آیا قد بلند شدن به کمک مواد غذایی امکان پذیر است؟ تا چه سنی امکان رشد وجود دارد؟ اگر کودکتان در سن رشد قرار دارد با کمک مواد غذایی و ویتامین هایی که در پارس نیوز به شما معرفی می کنیم می توانید باعث افزایش قدشان بشوید.

برای قد بلند شدن چی بخوریم ؟

سویا - قد بلند شدن

سویا

یکی دیگر از مواد غذایی مفید در رژیم افزایش قد لوبیای سویا است، سویا غنی از پروتئین، آهن، منیزیوم، ویتامین، کربوهیدرات و فیبر است و برای افراد گیاهخوار یک جایگزین خوب برای دریافت پروتئین است، توفو یا پنیر سویا هم انتخاب خوبی برای مصرف در رژیم افزایش قد میباشد.

گوشت مرغ برای قد بلند شدن

گوشت مرغ سرشار از پروتئین بوده و بسیاری از مواد مغذی مهم را در خود جای داده است.

مرغ سرشار از ویتامین B۱۲ است. این ویتامین که جزء ویتامین‌های محلول در آب است، نقشی اساسی در بلند قد شدن ایفا می‌کند.

همچنین گوشت مرغ حاوی تائورین است، تائورین نوعی اسید آمینه است که تشکیل بافت و رشد استخوان‌ها را تنظیم می‌کند.

علاوه بر این، گوشت مرغ سرشار از پروتئین است. در واقع در هر ۸۵ گرم گوشت مرغ، حدود ۲۰ گرم پروتئین وجود دارد.

هر چند که مواد مغذی موجود در گوشت مرغ ممکن است بسته به نوع پخت آن متغیر باشند، اما در هر صورت منبع غنی نیاسین، سلنیوم، فسفر و ویتامین B۶، محسوب می‌شود

انواع بادام موثر در قد بلند شدن

بادام با دارا بودن انواع و اقسام ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌تواند کمک زیادی به قد بلندتر شدن شما بکند.

بادام علاوه بر دارا بودن چربی‌های مفید، سرشار از فیبر، منیزیم و منگنز است.

علاوه بر این، بادام سرشار از ویتامین E است. این ویتامین، ویتامینی محلول در چربی است که دو برابر از آنتی اکسیدان مفید است.

کمبود این ویتامین مهم ممکن است عوارض زیادی داشته باشد که رشد ناکافی کودک تنها یکی از این موارد است.

همچنین بادام به تقویت استخوان‌ها نیز کمک می‌کند.

لوبیا

لوبیا قرمز - قد بلند شدن

انواع لوبیا به شدت مغذی بوده و منبع غنی پروتئین محسوب می‌شوند.

تحقیقات نشان داده است که پروتئین می‌تواند سطح فاکتور رشد شبه انسولین ۱ را که هورمونی مهم در تنظیم رشد کودکان است، افزایش دهد.

همچنین لوبیا سرشار از آهن و ویتامین‌های گروه ب است که می‌توانند از ابتلا به کم خونی پیشگیری کند. کم خونی ناشی از فقر آهن، موجب کاهش سلول‌های قرمز خون می‌شود.

نه تنها آهن برای رشد استخوان‌ها لازم و ضروری است، بلکه کم خونی ناشی از فقر آهن با تأخیرات رشدی کودکان ارتباط دارد.

بعلاوه، انواع لوبیا سرشار از مواد مغذی دیگری همچون فیبر، مس، منیزیم، منگنز و روی نیز هستند.

سبزیجات دارای برگ‌های سبز

سبزیجات دارای برگ‌های سبز، مانند اسفناج، کلم و منداب (شابانک) می‌توانند بسیار مفید باشند.

هر چند که میزان مواد مغذی موجود در این سبزیجات با یکدیگر متفاوت است، اما همه آن‌ها سرشار از ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم هستند.

همچنین این سبزیجات سرشار از ویتامین K هستند. ویتامین K می‌تواند استحکام استخوان‌ها را افزایش داده و به رشد بهتر آن‌ها کمک نماید و در نتیجه به بلند قدتر شدن شما کمک نماید.

میوه هایی که باعث قد بلند شدن میشوند

مصرف میوه های فصل به صورت تازه برای رشد کودکان بسیار مفید است، میوه ها منبع بسیار خوبی برای ویتامین ها، املاح و فیبر غذایی هستند که بدون مصرف میوه ها رژیم غذایی ناقص و ناکامل است، بنابر این مطمئن شوید که کودکتان از همه انواع میوه ها در رژیم غذایی خود استفاده کند، بخصوص انواع آن که حاوی ویتامین C و ویتامین A هستند مثل مرکبات، انبه، زردالو و ...

ماست

ماست منبع عالی چندین ماده مغذی کلیدی است که نقشی اساسی در رشد انسان ایفا می‌کنند.

۲۰۰ گرم ماست یونانی حدود ۲۰ گرم پروتئین را در خود جای داده است.

برخی از انواع ماست‌ها نیز حاوی پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید هستند که به سلامت روده‌ها کمک می‌کنند.

پروبیوتیک علاوه بر اینکه سیستم ایمنی را تقویت نموده و التهابات را کاهش می‌دهد، بر اساس یافته‌های پژوهشی می‌تواند به رشد قدی کودکان نیز کمک نماید.

همچنین ماست منبع عالی چندین ماده مغذی مانند کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است که می‌توانند نقشی جدی در سلامت و رشد استخوان‌ها داشته باشند.

هویج برای قد بلند شدن

هویج - قد بلند شدن

کمتر کسی از این موضوع اطلاع ندارد که هویج منبع بسیار غنی از ویتامین A است، هویج علاوه بر ویتامین A حاوی مقادیر بالایی ویتامین C هم میباشد. این ویتامین ها برای حفظ کلسیم در استخوان و حفظ سلامت استخوان ضروری هستند.

تخم پرندگان

تخم مرغ‌ها منبعی غنی از انواع و اقسام مواد مغذی هستند.

تخم مرغ سرشار از پروتئین است، در واقع هر تخم مرغ بزرگ حاوی ۶ گرم پروتئین است. تخم مرغ علاوه بر پروتئین حاوی تعداد زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای رشد است. ویتامین D یکی از این ویتامین هاست که به جذب بهتر کلسیم و در نتیجه سلامت استخوان‌ها کمک زیادی می‌کند.

مطالعه‌ای که بر روی ۸۷۴ کودک انجام شد، دریافت که مصرف منظم تخم مرغ با افزایش قد آن‌ها ارتباطی معنادار دارد.

ماهی سالمون

سالمون یک ماهی چرب بوده و سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است.

اسید‌های چرب امگا ۳، نوعی چربی مفید هستند که نقشی حیاتی در رشد انسان دارند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که این اسید‌های چرب می‌توانند در سلامت استخوان‌ها نقش داشته و با افزایش گردش خون، به رشد بهتر آن‌ها کمک کنند.

علاوه بر این، کمبود اسید‌های چرب امگا ۳ می‌تواند با افزایش خطر مشکلات خواب در کودکان، مرتبط باشد. مشکلات خواب می‌توانند نقشی منفی در رشد کودکان داشته باشند.

بعلاوه ماهی سالمون حاوی مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین B، سلنیوم و پتاسیم است.

گوشت قرمز

گوشت قرمز یکی از بهترین منابع پروتئین است که علاوه بر داشتن پروتئین با کیفیت حاوی مقادیر زیادی آهن و روی نیز میباشد که از مینرال های ضروری برای افزایش قد محسوب میشوند، هرچند گوشت قرمز یک ماده غذایی بسیار مفید برای افزایش قد است اما باید توجه داشته باشید که نباید به میزان زیادی از گوشت قرمز استفاده کنید، دو بار در هفته انتخاب مناسبی برای مصرف گوشت قرمز میباشد.

شیر برای قد بلند شدن

شیر یکی از مفیدترین مواد غذایی است که نقشی اساسی در سلامت انسان ایفا می‌کند.

همچنین شیر می‌تواند با فراهم آوردن مواد مغذی مورد نیاز، به رشد بهتر کودکان و سلامت استخوان‌ها کمک نماید. کلسیم، فسفر و منیزیم، بخشی از مواد مغذی مفید در شیر هستند.

بعلاوه، شیر سرشار از پروتئین است. هر فنجان شیر (۲۵۰ میلی لیتر) حاوی حدود ۸ گرم پروتئین است.

تحقیقات نشان داده اند که شیر گاو می‌تواند رشد قدی کودکان را تحریک نموده و به وزن گیری و ماهیچه سازی آن‌ها نیز کمک کند.

با این حال، اگر به شیر گاو حساسیت دارید، بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

سیب‌زمینی شیرین

کاروتنوئیدهای موجود در سبزیجات زرد و نارنجی رنگ سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌دهند. بدن کاروتنوئیدها را به ویتامین A تبدیل می‌کند. سیب‌زمینی شیرین به دلیل داشتن ویتامین A در حفظ سلامت استخوان‌ها نقش دارد و به افزایش قد یا حفظ آن کمک می‌کند.

این ماده‌ی غذایی حاوی فیبر محلول و نامحلول است و تأثیر مثبت بر سلامت دستگاه‌ی گوارش و رشد باکتری‌های مفید روده دارد. وجود این باکتری‌ها جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهد و درنتیجه به تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد و نمو کمک می‌کند. در سیب‌زمینی شیرین مواد مغذی دیگری مثل ویتامین C، منگنز، ویتامین B6 و پتاسیم هم وجود دارد که همگی در افزایش قد مؤثر هستند.

کینوا - قد بلند شدن

کینوا برای قد بلند شدن

کینوا یک دانه‌ی بسیار مغذی است که می‌توان آن را جایگزین سایر غلات در رژیم غذایی کرد. کینوا یکی از معدود غذاهای گیاهی است که به‌عنوان یک پروتئین کامل در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، حاوی تمام ۹ اسید آمینه‌ی ضروری است که بدن شما به آن نیاز دارد.

کینوا منبع خوب منیزیم است. منیزیم جزء ضروری بافت استخوانی محسوب می‌شود و می‌تواند تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهد. کینوا علاوه بر این، حاوی مقدار زیادی منگنز، فولات (ویتامین B9) و فسفر است که همگی برای سلامت استخوان‌ها مهم هستند.

توت‌ها

انواع توت‌ها مانند بلوبری، توت‌فرنگی و تمشک همگی سرشار از مواد مغذی مهم مانند فیبر، ویتامین K و منگنز هستند. در این میوه‌های پرخاصیت مقدار زیادی ویتامین C وجود دارد که به رشد سلولی و ترمیم بافت کمک می‎کند.

ویتامین C باعث افزایش سنتز کلاژن می‌شود که فراوان‌ترین پروتئین در بدن است. مطالعات نشان می‌دهد که کلاژن می‌تواند تراکم استخوان را افزایش دهد و سلامت استخوان را بهبود بخشد و از این طریق به افزایش قد یا حفظ آن کمک کند.

مصرف توت از ابتلا به استئوپنی (Osteopenia) پیشگیری می‌کند. در مبتلایان به این بیماری استخوان‌ها به دلیل کاهش توده‌‌ی استخوانی ضعیف و شکننده می‌شوند. استئوپنی در زنان یائسه شایع‌تر است و احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

برای قد بلند شدن آفتاب بگیرید

نور خورشید یکی از مهمترین منابع برای تامین ویتامین D است. ویتامین دی تاثیر زیادی در رشد بدن دارد چرا که رشد استخوانها نیاز مستقیم به این ویتامین دارد. اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید بدن شما از طریق پوست، میزان کافی ویتامین D را جذب خواهد کرد. بهترین زمان برای حمام آفتاب صبح ها و غروبها است زمانی که نور خورشید به صورت مستقیم به شما نمی تابد، به همین دلیل نگرانی در خصوص اشعه های مخرب نور خورشید نیز نخواهید داشت.

ویتامین های مورد نیاز بدن برای قد بلند شدن

افازیش قد کودکان - قد بلند شدن

کلسیم

کلسیم برای رشد و افزایش تراکم استخوان ها ضروری است چون ماده معدنی اصلی استخوانی می باشد. در دوران کودکی و نوجوانی استخوان ها در حال رشد هستند، حتی پس از توقف رشد، هنوز استخوان سازی ادامه دارد اما باعث رشد طولی استخوان و افزایش قد نمی شود.

کلسیم در محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و... تخم مرغ، گیاهان برگ سبز تیره مانند اسفناج، ماهی ساردین، مغزجات یافت می شود. بعضی غذاها مهارکننده جذب کلسیم اند و بر روی رشد اثر منفی دارند. این غذاها شامل نوشیدنی های حاوی کربوهیدارت ها، نمک، چربی، شکر و قهوه می باشند.

منیزیم

مصرف آن باعث افزایش تراکم استخوانی می گردد. منیزیم محرک غده تیروئید برای ترشح هورمون کلسیتونین است، این هورمون میزان کلسیم در خون و فعالیت سلول های استخوان ها را تنظیم می کند. با افزایش منیزیم و کلسیم در خون ساخت و رشد طولی استخوان ها افزایش پیدا می کند. رژیم های غذایی حاوی منیزیم و مکمل های حاوی آن باعث افزایش دانسیته استخوانی و تحریک رشد قدی می شود.

ویتامین های گروه B+

از بین ویتامین های گروه B ویتامین B1 و B2 در رشد قد و جلوگیری از کوتاهی قد نسبت به بقیه موثرتر هستند.

روی

عنصر روی با تاثیر بر ترشح برخی هورمون ها از غدد جنسی و تاثیر مثبت بر غده تیروئید و ترشح کلسیتونین و همچنین با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین D و در نتیجه جذب کلسیم در رشد استخوانی و افزایش قد موثر است.

از طرفی روی با تاثیر بر فعالیت هورمون سوماتومدین که توسط هورمون رشد ترشح آن تحریک می شود، باعث ایجاد بافت غضروفی و استخوان شده و عامل موثری بر رشد بدن و رشد اسکلت استخوانی است. بنابراین کمبود آن باعث مشکلات حاد از جمله کوتاهی قد خواهد شد.

بلند کردن قد کودک - قد بلند شدن

ویتامین D

حداکثر تاثیرگذاری آن بر سلامت استخوان و بافت های همبند موثر بر افزایش قد و جلوگیری از کوتاهی قد در استفاده همزمان با کلسیم است. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم و نشست آن در استخوان باعث تحریک رشد اسکلت استخوانی و بلندتر شدن قد می گردد.

ویتامین C

یکی از ویتامین های اساسی برای رشد و نیز افزایش قد و رشد اسکلتی ویتامین C است. این ویتامین باعث افزایش ساخت بافت همبند و تاندون ها و سایر اجزای بافت اسکلتی شده و استحکام بیشتر آن را موجب می شود. منبع این ویتامین میوه های تازه از جمله مرکبات، زردآلو، توت فرنگی، انبه، سیب، موز، گوجه فرنگی و سبزیجات می باشد.

ویتامین K

این ویتامین به بدن کمک می کند که یک پروتئین استخوان کاملا کاربردی به نام استئوکلسین را بسازد. استئوکلسین با کمک این ویتامین و با اتصال مناسب املاح کلسیم و فسفر در استخوان موجب تقویت و استحکام بافت اسکلتی شده و با افزایش تراکم توده استخوان رشد استخوان ها را موجب می شود.

فسفر

ساختار اصلی استخوان ها از کلسیم و فسفر است و قسمت اعظم استخوان ها را فسفات (از مشتقات فسفر است) تشکیل می دهد. فسفر بیشتر در منابع غذایی حاوی پروتئین از قبیل انواع گوشت سفید مانند مرغ و ماهی، تخم مرغ و در لبنیات و برخی از حبوبات یافت می شود که در کنار کلسیم ساختار محکم استخوان ها را شکل می دهد و تعادل مناسب میان دریافت کلسیم و فسفر می تواند باعث رشد قدی مناسب شود.

سایر املاح و ویتامین ها

بسیاری از املاح و ویتامین ها با تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر ساخت بافت های همبند و ماتریکس استخوانی باعث افزایش نشست کلسیم و سایر املاح دیگر در استخوان شده و فعالیت سلول های سازنده بافت استخوانی را افزایش می دهند که از این رهگذر باعث افزایش رشد طولی استخوان ها و افزایش قد می شوند.

از این املاح می توان روی، مس، منگنز، سلیکون، استرانسیوم، فلوراید را نام برد. حتی املاحی مانند ید (به طور مستقیم تاثیری بر متابولیسم کلسیم نمی گذارد اما برای تولید هورمون های T4،T3 که توسط غده تیروئید ترشح می شوند نیاز است. کم کاری و پرکاری غده تیروئدی هر دو در گردش املاح استخوانی موثر هستند) هم در افزایش قد به طور غیرمستقیم موثر هستند. سایر ویتامین ها و پیش سازهای آنها مانند ویتامین A و بتاکاروتن هم در سلامت استخوان و غضروف ها موثر هستند.

داروی  افزایش قد - قد بلند شدن

درشت مغذی ها

علاوه بر املاح و ویتامین ها، درشت مغذی ها هم بر رشد قدی و سلامت بافت های بدن از جمله بافت اسکلتی تاثیر بسزایی دارند. غذاهای حاوی پروتئین از طریق تحریک آزادسازی هورمون رشد در سلامتی و افزایش قد موثرند. البته علاوه بر پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها نیز برای آزادشدن هورمون رشد مورد نیاز می باشند.

پروتئین ها منبع خوبی برای آمینواسیدها هستند که برای تولید هورمون رشد لازم است. غذاهای حاوی پروتئین بالا شامل گوشت کم چربی، مرغ، ماهی، شیر، شیرسویا، پنیر، تخم مرغ، لوبیا سبز، لوبیای سویا، تخمه کدو و هندوانه، بادام، بادام زمینی، حبوبات، جو دوسر می باشند.

استفاده از چربی متعادل در رژیم غذایی به رشد کمک می کند. رژیم های غذایی با چربی بالا باعث کاهش دریافت پروتئین شده و اثر آن را بر آزادسازی هورمون رشد کم می کند و از طرفی اینگونه رژیم ها باعث افزایش دفع کلسیم و املاح از طریق دستگاه گوارش می شود.

آرژنین

آرژنین یکی از اسیدآمینه های مهم برای تحریک آزادسازی هورمون رشد در بدن می شود. این اسیدآمینه هم به صورت طبیعی در غذا وجود دارد و هم به صورت صنعتی برای مقاصد مختلف از جمله رشد قدی ساخته شده است (ال- آرژنین). معمولا این اسید آمینه در افراد با رژیم غذایی مناسب و سالم به طور طبیعی تامین می گردد و نیازی به خوردن آن به صورت مکمل نیست. اما در کودکان دچار کوتاهی قد مکمل های آن ممکن است با تحریک بیشتر هورمون رشد باعث رفع این مشکل شوند.

هورمون رشد

درمان با آن اغلب بدون عارضه است ولی ممکن است موجب افزایش فشار داخل مغزی، التهاب لوزالمعده، تنگی کانال عصب در مچ دست، کاهش قند خون و کومای دیابتی، عمل تحمل گلوکز و افزایش قند خون و دیابت ملیتوس، عملکرد ناکافی تیروئید، آکرومگالی ( رشد بیش از اندازه استخوان ها و بافت همبند که منجر به تغییراتی در چهره مانند بیرون زدگی استخوان فک و پیشانی می شود )، بزرگ شدن قلب و آسیب قلبی ( به صورت احتمالی و غیرقابل برگشت )، افزایش فشار خون، ضخیم شدن پوست، رشد غیرطبیعی مو، آسیب کبدی، ناتوانی جنسی در بزرگسالی، آرتریت و التهاب مفاصل شود.

خواب منظم و کافی و نیز ورزش در ترشح هورمون رشد به صورت طبیعی تاثیرگذار هستند زیرا حدود 50 درصد ترشح هورمون رشد در هنگام خواب عمیق است و در حین ورزش ترشح هورمون رشد بیشتر می شود.

در پایان توجه به این نکته مهم است که تمام موارد کوتاهی قد غیرطبیعی نیستند و تاثیر ژنتیک افراد را نباید نادیده گرفت. در رابطه با کوتاهی قد ناشی از تغذیه نادرست و کمبود ریزمغذی ها، می توان با تغذیه درست و رژیم غذایی تامین کننده نیازهای بدن این مشکل را تا حدودی مرتفع ساخت.

در موارد کوتاه قدی ناشی از وجود بیماری های مزمن و سایر علل هورمونی رفع مشکل زمینه ای و درمان بیماری ها اولویت نخست را دارد. روش های جراحی و کشیدن استخوان و استفاده از پروتزهای استخوانی به دلیل عوارض زیاد و درصد پایین موفقیت معمولا توصیه نمی شوند. درمان کوتاه قدی همواره باید به گونه ای باشد که سلامت عمومی افراد را دچار مخاطره نکند.

سایر عواملی که به قد بلند شدن کمک می کنند

برای قد بلند شدن خواب کافی داشته باشید

گاهی اوقات این کمبود خواب بر روی رشد قد اثر نمیگذارد اما در دوران بلوغ و بزرگسالی این کمبود خواب میتواند رشد قدی را دچار اختلال کنید بنابر این توجه به خواب مناسب برای افزایش قد بسیار مهم است.

اهمیت خواب به این دلیل است که در زمان خواب میزان ترشح هورمون رشد افزایش پیدا میکند و در صورتی که شما دچار کمبود خواب باشید سطح هورمون رشد در شما به میزان کافی نخواهد بود و در نتیجه رشد قدی شما دچار مشکل میشود.

ساعت خواب پیشنهادی برای افراد در سنین مختلف برابر ساعات زیر پیشنهاد میشود:

  • نوزادان تا ۳ ماه بین ۱۴ تا ۱۷ ساعت خواب
  • شیر خواران ۳ تا ۱۱ ماهه بین ۱۲ تا ۱۷ ساعت خواب
  • کودکان ۱ تا ۲ ساله بین ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب
  • کودکان ۳ تا ۵ ساله بین ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب
  • کودکان ۶ تا ۱۳ سال بین ۹ تا ۱۱ ساعت خواب
  • نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله بین ۸ تا ۱۰ ساعت خواب
  • افراد ۱۸ تا ۶۴ ساله بین ۷ تا ۹ ساعت خواب
  • افراد بزرگتر از ۶۴ سال بین ۷ تا ۸ ساعت خواب

فعالیت فیزیکی داشته باشید تا قد بلند شوید

ورزش هوازی - قد بلند شدن

انجام ورزش منظم

ورزش منظم یا انجام ورزش مورد علاقه‌تان یکی از بهترین روش‌ها برای قدبلند شدن است. بچه‌ها و نوجوانان همیشه تشویق می‌شوند که از نظر فیزیکی فعال باشند چرا که این کار باعث بهبود رشد می‌شود. حتی اگر بیشتر از ۱۸ سال دارید تا زمانی که در میانه‌ی دهه سوم زندگی (تقریبا تا ۲۵ سالگی) هستید می‌توانید با ورزش کردن چند سانتی‌متری به قد خود اضافه کنید.

دلیل علمی اینکه فعالیت فیزیکی به رشد کمک می‌کند ساده است: هرچه بدن فعال‌تر باشد مواد غذایی بیشتری جذب می‌کند. افزایش دریافتی مواد غذایی هم به معنای رشد است. به علاوه، ورزش منظم به تحریک هورمون‌های رشد هم کمک می‌کند.

ورزش منظم اگر همراه با رژیم غذایی متعادل و خواب کافی باشد به بلندتر شدن قد شما کمک می‌کند. برخی از بهترین ورزش‌هایی که می‌توانند به افزایش قد کمک کنند عبارتند از:

شنا

شنا یکی از بهترین ورزش‌هایی است که می‌تواند به بلندتر شدن قد شما کمک کند. شنا باعث کشیدگی ماهیچه‌ها می‌شود و اگر آن را از سن کودکی انجام دهید در رسیدن شما به قد مناسب کمک شایانی خواهد کرد. البته برای اثرگذاری،‌ باید حداقل ۲ ساعت در روز و ۴ تا ۵ روز در هفته شنا کنید.

بارفیکس برای قد بلند شدن

آویزان شدن از یک میله افقی با بازوهای کشیده روشی موثر در افزایش قد است. برای استفاده از این روش ۱۰ ثانیه در وضعیت یکسان آویزان بمانید و بعد چندین مرتبه این حرکت را تکرار کنید.

روش بهتر هم آن است که پاهایتان را جمع کنید و چند ثانیه در حالتی موازی با زمین نگه‌ دارید. اگر بخواهید این ورزش اثر مثبتی روی قد شما داشته باشد باید این نرمش را چندین بار در هفته انجام دهید.

رساندن نوک انگشت‌های دست به انگشت‌های پا

رساندن نوک انگشت‌های دست به انگشت‌های پا یکی از چندین نرمش کششی است که می‌توانید برای افزایش قد انجام دهید. وقتی برای رساندن دست‌ها به پاها خم می‌شوید ستون فقرات شما کشیده می‌شود. این نرمش را هم در حالت نشسته و هم ایستاده می‌توان انجام داد. به علاوه، روشی عالی برای گرم کردن بدن پیش از نرمش‌های شدیدتر است.

کشش‌

برای انجام این نرمش به سادگی صاف بایستید و دست‌هایتان را تا آنجا که ممکن است به طرف بالا بکشید.

خم شدن به عقب هم می‌تواند کشش ایجاد شده را افزایش بدهد. به علاوه،‌ در این حالت خواهید توانست کشش را در پایین کمرتان احساس کنید. ترکیب این روش با روش رساندن انگشت‌های دست به انگشت‌های پا هم یک نرمش کششی برای تمام بدن است. بهترین حالت این است که هر حرکت را به مدت ۴ تا ۷ ثانیه انجام دهید و بعد به سراغ حرکت بعدی بروید. کل چرخه را چندین بار تکرار کنید.

طناب زدن - قد بلند شدن

طناب بازی برای قد بلند شدن

طناب بازی فقط یک بازی کودکانه نیست بلکه ورزشی عالی برای افزایش قد هم به شمار می‌رود. در هنگام انجام این بازی بدن‌تان به حالت صاف قرار گرفته و کمر و ستون فقراتتان کشیده می‌شود. خم شدن دائم روی زانوها هم باعث می‌شود که ماهیچه‌های ساق پا به صورت عمودی کشیده شوند. این حرکات فیزیکی در کنار هم توده‌ی استخوانی را در قسمت پایینی پا افزایش می‌دهد که آن هم به نوبه‌ی خود چند سانتی‌متری برایتان افزایش قد می‌آورد.

نحوه ایستادن خود را اصلاح کنید

شاید نکته ای که خیلی از افراد به آن توجه نمیکنند تاثیر حالت ایستادن در بلند قد تر دیده شدن است، شما باید حالت ایستادن خود را اصلاح کنید، نحوه ایستادن شما میتواند سبب شود شما کوتاه تر از آنچه که واقعا هستید دیده شوید و به مرور زمان این امر در قد واقعی شما نیز اثر میگذارد و سبب کوتاه قدی شما میشود.

مهره های کمر به صورت طبیعی دارای انحنا هستند، اگر حالت ایستادن، نشستن و خوابیدن شما نامناسب باشد میتواند توازن این انهنا ها را به هم زده و در نتیجه سبب کوتاه قد تر دیده شدن شما شود. به همین منظور نیاز است تا برای مشورت در مورد نحوه صحیح ایستادن با یک فیزیوتراپ مشورت کنید و در صورتی که مشکلی در این زمینه داشتید به تمرین هایی که به شما داده میشود نسبت به اصلاح آن اقدام کنید.

داشتن سیستم ایمنی قوی

سیستم ایمنی بدن نقشی کلیدی در تعیین قد شما ایفا می‌کند. اگر سیستم ایمنی شما قوی باشد، بیمار‌ی‌ها نمی‌توانند به سادگی روند رشد بدن‌تان را کند کنند. توان مبارزه با بیماری‌ها به خصوص در نوجوانی و زمانی که در سن رشد هستید اهمیت دارد.

درست است که بعضی بیماری‌ها در دوران کودکی یا بلوغ می‌توانند رشد شما را متوقف کنند اما خبر خوب این است که می‌توانید به سادگی و با خوردن غذاهای سالم سیستم ایمنی خودتان را تقویت کنید. به جای خوردن غذاهای فراوری شده سعی کنید رژیم غذایی‌تان سرشار از دانه‌ها،‌ لبنیات کم‌چرب،‌ پروتئین،‌ میوه و سبزیجات باشد.

مرکبات (پرتقال،‌ لیمو و …) سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. این مواد با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و بدن شما را از بیماری‌ها دور نگه می‌دارند. غذاهایی مانند ماهی،‌ روغن کبد ماهی و مغزها هم منابعی غنی از اسید‌های چرب امگا۳ هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن شهره‌اند.

خوردن آب فراوان برای قد بلند شدن

بشکه بشکه آب نوشیدن شما را غول پیکر نخواهد کرد اما بدن‌تان برای اینکه به حداکثر رشد بالقوه‌ی خود برسد باید آب کافی داشته باشد. وقتی بحث رشد قد در میان است معمولا کسی به نوشیدن آب فکر نمی‌کند. اما آب هضم غذا را راحت‌تر می‌کند، مواد سمی را از بدن خارج می‌کند و متابولیسم شما را بهبود می‌دهد و به این ترتیب، تأثیر مستقیمی بر قد شما خواهد داشت.

برای اینکه در حالت بهینه‌ی سلامتی خود باشید باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. روش خوب دیگر برای اینکه آب کافی به بدن‌تان برسد استفاده از میوه‌های پرآبی مثل هندوانه و خیار است.

برای رسیدن به بیشترین میزان رشد قدی خودتون یوگا انجام بدید

برای قد بلند تر شدن یوگا را امتحان کنید، یوگا به شما کمک میکند تا همه عضلات بدن را تقویت کنید، بدن خود را هماهنگ تر نمایید و حالت ایستادن خود را بهبود ببخشید و در نتیجه همه این عوامل سبب قد بلند تر شدن شما میشود.

شما میتوانید تمرین های یوگا را در خانه یه در باشگاه های ورزشی انجام دهید، اگر برای شروع یوگا اطلاعات کافی ندارید میتوانید از ویدیو های آموزشی یوگا برای مبتدی ها در سایت هایی نظیر یوتیوب استفاده کنید.

مکمل افزایش قد - قد بلند شدن

احتیاط در مصرف مکمل‌های «بلندی قد»

حتما هنگام جستجو در اینترنت درباره افزایش قد به نام بعضی مکمل‌های غذایی برخورده‌اید که گفته می‌شود معجزه می‌کنند. در بیشتر موارد این مکمل‌ها صرفا ترکیبی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد غذایی هستند که رشد بدن شما را بهبود می‌دهند. بنابراین،‌ قبل از اینکه بررسی کاملی در مورد محتویات این مکمل‌ها انجام بدهید به سرعت سراغ‌شان نروید. بعضی از این مکمل‌ها ممکن است عوارض جانبی شدید داشته و یا اصلا اثری نداشته باشند. بهترین حالت این است که مکمل غذایی حاوی ۱۰۰٪ مواد طبیعی باشد.

عوارض جانبی قرص افزایش قد چیست؟

هر دارویی قطعا عوارضی آزار دهنده برای فرد دارد. به‌خصوص اگر در موقعیت نامناسب که بدن به آن نیاز ندارد مصرف شود. سوماتروپین و هورمون رشد (HGH) دو داروی پر استفاده برای افزایش قد هستند. در ادامه عوارض جانبی هر کدام را ذکر می‌کنیم.

عوارض جانبی داروی تزریقی سوماتروپین شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • استفراغ و حالت تهوع
  • ورم اعضای بدن
  • درد عضلانی و درد مفاصل
  • اختلال در بینایی

عوارض جانبی هورمون رشد نیز موارد زیر است:

  • درد مفاصل
  • عدم تحمل گلوکز
  • ورم و احتباس مایعات
  • واکنش دستگاه ایمنی بدن به دارو
  • هیدروسفالی و سندرم تونل کارپال

افزایش قد تا چه سنی امکان پذیر است؟

با توجه به این‌که خیلی از افراد علاقه به افزایش قد دارند، طبیعی‌ست کلینیک افزایش قد تاسیس شود. بعضی ازاین مراکز با شعارهایی مانند افزایش قد تضمینی، افزایش قد در یک روز و … شروع به کار می‌کنند و اتفاقا این‌قدر این جملات جذاب هستند که ممکن است بعضی افراد هزینه‌های هنگفت هم در این مسیر خرج کنند. اما آیا این موارد عملی است؟ یا اصلا برای همه‌ی افراد قابل اجرا است؟

بهتر است به ساختار استخوان‌ها و نحوه‌ی رشد در آن‌ها توجه کنیم.

در استخوان‌های دراز در بدن مانند استخوان ران و استخوان ساق پا ناحیه‌ای به نام اپی‌فیز وجود دارد. این بخش مولد است و با تکثیر سلولی باعث افزایش قد می‌شود البته تا زمانی که غضروفی است و هنوز سفت و استخوانی نشده است.

خب تا چه زمانی این منطقه غضروفی و مولد است؟ تا  زمانی که هورمون رشد ترشح شود یعنی تا پایان دوران بلوغ این منطقه در استخوان غضروفی است و امکان افزایش قد وجود دارد.

زیرا با رسیدن به سن بلوغ با ترشح هورمون‌های جنسی مردانه (تستوسترون) و هورمون جنسی زنانه (استروژن) صفحات غضروفی بسته می‌شوند و تبدیل به بافت‌های استخوانی سفت می‌شوند و افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد یا به‌عبارت دیگر افزایش قد بعد از بلوغ امکان‌پذیر نیست.

رشد قد در پسران تا چه سنی امکان‌پذیر است؟

قد مناسب برای پسران ۱۵ ساله به ارث و سن بلوغ  آنان بستگی دارد. رشد قد پسرها دیرتر شروع می‌شود و حتی بعد از بلوغ و تا اواخر نوجوانی هم ادامه دارد. راه های افزایش قد در ۱۵ سالگی برای پسران داشتن تغذیه مناسب و حاوی مواد مغذی در کنار ورزش کردن و حرکات کششی و تقویتی است.

رشد قد در دختران تا چه سنی امکان‌پذیر است؟

با توجه به این‌که بلوغ در دختران در سنین پایین‌تری اتفاق می‌افتد،  توقف رشد در آن‌ها زودتر صورت می‌گیرد. راهکار پیشنهادی برای دختران نوجوانی که می‌پرسند چکار کنیم قدمان بلند شود  فرقی با راهکارهای پسران ندارد و مبتنی بر تغذیه صحیح و ورزش کردن است.

مرد قد بلند - قد بلند شدن

ژنتیک، نقش مهمی در افزایش قد دارد

قد معیار خوبی برای ارزیابی رشد و سلامت کودک است و امروزه کوتاهی قد به یکی از علل شایع مراجعه به متخصصان غدد و اطفال تبدیل شده است. جالب است بدانید قد هر فرد نه فقط روی سلامت روانی-اجتماعی وی بلکه روی رفاه اجتماعی اش در دوره بزرگسالی نیز تاثیر گذار خواهد بود. به زعم بسیاری از پزشکان و متخصصان، این ویژگی های ژنتیکی هر کودک است که رشد قدی وی را در آینده رقم میزند.

جالب است بدانید رشد قدی از دوران جنینی آغاز می شود و تا زمان بلوغ ادامه دارد. با فرا رسیدن دوران بلوغ صفحات استخوانی به تدریج بسته شده و رشد قدی نیز متوقف می شود. به طور متوسط در زمان بلوغ حدود 30 تا 35 سانتی متر به قد پسرها و حدود 20 تا 25 سانتی متر به قد دختر ها اضافه می شود.

تاثیر عوامل ژنتیکی بر رشد قدی آنقدر زیاد است که بعضی ها متوسط رشد قدی کودک را بر اساس قد والدینش تخمین می زنند. در واقع فرمول ساده ای برای این کار وجود دارد. اگر فرزندتان پسر است، میانگین قد خود و همسرتان را با عدد 6.5 جمع بزنید و اگر فرزندتان دختر است، میانگین قد خود و همسرتان را از عدد 6.5 کم کنید تا ببینید فرزندتان چقدر قد خواهد کشید.

هر چند ژنتیک عامل مهمی در رشد قدی است اما مطالعات متعدد نشان می دهد که تنها بازیگر این میدان نبوده و عوامل دیگری نیز می توانند بر رشد قدی فرد موثر باشند.

بر اساس یکی از این مطالعات، بعضی از هورمون ها می توانند رشد 26 استخوان و بخش غضروفی 62 استخوان دیگر را تحریک کنند، بنابراین تحریک غده هیپوفیز که در تولید این هورمون ها نقش دارد می تواند بر افزایش قد تاثیر داشته باشد. از طرف دیگر عوامل تغذیه ای بخصوص ریز مغذی ها نیز می توانند شما را بلندقد تر از آن چیزی کنند که ژنتیک برایتان رقم زده است.

جراحی برای افزایش قد موثر است؟

در پسران رشد قد تا ۲۵ سالگی و در دختران تا ۲۰سالگی ادامه می‌یابد. اما اگر کسی بعد از این سن بخواهد قد خود را بلندتر کند آیا این امکان برایش فراهم است؟

یکی از روش‌هایی که برای افزایش قد بعد از ۲۵ سالگی وجود دارد جراحی است. در روش جراحی نهایتا ۵ سانت به قد فرد اضافه می‌شود. البته این را هم فراموش نکنید که هیچ عمل جراحی بدون خطر و عارضه نخواهد بود. با این‌حال برای آشنایی شما با این روش مراحل آن را ذکر می‌کنیم.

  1. در این مرحله استخوان برش داده می‌شود و یک وسیله‌ی مخصوص بین تکه‌های استخوان قرار می‌گیرد.
  2. یک هفته بعد از انجام عمل جراحی، روزانه به مقدار ۰.۷۵ تا ۱ میلی‌متر کشش بر روی عضو انجام می‌شود. با احتساب افزایش قد ۵ سانتی‌متری، باید بین ۵۰ تا ۷۰ روز این مرحله طول بکشد.
  3. مرحله‌ی آخر مرحله تثبیت است که باید تقریبا دوبرابر مرحله‌ی قبل طول بکشد.

این عمل فقط در موارد زیبایی انجام نمی‌شود و برای کسانی که به دلیل بیماری یا تومور یا سانحه طول پاهایشان متفاوت است، هم کاربرد دارد.