به گزارش پارس نیوز، 

آویشن از گیاهان دارویی و دمنوش های محبوبی است که خواص فوق العاده ای دارد. آویشن بهبود دهنده ی عملکرد سیستم گوارش بدن می باشد. آویشن در کنترل فشار خون موثر است. در این مقاله بیشتر با خواص آویشن آشنا شوید.

آویشن و فشار خون

امروزه با نحوه زندگی شهرنشینی و نوع غذاهای مصرفی، ابتلا به فشار خون بالا در همه افراد، کودک، پیر و جوان ممکن است ایجاد شود. همچنین این بیماری با افزایش سن مرتبط است و هر چه که مسن‌تر شوید، به ویژه اگر مبتلا به اضافه وزن، چاقی، یا بیماری قند خون باشید، احتمال ایجاد فشار خون بالا در شما بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که انجام اقدامات زودهنگام برای پیشگیری از این بیماری بسیار با اهمیت است.

به طور کلی مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، پتاسیم و کلسیم در بهبود فشار خون بسیار موثر است. در مقابل، مصرف میزان کم مواد غذایی حاوی سدیم و چربی‌های اشباع شده، موجب کاهش فشار خون می‌شود. بنابراین افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، لازم است مصرف مواد غذایی حاوی سدیم که از همه مهمتر نمک است را محدود کنند و به جای آن مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند.

یکی از این مواد غذایی مفید گیاه دارویی آویشن است این گیاه حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است که برای مایعات و سلول‌های بدنی بسیار ضروری است و به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. نتایج تحقیقات پژوهشگران در سالهای اخیر نشان داده است، عصاره گیاه آویشن به‌طور چشمگیری میزان ضربان قلب را در موش‌های مبتلا به فشارخون بالا کاهش می‌دهد و همچنین همزمان به پایین آوردن میزان کلسترول کمک می‌کند. این پژوهش بر روی گونه‌ای از آویشن وحشی به نام Thymus linearis Benth که بیشتر در در افغانستان و پاکستان یافت می‌شود، انجام گردید.  همچنین مصرف آویشن به بدن در دفع نمک‌های اضافه، آب اضافی و سموم از طریق افزایش ادرار کمک میکند. 

به منظور بهره گیری بیشتر از آویشن در تنظیم فشار خون، می‌توانید در پخت غذاها به جای نمک از آن استفاده کنید. همچنین خوردن چای و دمنوش آویشننیز به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

خواص آویشن

متوقف کردن سرفه

عصاره یا روغن آویشن که از برگ‌های این گیاه گرفته می‌شود، عمدتا به‌عنوان یکی از درمان‌های طبیعی سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که ترکیب کردن برگ‌های آویشن و پیچک با همدیگر، به تسکین سرفه و همچنین کاهش دیگر علائم بیماری در برونشیت حاد نیز کمک می‌کند. پس دفعه بعدی که با سرفه یا گلودرد مواجه شدید،‌ حتما چای آویشن تهیه کنید و بنوشید.

تقویت‌کننده سیستم ایمنی

تامین همه ویتامین‌های مورد نیاز بدن به‌صورت روزانه می‌تواند کار سختی باشد. با این‌ حال، آویشن سرشار از ویتامین C است و همچنین منبع خوبی برای دریافت ویتامین A به‌شمار می‌رود. پس مواقعی که احساس می‌کنید درحال مبتلا شدن به سرماخوردگی هستید، استفاده از آویشن می‌تواند سلامتی Health شما را بازگرداند. علاوه بر این‌ها، آویشن حاوی مِس، آهن، فیبر و منگنز است.

ضدعفونی‌کننده

قارچ‌ها، از شایع‌ترین آلاینده‌های هوا هستند که خصوصا خانه را آلوده می‌کنند. پس وقتی که منبع این عناصر مخرب را شناسایی می‌کنید، حتما اقدامات لازم را برای از بین بردن آن‌ها انجام بدهید. عصاره یا روغن آویشن نیز،‌ در صورتی که تراکم قارچ‌ها کم باشد، می‌تواند به نتیجه خوبی منجر شود.

درواقع، عصاره آویشن و تیمول، قابلیت بالایی در از بین بردن قارچ‌ها دارند. مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات می‌توانند به‌عنوان ضدعفونی‌کننده در مکان‌هایی که تراکم بالایی از قارچ‌ها وجود ندارد، ‌استفاده شوند.

از بین بردن آفت‌ها

تیمول، یکی از ترکیباتی است که در بسیاری از آفت‌کش‌ها (هم انواع مناسب برای محیط‌های بسته و هم انواع مناسب برای محیط‌های باز) استفاده می‌شود. این ترکیب هم برای مقابله با باکتری‌ها و ویروس‌ها مورد توجه است و هم برای مقابله با موجوداتی مانند موش‌ها.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که عصاره آویشن حتی می‌تواند پشه‌ها را نیز دفع کند، اما رشد آویشن در باغ به‌تنهایی برای بهره‌مندی از این خاصیت کافی نیست. درواقع، برای این‌که بتوانید بهترین نتیجه را از نظر مقابله با آفت‌ها بگیرید، باید برگ‌های آویشن را میان دستان خودتان له کنید تا عصاره یا روغن آن کاملا خارج شود.

شما همچنین می‌توانید برای دفع کردن حشرات از باغ خودتان، نوعی دفع‌کننده خانگی بسازید. این محلول از ترکیب ۴ قطره عصاره آویشن به ازای هر قاشق چای‌خوری از روغن زیتون، یا ترکیب ۵ قطره از عصاره آویشن با هر ۶۰ میلی‌لیتر از آب ساده به‌ دست می‌آید.

تقویت‌کننده خلق‌وخو

عصاره آویشن به خاطر داشتن ترکیب فعالی به نام کارواکرول، عمدتا برای اهداف آروماتیک و طبیعی‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات نشان داده‌اند که کارواکرول طوری بر فعالیت نورون‌ها تاثیر می‌گذارد که احساسات مثبت را در افراد افزایش می‌دهد. پس افرادی که به‌طور منظم از آویشن یا عصاره آویشن استفاده می‌کنند، احساسات و خلق‌وخوی خودشان را تقویت می‌سازند.

خوش‌بو‌کننده دهان

امروزه بسیاری از محصولات طبیعی و ارگانیک مخصوص پوست، از آویشن در ترکیبات خودشان کمک می‌گیرند. آویشن، با توجه به خواص ضدقارچی و ضدعفونی‌اش، حتی در تولید دهان‌شویه‌ها نیز کاربرد دارد. آویشن همچنین یکی از ترکیبات طبیعی در دئودورانت‌ها است.

اثر آویشن بر فشار خون

آویشن فشار رو بالا میبره ؟ یکی از مشکلاتی که بیماران پرفشاری خون با آن روبه‌رو هستند، نوسانات فشار خون است به نحوی که شخص دچار کاهش ناگهانی یا افزایش ناگهانی فشار خون می‌شود در واقع همین نوسانات فشارخون خیلی خطرناکتر از پرفشاری خون مطلق است که باید حتما با مشاوره با پزشک و دارو تحت کنترل قرار بگیرد.

چه کسانی میتوانند از دمنوش آویشن برای فشار خون بالا استفاده کنند ؟

در اشخاصی که فشارخون آن‌ها وابسته به داروی خاصی نیست و یا اینکه دوز دارویی آن‌ها در حد پائینی است میتوان با مصرف دمنوش‌ اویشن برای فشار خون ،فشار خود را کنترل و کاهش دهند.

آویشن، یکی از گیاهان دارویی است که در خانواده نعناع قرار می‌گیرد، اما تفاوتش با نعناع به‌راحتی قابل تشخیص است. دامنه استفاده از آویشن واقعا وسیع و چشمگیر است و تعداد گونه‌های آن هم به بیش از ۴۰۰ گونه می‌رسد. مصریان باستان از آویشن برای مومیایی کردن مردگان و یونانیان باستان هم از آن به‌عنوان بخور خوش‌بو استفاده می‌کرده‌اند. امروزه دانشمندان، اطلاعات بسیار زیادی درباره آویشن دارند و این گیاه دارویی به یکی از اجزای اصلی در پخت غذاها تبدیل شده است.

ترکیب معجزه آسای آویشن و نمک در توصیه پزشکی امام رضا(ع) - قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی

دمنوش آویشن شیرازی و فشار خون بالا

آویشن از گیاهان دارویی و دمنوش‌های محبوبی است که خواص فوق العاده‌ای دارد. آویشن بهبود دهنده‌ی عملکرد سیستم گوارش بدن می‌باشد. آویشن در کنترل فشار خون موثر است.

آیا دمنوش آویشن فشار خون را بالا میبرد یا پایین ؟

برای درمان فشار خون گونه خاصی از آویشن وجود دارد که نام علمی آن Thymus Lineris Benth است و فقط در افغانستان و پاکستان یافت می‌شود.

آیاآویشن فشارخون رابالامیبرد ؟

با انجام تحقیقات زیاد بر روی این گونه از گیاه آویشن، محققان به این نتیجه رسیده اندکه عصاره این گیاه به میزان قابل توجهی سبب کاهش فشار خون می شود و همچنین سطح کلسترول خون را نیز پایین می آورد.

تاثیر دمنوش آویشن بر فشار خون

تاثیر اویشن بر روی فشار خون آنقدر زیاد است که آن را قاتل فشار خون می‌نامند.

تاثیر آویشن و عناب روی فشارخون

همچنین دمنوش آویشن و عناب نیز بر کاهش فشار خون اثر بسزایی دارد.

خواص عناب و آویشن ؛ دمنوش آویشن و عناب یک داروی گیاهی برای ایمنی بدن - فال و خواب

اویشن و فشار خون را بالا میبرد ؟

بیماری فشار خون بر اثر بی تحرکی زیاد و استفاده از میزان زیاد نمک و روغن است و معمولا افراد در سنین بالا به آن مبتلا می‌شوند. در سنین پایین و جوانان به دلیل استفاده غذاهای چرب و فست فود نیز این بیماری وجود دارد.

البته در صورتی که برای فشار خون به پزشک مراجعه نموده اید و تحت درمان پزشک در حال استفاده از داروهای شیمیایی هستید، به هیچ عنوان از داروهای گیاهی در جهت درمان همزمان با داروهای شیمیایی استفاده نکنید. این بیماری پیامدهای زیادی دارد که در صورت کنترل نکردن آن عوارض مخرب زیادی بر روی نوع کار کردن دیگر اعضای بدن دارد. همچنین عوارض جبران ناپذیری در سلامت قلب و سلول‌های عروقی و سلول های بینایی چشم و سلول ها و بافت‌های کلیوی دارد.

آیا دمنوش آویشن برای فشار خون بالا خوب است ؟

در بیمارانی که فشار خون بالایی دارند ، مصرف آویشن مواد سمی و نمک اضافه را از طریق ادرار دفع می کند.

تاثیر آویشن بر فشار خون

یکی از راه های استفاده از آویشن در درمان فشار خون استفاده از آن در پخت و پز غذاها به جای نمک است. با جایگزین کردن آویشن به جای نمک در جدول غذایی روزانه کمک فراوانی به درمان فشار خون و همچنین عوارض ناشی از آن می‌شود.

آویشن برای فشار خون خوب است یا نه ؟

با طریقه زندگی شهری و غذاهای مصرفی که امروزه باب شده، مخصوصا فست فودها که فوق العاده چرب هستند و اغلب سرخ شده اند، بیماری فشار خون درتمامی رده های سنی مشاهده می‌شود و با بالاتر رفتن سن عوارض بیماری های ناشی از فشار خون بالا رفته رفته بیشتر مشاهده می‌شود.

به طور کلی مصرف مواد غذایی دارای مقادیر بیشتری از منیزیم، پتاسیم و کلسیم نقش موثری در بهبود فشار خون دارند. برعکس این موارد با مصرف زیاد مواد غذایی حاوی سدیم و چربی های اشباع شده فشار خون نیز افزایش میابد.

با توجه به موارد گفته شده کسانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند باید مصرف مواد غذایی که حاوی نمک و همچنین سدیم هستند تا حد امکان کم کنند.

رابطه آویشن با فشار خون

گیاه آویشن سرشار از پتاسیم و منیزیم است که برای سلول های بدن بسیار مفید و کاربردی بوده و در تنظیم فشار خون نیز نقش موثری ایفا می‌کند.

7 خاصیت فوق العاده آویشن

ایا دمنوش اویشن فشار را بالا میبرد ؟

نوشیدن دمنوش گیاه آویشن به میزان مناسب در هفته کمک شایانی در سلامتی و پایین آوردن فشار خون و همچنین در بهبود گروه زیادی از بیماری ها و پیشگیری از مبتلا شدن به دسته ای از بیماری ها می‌کند. از این بابت مصرف آویشن به هر طریقی معمولا توصیه می‌شود.طبع گیاه آویشن نیز گرم و خشک است که این امر باعث مصرف زیاد آن مخصوصا در بانوان می‌شود.

ادویه آویشن برای فشار بالا خوبه ؟

ادویه های زیادی در آشپزخانه ما وجود دارند که در ایجاد طعم و مزه ی دلچسب غذا دخیل هستند. آویشن گیاه معجزه گری است که در هر آشپزخانه ای وجود دارد و با خشک کردن برگ های آویشن و آسیاب کردن آن ادویه  آویشن به دست می آید که می توانید از آن به عنوان طعم دهنده در پخت و پز خود استفاده کنید چون طعم و بوی خوبی به غذای شما می دهد و در کنار آن خواص بسیار زیادی نیز دارد. 

حمام اویشن برای فشار خون خوب است ؟

درمان گران طب سنتی برای بهبود و یا پیشگیری از بیماری ها استفاده از حمام درمانی یا همان حمام های گیاهی را پیشنهاد می کنند. حمام آویشن یکی از انواع حمام درمانی است که برای مشکلات تنفسی کاربرد دارد. استحمام با این گیاه باعث تقویت ریه ها می شود و از ابتلا به تنگی نفس و سرفه های مزمن پیشگیری می کند. برخی خانم ها نیز برای شفافیت پوست و رفع جوش و آکنه های پوستی از حمام آویشن را به عنوان یک روش درمانی انتخاب می کنند. آویشن دردهای عضلانی را نیز بهبود می بخشد پس در حمام آویشن نشسته و عضلات خود را ماساژ دهید.  برای تهیه حمام آویشن باید نصف لیوان عصاره آویشن را درون وان حمام ریخته و حدود یک ساعت در آن دراز بکشید. اگر عصاره آویشن در دسترس نیست می توانید حدود ۵۰ گرم آویشن را با آب بجوشانید و سپس آن را صاف کرده و به آب درون وان اضافه کنید.

روغن آویشن فشار را بالا میبره یا پایین ؟

استفاده از روغن های گیاهی و آروماتراپی بسیار اهمیت دارد. روغن آویشن شامل ۲۰ تا ۵۰ درصد تیمول (ماده مفید موجود در آویشن) است. روغن آویشن به عنوان یکی از روغن های گیاهی پرفایده در درمان مشکلات سلامتی مانند آسم، سرفه، معده درد، روماتیسم های مفصلی، عفونت های ادراری، بیماری های قلبی، میگرن و سردرد مؤثر است.  طریقه مصرف روغن آویشن با توجه به نوع مشکل شما متفاوت است. برای درمان مشکلات پوستی می توانید چند قطره از روغن را بر روی پوست خود بمالید و برای بیماری هایی مانند گلو درد یا سوزش معده آن را به یک لیوان آب بیافزایید و میل کنید. برخی دیگر این روغن را تبدیل به قرص  کرده و آن را مورد مصرف قرار می دهند.

دمنوش آویشن و چای آویشن برای فشار خون خوبه ؟

از گیاه آویشن به صورت دمنوش نیز می توانید استفاده کنید. دمنوش آویشن و یا چای آویشن نوشیدنی های پرخاصیتی هستند که از دم کردن گیاه آویشن به دست می آیند. این نوشیدنی تمام خاصیت آویشن را درخود جای داده است. خواص دمنوش آویشن بیشتر بر روی هضم غذا، رفع دل درد و نفخ است در هنگام سرماخوردگی نیز آویشن ضد سرفه و خلط آور است. هنگام خستگی، استرس و بی خوابی نیز با نوشیدن یک لیوان دمنوش آویشن خواب راحتی داشته باشید. 

برای تهیه دمنوش آویشن باید کمی آویشن خشک شده را درون آب جوش بریزید و با قرار دادن آن در حرارت غیر مستقیم اجازه دهید دم بکشد. برای تهیه چای آویشن می توانید روزانه هنگام دم کردن چای سیاه، کمی آویشن نیز به قوری اضافه کنید تا چای شما طعم مطبوع آویشن را به خود بگیرد.

خواص آویشن برای فشار خون

گیاه آویشن که در قدیم با نام آذربه خوانده میشد، در ایران دارای ۱۴ نوع متفاوت است. این گروه که از نوع نعنایان است، اکثرا در پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا هم خواص بسیار خوبی دارد و همچنین عطری دلپذیر دارد که باعث خوش عطر شدن غذا می‌گردد. از این گیاه در درمان بسیاری از بیماری‌ها و حتی لاغری استفاده می‌شود.

به دلیل وجود تیمول و کارواکرول در این گیاه که آنتی باکتری هستند، نوشیدن دمنوش گیاه آویشن کمک شایانی به درمان سرماخوردگی، گلو درد و همچنین سرفه می‌کند. همچنین اضافه کردن پودر گیاه آویشن به سوپ باعث خوش عطر شدن سوپ میشود .

کارواکرول که در آویشن وجود داردمستقیما بر روی فعالیت نورون‌ها موثر است که این امر در بهبود خلق خو و ایجاد حس آرامش درونی بسیار موثر است که نوشیدن دمنوش آویشن باعث این امر می‌شود.

اثرات آویشن بر درمان بیماری ها بجز فشار خون

گیاه آویشن حاوی مقادیر بسیار بالایی از کارتنویید و ویتامین A است که این عوامل در تقویت بینایی و همچنین در پیشگیری از مبتلا شدن به آب مروارید و بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا بسیار موثر است.

با تحقیقات زیادی که بر روی خواص این گیاه توسط محققان صورت گرفته، تاثیر بی نظیر این گیاه در کاهش فشار خون  و همچنین درمان سرطان روده بزرگ و پستان نیز به اثبات رسیده است.

این گیاه توانایی بالایی برای درمان ناراحتی‌های ناشی از مسمومیت غذایی دارد. غلظت بالایی که آهن و دیگر مواد معدنی موجود در آویشن دارد، در تحریک ساختن گلبول های قرمز موثر بوده که باعث رفع کم خونی و اکسیژن رسانی هر چه بهتر و بیشتر به تمام نقاط بدن می‌شود. وجود آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، و انواع ویتامین ها در این گیاه از حملات قلبی جلوگیری نموده و همچنین  در درمان بیماری های قلبی و عروقی مفید است.

نوشیدن دمنوش آویشن اختلالات تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، عفونت قارچی، رفع بوی بد دهان و برونشیت را درمان می‌کند. در روز نوشیدن یک فنجان چای و یا دمنوش آویشن برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، و سوزش سر دل که در اصطلاح ترش کردن می‌گویند ، مفید است. شیوه مصرف این گیاه به روش های مختلف است اما اکثرا آویشن را به عنوان چاشنی به غذا اضافه می‌کنند و یا به صورت دمنوش میل می نمایند. برای تهیه چای و یا دمنوش آویشن به صورت خانگی یک قاشق غذاخوری از گیاه آویشن را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت بیست دقیقه صبر کنید تا به خوبی دم بکشد. برای شیرین نمودن آن نیز بهتر است از عسل استفاده نمایید تا خواص این دمنوش دو برابر شود.

این گیاه خاصیت ضد ویروس و ضد انگل نیز دارد. استفاده منظم از دمنوش آویشن برای عملکرد بهتر قلب، مغز و کلیه ها بسیار مفید بوده و در حفظ سلامتی این اندام ها بسیار موثر است. همچنین این گیاه سرشار از اسانس های روغنی است که در درمان بیماری‌های صرع و آنفولانزاتاثیر گذار است.

درمان مشکلات قلبی و عروقی با آویشن

آویشن باعث تنظیم تپش قلب و باعث بهبود سلامت قلب می شود. همچنین قند خون، فشار خون و چربی خون را که مهم ترین دلایل ایجاد بیماری های قلبی هستند را کنترل می کند. 

آیا آویشن باعث افت فشار میشود ؟

ثابت شده‌اسـت کـه مصرف اویشن باعث ایجاد فعالیت‌های ضد فشار خون و افت فشار در بدن میشود؛ بهمین دلیل آویشن یک گزینه‌ی گیاهی فوق‌العاده اسـت برای کسانی کـه دچار علائم فشار خون بالا هستند. مطالعه‌ای کـه اخیرا روی حیوانات صورت گرفت، نشان داد کـه عصاره‌ی آویشن قادر اسـت ضربان قلب افراد مبتلا بـه فشار خون بالا رابه طور قابل‌توجهی کاهش ‌دهد.

همچنین ثابت شده‌اسـت کـه این عصاره سطح کلسترول، تری گلیسرید و LDL را کاهش می دهد ودر عین حال سطوح کلسترول HDL را افزایش می دهد. بجای مصرف بیش از اندازه‌ی نمک، بکوشید گیاهان مفیدتری مانند آویشن رابه وعده‌های غذایی روزانه‌تان اضافه کنید

مضرات آویشن برای فشار خون

آیا آویشن فشار را پایین می آورد ؟

مصرف آویشن برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند توصیه نمی‌شود. قبل از مصرف حتماً با پزشکتان مشورت کنید. اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد عصاره آویشن به‌ طور چشمگیر میزان ضربان قلب را در موش‌های مبتلا به فشارخون بالا کاهش می‌دهد و همچنین به پایین آوردن میزان کلسترول کمک می‌کند. کارشناسان توصیه می‌کنند یکی از روش‌های مطمئن استفاده از آویشن برای کاهش ضربان قلب جایگزین کردن آن با نمک در مواد خوراکی است.

مضرات آویشن

آویشن در کنار دنیایی از خواص، یک سری عوارض جانبی نیز دارد که باید به آن ها توجه کرد: 

همان گونه که بیان شد آویشن دارای دو ترکیب ارزشمند «تیمول» و «کارواکرول» است که موجب ایجاد آلرژی در برخی از افراد می شوند و ممکن است غشاهای مخاطی آن ها را تحریک کنند. علاوه بر این مورد تحقیقات نشان داده است که آویشن بر روی غده هیپوفیز که ترشح کننده هورمون تیروئید است تأثیر می گذارد. بنابراین افرادی که دچار مشکلات تیروئیدی هستند از مصرف آویشن اجتناب کنند. 

عرق آویشن و فشار خون

برخلاف سایر عصاره های روغنی، مقادیر اندک عصاره حاصل از گیاه آویشن می‌تواند به صورت خوراکی هم مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، لازم است به خاطر داشته باشید که غلظت عصاره روغنی این گیاه در افزایش اثرات جانبی احتمالی آن تأثیر گذار خواهد بود. به عنوان مثال، افت غیر عادی فشار خون، یکی از عوارض جانبی قابل توجهی است که در اثر مصرف بی رویه فرآورده های آویشن ممکن است اتفاق بیافتد.
خاصیت عرق آویشن و تأثیر آن بر افت ناگهانی فشار خون ممکن است در افرادی که از داروهای پائین آورنده فشار خون استفاده می‌کنند، مشکل آفرین باشد. بنابراین، به این دسته از افراد توصیه می‌شود که آویشن و محصولات به دست آمده از آن را با احتیاط مصرف کنند. برای جلوگیری از هر گونه تداخل دارویی، لازم است قبل از به کار بردن مکمل ها یا عرق آویشن با پزشک خود مشورت کنید.

اویشن فشار را پایین میاورد ؟

برای افرادی که فشارخون پایین دارند استفاده از آویشن مطلوب است چون سطح فشار خون را افزایش می دهد اما در افرادی که فشارخون بالا دارند بهتر است از مصرف آویشن اجتناب کنند چون موجب تشدید فشارخون آن ها می شود.

مصرف بی رویه آویشن بر روی هورمون های زنانه تأثیر می گذارد پس بهتر است که بانوان از مصرف آن در دوران های خاص مانند قاعدگی، بارداری و شیردهی دوری کنند و یا در صورت تمایل برای مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

اعتدال در مصرف هر ماده غذایی لازم است. پس بهتر است از مصرف آویشن در دوزهای بالا نیز خودداری کنید چون عوارض جانبی با خود به همراه خواهد داشت. آویشن را در میزان تعیین شده توسط متخصصان طب سنتی استفاده کنید تا از خواص دارویی آویشن بهره ببرید.

چگونه دمنوش آویشن را درست کنیم؟

می توانید به مقدار دلخواه آویشن را در آب جوش مانند چای دم کنید، اگر ده گرم از آن را در یک لیتر آب جوش دم کنید و با کمی عسل میل کنید باعث درمان تنگی نفس و کلیه و مثانه، درد مفاصل و سیاتیک و خونریزی های رحم و ترشحات غیرطبیعی زنان می شود.

نحوه و زمان مصرف :

روزانه دو نوبت صبح و عصر می توان از این محصول استفاده کرد.

هربار یک عدد تی بگ را درون قوری انداخته و به اندازه یک لیوان درون ان آبجوش بریزید و بعد از 10 دقیقه که دم کشید میل نمایید.

میزان مصرف آویشن

مقدار مصرف عادی آن برای افراد بزرگسال سه تا شش گرم برگ خشک در یک نوبت و روزی یک تا سه مرتبه تکرار این مقدار است

دیگر دمنوش هایی که باعث افت فشار میشوند

از دیگر دمنوش‌های موثر در کنترل و کاهش فشار خون، می‌توان به دمنوش چای سبز، دمنوش بابونه، دمنوش چای کوهی، دمنوش چای تُرش، دمنوش گل گاوزیبان و لیموامانی اشاره کرد.

جمع بندی

این نوشتار موجب شد تا در مورد خواص دارویی آویشن بیشتر بدانید و با خواص گیاه آویشن آشنا شوید. این گیاه همه فن حریف دارای ترکیبات مغذی و مفید زیادی است که باعث تبلور خواص زیادی در این گیاه معطر شده اند.
این گیاه باعث بهبود گلو درد،  بهبود سردرد و میگرن، کاهش فشارخون، کاهش چربی خون، بهبود گردش خون، پیشگیری از بروز مسمومیت های غذایی، تقویت روحیه و ایجاد شادی و نشاط در بدن، کاهش استرس، مبارزه با سلول های سرطانی، درمان بیماری های تنفسی، بهبود بیمار های گوارشی، بهبود بیماری های قلبی، سلامت چشم، سلامت دهان و دندان و ... می شود.
علاوه بر این مشخص شد که تأثیر مثبت خواص آویشن برای مو و پوست و خواص آویشن برای لاغری نیز وجود دارد. استفاده از آویشن به صورت های مختلفی است برای مثال ادویه آویشن، روغن آویشن، عرق آویشن، دمنوش آویشن، چای آویشن، حمام آویشن و....  که البته تمام این موارد  خواص دارویی آویشن را در خود جای داده اند. با اشاره به تمام فواید آویشن باید در نظر داشت که مصرف بیش از حد اعتدال آویشن باعث ایجاد عوارض جانبی می شود که باید مورد توجه قرار گیرد. با مصرف درست و به اندازه آویشن از فواید بی نظیر این گیاه شفابخش بهره ببرید.