آفات را نیز تحمل کند.

دارای برگ های سبز تیره است که طول آن ها تا 90 سانتی متر هم می رسد. این گیاه سرسبز نیاز به دمای سرد و متوسط دارد و گیاهی است که آهسته رشد می کند. به آبیاری زیاد حساس است و باید اجازه دهید تا خاک آن کاملا خشک شود تا آبیاری مجدد را انجام دهید. همچنین نیاز به کود زیادی هم ندارد.

این گیاه یک تصفیه کننده عالی برای هواست و به علت مقاومت بالایی که دارد گیاه مناسبی است که از آن در سرویس های بهداشتی هم استفاده کنید.

3. کالاتیا

گیاه کالاتیا

کالاتیا با برگ های رنگارنگش با قرار گرفتن در هر اتاقی آن جا را تبدیل به یک مکان دوست داشتنی می کند. در نور متوسط تا کم به خوبی رشد می کند و برای این که عملکرد بهتری داشته باشد نیاز به رطوبت ثابتی دارد.

نام علمی گیاه سایه دوست کالاتیا (Calathea Triostar) می باشد. این گیاه را می توان در مکان هایی از منزل قرار داد که گیاهان دیگران دوست ندارند در آن جا بمانند. علاوه بر اتاق نشیمن، می توان آن را در مکان های تاریک خانه مانند سالن هم قرار داد.

درباره قرار گرفتن کالاتیا در حمام نیز، شما باید رطوبت این گیاه را تامین کنید، در مکان کم نور این گیاه احساس می کند در خانه ی خودش است. و همین طور درباره ی اتاق خواب، جای ویژه و مناسبی است که شب ها بتوانید برگ های کالاتیا را تماشا کنید.

4. گندمی یا عنکبوتی

گیاه گندمی یا عنکبوتی

گندمی یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که پرورش و نگه داری آن نیز بسیار ساده می باشد. این گیاهان در صورت بی توجهی و عدم رسیدگی دچار کمبود شده و جذابیت شان را از دست می دهند. هنگامی که به درستی از آن ها نگه داری شود برگ ها به سمت بالا و به صورت قوس مانند رشد خواهد کرد.

گل های کوچک سفید رنگ ستاره ای شکل دارند که نزدیک خوشه های آویزان ظاهر می شوند. در کنار گل ها، گیاه کوچک جدیدی نیز رشد می کند که می توان آن را جدا کرد و دوباره کاشت تا گیاه گندمی بیش تری تولید شود.

5. انجیر چسب

گیاه انجیر چسب

گیاه کم نوری که با نام علمی (Ficus Pumila) شناخته می شود. انجیر چسب یک گیاه خزنده با رشد کم و با شاخ و برگی سفت به رنگ سبز تیره می باشد. در زمان رشد با شاخه های متراکم به هر سطحی که برخورد کنند به آن می چسبند و ظاهر زیبا و فریبنده ای دارند.

مراقب باشید انجیر چسب را بیش از حد آبیاری نکنید و قبل از هر آبیاری خاک به صورت کامل خشک شده باشد.

6. فیلودندرون اسکاندنس

فیلودندرون یا پوتوس قلبی

فیلودندرون اسکاندنس به راحتی با شرایط کم نور سازگار است. در دو نوع درختچه ای و پیچی موجود هستند. خاک این گیاه باید به طور مداوم مرطوب باشد اما نه پر از آب. بهترین زمان برای آبیاری موقعی است که خاک کمی خشک شده باشد.

7. پپرومیا

گیاه پپرومیا

انواع مختلفی از گیاه پپرومیا وجود دارد که در فضاهای داخلی کم نور رشد می کند. پپرومیا یک گیاه خانگی کوچک است که زیبایی قابل توجهی دارد و بعد از رشد بلندی آن به 6 اینچ می رسد. با توجه به شاخ و برگ ضخیمی که دارد به عنوان یک گیاه پر آب مطرح می شود که درست نیست.

پپرومیا رطوبت را دوست دارد اما در زمستان آبیاری باید کاهش پیدا کند. اسپری کردن روی برگ ها برای حفظ رطوبت مفید است.

8. کریپتانتوس بروملیادس (Bromeliads)

کریپتانتوس بروملیادس

کریپتانتوس بروملیادس یک گیاه عالی برای پرورش در داخل منزل است. بیش تر گونه های این گیاه به راحتی داخل یک ظرف در سایه رشد می کنند. بروملیادس یک گیاه گرمسیری است اما شما می توانید آن را در هر جایی از خانه پرورش دهید. این گیاه می تواند حتی در نور مصنوعی نیز رشد کند.

9. دراسنا پرچمی

گیاه Dracaen

گیاه زیبای خانگی که به راحتی می توانید آن را داخل خانه پرورش دهید. حدود 50 گونه از این گیاهان وجود دارد و برای پرورش دادن گیاه بسیار ساده ای است.

هرس کردن و آبیاری برای این گیاه مهم است. دراسنا پرچمی سایه دوست و مقاوم به سایه است. آن را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و از آبیاری زیاد آن بپرهیزید.

10. برگ انجیری

گیاه برگ انجیری

این گیاه نیز سایه دوست است. در انگلیسی به پنیر سوئیسی معروف است و دلیل این نام گذاری نیز وجود سوراخ های متعدد روی برگ های این گیاه است.

برگ انجیری را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید زیرا نور مستقیم باعث سوختن برگ های آن می شود. گیاه، نور متوسط رو به کم را دوست دارد. رشد زیادی دارد و بسیار بلند می شود بنابراین نیاز به فضای زیادی از اتاق دارد.

11. اسپاتی فیلوم

گیاه اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم

اگر اغلب فراموش می کنید که گیاهان خود را آبیاری کنید، یک گیاه اسپاتی فیلوم تهیه کنید. این گیاه به راحتی قابل پرورش است. اسپاتی فیلوم در مکان های سایه ای شکوفا می شود و همچنین هوا را تصفیه می کند.

این گیاه زیبا در مکان های کم نوری مثل دفاتر کار، اتاق خواب ها و اتاق های بیمارستان به خوبی رشد می کند. آن ها نور کم را ترجیح می دهند و همین طور نور فلورسنت را هم تحمل می کنند.

بعضی از گونه های این گیاهان حتی در اتاق هایی که هیچ پنجره ای هم ندارد به خوبی رشد می کنند.

زرد شدن برگ ها نشانه ی نور زیاد است، در صورت تغییر رنگ برگ ها، گیاه را از تابش مستقیم نور محافظت کنید.

به آبیاری کمی نیاز دارد اما در طول تابستان برای نگه داشتن رطوبت، با آب مقطر روی برگ های گیاه اسپری کنید.

گیاه اسپاتی فیلوم به سرما حساس است و بهترین دما و مکان برای نگهداری آن داخل منزل می باشد.

12. آگلونما

گیاه با دوام : آگلونما

گیاه با دوام : آگلونما

آگلونما گیاهی بسیار زیبا و یکی از با دوام ترین گیاهان آپارتمانی است که در نور کم رشد می کند. آگلونما یک گیاه ایده آل برای مبتدیان نیز می باشد.

گونه های با برگ های سبز تیره از این گیاه در سایه رشد می کنند و گونه های روشن تر نیاز به نور بیش تری دارند.

گیاه به هوای سرد حساس است و باید آن را در فضای گرم و مرطوب نگهداری کرد. در صورت نگهداری صحیح، گیاه دارای پایداری طولانی مدت می باشد. در زمستان به آبیاری کم تری نیاز دارد.

13. فیتونیا

فیتونیا

فیتونیا

فیتونیا با برگ های جالب و رنگارنگ خود، در میان گیاهان خانگی بالا رونده ی کوچک به گیاهی محبوب تبدیل شده است. اگر چه نگهداری این گیاهان به دلیل این که آن ها رطوبت دائمی را دوست دارند در فضای عادی خانه ها راحت نیست.

بهترین مکان برای نگهداری این گیاهان، گلخانه یا باغ شیشه ای است.

فیتونیا در جنگل های بومی پرو و زیر سایه ی گیاهان دیگر یافت می شود. بنابراین این گیاه را از نور مستقیم آفتاب دور نگه داشته و در محلی که سایه است قرار دهید.

نور بیش از حد باعث سفید شدن برگ ها و محو شدن رگه های صورتی آن می شود.

14. پوتوس

گیاه مقاوم به سایه پوتوس

پوتوس

این گیاه خزنده به راحتی روی یک سبد آویزان می شود یا به یک چوب خزه ای می چسبد و با استفاده از ریشه های هوایی اش که نگهدارنده ی این گیاه است، بالا می رود.

پوتوس با برگ های بزرگ و قلبی شکلی که دارد به پیچک شیطان نیز معروف است زیرا از بین رفتن این گیاه تقریبا غیر ممکن است. در فرم ها و رنگ های متنوعی موجود هستند.

بر خلاف بسیاری از گیاهان خانگی این گیاه یک ویژگی خاص دارد. گونه های ابلق این گیاه می توانند شرایط نوری بسیار کم را تحمل کنند و این باعث از بین رفتن الگوهای روی برگ های گیاه می شود.

این گیاه جان سخت، بدون نور زیاد بسیار جذاب خواهد بود. اگر گیاه شما کاملا سبز باشد نور کم برای آن مسئله ای ایجاد نمی کند. شرایط ایده آل برای پوتوس نور غیر مستقیم است.

گیاه سایه دوست بامبو

گیاه سایه دوست بامبو

15. بامبو

بامبو یک گیاه خانگی سایه نشین موفق است زیرا در شرایط نوری مختلف از جمله در سایه ی کامل رشد می کند. اگر می خواهید بامبو را در محل کم نوری قرار دهید، به راحتی می توانید این گیاه را با محل جدید سازگار کنید.

نور غیر مستقیم خورشید ایده آل ترین نور برای بامبو است و یک نقطه ی روشن در خانه یا محل کار بهترین شرایط برای نگهداری بامبو می باشد. همچنین این گیاه با نورهای مصنوعی نیز سازگار است.

اگر می خواهید بامبو را از جای روشن تر به محل کم نور تری انتقال دهید این کار را به آرامی و با حرکت دادن بامبو به یک مکان نسبتا تاریک تر انجام دهید. به عنوان مثال، گیاه را از یک نقطه در نزدیکی یک پنجره آفتابی به نقطه ای روی یک میز یا محل هایی که مستقیم نور خورشید دریافت نمی کنند حرکت دهید و سپس بعد از یک هفته آن را به مکان مورد نظر خود انتقال دهید.

با دوام ترین گیاه آپارتمانی

با دوام ترین گیاه آپارتمانی کدام هستند؟ حتماً بـه یاد کاکتوس می افتید، اما بـه غیر از کاکتوس هم گیاهان فوق العاده زیبایی هم هستند کـه دوام بالایی دارند و نگه داری از انها آسان اسـت. اگر آپارتمانی زندگی می کنید حتماً بـه وجود گل و همچنین ماهی های زینتی احتیاج دارید زیرا کـه انها فضای خانه را عوض خواهند کرد و همچنین روحیه شـما را نیز بهتر می کنند، در ادامه با جان سخت های زیبا آشنا می‌شویم!

با دوام ترین گیاه آپارتمانی گیاهی است که به طور ژنتیکی مقاومت بیشتری نسبت به شرایط سخت دارد.

هر گیاهی یک چرخه طبیعی در طول زندگی خود دارند. این چرخه بسته به نوع و گونه ی گیاه می تواند طولانی مدت و یا کوتاه مدت باشد. از زمان جوانه زدن تا مرگ گیاه را ، طول عمر آن می گویند.

از لحاظ تئوری بسیاری از افراد بیان می کنند که اگر شرایط ایده آل و باب میل گیاه را برای او ایجاد کنید هر گیاهی می تواند طول عمر بالایی داشته باشد. این یک امر کاملا طبیعی است اما برخی از گیاهان دوام بیشتری حتی در شرایط سخت دارند.

درخت بونسای فیکوس از گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری

بونسای نوعی هنر ژاپنی اسـت کـه در آن، درختچه‌های کوچک شبیه درختان بزرگ پرورش داده می شوند. این درختان کوچک مینیاتوری بـه‌خاطر اندازه کوچکی کـه دارند، انتخاب‌های بسیار مناسبی برای نگه‌داری در آپارتمان هستند. بونسای یک گیاه آپارتمانی مقاوم با کمترین میزان نیاز بـه رسیدگی اسـت.

این گیاه در محیط گرم بهتر رشد می کند؛ بـه‌همین‌خاطر، داخل خانه ها و آپارتمان‌ها، جای خوبی برای نگه‌داری آن بـه‌شمار میرود. بونسای بـه نور احتیاج دارد، اما آبیاری آن قانون خاصی ندارد و اگر گاهی بـه آن زیاد یا کم آب داده شود، بازهم می تواند بـه زندگی‌اش ادامه بدهد.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

برگ‌ عبایی از گلهایی که نیاز به نور ندارند

برگ عبایی یکی از بادوام‌ترین گیاهان آپارتمانی اسـت. این گیاه زیبا در هرخاکی با کمترین میزان آب و نور، بـه زندگی سبزش ادامه می دهد. ضمن این کـه رنگ زیبای برگ‌هایش میتوانند جلوه‌ای فوق‌العاده بـه محیط منزل‌تان بدهند.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

گل چمچه‌ ای یا برگ‌ قاشقی گل آپارتمانی بدون نور

اگر در نگه داری از گل‌های زنبق عادی و لطیف، زیاد خوب عمل نمیکنید، احتمالا با گل برگ‌ قاشقی رابطه خوبی خواهید داشت، زیرا این گل یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی اسـت و نگه‌داری‌ اش اصلا کار سختی نیست.

برگ‌قاشقی با نور کم هیچ مشکلی ندارد و جان میدهد برای خانه‌هایی کـه رو بـه آسمان و نور پنجره‌ای ندارند یا ساختمان‌های بدترکیب دیگر روبه‌رویشان قرار گرفته اسـت. این گیاه فقط هفته‌ای یک بار بـه آب نیاز دارد و حتی درمعرض نور فلورسنت «مثل مهتابی» هم بـه رشدش ادامه میدهد. برای تزئین حمام یا دفتر کار و هر جای دیگری کـه نور کافی ندارد، حتماً بـه برگ‌‌قاشقی فکر کنید.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

کاکتوس از گیاهانی که به نور کم نیاز دارند و بهترین گلهای آپارتمانی با نور کم

کاکتوس‌ها، گیاهان جالب و بامزه‌ای هستند کـه مثل دیگر گیاهان آپارتمانی خیلی برگ و بار ندارند، اما برای محیط‌هایی نظیر آپارتمان کـه از فضای گل و گیاه دور هستند، بسیار گزینه‌های مناسبی شناخته میشوند. کاکتوس‌ها برای رشد فقط بـه هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارند ودر فصول سردتر، مثل ماه‌های زمستان باید فواصل آبیاری بیشتر شود.

کاکتوس‌تان را در قسمت آفتاب‌گیر آپارتمان بگذارید، اما حواس‌تان باشد کـه درمعرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرند. چون تابش مستقیم نور خورشید می تواند رنگ کاکتوس را سفید یا نارنجی کند. هم‌خوانی کاکتوس با سبک دکوراسیون‌های مدرن و مختلف بسیار زیاد اسـت و زیبایی‌‌شناسی عجیب و جالبی در شکل و شمایل آن دیده می شود.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

گیاه ماری یا زبان مادر شوهر از گیاهان آپارتمانی که نیاز به نور ندارند

با عذر از همه مادرشوهران گرامی، این نام برای گیاه ماری از روی تفکرات پوسیده و قدیمی انتخاب شده اسـت و بـه‌نظر نویسنده هیچ لزومی ندارد کـه در زمان حال از نام دوم آن استفاده شود؛ پیشنهاد این اسـت کـه از این بـه بعد، آنرا همان گیاه ماری بنامیم. این گیاه‌برگِ آبدار بسیار سرسخت اسـت و تقریباً در هر محیط و شرایطی دوام می‌آورد.

برگ‌های مستحکم گیاه ماری بـه نور چندانی احتیاج ندارند اما در نور متوسط و درخشان، زیبایی و رشد بهتری خواهند داشت. گاهی گیاه ماری را آبیاری کنید و اجازه بدهید کـه در فواصل آبیاری، خاک گیاه خشک بشود. این گیاه در دمای منزل خوب رشد می کند. درواقع دمایی بین حدودا ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌گراد برای آن مناسب اسـت.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

لاکی بامبو از گیاهان آپارتمانی کم نور

برای این کـه قسمت‌های تاریک‌تر و بی‌نورتر آپارتمان‌تان را سبز و شاداب کنید بهتر اسـت بـه سراغ گیاه لاکی بامبو بروید. این گیاه نیازی بـه نور زیاد ندارد ودر محیط تاریک و با نور غیرمستقیم خورشید هم بـه رشدش ادامه میدهد.

ضمن این کـه در ذِن و فنگ‌شویی هم بـه آن اهمیت زیادی داده می شود. لاکی بامبو مناسب آپارتمان اسـت و باید آنرا در آب پرورش بدهید و هر ۲ تا ۴ هفته یکبار هم آب آنرا عوض کنید.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

بنجامین یا انجیر برگ‌ ریز از گل های آپارتمانی کم نور

نام لاتین این گیاه بـه‌عنوان یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی، برگ انجیری گریان اسـت اما برخلاف نام خارجی‌اش بسیار شاداب و زیباست و بـه محیط منزل، نشاط فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.

بنجامین یا انجیر برگ‌ریز، درختچه کوچکی اسـت کـه جای اندکی میگیرد و هر 4 تا 7 روز یک بار، باید بـه آن آب داد. این گیاه را درکنار پنجره و درمعرض نور غیرمستقیم خورشید قرار بدهید و هر چند وقت یک بار جهتش را عوض کنید تا فقط شاهد رشد یک سمت آن نباشید.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

آلوئه‌ ورا از جمله گیاهانی که به نور مستقیم خورشید نیاز ندارند

نگه‌داری از آلوئه‌ورا در آشپزخانه یا اتاق نشیمن بـه‌معنای داشتن گیاهی جذاب و شیک اسـت کـه برای درمان زخم و سوختگی هم بـه‌اسانی بـه کمک‌تان می آید. بهتر اسـت، آلوئه‌ ورا را نزدیک پنجره نگه دارید و بـه‌طور منظم بـه آن آب بدهید و بگذارید تا 3-2 سانتی‌ متر سطح خاک در فواصل آبیاری خشک شوند.

آلوئه‌ورا ازآن گیاهان آپارتمانی اسـت کـه میتوانید با خیال آسان بـه مسافرت بروید و درمنزل تنهایش بگذارید و وقت بازگشت هم با گلی پژمرده مواجهه نشوید.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

بنفشه آفریقایی از گیاهان آپارتمانی با نور کم

گل‌ های زیبای بنفشه آفریقایی، جذابیت منحصر بـه‌ فردی بـه دکوراسیون منزلتان اضافه می کنند. این گیاه از معدود گل‌ هایی اسـت کـه نیاز بـه مراقبت زیادی ندارد.

تنها مسئولیت‌تان در قبال این گل زیبا، آبیاری بـه‌ صورت هفته‌ ای یک بار اسـت. از آب دادن بـه برگ‌ ها پرهیز کنید، زیرا باعث میشود رد لکه‌ های آب روی برگ‌ های گل زیبایتان بماند.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

گیاه کالانکوآ گیاه آپارتمانی کم نور

کالانکوآ هم یکی از گیاهان آپارتمانی بی‌دردسری اسـت کـه برگ‌های آبدار و گوشتالویی دارد. مانند دیگر گیاهان خانواده‌اش، کالانکوآی زیبا و منحصربه‌فرد بـه نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

البته هر چقدر بیشتر درمعرض نور قرار بگیرد، رنگ برگ‌هایش بیشتر بـه قرمز متمایل خواهد شد. کالانکوآ در محیط آپارتمان خوب رشد می کند و حتی در ماه‌های سرد سال کـه هوای داخل خانه‌ ها گرم‌تر و خشک اسـت، مشکلی پیدا نمیکند. 3-2 سانت از سطح خاکش هم در فواصل آبیاری باید خشک شود.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

اسطوخدوس از گلهای آپارتمانی کم نور

شاید نگه داری از اسطوخدوس بـه‌عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی برایتان کمی عجیب بـه‌نظر برسد، اما باید بگوییم کـه این گیاه خوش‌ رنگ، هم فضا را زیبا و دیدنی میکند و هم بیش از هر دستگاهی باعث تصفیه و تازه‌ سازی هوا می شود. اسطوخدوس کـه شاید آن رابا عنوان لوندر هم بشناسید در مقابل نور خورشید، سرحال‌تر و زیباتر می شود.

پس بهتر اسـت آنرا درکنار پنجره‌ای جنوبی و مشرف بـه نور خورشید بگذارید. اسطوخدوس‌های کوچک برای کاشتن در گلدان مناسب‌تر هستند، زیرا در گلدان جلوه بهتری پیدا می کنند ودر صورتی‌ کـه نور کافی خورشید بـه منزلتان نتابد، می توانید گلدان را زیر نور مصنوعی الکتریکی بگذارید.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

گیاه هوایی از گلهایی که نیاز به خاک ندارند و از گیاهان مقاوم به نور مستقیم آفتاب

این گیاهان آپارتمانی بسیار جالب هستند، زیرا نیاز بـه خاک ندارند. اگر دوست دارید، گیاهی نگه داری کنید کـه بـه گلدان و خاک و… نیاز ندارد، حتماً بـه سراغ گیاه هوایی بروید.

اگر میخواهید آنرا در ظرفی شیشه‌ای قرار بدهید، باید سر ظرف یا گلدان باز باشد تا جریان هوا در آن بـه گردش درآید. گیاه هوایی بـه نور مستقیم خورشید احتیاج دارد و دو تا سه بار در هفته باید بـه آن آب بدهید. برای روی قفسه‌های تزیینی با پیشخوان آشپزخانه هم دکور بسیار زیبایی اسـت.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

زامیفولیا از گیاهان مقاوم به نور کم

زامیفولیا از جمله با دوام ترین گیاه آپارتمانی به شمار می رود. این گیاه به نام گیاه همیشه سبز نیز معروف است.

زامیفولیا می تواند در مقابل شرایط سخت دوام بیشتری از خود نشان دهد.

یکی از مناسب ترین گیاهان برای آپارتمان ، گیاه زامیفولیا می باشد زیرا مقاومت و دوام زیادی دارد.

این گیاه می تواند در منازل با نور کم نیز ماندگاری داشته باشد.

همچنین افرادی که مبتدی هستند و برای اولین بار می خواهند گل و گیاه در خانه نگهداری کنند می توانند این گل را انتخاب کنند.

زیرا با دوام ترین گیاه آپارتمانی به شمار می رود و خشک کردن و از بین بردن آن راحت نیست.

شرایط نگهداری گیاه زامیفولیا:

نور مورد نیاز زامیفولیا نور متوسط است اما اگر منزل شما نور کمی دارد باز هم می توانید از با دوام ترین گیاه آپارتمانی، زامیفولیا استفاده کنید. این گیاه نور مستقیم را دوست ندارد و ترجیح می دهد نور به صورت غیر مستقیم به آن بتابد.

آب مورد نیاز این گیاه بسیار کم است. برای زمان آبیاری آن دقت کنید که سطح خاک و ۵ سانتی متر سطح رویی آن نیز خشک باشد. زیرا آب دادن زیادی و ماندن آب درون خاک آن باعث پوسیدن ریشه می شود.

خاک مناسب برای زامیفولیا خاکی است که زه کشی بالایی داشته باشد و سبک نیز باشد. این گیاه رشد کمی دارد و این کاملا طبیعی است. در نتیجه لازم نیست به آن کود بدهید.

زامیفولیا ٬ خرید گیاه آپارتمانی ٬ خرید گل و گیاه آپارتمانی ٬ خرید گل آپارتمانی

لیندا (Ponytail Palm) از گلهای بدون نیاز به نور مستقیم خورشید

لیندا یکی از گیاهان بومی مناطق خشک مکزیک است.

همانطور که در ظاهر این گیاه مشاهده میشود ساقه ی ضخیم و غده مانندی دارد.

همین ویژگی سبب می‌شود به خوبی رطوبت و آب را داخل خودش حفظ کرده و در برابر کم آبی مقاوم باشد.

شرایط ایده آل از لحاظ دریافت برای لیندا نور زیاد و غیر مستقیم است.

ولی این گیاه در برابر نور کم هم میتواند مقاومت کرده و به رشد خود ادامه دهد.

دمای ایده آل برای لیندا بین ۷ تا ۲۱ درجه هست و میتواند طیف گسترده ای از دما رو در منزلتون تحمل کند.

اگر تجربه ی نگه داری از گل و گیاهی رو در منزل تا حالا نداشته اید بهترین گزینه برای شما لینداست.

گیاهان مقاوم

و در ادامه گیاهانی که نگهداری‌ شان در خانه سلامت شما را حفظ می‌کند

تحقیقات علمی نشان می دهد تنها راه استفاده از فواید سبزیجات، خوردن آن ها نیست. گیاهان خانگی ساده میتوانند تأثیرات فوق‌ العاده‌ ای بر سلامتی شـما داشته باشند. مارک هاچادوریان «marc hachadourian» گیاه‌دکتر اسـت. او گلخانه‌ های نولن در باغ گیاهان نیویورک را مدیریت می کند. وی در گفتگو‌ای کـه با مجله‌ی اینسایدر انجام داده اسـت، می گوید گیاهان بر سلامت جسم و روان شـما تاثیر میگذارند.

هاچادوریان اضافه میکند: «شواهد علمی زیادی حاکی از این هستند کـه قراردادن گیاهان آپارتمانی در محل کار و خانه میتواند از میزان اضطراب افراد بکاهد. مراقبت از گیاهان خانگی و باغبانی تأثیرات درمانی زیادی روی کاهش فشار خون و اضطراب دارد بنابر این فواید آن بیشتر از پاک‌ سازی هوا و اضافه‌کردن اکسیژن اسـت.

گزارش هوای پاک ناسا می گوید گیاهان خاصی هستند کـه می توانند سموم هوا رابه‌طور ویژه پاک سازی کنند. این سموم شامل بنزن،‌ فرمالدهاید و آمونیا میشوند. هاچادوریان بـه این نکته اشاره میکند و میگوید شواهدی وجود دارند ولی این کـه آیا این گیاهان میتوانند این سموم را کاملا از هوا بزدایند، هنوز مشخص نیست. هاچادوریان می گوید:

«نگه داری گیاهان فوایدی دارد ولی حالا بحث اینجاست کـه این تأثیرات چقدر هستند و این کـه آیا گیاهان تأثیر چشمگیری روی سلامت و کیفیت محیط زندگی شـما دارند یا نه. خاصیت تصفیه‌کردن هوا ازسوی گیاهان ممکن اسـت خیلی چشمگیر نباشد ولی هاچادوریان بـه این نتیجه رسیده‌ اسـت کـه طبیعت فواید دیگری هم دارد. او بـه حمام جنگل اشاره می کند. حمام جنگل سنت حضورپیداکردن در طبیعت و در بین درختان اسـت.

اگر فکر میکنید گیاهان بیشتری در زندگی خود نیاز دارید، هاچادوریان پیشنهاد می کند یک گیاه آپارتمانی تهیه کنید. سعی کنید گیاهی تهیه کنید کـه برای موقعیت شـما و سبک زندگی‌تان مناسب باشد. دراین صورت میتوانید از همه فواید گیاهان بهره ببرید و با کمترین زحمت ازآن مراقبت کنید.

گل چمچمه‌ ای از گلهای بدون نیاز به نور مستقیم

گل‌های سفید آن هر فضایی را تازه میکنند. مجله‌ی زندگی طبیعی میگوید این گیاه، بنزن و فرمالدهاید و مواد شیمیایی‌ ای راکه از مواد شوینده‌ متصاعد میشوند، پاک سازی می کند. نکته: این گیاه از معدود گیاهانی اسـت کـه در آپارتمان هم گل می دهد.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

این گیاه در چه وضعیتی رشد می‌کند؟

زندگی در جنوب توصیه میکند: گل چمچمه‌ ای را در نور غیرمستقیم ودر نزدیکی پنجره قرار دهید. آنرا فقط وقتی آب دهید کـه خاک آن خشک شده باشد. مراقب باشید بـه آن زیاد آب ندهید.

گل داوودی از گیاهانی که به نور زیاد نیاز دارند

این گیاهان منزل شـما را رنگین می کنند. گل‌های داوودی ارزان‌قیمت هستند. این گل‌ها میتوانند آمونیا، بنزن، فرمالدهاید و زایلن موجود در هوا را خنثی کنند.

آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری از گل داوودی + انواع

این گیاه در چه موقعیتی رشد می‌کند؟

مجله‌ی sfgate میگوید: گل داوودی نیازمند نور زیاد و فیلترشده‌ی نزدیک پنجره اسـت. وقتی خاک گلدان خشک شد، آنرا آب دهید ولی مواظب باشید گل‌ها پژمرده نشوند.»

عَشَقه یا پاپیتال از گلهایی که نور نمیخواهند

عشقه می تواند پای گلدان‌های دیگر یا در گلدان‌های آویز رشد کند. شواهد نشان میدهند عشقه می تواند فرمالدهاید را خنثی کند. مجله‌ی هافپست «huffpost» میگوید:

عشقه بهترین گیاه برای پاک‌سازی هواست. همچنین بـه گزارش cnn این گیاه برای افرادی کـه بـه دود حساس هستند، مفید اسـت.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

این گیاه در چه وضعیتی رشد می‌کند؟

عشقه نور غیرمستقیم را ترجیح میدهد. مجله‌ی صنوبر میگوید نباید اجازه دهید خاک این گیاه خشک شود.

آناناسیان از گیاهانی که به نور مستقیم خورشید نیاز دارند

این گیاه گل‌های زرد و صورتی و قرمز دارد. آناناسیان بنزن موجود در هوا را از بین می برد. طبق گزارش cnn این گیاه می تواند تا 90 درصد مواد شیمیایی هوا را جذب کند.

با دوام ترین گیاهان آپارتمانی | زیباترین گیاهان جان سخت آپارتمانی

این گیاه در چه موقعیتی رشد می‌کند؟

مکان‌های روشن و آفتاب‌گیر برای آناناسیان عالی اسـت. این گیاه در برابر خشکی مقاومت زیادی دارد. وب سایت رسمی این گیاه می نویسد: مراقب باشید بـه آن بیش از حد آب ندهید.

سرخس از گیاهانی که نیاز به نور ندارند

این گیاه چین‌ دار سبز، خیلی آسان رشد میکند. cnn گزارش میدهد سرخس میتواند رطوبت هوا را افزایش دهد. مجلۀ ضروریات سلامتی می نویسد این افزایش رطوبت کمک میکند هوا و پوست، زیاد از حد خشک نشوند.

روش نگهداری و پرورش گیاه سرخس - مشرق نیوز

این گیاه در چـه محیطی رشد می کند؟

خاک این گیاه باید همیشه مرطوب باشد ولی گل‌اندود نشود. مجلۀ درمان آپارتمانی می نویسد: نور غیرمستقیم برای این گیاه عالی اسـت.

درختچه آپارتمانی کم نور

این گیاهان برای نگهداری در محیط منازل محل کارو لابی ساختمان مناسب بوده و با شرایط نگهداری آسان زیبایی دوچندانی را به محیط پیرامونتان عرضه میکنند.

درختچه یوکا یا زنگوله ای از گیاهان کم نور و گل آپارتمانی که نیاز به نور ندارد

این گیاه چوبی برگ‌های بزرگ و کشیده و تیز شمشیر مانند دارد.

با حذف جوانه انتهایی در این درختچه آپارتمانی ، گیاه چند شاخه می‌شود.

ساقه گل دهنده گل‌های سفید و کرمی به شکل زنگوله واژگون تولید می‌کند ولی در آپارتمان معمولا گل نمی‌دهد.

indoor-plants-Little-Crown-Jewels-Yucca-Plant-3

نخل شامادورا از گیاهان بدون نیاز به نور و گل بدون نیاز به نور

گیاه نخل شامادورا  از درختچه های آپارتمانی‌ بسیار زیبایی با خاصیت تصفیه‌کنندگی هواست. به همین دلیل شامادورا یکی از انواع محبوب درختچه های آپارتمانی می‌باشد. شامادورا برگ‌های ظریف و باریک به رنگ سبز دارد. ارتفاع این گیاه می تواند به دو متر هم برسد. درختچه نخل شامادورا به دلیل این‌که نیاز نوری چندانی ندارد و سایه را تا حدی تحمل می‌کند، برای نگهداری در آپارتمان ایده‌‌آل است.

شامادورا-min-600x600

کاج مطبق از گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به نور

درخت کاج از سوزنی‌برگان بومی استرالیاست. این درخت در فضای آزاد تا 60 متر هم رشد می کند. اما در خانه رشد کندی دارد و فقط می تواند تا ارتفاع 1.5 تا 2 متر برسد. کاج مطبق به دلیل داشتن شاخه‌های طبقه ای جلوه‌ی بسیار خاصی دارد و از محبوب‌ترین درختچه های آپارتمانی است. البته اگر به کاج مطبق به صورت مداوم رسیدگی نکنید برگ‌هایش زرد و پژمرده می‌شوند. پس اگر زمان کافی برای رسیدگی به گیاه را ندارید به دنبال یک درختچه‌ ی دیگر باشید.

رشد-کاج-مطبق

درختچه آکوبا گیاه آپارتمانی بدون نیاز به نور

یکی دیگر از درختچه های آپارتمانی زیبا گیاه آکوبا است.گیاهی همیشه سبز است که بومی ژاپن و چین می‌باشد.ارتفاع این درختچه آپارتمانی به ۱/۵ متر ، برگ‌ها به طول ۱۰- ۵ سانتیمتر و پهنای برگ‌ها بین ۵-۲ سانتیمتر می‌رسد.

برخی از انواع آن دارای برگ‌های دندانه دار هستند. برگها ساده یا ابلق هستند که در حالت ابلق شبیه کروتون دارای لکه های زرد رنگ می‌باشد.حاشیه برگها صاف بوده ولی در برخی ارقام لبه‌های برگ کنگره‌دار است.طالب هوای تاحدی خنک است.

کروتون-آکوبا-min

پاچیرا یا درخت پول از گیاهان آپارتمانی سازگار با نور کم

گیاه پاچیرا (Pachira aquatica) متعلق به مناطق شرقی آسیاست. نگهداری آسان، رشد سریع و ظاهر زیبای این گیاه باعث شده تا به درختچه های آپارتمانی ایده آل تبدیل شود. فقط کافی است کمی آب و نور به آن برسانید و مابقی کار را به پاچیرا بسپارید.درخت پول به درخت شانس نیز شهرت دارد که در چین باستان برای رشد و پیشرفت کسب و کار نگهداری می‌شده است.شکل برگ‌های این درختچه آپارتمانی کشیده و به رنگ سبز تیره است.سرعت رشد این گیاه زیاد است.

money-tree-pachira-درخت-پول

شفلرا یا گیاه چتری از گیاهان بدون نور

شفلرا یکی از درختچه های آپارتمانی زیبا و پرطرفدار این روزهای دنیای گل و گیاه است. یکی از دلایل محبوبیت پنجه کلاغی مراقبت بسیار راحت آن است.گل آپارتمانی شفلرا ، گیاهی مقاوم نسبت به شرایط نامساعد محیطی می‌باشد.

رشد این گیاه آهسته است. برگ‌های گل شفلرا سبز رنگ روشن، براق و چرمی شکل بوده که از یک نقطه خارج می‌شوند. دم‌برگ‌های گل آپارتمانی شفلرا بلند بوده و در بخش انتهایی آن، برگ‌های پنجه‌ای شکل قرار دارند که ابتدا دارای ۳ برگچه بوده و سپس تعداد برگچه‌ها به ۸ عدد خواهد رسید. در گل آپارتمانی شفلرا بر عکس اکثر گیاهان خانگی (که با حذفِ جوانه‌هایِ انتهایی، شاخه‌هایِ جانبی ظاهر میشوند)، فقط یک شاخه اصلی وجود دارد.

pl2000034367_card3_lg-min-1-1200x1200

دراسنا ابلق یا گیاه ذرتی ( بلالی) گل آپارتمانی کم نور

گیاه ذرتی برخلاف نامش خوردنی نیست اما از درختچه های آپارتمانی بانمک است که نسبتا خیلی بزرگ می شود. این درخت آپارتمانی به تصفیه هوا هم کمک می کند.

تنه قطور این درخت به شکل جالبی پیچ می خورد و برگ های بلند و راه راهش به رنگ های سبز لیمویی و کرم هستند که شبیه به ساقه ذرت می باشند. وقتی این درخت پیر شود ممکن است گل هم بدهد ولی خیلی کم پیش می آید.

ممکن است گیاه ذرتی اول که به خانه تان می آید برگ هایش بریزد. اما زود حالش خوب شده و برگ های جدید در می آورد. اگر زیادی به این گیاه آب و کود بدهید برگ هایش زرد شده و می ریزند.

این گیاه را در جایی روشن ولی نه در برابر تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. خیلی کم به آن آب و کود بدهید. این درخت خانگی خیلی آهسته رشد کرده و در سن بلوغ به 2.5 متر می رسد. می توانید اصلاحش کنید تا به قد دلخواهتان بماند.

دراسنا2-500x500

نخل دم اسبی یا لیندا از گلهایی که به نور کم نیاز دارند

گیاه لیندا که به نخل دم اسبی نیز معروف است که متعلق به جنوب غربی آمریکا و مکزیک می باشد. این گیاه زندگی بیابانی داشته و مشخصات آن برگ هایی باریک، کشیده، ضخیم و مقاوم می باشد که سطح مقطع کمی داشته و آب گیاه کم تر هدر خواهد رفت.

هنگامی که این گیاه رشد کند و به اصطلاح سن دار شود زیبایی آن مشخص می شود و این امر ناشی از آویزان شدن برگ های لیندا به شکل مجنون می باشد . انتهای ساقه ضخیم می شود و شکل زیبایی به خود می گیرد به همین دلیل نام انگلیسی آن پای فیلی است زیرا پایه بسیار بزرگ و متورمی دارد که باعث ذخیره آب می شود.

ارتفاع لیندا ممکن است به دو متر هم برسد. با بالا رفتن سن گیاه از ساقه آن جوانه هایی می روید که به خاطر حفظ شکل و فرم آن باید فوراً حذف گردند. نگهداری از آن برای باغبان های آماتور نیز ساده است و از درختچه های آپارتمانی پرطرفدار است.

beaucarnea-recurvata-potted-plant__0121090_PE277872_S4

فیکوس از گلهای آپارتمانی که نیاز به نور ندارند

گیاه فیکوس الاستیکا از درختچه های آپارتمانی درختچه های آپارتمانی بسیار زیبا و مقاوم است که برگ های چرمی و پهنی دارد و در رنگ های مختلفی موجود می باشد. این گیاه به صورت درختچه ای رشد می کند و می تواند به منزل شما جلوه ای فوق العاده ببخشد.

انواع فیکوس از گیاهان آپارتمانی بسیار کم توقع هستند. فیکوس حتی با حداقل شرایط هم به خوبی تا ۲ متر رشد می کند. برگهای گیاه پهن و بزرگ هستند. فیکوس لیراتا، فیکوس الاستیکا،فیکوس بنجامین از زیباترین گونه های گیاه فیکوس هستند. گیاه تا حدودی سایه را تحمل می کند ولی برای رشد بهتر نیاز به محیط پر نورتری دارد.

درختچه-فیکوس-الاستیکا

نخل اریکا پالم یا بادبزنی از گلهای آپارتمانی بدون نور

از خانواده نخلها دو رقم واشینگتونیا و لاتانیا به نخلهای بادبزنی مشهورند. نخل (پالم) بادبزنی از خانواده‌نخلهاست تیره Aracaceae که برگهای پنجه‌آی و بزرگ دارد. برگچه‌ها در بخش تحتانی متصل به یکدیگرند. برگها غالبا رشد عمودی دارند و رشته‌های تار مانند و سفیدی به صورت کرک در اطراف برگ نمایان میشوند.

این نخل نسبت به سایر نخیلات گرمسیری به سرما مقاومت بیشتری دارد و در مناطقی که سرمای ملایمی دارند (نواحی دریای کاسپین، گیلان و مازندران) در فضای باز کشت میشوند.

این نخل را میتوان به راحتی در فضای داخل و گلخانه‌های نیمه‌گرم نگهداری کرد.

بذر-نخل-زینتی-یا-پالم-بادبزنی-fan-palm-

گیاهان آپارتمانی که در تاریکی رشد میکنند

همه ما می دانیم که گیاهان برای رشد به نور خورشید نیاز دارند. آن ها بدون نور کافی خورشید به درستی رشد نخواهند کرد. بنابراین اگر در خانه یا محل کار پنجره ها کوچک یا شمالی باشند، و یا  اگر بخواهید در هال، پذیرایی یا حمام، گیاه بگذارید، باید چه کار کنید؟ خوشبختانه گیاهانی وجود دارند که به نور خورشید نیاز ندارند (یا به نور غیر مستقیم نیاز دارند) و می توانید در داخل خانه از آنها نگهداری نمایید.

گلهای آپارتمانی مقاوم به نور کم

درخت اژدها از گل های آپارتمانی بدون نور

یک گیاه زیبا که می توانید در خانه از آن نگهداری کنید. حدود 50 گونه از آن وجود دارد و به راحتی در خانه رشد می کند. درخت اژدها باید مرتب هرس شده و آبدهی شود. این گیاه را از نور مستقیم دور کرده و از آبدهی بیش از حد آن خودداری کنید.

پرسیاوش گل کم نور

پرسیاوش یکی از گونه های محبوب گیاهان سرخسی اسا که برگ های براق و تیره آن مانند موی انسان بوده و بسیار زیباست. این گیاه را باید به طور مرتب آب داد (از آبدهی بیش از حد پیشگیری شود) و در معرض نور غیرمستقیم گذاشت.

نخل پارلور مینی گلی که نیاز به نور ندارد

محبوب ترین گونه گیاهان آپارتمانی، که برای هر شرایطی بهترین گزینه بوده و حتی در تاریک ترین نقاط خانه که هیچ گیاهی رشد نمی کند هم رشد خواهد نمود. این گیاه به حداقل مراقبت و نور نیاز دارد. این گیاه در بهار گل های زرد کوچک می دهد البته اگر نور کم باشد گل نمی روید.

نخل مرداب از گلهای آپارتمانی با نور کم

نخل مرداب یک گیاه زینتی همیشه سبز است که در داخل خانه یا قسمت های سایه باغچه بهتر رشد می کند. بسیاری از افرادی که نگهداری گل و گیاه را دوست دارند از این گیاه استقبال می کنند.

این گیاه به خاک مرطوب نیاز دارد. می توانید زیر گلدانی را پر از آب کنید.

ارانتا لوکونورا از گل هیی که به نور کم نیاز دارند

این گیاه گرمسیری همانند کاتالیا در آب و هوای خنک هم رشد کرده و از آنجایی که رشد آن آسان تر است پس گزینه بهتری می باشد. این گیاه در نور متوسط بدون وجود نور مستقیم خورشید خوب رشد می کند. اگر این گیاه در معرض نور شدید نگهداری شود، برگ های آن زرد شده و می ریزد. مراقب آفت ها باشید مخصوصا کنه تار عنکبوتی.

جگن ژاپنی گل آپارتمانی بدون نیاز به نور

جگن ژاپنی یک گیاه زینتی سایه دوست است که در داخل خانه خوب رشد می کند.

پیس لیلی از گل های آپارتمانی که نیاز به نور ندارند

اگر همیشه یادتان می رود گل های خانه را آب دهید این گیاه مناسب شماست. گل چمچمه ای در قسمت های سایه خوب رشد می کند. همچنین هوای خانه را تمیز نگه می دارد.

چه گیاهانی نیاز به جزیره دارند ؟

درست کردن جزیره کمک زیادی میکنه تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شده و در نتیجه شما گیاهی شاداب تر و بسیار زیباتر داشته باشید. به ویژه گلهای رطوبت دوست عاشق این جزیره ها هستند.

اگر گیاهان ما در یک محیط کم رطوبت باشند، آب آسانتر از برگها تبخیر می شود. در نتیجه باعث می شود ریشه، برای جایگزین کردن آب تبخیر شده، آب بیشتری را جذب کند و خاک سریع تر خشک می شود. و ما باید آبیاری گیاه را بیشتر کنیم. اگر آب از دست رفته بیشتر از آبی باشد که گیاه جذب می کند، شما شاهد تاثیر آن بر روی گیاه هستید. لبه های برگها قهوه ای و شکننده می شوند ، افتادن برگها و در بعضی مواقع جوانه های گل نیز می ریزند.

حالا به این سوال می پردازیم که جزیره چیست؟

جزیره یعنی ریختن مقداری سنگریزه داخل یه زیرگلدونی و ریختن آب در اون و قرار دادن گلدان داخل اون.

جزیره برای گیاهی که خشکی وتشنگی کشیده وآب به ریشه نرسیده وگیاه بیحال وپژمرده شده بسیار مناسبه.

گیاهان رطوبت دوست به جزیره احتیاج دارن،اب داخل سنگ ریزه به مرور زمان تبخیر میشه وگیاه رطوبت بهش میرسه وسرحال میشه وقتی اب تبخیر شد دوباره داخل سنگ ریزه آب بریزید.

چه گلهایی نیاز به جزیره دارند

  • سرخس
  • استرومانته
  • گل حنا
  • بنجامین
  • پیله آ
  • کروتن
  • فیتونیا
  • فیلودندرون
  • مارانتا
  • افرا
  • فلفل
  • بگونیا
  • بنفشه آفریقایی
  • گل سنگ
  • بامبو
  • آنتریوم
  • برگ هندوانه ای
  • پیرومیا چروک

گلهایی که نیاز به خاک ندارند

لاله:

بسیاری از مردم فکر می کنند که می توانند لاله را فقط در باغ رشد دهند، با این حال، این کاملاً درست نیست، شما می توانید این گل زیبا را در خانه خود هم داشته باشید، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که پیاز گل لاله را در گلدان با مقدار کمی آب قرار دهید.

سنبل آبی:

این گیاه به راحتی بدون خاک رشد می کند و با گل های زیبا و ظریف شکوفا می شود، شما می توانید در یک ظرف آب در آکواریوم آن را رشد دهید.

سنبلچه:

شما می توانید به راحتی این گل های زیبا را در خانه پرورش دهید، این گیاه را در یک گلدان پر از سنگ و مقدار کمی آب قرار دهید، وقتی رشد کرد، به اندازه کافی به این گیاه نور بدهید.

آماریلیس:

این یک گیاهی است که برای شکوفه دادن به خاک نیاز ندارد، تنها چیزی که شما نیاز دارید یک گلدان و سنگ برای نگه داشتن گیاه در یک موقعیت پایدار در آب است.

پاپیروس:

این گیاه شبیه یک درخت ظریف و نازک است و نیاز به کشت خاکی ندارد، تنها چیزی که نیاز دارد آب است، بهترین ظرف برای رشد پاپیروس، یک گلدان با سطح یکدست آب است.

گیاهانی که بدون خاک هم رشد میکنند

علف فیبر چشمی:

علف فیبر چشمی نام معمول خود را از برگ های نازک علفی گرفته که به سیم فیبر نوری شباهت دارد و می تواند به راحتی در آب ایستاده رشد کند و در یک گلدان خوب به نظر می رسد، فیبر نوری چشمی می تواند یک اثر درخت کوچک را ایجاد کند، اگر یک لوله پلاستیکی در اطراف پایه آن ببندید، رشدش سریع تر اتفاق می افتد.

بامبو:

بامبو به سرعت رشد می کند و یک گلدان ساده با آب برای تبدیل شدنش به یک گیاه بزرگ کافی است، انواع مختلفی از بامبو وجود دارد که شما می توانید در داخل خانه رشدش دهید.

اپیپرمنوم اورئوم:

این گیاه خانگی معمولاً در یک گلدان با خاک رشد می کند، اما همانطور که در نمناک اشاره کرده ایم در آب نیز می تواند به خوبی رشد کند. خشک کردن آن تقریباً غیر ممکن است و حتی زمانی که در تاریکی نگهداری می شود, سبز باقی می ماند، بنابراین, می تواند به یک گیاه زینتی بزرگ برای خانه شما تبدیل شود، شما می توانید چند ایده الهام بخش در اینجا پیدا کنید.

همیشه سبز چینی ( آگالونما ):

همیشه سبز چینی یک گیاه آبی نیست، معمولاً در یک گلدان با خاک رشد می کند، با این حال، از آنجایی که این یکی از آسان ترین گیاهان برای رشد است، در آب نیز احساس خوبی دارد، اما رشد آن به سرعت رشدش در خاک نیست.

کدام گیاه بدون خاک زنده می ماند؟

ساکولنت ها، از جمله کاکتوس ها:

این گیاهان خانگی بسیار مشهور هستند، زیرا به آبیاری مکرر و گلدان های بزرگ نیاز ندارند تا در آن رشد کنند، روش محبوب دیگر در حال رشد ساکولنت ها و کاکتوس ها، هیدروپونیک است، یک کاکتوس را در ظرف پر از سنگریزه گیاهی بکارید و سپس این ظرف را درون سطل دیگری قرار دهید که پر از آب باشد.

تیلندسیا:

این گیاه نادر نه تنها می تواند بدون خاک رشد کند، بلکه می تواند بدون آب نیز زنده بماند، شما می توانید ایده های زیادی در مورد چگونگی استفاده از این گیاه برای دکور خانه پیدا کنید، هوای مرطوب برای رشد خوبش کافی است، اما می توانید برگ ها و ریشه های آن را با یک حمام آب از زمان به زمان دیگر رها کنید.

عوامل موثر در دوام گل و گیاه آپارتمانی

عوامل بسیار زیادی در دوام و ماندگاری گل و گیاه موثر است.

حتی با دوام ترین گیاه آپارتمانی در صورت به وجود نیاوردن شرایط لازم ممکن است آسیب ببیند.

عوامل موثر در طول عمر و ماندگاری گیاه به دو دسته تقسیم می شود:

  • عوامل ژنتیکی و ذاتی گیاه که ممکن است با دوام ترین گیاه آپارتمانی به شمار آید.
  • شرایط نگهداری و مراقبت از گل و گیاه

نور مناسب:

حتی با دوام ترین گیاه آپارتمانی، به نور احتیاج دارد.

این نور برای هر گیاه اندازه ی مختلفی دارد و بعضی از گیاهان نور و برخی دیگر سایه را دوست دارند.

با توجه به نوع گیاهتان حتما باید نور کافی به آن برسانید.

در غیر این صورت با دوام ترین گیاه آپارتمانی نیز از بین خواهد رفت.

آبیاری:

یکی دیگر از نیاز های ضروری برای هر گیاه آب است.

آب باید به میزان کافی به گیاه برسد تا بتواند رشد کند و طول عمر بیشتری داشته باشد.

با دوام ترین گیاه آپارتمانی نیز به آب و آبیاری نیاز دارد.

کوددهی:

در صورت بیماری و رشد نکردن گیاه باید عمل کوددهی انجام شود.

در غیر این صورت با دوام ترین گیاه آپارتمانی نیز ممکن است بر اثر بیماری و آفت از بین برود.

درنتیجه حتی با دوام ترین گیاه آپارتمانی در صورت نگهداری و مراقبت  نکردن طول عمرش کاهش می یابد.

ایجاد شرایط ایده آل گیاه یکی از عوامل موثر در ماندگاری و دوام آن می باشد.

مشخصات گیاهان مقاوم

یک گیاه با دوام آپارتمانی به گیاهی اطلاق میشود که بتواند همه شرایط زیر را دارا باشد :

گیاهان مقاوم به سرما و گرما

اکثر گیاهان به تغییرات ناگهانی آب و هوای پیرامونشان واکنش نشان می‎دهند.

اما ملاک ما برای معرفی گیاهان مقاوم آپارتمانی چیز دیگری است.

ما گیاهانی را معرفی می‌کنیم که در طیف گسترده‌ای از دمای محیط زندگی انسان بتوانند زندگی کنند.

گیاهان آپارتمانی کم آب

مهم ترین مشکل یک گیاه که از شما دور می‌باشد، آبیاری مورد نیاز آن است.

چون جایگاه گلدان شما در محیط ثابت است پس شرایط نور آن در صورت نبود شما به طلوع و غروب خورشید و جای گلدان نسبت به پنجره بستگی دارد.

اما چون آبیاری معمولا به یک عامل انسانی نیاز دارد ، پس در نبود شما آبیاری گلدانتان قطع میشود.

با توجه به شرایط ذکر شده بهتر است با انتخاب یک گیاه کم توقع نسبت به آب خیالتان را از بابت آبیاری گیاه آسوده سازید.

مشخصات ظاهری

گیاهان مقاوم به آب کم دارای برگ ، ساقه و یا ریشه های گوشتی هستند.

این ضخامت برگ ها و یا ریشه و ساقه، رطوبت و آب را درون خود و نگه میدارد و به این صورت گیاه به آبیاری کمتری نیاز دارد.

پس اگر به دنبال یک گیاه مقاوم به آب کم هستید به گوشتی بودن اعضای آن توجه کنید.

گیاهان سایه دوست (گیاهان مقاوم به کم نور )

اگر گیاه مورد نظر شما از گیاهان نیازمند به نور زیاد یا متوسط باشد باید نور لازم را تامین کنید.

اگر شرایط منزل یا محل کارتان برای نور دهی به آن مناسب نیست ، در صورتی که تمام تلاش خود را هم به کار گیرید ، عدم وجود نور او را به زودی از پای در می آورد.

پس گزینه ی مناسب برای شرایط کم نور، انتخاب یک گیاه مقاوم به نور کم است.

و اما حرف آخر...

حتما در اطرافیان شما کسانی هستند که از نگهداری گیاهان فراری‌اند. آنها را به خواندن این مقاله تشویق کنید.

چون شاید با مطالعه این مقاله به فکر خرید گل و گیاه بیافتند.

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که حوصله نگهداری از یک گلدان را ندارید ، بهتر است دست از تنبلی بردارید

خداوند مهربان با آفرینش این مخلوقات زیبا و چشم نواز لطف بزرگی به بشریت کرده است.

مشاهده گل ها و کسب لذت از وجودشان و تصور بهشت بی پایان خداوند ، نشانه هایی است که خداوند در این دنیا به ما هدیه کرده است تا با دیدن و تفکر در آنها به خالق و آفریننده ی آنها بیاندیشیم .