به گزارش پارس نیوز، 
مواد موجود در 100 گرم کلم برگ
 
ویتامین K 73.35 میکروگرم
ویتامینC 30.15 میلی گرم
فیبر 3.45 گرم
منگنز 0.18 میلی گرم
ویتامین B6 0.17 میلی گرم
فولات 30.00   میکروگرم
امگا3 0.17 گرم
ویتامین B1(تیامین) 0.09 میلی گرم
ویتامین B2 0.08 میلی گرم
کلسیم 46.50   میلی گرم
پتاسیم 145.50 میلی گرم
ویتامین A 198.00 واحد
پروتئین 1.53 گرم
منیزیم 12.00 میلی گرم

خواص کلم

  • اگر می خواهید پوست باطراوت و سیستم ایمنی قوی داشته باشید که با انواع بیماری ها مقابله کند، مصرف کلم برگ را فراموش نکنید. این گیاه سرشار از سولفور و ویتامین C است.
  • دفع سموم از سلولها: مطالعات حاضر نشان داده است، افرادی که گیاهان چلیپایی مصرف می نمایند، احتمال ابتلاء به سرطان پروستات و سرطان ریه در آنها نسبت به افرادی که حتی از گیاهان دیگر استفاده می نمایند کاهش می یابد.
  • حفظ سلامتی زنان: تحقیقاتی که بر روی خواصیت ضد سرطانی کلم انجام گرفته است نشان داده است، زنانی که گیاهان خانواده براسیکا را به میزان زیاد مصرف می نمایند، احتمال ابتلاء به سرطان سینه در آنهاکاهش می یابد.
  • معالجه زخم معده سطحی: آب کلم برای معالجه زخم معده بسیار موثر است. در مطالعه ای، دانشمندان تاثیر 1 لیتر آب کلم را در درمان زخم معده به مدت 10 روز مشاهده نمودند. به نظر می رسد که وجود گلوکز و آمینو اسید بالا در آب کلم دلیل درمان زخم معده می باشد.
  • اگر احساس خستگی زیادی می کنید و دچار کم خونی شده اید توصیه می کنیم به مدت سه هفته هر روز 1 لیوان آب کلم نوش جان کنید.
  • علاوه بر این برای رفع یبوست های موقتی نیز می توانید به آب کلم اعتماد کنید .
  • کلم، سردردهای مزمن را رفع می کند. کافی است روزی ۲۵ تا ۵۰ میلی لیتر آب آن را بخورید یا این که پارچه آغشته در آب آن را روی پیشانی قرار دهید.
  • پتاسیم موجود در آن، رگ های خون را باز می کند و روند خون رسانی را بهبود می بخشد.
  • ترکیب های ضدسرطان موجود در کلم، فعالیت آنزیم ها را افزایش می دهد و از رشد تومور پیشگیری می کند.
  • در یک مطالعه انجام شده مشخص شد با افزودن کلم به برنامه غذایی زنان، احتمال ابتلا به سرطان سینه کاهش می یابد.
  • ویتامین C و سولفور موجود در کلم سموم و اسید اوریک را که علت اصلی آرتریت، بیماری پوستی، روماتیسم و نقرس است، از بدن دفع می کند.
  • ویتامین K و آنتوسیانین آن به عملکرد ذهنی و تمرکز کمک می کند. این ماده مغذی از آسیب دیدگی اعصاب پیشگیری می کند و سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با آلزایمر تقویت می کند. بالاترین میزان ماده مغذی ذکر شده در کلم قرمز است.
  •  یونانیان در قدیم عقیده داشتند مصرف کلم، شیر مادر را زیاد می کند.
  • در قدیم از برگ کلم برای تمیز کردن جراحت و زخم ها استفاده می کردند.
  • مردم چین از قدیم تا زمان حاضر، برگ های کلم را خشک می نمایند و آن ها را برای زمستان ذخیره می کنند و در زمستان آن را به سوپ می افزایند.
  • با مصرف کلم، چاقی را از خود دور کنید. تحقیقات نشان داده است که وجود ماده ای به نام “تارتاریک اسید” در کلم، باعث می شود از تبدیل قند و کربوهیدرات ها در بدن به چربی جلوگیری شود. 100 گرم کلم، فقط 25 کالری دارد و از آنجا که فاقد چربی اشباع و کلسترول و دارای مقدار زیادی فیبر می باشد، پس برای کاهش وزن بسیار مفید است.

 مصرف کلم در بارداری:

کلم یک سبزی بدون چربی و کم کالری، که حاوی فیبر، اسیدفولیک، کلسیم و بسیاری از ویتامین ها و دیگر مواد معدنی لازم برای یک رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری است.

مصرف کلم در بارداری جنبه های مثبت و منفی دارد: یکی از جنبه های مثبت خوردن کلم در حاملگی، وجود فیبر زیاد در کلم است که جلوی یبوست(به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات دوران بارداری) را می گیرد؛ منفی از این جهت که این مقدار فیبر ممکن است باعث نفخ شود.

همچنین دقت کنید کلم حاوی پروتئین نیست و بهتر است در طول حاملگی در وعده های غذایی به همراه گوشت خورده شود.

از طرف دیگر مصرف کلم خام برای مادران بارداری که ید بدن آنها در حاشیه است  می تواند عملکرد غده تیروئید مادر باردار را مختل و مادر را دچار کم کاری تیروئید کند. و منجر به بیماری تیروئید و عقب ماندگی ذهنی برای جنین نیز خواهد شد.
 
البته اگر این دسته از مواد غذایی حرارت دیده(پخته) باشند و خام نباشند و ید بدن مادر در حاشیه بالا قرار داشته باشد مصرف آن برای مادران باردار منعی ندارد.
فواید کلم در پیشگیری و کنترل دیابت:

پژوهشگران متوجه شدند رژیم غذایی سرشار از گیاهانی مانند کلم و کاهو می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا 14 درصد کاهش دهد.

رنگدانه های قرمز موجود در کلم قرمز، میزان قند خون را کاهش و تولید انسولین خون را افزایش می دهد.

طبق نتایج این تحقیق مصرف کلم بروکلی ممکن است عوارض مخرب دیابت را از بین ببرد؛ عوارضی که دیابت بر روی عروق خونی قلب می گذارد.

چگونگی انتخاب و نگهداری کلم برگ

  • کلم هایی را انتخاب کنید که برگهای آن براق، شفاف و بدون زدگی باشد.
  • خنک نگه داشتن کلم برگ به حفظ ویتامین C موجود در آن کمک می کند.
  • کلم تکه شده خاصیت خود را از دست می دهد بنابراین برای حفظ مواد آن بهتر است کلم برگ را در پلاستیکی قرار داده و آن را در یخچال نگهداری نمایید.
  • کلم برگ کامل را می توان به مدت 2 هفته در یخچال نگهداری نمود اما کلم برگی که قسمتی از آن جدا شده است را می توان برای 1 روز در یخچال قرار داد.

نکات مهم در مصرف کلم

* جلوگیری از بین رفتن رنگ کلم قرمز

کلم قرمز دارای رنگدانه هایی است که تحت تاثیر محیط قلیایی یا اسیدی و همچنین در هنگام پخت، رنگش زود تغییر می کند.

اگر می خواهید کلم قرمز، رنگ خود را در زمان پخت از دست ندهد، به آن مقداری سرکه و یا آب لیمو اضافه کنید و از چاقوهایی با تیغه ی استیل برای بریدن آن استفاده کنید.

* کاهش بوی کلم

برای کم کردن بوی کلم، می توانید در هنگام پخت، مقداری پوست گردو و یا یک ساقه کرفس را به مواد درون قابلمه بیافزایید.

همچنین، می توانید مقداری زیره و یا رازیانه قبل از پخت به آن اضافه نمایید.

* بهترین ظروف برای پخت کلم

از ظروف استیل برای پخت کلم استفاده کنید. با این ظروف ویتامین ها و مواد مغذی آن از بین نمی رود. به علاوه، در اثر مصرف آن دچار گاز معده و نفخ نمی شوید.

مضرات کلم پیچ:

  • کلم موجب کاهش جذب یُد می شودبه طور کلی، کلم جزء مواد گواتروژن است و زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ایجاد مشکلات تیروئید (گواتر) شود. بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • همچنین بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید باید از مصرف آن خودداری کنند.