پیاده روی و دویدن از بهترین ورزش ها برای بدن هستند، اما احتمال آسیب دیدگی نیز در آنها وجود دارد. بنابراین به افرادی که دارای آسیب دیدگی و ضعف بدنی هستند توصیه می شود در آب و استخر پیاده روی کنند. در این مطلب تمام فواید پیاده روی در آب و نحوه صحیح انجام حرکات را به شما می گوییم.

پیاده روی در استخر - فواید پیاده روی در آب

برای شروع پیاده روی در آب چه باید کرد؟

برای شروع استخری در نزدیکی محل زندگی یا کار خودتان پیدا کنید. بسیاری از استخرها به صورت روباز هستند و شما می‌توانید بر اساس علاقه خود یکی از آن‌ها را که بیش از دیگران از بهداشت و امکانات بیشتری برخوردار است، انتخاب کنید. در این میان بودجه و هزینه استخر را نیز به عنوان یکی از پارامترهای اساسی انتخاب کردن قرار دهید. شما قصد دارید هفتگی از استخر استفاده کنید، پس نباید به چشم تفریح به آن نگاه کنید.

برای راه رفتن در آب به چه تجهیزاتی نیاز است؟

اصولا پیاده روی چه در آب و چه در خشکی یک ورزش ساده به حساب می آید که بدون نیاز به تجهیزات خاصی قابل انجام است. با این حال، گاهی برای قرار گرفتن در استخر آب درمانی به تجهیزاتی که در هنگام شنا استفاده می شوند مانند کلاه، عینک و حوله نیاز دارید.

همچنین، برای دریافت نتیجه بهتر از فرایند درمانی ممکن است در کنار پیاده روی در آب، برخی تجهیزات دیگر هم توسط تکنسین های استخر آب درمانی در اختیار افراد قرار گیرد؛ تردمیل و یا دوچرخه ایستاده در آب از جمله این موارد هستند.

علاوه بر موارد یاد شده، برای افرادی که قصد دارند تمرینات خود را کمی فراتر از راه رفتن در آب برسانند، ممکن است ابزار زیر نیز مفید باشند:

  • وزنه های تسمه ای مچ دست یا مچ پا
  • تارهای دستی یا دستکش های مقاومتی
  • دمبل های فومی

استفاده از ابزار مختلف کمک می کند تا قدرت عضلات بیشتر شده و زودتر از موعد مقرر به هدف مورد نظر دست یابید.

راه رفتن در آب - فواید پیاده روی در آب

راه رفتن در آب را چگونه باید انجام داد؟

راه رفتن در آب نیز مانند هر درمان و یا ورزش دیگری نیاز به رعایت اصول خاصی دارد. چون هر گونه حرکت نادرست می تواند نتایج عکس برای سلامتی اندام و عضلات داشته باشد. مثلا برای شروع پیاده روی در استخر آب درمانی، بهتر است سطح آب با کمر فرد هم راستا باشد. همچنین، لازم است راه رفتن را به شیوه ای درست انجام دهید؛ یعنی:

  • کمر باید به حالت کاملا صاف و کشیده باشد
  • عضلات مرکزی و پشت باید درگیر شوند
  • شانه ها را به سمت عقب نگه دارید
  • گوش ها باید به موازات شانه ها قرار گیرند
  • سر باید به گونه ای باشد که مستقیم به جلو نگاه کنید و چانه رو به بالا قرار گیرد
  • در حین راه رفتن در آب، بالاتنه باید صاف بوده و هیچ گونه انحرافی به طرفین، جلو و یا عقب نداشته باشد
  • گام های بلند بردارید
  • در حین راه رفتن در آب، بازوهای خود را بچرخانید

نکته ای که در ورود به مراحل پیشرفته تر پیاده روی در آب وجود دارد آن است که ابتدا باید فرم صحیح راه رفتن در آب را بیاموزید. در واقع، ابتدا بدن باید به شکل صحیح راه رفتن عادت کند. بعد از گذر از این مرحله شما می توانید به قسمت های عمیق تر استخر آب درمانی بروید.

از سوی دیگر، نیازی نیست در ابتدای کار با سرعت زیاد راه بروید. در روزهای اولیه سرعت کم به حفظ تعادل بهتر کمک می کند. به مرور زمان می توانید سرعت راه رفتن در آب را افزایش دهید.

چه کسانی از این ورزش بیشتر بهره می‌برند؟

افراد مسن

این فعالیت برای افراد مسن خیلی مفید است، زیرا هم‌زمان با حفظ استقامت قلبی‌عروقی، فشار روی مفاصل را هم کم می‌کند. اگر ورزش در آب ۲ بار در هفته انجام شود، استقامت انفجاری، ترکیب بدن و فشار خون را بهبود می‌دهد.

دوندگان آسیب‌دیده

دویدن در آب بهترین انتخاب برای دوندگان آسیب‌دیده است، زیرا با انجامش می‌توانند بدون ناراحتی یا بدترشدن آسیب‌دیدگی خود بدوند. ورزش‌های آبی به بازسازی فیبرهای عضلانی آسیب‌دیده کمک می‌کنند، پس در دوران نقاهت هم می‌توانید این ورزش را انجام دهید. بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، دویدن در آب در حین توان‌بخشی آسیب می‌تواند باعث حفظ تناسب اندام نیز بشود.

زنان باردار

انجام ورزش‌های هوازی مانند دویدن در آب، گزینه‌ای ایمن برای زنان باردار است. مطالعه‌ای نشان داد زنانی که ایروبیک در آب انجام می‌دهند در طول زایمان کمتر درخواست مسکن می‌کنند.
آب درمانی - فواید پیاده روی در آب

دونده‌های حرفه‌ای

بسیاری از دونده‌های حرفه‌ای هنگام آسیب‌دیدگی یا برای تکمیل برنامه‌های تمرینی، دویدن در آب را در برنامه خود می‌گنجانند. وقتی در آزمایشی عده‌ای از ورزشکاران حرفه‌ای مدام در آب تمرین کردند، به‌مدت ۸ هفته ظرفیت هوازی آنها یا کاهش نیافت یا کاهشش بسیار ناچیز بود.

دوندگانی که برای مسابقات استقامتی مانند دوی ماراتن کامل یا نیمه‌ماراتن تمرین می‌کنند نیز می‌توانند دویدن در آب را در برنامه هفتگی خود قرار دهند. ورزش در آب راهی عالی برای بهبود تناسب‌اندام و بهبود فرم دویدن است و علاوه بر این، فشار روی مفاصل را نیز به حداقل می‌رساند. همچنین آب در برابر حرکت ما مقاومت می‌کند، پس دویدن در آب شبیه دویدن در برابر باد است.

فواید پیاده روی در آب

وقتی شما در آب هستید، بدن شما تقریبا 90 درصد سبک‌تر احساس می‌شود. یعنی تاثیری که ورزش در آب روی بدن‌تان دارد، مشابه تاثیری که ورزش در خشکی روی بدن‌تان می‌گذارد نیست. همچنین، ورزش کردن در آب، نوعی استراحت در برابر روتین خسته کننده‌ی باشگاه است.

تمرین کردن در آب برای تمام گروههای سنی مفید است، از بچه گرفته تا سالمند. حتی افرادی که دچار آسیب‌های عضله، تاندون و استخوان شده‌اند و همچنین افراد چاق و زنان باردار می‌توانند ورزش‌های آبی را انجام بدهند.

تمرین کردن در آب نیاز به تجهیزات خاصی ندارد، فقط کافیست مایوهای خود را به تن کنید و به آب بزنید! تمرین کردن در آب، یک نوع فعالیت درمانی است که هم از لحاظ جسمی و هم از نظر روحی اثرات بسیار خوبی دارد.

بهبود سلامت مفاصل از فواید پیاده روی در آب

ورزش‌های آبی، ورزش‌هایی با شدت کم هستند که به تقویت سلامت مفاصل کمک می‌کنند. هنگام انجام تمرین در آب، خاصیت غوطه ور ماندن در آب باعث می‌شود فشار زیادی به مفاصل وارد نشود. همچنین، از تاثیرات منفی درد و خستگی نیز کاسته خواهد شد.

این مزیتی است که مخصوصا برای افرادی که به نوعی مشکل مفاصل دارند، مانند آرتروز یا مفاصل‌شان در حال ترمیم است، بسیار مفید است. مطالعه‌ای در سال 2013 دریافت ورزش درمانی در آب می‌تواند روشی مفید برای بهبود قدرت مفاصل و طیف حرکتی آنها در بیماران هموفیلی باشد و عملکرد روزانه و کیفیت زندگی‌شان را بهتر کند.

انجام ورزش در آب به طور منظم، از درد و سفتی مفاصل ناشی از ورم مفاصل کاسته و قدرت عضلانی و قابلیت عملی را در میانسالان و سالمندان مبتلا به ورم مفاصل تقویت می‌کند.

تقویت کننده قلب و عروق

با وجود اینکه ورزش در آب موجب افزایش استقامت و همچنین قدرت عضلات می‌شود، همچنین می‌تواند سیستم قلب و عروقی شما را نیز تقویت و بهبود ببخشد. ورزش در آب قلب و ریه های شما را به عنوان عضلات درونی بدن تقویت می‌کند. مطالعات بر روی شنا کردن مداوم نشان داده است که ریسک و خطر مرگ و میر با شنا کاهش می‌یابد.

می‌توان گفت کسانی که ورزش در آب می‌کنند به طور متوسط پنجاه درصد خطر مرگ و میر کمتری از دیگرانی که شنا نمی‌کنند دارند. فشار و قند خون دو عاملی است که بر اساس مطالعات انجام شده با ورزش کردن به میزان زیادی کنترل و بهبود پیدا می‌کند.

افزایش انعطاف پذیری و توانایی حرکتی

حین ورزش و تمرین در خشکی، حرکات بدن به دلیل جاذبه و ترس از افتادن، محدود می‌شوند، اما هنگامی که در آب تمرین می‌کنید، بدن در معرض مقاومت آب بوده و این به مفاصل کمک می‌کند انعطاف پذیرتر شده و طیف حرکتی‌شان افزایش پیدا کند.

ورزش‌های آبی برای افزایش انعطاف پذیری پایین تنه و کمر مفیدند. انعطاف پذیری بدنی، عامل مهمی در فیتنس است، زیرا نداشتن انعطاف پذیری مناسب می‌تواند طیف حرکتی را محدود کرده و تعادل بدن و هماهنگی‌های حرکتی را کاهش دهد.

به گفته‌ی محققان ورزش درمانی در آب، روشی موثر برای تمرین دادن به سالمندان برای کاهش احتمال بر زمین افتادن است. زیرا تمرین در آب می‌تواند تغییرات چشمگیری در الگوی راه رفتن ایجاد کند. افرادی که به طور منظم شنا می‌کنند، بهبودهای قابل توجهی در فیتنس بدنی، استقامت عضلانی، انعطاف پذیری بدنی و استقامت قلبی ریوی دارند.

آب گرم بهترین گزینه برای افزایش انعطاف پذیری است زیرا عضلات را منعطف و خمیده نگه می‌دارد. بنابراین اگر هدف‌تان بهبود انعطاف پذیری و توانایی حرکتی است، استخر آب گرم را انتخاب کنید.

برداشتن فشار از روی قسمت‌های تحتانی بدن

دویدن در آب فشار روی مفاصل بزرگی مانند باسن یا زانو را که وزن بدن را تحمل می‌کنند، به‌شدت کاهش می‌دهد. به‌علاوه، شناورشدن در آب اثر نیروی جاذبه بر ستون‌ فقرات را از بین می‌برد و حرکت را آسان‌تر می‌کند.

مناسب افراد آسمی فواید پیاده روی در آب

محیط مرطوب ورزش‌های آبی باعث می‌شود که ورزشکاران دارای اسم بدون هیچ زحمتی ورزش کنند. علاوه بر این، ورزش‌های آبی از آنجایی که نیاز به کنترل دم و بازدم دارد، باعث می‌شود که گنجایش ریه های شما افزایش یافته و مدیریت بهتری بر روی تنفس کردن خود داشته باشید. مگر اینکه شما دوست نداشته باشید با دهان بسته و نفس حبس شده شنا کنید.

مطالعاتی در خصوص احتمال افزایش و تشدید بیماری اسم به واسطه وجود مواد ضد عفونی کننده در آب‌های استخر به گوش رسیده است. برای جلوگیری از بروز خطرات این‌چنینی، با پزشک خود مشورت کنید و از خطرات دیگری که ممکن است در استخر شما را تهدید کند، پرس و جو کنید. در صورتی که علاقه زیادی به ورزش شنا دارید، به استخری بروید که جایگزین مناسب و بی‌ضررتری از کلرزنی داشته باشند.

فواید استخر - فواید پیاده روی در آب

 کاهش فشار خون از فواید پیاده روی در آب

زمانی که در آب ورزش می‌کنید، مقاومت آب به گردش خون موثرتر در سراسر بدن کمک می‌کند. در نتیجه از فشار خون کاسته شده و در بلند مدت از نرخ ضربان قلب در حالت استراحت نیز کم می‌شود. تمرین کردن در آب، یک راه عالی برای ایجاد استقامت هوازی است.

مطالعه‌ای که طی یک دوره‌ی 10 هفته‌ای انجام شد نشان داد تمرین‌های هوازی در آب، به میزان چشمگیری از فشار خون سیستولیک کم کرده و فشار خون سرخرگی بیماران دچار پُر فشاری خون را تعدیل کرد. ورزش در آب بویژه برای افراد چاق و بزرگسالانی که دچار مشکلات ارتوپدی یا برونکو اسپاسم (بیماری تنفسی) توصیه می‌شود.

افزایش قدرت عضلانی

آبی که مدام جریان دارد و جهتش را تغییر می‌دهد، در مقایسه با هوا، مقاومت بیشتری ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که یک مایل شنا کردن در آب، خیلی بیشتر از یک مایل پیاده روی روی زمین، طول می‌کشد.

زمانی که در آب ورزش می‌کنید، عضلات شما سخت‌تر تمرین می‌کنند، چون بر خلاف مقاومت آب، ورزش می‌کنید و عضلات، قوی‌تری شده و بهتر رشد می‌کنند. تحقیقات نشان داده ورزش‌های آبی می‌توانند به عنوان یک استراتژی جهت بهبود قدرت عضلانی توصیه شوند.

مفید برای بیماران ام‌ اس از فواید پیاده روی در آب

بیماران مبتلا به تصلب بافت چندگانه یا ام‌اس به خوبی از خواص درمانی ورزش در آب آگاه هستند. در طول شنا کردن، عضلات و اندام‌ها عموماً توسط نیروی شناوری، معلق هستند و فرد می‌تواند به راحتی آن‌ها را کنترل یا ورزش دهد. همچنین آب یک مقاومت دائمی و یکنواخت در طول ورزش کردن بر روی عضلات افراد به وجود می‌آورد.

در مطالعه انجام شده روی افراد مبتلا به ام‌اس، مشخص شد که یک دوره ورزش در آب ۲۰ هفته‌ای به میزان زیادی دردهای ناشی از ام‌اس را به طور چشم‌گیری کاهش داد. همچنین علائمی همانند افسردگی، خستگی و ناتوانی‌های جسمانی در این افراد به میزان زیادی بهبود داشت. اما توصیه می‌کنیم، قبل از هر کاری بهتر است که از پزشک خود مشورت‌های لازم را دریافت کنید.

کاهش استرس از فواید پیاده روی در آب

هر نوع ورزش آبی می‌تواند برای کاهش استرس و اضطراب مفید باشد. حتما این را می‌دانید که حتی فقط نگاه کردن به حرکت آب دریا یا انجام فعالیت‌هایی در کنار استخر می‌تواند یکی از آرامشبخش‌ترین فعالیت‌ها برای کاهش استرس باشد. اما در آب بودن هم بسیار آرامشبخش بوده و جسم و ذهن را آرام می‌کند.

حتی از صدای آب برای مدیتیشن استفاده می‌شود. تمرین کردن در آب، مغز را تحریک می‌کند تا هورمون احساس خوب را که اندورفین نام دارد و از استرس کم کرده و به شما حال خوب می‌دهد ترشح کند. ضمنا این ورزش‌ها، اکسیژن رسانی به عضلات را افزایش داده و تنفس را تنظیم می‌کنند.

بهبود خواب از فواید پیاده روی در آب

ورزش در آب این قدرت را دارد که باعث شود خواب شبانه شما عمیق‌تر و دل‌چسب‌تر شود. در یکی از مطالعات انجام شده بر روی بزرگ‌سالانی که دچار مشکل خواب بودند، مشخص شد که ورزش‌های هوازی باعث بهبود شرایط زندگی و همچنین بهبود کیفیت خواب می‌شود.

این خبر خوبی برای ما است چرا که بیش از نصف بزرگسالان به نوع یا میزان مختلفی بی‌خوابی را تجربه کردند. این مطالعه تمرکز خود را بر روی انواع ورزش‌های هوازی بیش از پیش کرد و به بررسی شنا کردن، دو ثابت، دوچرخه و ورزش‌های ویدیویی (نینتندو و ویل) پرداخت.

شنا کردن در مورد بزرگسالانی که عمدتاً دارای مشکلات حرکتی بودند اصلی‌ترین عامل برای بهبود کیفیت خواب بود. این در حالی بود که دویدن چندان اثر قابل ملاحظه‌ای بر روی خواب و کیفیت آن نداشت. بنابراین شنا کردن می‌تواند گزینه مناسب برای بزرگسالانی که با مشکلات خواب بی‌کیفیت و سطحی مواجه هستند، باشد.

ایجاد دمای ثابت هنگام تمرین‌کردن

دویدن در آب استخر سرپوشیده یعنی می‌توانید دمای خارجی را کنترل کنید. این برای افرادی که می‌خواهند از دویدن در فضای باز در هوای سرد زمستان یا تمرین در هوای بسیار گرم تابستان اجتناب کنند مزیت خوبی است.

درمان با آب - فواید پیاده روی در آب

فواید پیاده روی در آب برای مادران باردار

مادران باردار و کودکان آن‌ها می‌توانند از خواص و فواید ورزش‌های آبی به نفع خود استفاده کنند. مطالعات انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که شنا کردن مادر در آب، رشد سلول‌های عصبی و مغز کودک را تحت تأثیر مثبت قرار داد.

اگرچه مطالعات بیشتری لازم است اما می‌توان گفت ورزش آبی و شنا کردن یکی از راه‌های پیشگیری بیماری مغز و اعصاب hypoxia-ischemia در نوزادان است. علاوه بر خواص مختلف شنا برای کودک، مادر نیز می‌تواند در کل نه ماه بارداری با شنا کردن ورزش کند.

مطالعه دیگری در این مورد انجام شده است که نشان می‌دهد، شنا کردن در استخرهایی که از تمیزکننده‌های کلر استفاده می‌کنند هیچ ضرر یا مشکلی برای بارداری به وجود نمی‌آورد. در واقع می‌توان گفت شنا کردن مادر باردار طی اوایل تا اواسط بارداری نوزاد، میزان بروز نقص‌های مادرزادی را کاهش می‌دهد.

در نظر داشته باشد که ما شنا و ورزش‌های آبی را به عنوان یک عامل مفید در دوران بارداری معرفی کردیم، اما ممکن است برخی از مادران باردار به واسطه برخی مشکلات پزشکی از شنا کردن منع شوند. لذا قبل از تن زدن به آب، بهتر است که با پزشک متخصص خود در این مورد مشورت کنید و در صورتی که هیچ مشکلی از نظر وی نبود، ورزش آبی نظیر شنا کردن را برای سلامت خود و نوزادتان پیش بگیرید.

فواید پیاده روی در آب برای کودکان

بر اساس منابع معتبر، هر کودک در طول روز می‌بایست به مدت ۶۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دهد. مجاب کردن کودکان به ورزش کار سختی است اما به راحتی می‌توانید آن‌ها را به شنا کردن ترغیب کنید چرا که بیشتر کودکان شنا را دوست دارند. لذا سعی کنید شنا را به عنوان یک کار سرگرم کننده به آن‌ها پیشنهاد دهید. همان‌طور که اشاره کردیم ورزش‌های آبی به اندازه ورزش‌های هوازی مفید و دارای خاصیت یکسان هستند.

کودک شما می‌تواند به تنهایی شنا کند یا در یک گروه با دیگر همکلاسی‌های خود این کار را انجام دهد. این هم می‌تواند یکی از عوامل محرک کودکان برای رفتن به استخر و شنا کردن باشد.

آیا راه رفتن در آب فقط به صورت پیاده روی عادی انجام می گیرد؟

در پاسخ باید گفت خیر. در واقع، با اینکه پیاده روی یک ورزش ساده محسوب می شود، اما اعمال برخی تغییرات در نحوه راه رفتن می تواند به بهبود قوا و درمان بهتر کمک نماید. برخی از حرکاتی که می توان در هنگام راه رفتن در آب انجام داد عبارت اند از:

بلند کردن بیشتر زانوها در هنگام راه رفتن در آب

برای انجام این ورزش لازم است ابتدا زانوی راست خود را تا جایی که در توان دارید بالا بیاورید. به طور همزمان با این حرکت، دست چپ خود را نیز بالا ببرید. همین حرکت را برای دست و پای مخالف انجام دهید.

پیاده روی جهشی (Walking Lunges) ؛ فواید پیاده روی در آب

در این حرکت، لازم است سطح آب با کمر شخص هم ارتفاع باشد. انجام پیاده روی جهشی به تقویت عضلات همسترینگ، چهار سر ران، ساق پا و باسن کمک می کند. برای انجام این تمرین ابتدا با پای راست خود رو به سمت جلو قدم بردارید. ران خود را به سمت پایین هدایت کرده و به طور موازی با کف استخر نگه دارید. باید حتما زانوی پای راست با مچ پا در یک راستا قرار گیرند. همین حرکت را برای پای چپ هم انجام دهید.

همین حرکات را می توان برای سمت راست و چپ نیز انجام داد. یعنی به جای رو به جلو، حرکت جهشی را رو به طرفین انجام دهید. حرکت لانژ رو به طرفین به تقویت ماهیچه های قسمت داخلی ران کمک شایانی خواهد کرد.

راه رفتن به پهلو

برای راه رفتن در آب به پهلو، به گونه ای بایستید که پهلوی راست و باسن راستتان در مسیر حرکت قرار گیرد. سپس، پای راست خود را به پهلو حرکت داده و یک گام به سمت راست بردارید. سپس، پای چپ خود را بلند کرده و در راستای حرکت قدم بردارید. تا انتهای استخر رفته و مسیر را با پهلوی دیگر برگردید. این حرکت تقویت عضلات داخلی و خارجی ران شما را به خوبی انجام می دهد.

انجام حرکات چالشی در حین راه رفتن در آب

استفاده از برخی تجهیزات نظیر دمبل فومی، وزنه های مچ دست و یا دستکش های مقاومتی باعث می شود تا حین پیاده روی عضلات بالاتنه را نیز تقویت کنید. وزنه هایی که برای مچ پا طراحی شده اند نیز به تقویت عضلات این ناحیه کمک می کنند. بنابراین می توانید در حین پیاده روی در آب از آن ها استفاده نمایید.

در زمان راه رفتن در آب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

معمولا استخرهای آب درمانی دمای بالاتری نسبت به استخرهای معمولی دارند. از این رو، بهتر است هنگام راه رفتن در آب، حواستان به مقدار عرق کردن و هیدراته ماندن بدنتان باشد.

معمولا کف استخر و یا سطوح اطراف آن لغزنده هستند. بنابراین، مراقب باشید که در هنگام راه رفتن در آب سر نخورید. در غیر این صورت امکان برخورد با گوشه های تیز و لبه های استخر وجود دارد که خطرناک است. می توانید برای کاهش خطر سر خوردن، از کفش های مخصوص استفاده کنید.

در صورتی که با شنا آشنایی ندارید، حتما از شناگر استفاده کنید؛ مخصوصا اگر نمی توانید تعادل خود را در آب حفظ کنید. ورزش هایی را انجام دهید که توانایی و قدرت انجام آن ها را دارید. اگر در حین تمرین متوجه احساس ضعف و یا ناتوانی خود در اجرای یک حرکت شدید، نیازی به ادامه نیست.

ورزش در آب - فواید پیاده روی در آب

در صورت مشاهده هر گونه علائم غیرمعمول مانند موارد زیر از ادامه ورزش خودداری کنید:

  • احساس سبکی سر یا سرگیجه
  • کاهش قدرت تنفس
  • احساس ضعف شدید
  • درد یا فشار در قفسه سینه یا بالاتنه
  • احساس حالت تهوع
  • احساس گیجی

آیا راه رفتن در آب موجب لاغری می شود؟

بعضی از افراد، توانایی یا شرایط کار با وزنه، ‌انجام ورزش‌های هوازی یا غیرهوازی در محیط‌های آزاد یا باشگاه‌های ورزشی برای کم کردن وزن یا سایز خود ندارند و تصمیم می‌گیرند برای لاغرشدن و چربی‌سوزی، راه رفتن در آب را امتحان کنند.

بهتر است بدانید که صرفا راه رفتن در آب باعث چربی‌سوزی نمی‌شود. برای چربی‌سوزی، ضربان قلب باید به حد مشخصی برسد؛ یعنی از زمانی که یک فعالیت ورزشی یا فیزیکی را شروع می‌کنید، بلافاصله فرآیند چربی‌سوزی در بدن آغاز نمی‌شود.

البته فعالیت فیزیکی با سوختن کالری همراه است اما به‌مرور زمان و با افزایش مدت و شدت ورزش، ضربان قلب هم بیشتر می‌شود و شرایط چربی‌سوزی برای بدن به‌وجود می‌آید.

دلیل اینکه می‌گوییم صرفا راه رفتن در آب باعث چربی‌سوزی نمی‌شود، این است که سرعت چنین فعالیتی به اندازه‌ای پایین است که اصلا ضربان قلب به اندازه کافی برای سوزاندن چربی‌ها بالا نمی‌رود. البته بالاتر بودن مقاومت آب نسبت به خشکی و هوا، باعث شکل‌دهی به عضلات افرادی می‌شود که حداقل 3 ماه و هر بار حدود 1.5-1 ساعت، فعالیت داخل آب دارند.

این در حالی است که شکل‌دهی به عضلات در افراد مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن، چندان مطرح نیست و آنها می‌خواهند با ورزش و فعالیت کاهش وزن و سایز داشته باشند. افرادی که در آب راه می‌روند، باید حواسشان باشد که این فعالیت آبی هم باید زیر نظر مربی‌های متخصص باشد.

هرچند که آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های آبی کم است اما راه رفتن نادرست در آب یا حتی دویدن در عمق مناسب (معمولا عمق آب باید تا زیر سینه بیاید)، می‌تواند آسیب‌هایی به زانوها و کمر وارد کند.

نکات ایمنی

  • هیدراته بمانید. ممکن است متوجه شوید که وقتی در آب کار می کنید چقدر عرق می کنید. مرطوب ماندن بسیار مهم است ، به خصوص اگر استخر گرم شود.
  • مراقب سطوح لغزنده باشید. همچنین مراقب لبه ها و گوشه های تیز باشید. برای جلوگیری از لغزش ، ممکن است بخواهید کفش آب بپوشید.
  • یک دستگاه شناور بپوشید. اگر شناگر قوی نیستید و یا مشکلات تعادل ندارید ، این به ویژه مفید است.
  • در صورت احساس درد متوقف شوید. اگر احساس راحتی نمی کند به هیچ وجه تلاش نکنید.

از استخرهایی که بالاتر از ۹۰ درجه فارنهایت (۳۲٫۲ درجه سانتیگراد) گرم می شوند ، خودداری کنید. استخرهایی که در دمای ۸۲ تا ۸۸ درجه سانتیگراد (۲۷٫۸ تا ۳۱ درجه سانتیگراد) گرم می شوند می توانند به تسکین درد کمک کنند ، اما کار کردن با آب گرم در بالای این محدوده ممکن نیست بی خطر باشد.

اگر احساس کردید فوراً متوقف شوید و در جستجوی کمک باشید:

  • سر سبک یا سرگیجه
  • قادر به نفس کشیدن نیست
  • ضعف
  • درد یا فشار در قفسه سینه یا بالای بدن شما
  • حالت تهوع

قبل از شروع تمرین آب با پزشک خود مشورت کنید ، به خصوص اگر نگرانی پزشکی دارید یا داروهای تجویزی مصرف نمی کنید.