خواص انبه زرد برای بدن را می دانید؟ به انبه لقب پادشاه میوه ها داده شده؛ چون علاوه بر مزه و عطر فوق العاده، دارای خواص بی نظیری می باشد. این میوه ی جذاب به دلیل داشتن کالری پایین بسیار مورد توجه ورزشکاران و افرادی که دنبال کاهش وزن هستند می باشد.

آشنایی با انبه

انبه یکی از انواع میوه های گرمسیری است که در کشورهایی مانند هند ، پاکستان ، بنگلادش و … پرورش داده می شود. میوه انبه به جز مصرف خوراکی در صنایع غذایی هم به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده مورد استفاده قرار می گیرد.

درخت انبه - خواص انبه زرد برای بدن

شاید برایتان جالب باشد که بدانید درخت انبه قد بسیار بلندی دارد و ارتفاع آن می تواند تا ۴۰ متر هم برسد. یکی دیگر از عجایب درخت انبه عمر طولانی این درخت است و جالب است بدانید که این درخت تا سن ۳۰۰ سالگی هم می تواند میوه بدهد.

رسیدن میوه انبه بین سه تا شش ماه زمان نیار دارد و میوه های انبه در زمان رسیدن وزنی بین ۵۰۰ گرم تا ۲۵۰۰ گرم وزن دارند. میوه رسیده انبه تنوع رنگی زیادی دارد و با ۴ رنگ قرمز ، زرد ، نارنجی و سبز راهی بازار می شود.

بزرگترین تولید کننده انبه در جهان کشور هند است ، کشور هند حدودا نصف انبه موجود در جهان را تولید می کند. در کشور عزیزمان ایران بیشترین سطح زیر کشت انبه متعلق به استان هرمزگان است. قدمت کشت انبه در هرمزگان به ۷۰۰ سال قبل باز می گردد.

انبه میوه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این میوه ارزشمند را برایتان جمع اوری کرده ایم.

بیشتر بخوانید: برای درمان تهوع بارداری چی بخورم؟

خواص انبه زرد برای بدن

رفع خشکی پوست با انبه

اگر پوست حساس و خشکی دارید می توانید از انبه برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید. انبه به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی محسوب می شود. برای این منظور میوه انبه را خرد کنید و روی پوست خود ماساژ دهید. پس از ۲۰ دقیقه پوست صورت را با آب ولرم بشویید.

نحوه خوردن انبه - خواص انبه زرد برای بدن

لاغری از خواص انبه زرد برای بدن

در رابطه بااینکه انبه و لاغری با یکدیگر مرتبط هستند باید گفت همانند هر ماده غذایی دیگری که موجب افزایش وزن می‌شود، استفاده بی‌رویه از انبه هم باعث به هم خوردن تناسب‌اندام می‌شود.

البته باید گفت که این تصور غلطی است که مصرف انبه موجب افزایش وزن می‌شود در صورتی مصرف آن کنترل‌شده باشد هیچ مشکلی که پیش نمی‌آورد بلکه به لاغری هم کمک می‌کند. انبه حاوی ویتامین A، C، آهن، مس و مقدار زیادی پتاسیم است که برای بدن بسیار مفید می‌باشند همچنین قند خون را بالابرده باعث می‌شود در طول روز سرحال و پرانرژی باشید.

البته مصرف نادرست آن موجب نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود. انبه حاوی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات، پروتئین و چربی است. استفاده از انبه به دلیل حس تازگی و سرحالی که ایجاد می‌کند، نیم ساعت قبل از کار توصیه می‌شود.

درمان آکنه و جوش صورت با ماسک انبه

ویتامین A و ویتامین C برای رفع جوش های صورت و بهبود اکنه بسیار مفید عمل می کنند. انبه حاوی مقادیر غنی از ویتامین A و ویتامین C است که به وسیله آنتی اکسیدان های موجود در این ویتامین ها می تواند برای رفع جوش صورت و اکنه مثمر ثمر باشد.

طریقه مصرف انبه به این صورت است که ابتدا یک انبه را به صورت ریز خرد کنید و به همراه یک لیوان آب درون یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا انبه خوب بجوشد سپس اجازه دهید محلول سرد شود. مقداری از این محلول را بنوشید و مقداری از آنرا به صورت ماسک روی پوشت صورت قرار دهید.

هشدار : ممکن است پوست شما به انبه حساسیت داشته باشد. برای جلوگیری از هرگونه مشکلی ابتدا مقداری از محلول را روی بازوی خود ماساژ دهید. اگر پس از گذشت یک روز پوست تان دچار التهاب نشد با خیال آسوده از محلول استفاده کنید.

انبه هندی - خواص انبه زرد برای بدن

سلامت و تقویت چشم ها از خواص انبه زرد برای بدن

انبه حاوی مقادیر غنی از ویتامی A است که برای تقویت و سلامت چشم ضروری است. مضرف انبه علاوه بر اینکه به سلامت چشم کمک می کند می تواند از ابتلا به بیماری های چشمی مانند خشکی چشم و شب کوری نیز جلوگیری کند و باعث بهبود دید شود.

تقویت موهای سر با انبه

موهای سر برای رشد و تقویت به ویتامین E نیاز دارند. جالب است بدانید که انبه حاوی مقادیر مناسبی از این ویتامین است که مصرف آن باعث می شود گردش خون در زیر پوست سر افزایش یابد و همین امر باعث تقویت و افزایش رشد موهای سر می شود.

روشن کردن پوست با ماسک طبیعی انبه

یکی از فواید انبه برای پوست صورت این است که می تواند باعث شفافیت و سفید شدن پوست صورت شود. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در انبه باعث روشن تر شدن پوست می شوند. برای تهیه ماسک انبه ۲۰۰ گرم انبه خرد شده را به همراه ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری آب در یک کاسه بریزید.

سپس مواد را با یک قاشق کوچک مخلوط کنید تا یکدست شوند. پس از اینکه ماسک آماده شد آنرا به آرامی روی پوست صورت ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. پس از گذشت این زمان ماسک را با آب ولرم بشویید.

پیشگیری از ابتلا به آسم از خواص انبه زرد برای بدن

جالب است بدانید که انبه می تواند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آسم هم مفید باشد. انبه سرشار از بتاکاروتن می باشد و به همین جهت می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آسم شود.

انبه پاکستانی - خواص انبه زرد برای بدن

پیشگیری از بیماری ها قلبی عروقی

انبه حاوی مقادیر غنی از پتاسیم ، فیبر و انواع ویتامین های مفید برای قلب می باشد. به همین جهت با مصرف انبه می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهید.

از خواص انبه زرد برای بدن بهبود کم خونی است

یکی از خواص انبه کمک به درمان کمی خونی می باشد. انبه حاوی مقادیر غنی از آهن است که باعث افزایش گلبول های قرمز خون می شود و به همین دلیل می تواند به درمان کم خونی کمک شایانی کند

جوان سازی پوست صورت با مصرف انبه

انبه سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که برای رفع چین و چروک روی پوست و جوان تر شدن پوست بسیار مفید هستند. با مصرف خوراکی هم این آنتی اکسیدان ها تاثیر گذار هستند البته برای تاثیر حداکثری بهتر است از ماسک انبه استفاده کنید.

برای ساخت ماسک جوان سازی پوست صورت کافیست یک انبه متوسط را له کنید سپس ۲ قاشق سوپخوری جو دو سر ، کمی آب ، ۳ قاشق چایخوری روغن انبه و ۲ قاشق سوپخوری شیر اضافه کنید و پس از مخلوط کردن مواد به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست خود قرار دهید ، سپس با ولرم بشویید.

پیشگیری از سرطان خواص انبه زرد برای بدن است

بر اساس مطالعات انجام شده در موسسه بهداشت عمومی تغذیه در دانشگاه هاروارد، برنامه غذایی سرشار از بتاکاروتین، نقش یک مدافع را در برابر ابتلا به سرطان پروستات ایفا می‌کند و همچنین در مطالعات انجام شده در ژاپن به اثبات رسید که مصرف بتاکاروتین نتایج معکوسی را در پیشرفت سرطان روده حاصل می‌کند.

محققانی که در دانشگاه اگریلایف تگزاس تاثیر عصاره پلی‌فنول موجود در انبه را در محیط آزمایشگاهی بر روی سرطان روه، سینه، ریه، خون و پروستات بررسی نمودند، دریافتند که انبه تاثیرات مثبتی بر تمامی انواع سرطان‌های ذکر شده دارد اما بیشترین تاثیر را بر روی سرطان سینه و روده از خود نشان می‌دهد.

محققان امیدوارند که با انجام یک آزمایش بالینی جزئی بر روی افرادی که به طور فزاینده‌ای با التهابات داخلی مواجهند و خطر ابتلا به سرطان در آنها بالاست، اثبات کنند که انبه در پیشگیری و درمان سرطان تاثیرات مثبتی دارد.

انبه جنوب - خواص انبه زرد برای بدن

سلامت استخوان‌ها با مصرف انبه

جذب ویتامین K ناکافی خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد.

جذب ویتامین K به میزان کافی با مصرف به موقع میوه‌ها و سبزیجات تامین می‌شود و برای بهبود جذب کلسیم بدن که برای سلامت کامل استخوان‌ها ضروریست، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

درمان دیابت از خواص انبه زرد برای بدن

مطالعات حاکی از آن است که میزان گلوکز خونِ افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که از برنامه غذایی حاوی فیبر فراوان پیروی می‌کنند، پایین‌تر بوده و مصرف فیبر فراوان، شاخص قند خون، چربی و میزان انسولین را در افراد دارای دیابت نوع ۲ بهبود می‌بخشد. ۱ فنجان انبه حدودا حاوی ۳ گرم فیبر می‌باشد.

راهنمای برنامه غذایی برای مردم امریکا برای زنان ۲۱-۲۵ گرم فیبر در روز و برای مردان ۳۸ – ۳۰ گرم فیبر در روز توصیه می‌کند.

گوارش بهتر از خواص انبه زرد برای بدن

از آنجایی که انبه حاوی مقادیر فراوانی فیبر و آب می‌باشد، به پیشگیری از یبوست کمک شایانی کرده، موجب دفع منظم شده و دستگاه گوارشی سالم را برایتان به ارمغان می‌آورد.

انبه می تواند التهاب را کم کند

انبه ها حاوی چندین ترکیب ضد التهابی هستند، از جمله ویتامین C و بتا کاروتن. در تحقیقات اخیر محققان متوجه شده اند که انبه پتانسیل این را دارد تا کیفیت برنامه غذایی را بالا ببرد چون حاوی اسید گالیک و گالوتانن است که خواص ضد التهابی و ضد سرطانی دارند.

سرماخوردگی

انبه حاوی مقادیر بالایی ویتامین C، ویتامین A و به کاروتنوئید هاست که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد.

پیشگیری از اچ آی وی یا ایدز

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در انبه با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به اچ آی وی و یا ایدز پیشگیری می کند.

آب انبه - خواص انبه زرد برای بدن

انواع انبه

بعد از بررسی مضرات انبه و البته خواص انبه، نگاهی به انواع آن می‌اندازیم. انواع انبه در جهان وجود دارد که هرکدام شیرین‌تر از قبلی است. انواع محبوب انبه شامل

  1. انبه آلفونسو: انبه آلفونسو یکی از انواع انبه از هند است و آن‌ها شاه انبه» نامیده می‌شوند. دلیل این توضیح این است که انبه آلفونسو بسیار شیرین و آبدار است.
  2.  انبه فرانسیس: انبه فرانسیس نوعی انبه هائیتی است که نسبتاً بزرگ بوده و دارای رنگ‌های مختلف از زرد تا نارنجی و سبز روشن است.
  3.  انبه کیت: انبه‌ای گرد بزرگ دارای پوست سبز تیره با جزمی قرمز سرخ‌شده است. پالپ انبه زرد دارای طعم شیرین است و حاوی برخی از الیاف است.
  4.  انبه کنزینگتون: کنزینگتون پراید یک نوع انبه بزرگ از استرالیاست که دارای پوست زرد و سبز می‌باشند با گوشت زرد شیرین.
  5. انبه پالمر: این نوع انبه بزرگ دارای شکل مستطیل بلند است که دارای سایه‌های سبز و قرمز است. وقتی انبه رسیده باشد روی پوست ضخیم باید زرد شود.
  6.  انبه تامی اتکینز: این نوع انبه نسبتاً بزرگ و دارای شکل بیضی است. گوشت زرد گوشتی رشته‌ای و فیبری است. این انبه از فلوریدا می‌آید.
  7.  انبه گلن: انبه گلن هم در فلوریدا یافت می‌شود و دارای یک‌شکل بیضوی یا مستطیل در یک انتها و از طرف دیگر گرد شده است. در مقایسه با دیگر انبه‌ها، پوست نازک دارد و زمانی که به‌طور کامل رسیده است به رنگ زرد و نارنجی‌رنگ است
  8.  انبه ایروین: انبه ایروین یک نوع انبه انعطاف‌پذیر است که دارای پوست پرزرق‌وبرق قرمز است که کاملاً رسیده است. این نوع انبه یکی دیگر از گونه‌های فلوریدا و یکی از انواع محبوب انبه است.
  9.  انبه هادن: یکی از ویژگی‌های متمایز این نوع انبه، غنی، پوست قرمز عمیق و عطر معطر است. هنگامی‌که به بافت آن نگاه کنید گوشت انبه دارای الیاف کوچک است که به حفظ گوشت زرد نازک کمک می‌کند.
  10. و انواع مختلف دیگر

انبه طبیعی و سالم چه ویژگی هایی دارد؟

ترشی انبه - خواص انبه زرد برای بدن

علائمی وجود دارد که به شما کمک می کند بفهمید انبه به صورت طبیعی رشد کرده یا مصنوعی. انبه‌ ای که مصنوعی رسیده باشد نشانه ‌های زیر را دارد :

• پوششی سفید مایل به خاکستری یا نقاط مشکی دارد.

• بوی سیر می دهد.

• بیرون آن رسیده و داخل آن سفت و نارس است.

• بی مزه است و مزه عجیبی پس از خوردن در دهان حساس می کنید.

• احساس نرمی

• علائم بیش از حد رسیدگی را نشان می دهد.

چگونه انبه بیشتری در برنامه غذایی خود بگنجانیم؟

رسیده بودن انبه را نمی‌توان بر اساس رنگ پوستش تشخیص داد. تلاش کنید تا انبه‌های تازه‌ و رسیده که بر اثر فشار کمی فرو می‌روند را انتخاب کنید.

میوه‌هایی که لک‌های سیاه فراوانی بر روی پوستشان وجود دارد، به هیچ وجه انتخاب مناسبی نیستند و باید از آنها اجتناب نمائید. فرایند رسیدن انبه در دمای اتاق نیز متوقف نمی‌شود. طعم انبه‌ کم و بیش خنک بسیار مطلوب است.

یکی از بهترین روش‌های لذت بردن از انبه این است که آن را تروتازه خرد کرده البته خالی، بدون هیچ افزودنی دیگر، میل کنید.

سالاد میوه‌های گرمسیری، ترکیبی از پاپایا، آناناس و انبه تهیه کنید.

برای چشیدن طعم تازه میوه به لیوان لیموناد، چای سرد یا آب خود چند تکه انبه بیافزائید و هم بزنید.

با مخلوطی از پاپایا، انبه، jalapeno ، فلفل قرمز و فلفل chipotle، سسی تازه درست کنید و روی ساندویچ ماهی محبوبتان بریزید.

چند برش انبه یخ‌زده را به اسموتی خود بیافزائید. با آب آناناس مخلوط کنید، با توت فرنگی‌های یخی و ماست یونانی لذت گرمسیری شیرینی را تجربه کنید .

این برگر لوبیای سیاه را با سس آوکادو، انبه، فلفل امتحان کنید که ترکیبی فوق‌العاده از پروتئین‌های گیاهی و کربوهیدرات‌های پیچیده سرشار از خاصیت آنتی‌اکسیدانی است.

خواص هسته انبه

  • روغن هسته انبه برای درمان شوره سر، ریزش مو و آلوپسی مفید می باشد؛ روغن هسته انبه را با روغن خردل مخلوط کنید و آن را چند روز زیر نور خورشید قرار دهید، به مدت یک هفته از این مخلوط برای درمان آلوپسی، ریزش مو و شوره سر استفاده کنید
  • پودر مغز انبه خشک شده را می توان به عنوان خمیر دندان برای سفید شدن دندان ها استفاده کرد؛ مقداری پودر مغر هسته انبه را بر روی مسواک بریزید و بر روی دندان ها بمالید و سپس بشویید
  • پودر مغز هسته انبه به درمان اسهال کمک می کند
  • روغن هسته انبه برای درمان کلسترول بالای خون مفید است و به کاهش وزن وکاهش چربی شکم کمک می کند
  • روغن هسته انبه یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی پوست محسوب می شود و حاوی یک ماده بسیار ملایم است که مانع از خشک شدن پوست می شود
  • کره انبه می تواند برای نرم شدن لب ها و درمان خشکی لب استفاده شود

برش انبه - خواص انبه زرد برای بدن

خواص دمنوش برگ انبه

  • برگ های انبه حاوی آنتوسیانیدین است که برای درمان دیابت بسیار مفید هستند
  • برگ انبه باعث تقویت رگ ها شده و به کاهش فشار خون بالا کمک می کند
  • دمنوش برگ های انبه یک روش طبیعی برای کاهش استرس و اضطراب می باشد
  • برگ انبه به درمان سنگ های کلیه و سنگ های صفراوی کمک می کند؛ روزانه مقداری پودر برگ انبه را در آب بریزید و بخورید تا سنگ ها دفع شوند
  • دمنوش برگ انبه برای درمان سرماخوردگی، برونشیت و آسم مفید می باشد
  • برگ انبه برای درمان گوش درد مفید می باشد؛ یک قاشق چایخوری عصاره برگ انبه را کمی گرم کنید و در گوش ها بریزید
  • دمنوش برگ انبه برای درمان سکسکه مفید است

طبع انبه

طبع انبه گرم و خشک است. بیش از 1000 نوع مختلف انبه در طبیعت یافت می شود، انبه به عنوان میوه ملی هند، پاکستان و فیلیپین شناخته می شود

انبه یک منبع عالی از فیبرهای رژیمی، ویتامین B6، ویتامین A و ویتامین C و غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، مس و آنتی اکسیدان های کورستین، بتا کاروتن و استراگونین می باشد.

ارزش غذایی انبه

  • کالری : 60
  • پروتئین : 0.8 گرم
  • کربوهیدرات : 15 گرم
  • فیبر : 1.6 گرم
  • چربی : 0.4 گرم
  • قند : 14 گرم

دانستنی هایی درباره انبه

  • نسبت به همه میوه‌ ها در سراسر جهان، میزان مصرف انبه تازه از سایر میوه‌ ها بیشتر است
  • این میوه متعلق به 4000 سال پیش بوده است
  • این میوه با گیاهان دیگری مثل پسته و بادام‌ هندی هم‌ خانواده است
  • این میوه که بیشتر در هند رشد کرده و مصرف می‌شود، به “سافدا” (safeda) معروف است
  • انبه 1000 نوع مختلف دارد

مضرات انبه

منع مصرف برای برخی افراد

انبه حاوی مقادیر غنی از پتاسیم است. شاید در حالت عادی وجود پتاسیم موجود در انبه مشکلی ایجاد نکند اما در افراد سالخورده و بیماران کلیوی مصرف بیش از حد پتاسیم منجر به مشکلاتی می شود. توصیه می کنیم اگر سالخورده و مبتلا به بیماری کلیوی هستید قبل از مصرف انبه با مشاور تغذیه یا پزشک مشورت کنید.