نفت، مراکز خرید و آسمان‌خراش‌ها مدت‌ها است که بیابان وسیع دبی را به شهری مدرن تبدیل کرده‌اند. هرچند در سال‌های اخیر، اتخاذ یک‌سری اقدامات حفاظت از محیط‌زیست به ریاست محمد بین راشد آل مکتوم، منجر به توسعه‌ی «ذخیره‌گاه حفاظت‌شده‌ی بیابان دبی» (Dubai Desert Conservation Reserve) شده است که اولین پارک ملی این شهر محسوب می‌شود و اکوسیستم حساس آن که به‌ همان اندازه‌ی کلان‌شهر سربه‌فلک‌کشیده، تحسین هر بیننده‌ای را به همراه دارد.

ذخیره‌گاه حفاظت‌شده‌ی بیابان دبی که زمانی مزرعه‌ای وسیع برای شترها بود، با خودرو حدود یک ساعت از دبی فاصله دارد. شیخ محمد بین راشد آل مکتوم با الهام از ذخایر بازی آفریقای جنوبی، زمینی به بزرگی ۲۲۵ کیلومتر مربع را در سال ۱۹۹۷ خریداری کرد و با تخلیه‌ی شترها، کل این منطقه که حدود پنج درصد از کل کشور را تشکیل می‌داد، حصارکشی کرد تا امکان محافظت از گونه‌های بومی فراهم شود.

از آن زمان تاکنون، بیش از ۶۰۰۰ درخت کاشته شده است، چراکه شترها عادت به خوردن یا له‌کردن گیاهان و درختان داشتند و اکوسیستم مهم علف‌ها و درختچه‌ها نیز احیا شده‌اند. حیات‌وحش این منطقه شامل غزال عربی بسیار زیبا، سان غزال و تعداد زیادی جانوران غیرمعمول نظیر خارپشت اتیوپی، افعی کجرو، روباه شنی و گربه‌های شنی کنجکاو و... می‌شود.

پارک ملی دبی

بیابان دبی به‌لطف احیای گیاهانش، در حال بازگشت به حالت طبیعی و بسیار متنوع خود است. زیبایی دشت‌های صخره‌ای آن در تضاد کامل با تپه‌های شنی در حال حرکت هستند که شکل آن دائماً تغییر می‌کند و به همین دلیل فقط بادیه‌نشینان محلی می‌توانند در آن عبورومرور داشته باشند. خوشبختانه تیمی از راهنماها وظیفه‌ی هدایت بازدیدکنندگان را برعهده دارند تا در این منطقه گم نشده و در نهایت غذای لاشخورها نشوند. جرگ شافلر (Jorg Shaffler)، به‌عنوان یکی از راهنماهای این منطقه توضیح می‌دهد که جانوران عربی شبیه به نژادهای هم‌خانواده‌ی آفریقایی‌شان هستند، اما تفاوت‌های اساسی بین آن‌ها وجود دارد.

دمای شهر دبی معمولاً ۴۹ درجه‌ی سانتی‌گراد است و به همین دلیل، حیوانات این خطه خود را با شرایط وفق داده‌اند و در برابر خشکی و بی‌آبی مقاوم شده‌اند. برای نمونه، غزال‌های درشت‌اندام آفریقایی اصلاً مقاومت غزال‌های عربی را ندارند و در دبی خواهند مرد. با اینکه پارک ملی دبی، مکان جدیدی محسوب می‌شود، اما در حقیقت هزاران سال است که زیستگاه حیات‌وحش به شمار می‌رود. شافلر می‌گوید:

در همین منطقه بود که ژولیوس سزار، شیرهای خود را برای مبارزه با مسیحیان در کولوسئوم جمع کرد. شیرهای عربی بیابان دبی تقریباً به اندازه‌ی سگ سنت برنارد بودند، به‌همین دلیل فقط شخصی با جثه‌ بزرگ شانس برنده‌شدن در برابر این شیرها را داشت.

پارک ملی دبی

متأسفانه، دیگر اثری از شیرهای عربی در بیابان دبی نیست، اما داستان‌های جذابی در این‌باره وجود دارد. حتی پیش از ساخته‌شدن این پارک، جمعیت غزال‌های عربی در معرض خطر انقراض قرار داشت. پدر شیخ دبی، در اقدامی مؤثر، آخرین جمعیت به‌جا مانده از این حیوانات را برای تولید مثل به آمریکا منتقل کرد تا بقای این غزال‌ها را تضمین کند. پس از سروسامان گرفتن پارک، او این غزال‌ها را به دبی برگرداند که اکنون تعدادشان سه برابر شده است. احیای بی‌نظیر بیابان دبی، این منطقه را مایه‌ی فخر امارات متحده عربی کرده و حتی از آن مهم‌تر، به یک بیابان باستانی، حیاتی دوباره بخشیده است.

اگر برای سفر به دبی برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور دبی را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین، برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی دبی را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری داشته باشید.