دیدن تصاویر زیباترین پروانه‌های دنیا لذت بخش است. زیباترین پروانه‌های دنیا انواع متفاوت دارند. در این گزارش به توضیحاتی در خصوص زیباترین پروانه‌های دنیا می پردازیم.


باید قبول کنیم که حشرات برای ما انسان‌ها محبوب‌ترین مخلوقات جهان نیستند. به قدری که هراس و انزجار از حشرات (انتوموفوبیا) یکی از شایع‎‌ترین فوبیا‌ها در جهان شناخته می‌شود. هرچند باید قبول کنیم که پروانه‌ها در دنیای متنوع حشرات، یک استثنا هستند و نه تنها از آن‌ها ترسی نداریم، بلکه از دیدن آن‌ها در طبیعت خرسند می‌شویم.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از تماشای عکس پروانه‌ها لذت می‌برید به خواندن این مطلب ادامه دهید تا ضمن مشاهده زیباترین پروانه‌ های دنیا با انواع پروانه‌ های خاص، مانند بزرگ‌ترین پروانه‌ دنیا و کمیاب‌ترین پروانه دنیا نیز آشنا شوید. البته به جز عکس‌ پروانه‌ها، توضیحاتی هم درباره هر پروانه داده شده است که جالب است درباره آنها بدانید.

در ادامه درباره این موضوعات صحبت می‌کنیم:

فانتوم کهربایی

پروانه پستچی

پروانه بال هشتاد و هشتی آنا

طاووس آبی کوهی

شاپرک غروب ماداگاسکار

پروانه بوف

شاه‌بانو، الکساندرای بال‌پرنده‌ای

میامی بلو

پروانه مورفو

پروانه شهریار

فانتوم کهربایی

اولین مورد را با یکی از نادرترین پروانه‌‌ های جهان یعنی فانتوم کهربایی شروع می‌کنیم. این پروانه که با نام‌های دیگری چون روح کهربایی یا شبح کهربایی نیز شناخته می‌شود به دلیل پرهای شفاف خود مشهور است. فانتوم کهربایی در جنگل‌های بارانی و نزدیک به درختان بامبو زندگی می‌کند و البته در هنگام تابش نور خورشید به سختی قابل مشاهده است.  

زیباترین پروانه جهان فانتوم کهربایی | عکس زیباترین پروانه  زیباترین پروانه فانتوم کهربایی | زیباترین پروانه 

 

پروانه پستچی

پروانه پستچی گونه‌ای اندمیک و بومی مکزیک است که گاهاً در آمریکای مرکزی و جنوبی دیده می‌شود. آنچه باعث نامگذاری این پروانه زیبا شده است، رفتار و سبک زندگی عجیب آن‌ها است، چرا که پس از خارج شدن از لارو، پروانه پستچی تا آخر عمر خود تنها یک مسیر رفت و برگشت برای خود انتخاب می‌کند. به عبارتی این پروانه در طول عمر خود فقط یک مکان را برای استراحت و یک مکان را برای تغدیه انتخاب می‌کند.

 نکته جالب توجه دیگر پروانه‌ های پستچی، تنوع بالای انواع آن‌ها است. حدود 150 نوع مختلف از این گونه وجود دارد که باعث می‌‎شود بسیاری از پروانه‌ های پستچی از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت باشند.  طبق افسانه‌ها، دیدن پروانه‌‌های قرمز رنگ، حاکی از این است که خبر بسیار مهمی قرار است به گوشتان برسد.

عکس پروانه پروانه پستچی | عکس انواع پروانه ها  انواع پروانه پروانه پستچی | زیباترین پروانه های جهان

پروانه بال هشتاد و هشتی آنا

پروانه بال هشتاد و هشتی آنا یکی از جالب‌ترین طرح‌های ممکن را در بال‌های خود دارد. ابتدا به عکس زیبای پروانه‌های زیر نگاهی بیندازید و سعی کنید علت نام‌گذاری آن را تا حدودی کشف کنید.

اگر کمی دقت کنید، روی‌ بال‌های این پروانه زیبا طرحی شبیه به عدد 88 لاتین کشیده شده‌ است که کاملا تشخیص آن را بین پروانه‌های دیگر آسان می‌کند. پروانه بال هشتاد و هشتی آنا در جنگل‌های گرمسیر و مرطوب آمریکای مرکزی یافت می‌شود.

زیباترین پروانه دنیا پروانه بال هشتاد و هشتی آنا | عکس پروانه  پروانه های زیبا پروانه بال هشتاد و هشتی آنا | عکس پروانه های زیبا

طاووس آبی کوهی

زمانی که صحبت از زیباترین پروانه‌ های دنیا باشد، نام طاووس آبی کوهی به چشم می‌خورد. پروانه‌ دم چلچله‌ای برخلاف نام غلط‌انداز خود، گونه‌ای پروانه متعلق به سرده پاپیلیو‌ها است. این پروانه‌ها با بال‌های بزرگ و آبی رنگی که دارای لبه‌های سیاه یا قهوه‌ای هستند، شناخته می‌شوند. پروانه طاووس آبی کوهی غالبا در کشورهای استرالیا، پاپوآ گینه نو و اندونزی دیده می‌شوند.

پروانه آبی طاووس آبی کوهی | زیباترین پروانه های دنیا زیباترین پروانه ها طاووس آبی کوهی | زیباترین پروانه دنیا 

  

شاپرک غروب ماداگاسکار

اگر بپرسید که نام یک شاپرک در میان عکس‌ پروانه‌ها چه می‌کند، در جواب باید بدانید که شاپرک‌ها و پروانه‌ها هر دو متعلق به خانواده پروانه‌سانان هستند. البته شاپرک غروب ماداگاسکار که به عنوان یکی از زیباترین پروانه‌ های دنیا شناخته می‌شود، تلفیقی از این دو جانور بوده و ویژگی‌ شاپرک و هم پروانه را در خود دارد. شاپرک مذکور به طور بومی، فقط در جزایر ماداگاسکار یافت می‌شود.

عکس پروانه شاپرک غروب ماداگاسکار | عکس شاپرک زیبا پروانه های زیبا شاپرک غروب ماداگاسکار | بهترین پروانه های جهان

پروانه بوف

برخلاف سایر پروانه‌ های زیبای این مطلب، پروانه بوف به سرده‌ای از پروانه‌ها تعلق دارد که بیش از 20 گونه مختلف را دربرمی‌گیرد. همانطور که می‌دانید بوف به معنی جغد است، اما آنچه سبب می‌شود پروانه‌ های بوف را به عنوان یکی از زیباترین پروانه‌ های دنیا نام ببریم، لکه‌های بزرگی شبیه به چشم جغد است که روی بال‌های تمامی گونه‌های پروانه بوف دیده می‌شود. پروانه‌ های بوف هنگام حمله حیوانات شکارچی، بال‌های خود را طوری به نمایش می‌گذارند که ظاهری شبیه به صورت جغد پیدا می‌کند و موجب ترس حیوان مهاجم می‌شود.  

پروانه جغدی پروانه بوف | عکس انواع پروانه ها پروانه جغد مانند پروانه بوف | زیباترین پروانه های جهان

شاه‌بانو، الکساندرای بال‌پرنده‌ای

نوبت به معرفی بزرگترین پروانه جهان یعنی شاه‌بانو، الکساندرای بال‌پرنده‌ای می‌رسد. پروانه در معرض انقراضی که گونه ماده آن به طرز شگفت‌انگیزی بزرگ است. طول و پهنای بال‌های یک شاه‌بانو، الکساندرای بال‌پرنده‌ای ماده، به ترتیب به 12 و 30 سانتی متر ممکن است برسد که حدودا 10 برابر از یک پروانه معمولی بیشتر است! بزرگترین پروانه جهان در جنگل‌های شرقی استان اُرو در پاپوآ گینه نو زندگی می‌کند.

شاه‌بانو، الکساندرای بال‌پرنده‌ای  شاه‌بانو، الکساندرای بال‌پرنده‌ای | بزرگترین پروانه جهان عکس انواع پروانه ها  شاه‌بانو، الکساندرای بال‌پرنده‌ای | بزرگترین پروانه های جهان

میامی بلو

شاید در نگاه اول و با تماشای عکس پروانه زیر، به نظرتان یک پروانه معمولی بیاید و حتی از قرار گرفتنش در لیست زیباترین پروانه های جهان تعجب کنید، اما آنچه شما در حال تماشایش هستید عکس نادرترین پروانه جهان است! چرا؟ چون پروانه میامی بلو (Miami blue) بومی نواحی ساحلی جنوب ایالت فلوریدا است و کمتر از 100 عدد از آن‌ها در طبیعت باقی مانده است.  

پروانه آبی رنگ میامی بلو | نادرترین پروانه دنیا کم یاب ترین پروانه دنیا میامی بلو | نادرترین پروانه دنیا

پروانه مورفو

بسیاری عقیده دارند که پروانه مورفو زیباترین پروانه دنیا است، اما ممکن است با تماشای تصویر آن متوجه‌ علتش نشوید. البته که پی بردن به زیبایی مورفو از طریق صفحه نمایشگر گوشی یا مانیتورتان ممکن نیست؛ زیرا بال‌های پروانه مورفو یکی از کمیاب‌ ترین و خاص‌ترین رنگ‌های طیف آبی در جهان را نمایش می‌دهد. چگونگی تولید این رنگ باشکوه، علاوه بر رنگدانه‌های پروانه مورفو، به فلس‌هایی که در پشت بال‌های آن قرار گرفته و منعکس کننده نور هستند نیز مرتبط است.

عکس پروانه پروانه مورفو | زیباترین پروانه جهان  زیباترین پروانه های جهان  پروانه مورفو | زیباترین پروانه های جهان 

پروانه شهریار

پروانه شهریار نه تنها یکی از زیباترین پروانه‌ های دنیا است ،بلکه همانند برخی از پرندگان در فصول مختلف سال مهاجرت می‌کند و از این نظر در خانواده پروانه‌سانان بی‌نظیر است. پروانه شهریار ملقب به ملکه‌ پروانه‌ها است و به دلیل ویژگی گرده افشانی که دارد، به عنوان یکی از مهمترین پروانه‌ های جهان شناخته می‌شود. همچنین در صورت انقراض آن‌ها ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به  صنایع کشاورزی وارد شود؛ زیرا پروانه شهریار نقش مهمی در گرده افشانی دارد.

انواع پروانه پروانه شهریار | عکس انواع پروانه ها عکس پروانه پروانه شهریار | عکس پروانه

سخن آخر

در این متن به معرفی 10 تا از زیباترین پروانه‌ های دنیا پرداختیم، اما فراموش نکنید که زیبایی معیار ثابتی ندارد و به نوعی مشخص کردن زیباترین یا بهترین پروانه‌ های جهان در وهله نخست به سلیقه شما بازمی‌‌گردد. جهان بزرگ پروانه‌سانان صدها هزار گونه را در برمی‌گیرد و بد نیست بدانید که تا کنون تنها حدود 150.00 گونه پروانه نام‌گذاری شده‌‌ و این در حالی‌ست که بین 300.000 تا 500.000 گونه پروانه در جهان وجود دارد. بنابراین اگر به دنیای رنگارنگ پروانه‌ها علاقه دارید، نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما کدام یک از پروانه‌های این متن، شایسته لقب زیباترین پروانه دنیا است؟