رژیم غذایی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی ایفا می‌کند. در واقع متخصصان بر این باورند مواد غذایی که ما مصرف می‌کنیم همانند یک داروخانه طبیعی به افزایش مقاومت بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک می‌کنند.

نوشیدنی آب قلم

آب قلم یا همان آب استخوان یکی از نوشیدنی‌های پرخواص برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با سرماخوردگی است. به ویژه زمانی که فرد به دلیل ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا اشتهای خود را از دست داده است، نوشیدن آب قلم گزینه مناسبی است.

آب قلم سرشار از آمینواسید (سازنده ساختار پروتئین) است که می‌تواند به کاهش التهابات بدن کمک کند. همچنین پتاسیم موجود در آب قلم برای سلامتی مفید است. مصرف آب قلم گرم منجر به بازشدن مجاری تنفسی و کاهش ترشح مخاط می‌شود.

از آنجا که آب قلم سرشار از کلسیم است، برای جذب بهتر آن می‌توانید از مکمل‌های ویتامین D نیز بهره بگیرید. ویتامین D همچنین می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. مصرف این ویتامین به صورت مکمل غذایی به ویژه در افراد کهنسال توصیه می‌شود.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است مصرف ویتامین D می‌تواند باعث کاهش ابتلا به کرونای شدید شود. همچنین این ویتامین دارای خواص ضدالتهابی و ضداسترسی است.

چگونه با خشکی پوست مقابله کنیم؟

سرمای هوا در برخی افراد باعث خشکی پوست دست می‌شود. علت این موضوع این است که سرمای محیط بیرون و تقابل آن با گرمای درون بدن باعث واکنش در پوست شده و در نتیجه خشکی و اگزما را درپی دارد. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید از کرم‌های آب رسان استاندارد بهره بگیرید.

با این حال، رژیم غذایی نیز می‌تواند در این موضوع تاثیر گذار باشد. مصرف ماهی‌های چرب و آجیل‌ها می‌تواند میزان کافی اسید چرب امگا ۳ را به بدن برساند. این اسید چرب به همراه ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های موجود باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند با مقابله با رادیکال‌های آزاد، فرآیند آسیب به سلول‌ها را متوقف کرده و پروتئین نیز به ترمیم و رشد سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند.