روزنامه «گاردین» روز پنجشنبه در گزارشی نوشته است به اسنادی از ارزیابی دولت روسیه از وضعیت روان‌شناختی « دونالد ترامپ » رئیس جمهور سابق آمریکا پیش از ورود او به کاخ سفید دست یافته است.

گاردین در این گزارش نوشته، به اسنادی از دولت روسیه دست پیدا کرده که کارشناسان اصالت آن را تأیید و آن را همسو با طرز فکر امنیتی کاخ کرملین دانسته‌اند.

در این گزارش آمده است، طبق اسناد به‌دست آمده، سال ۲۰۱۶ و در حالی که ترامپ در رقابت درون حزبی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری پیشتاز بود، گزارشی توسط دولت روسیه تهیه شد که در آن ترامپ «نامزد دارای بیشترین شانس» توصیف شده بود.

از سوی دیگر در ارزیابی دولت روسیه از وضعیت روان‌شناختی ترامپ آمده، او فردی «دارای رفتار تکانشی، فاقد ثبات فکری، نامتعادل و دارای عقده حقارت» است.

این گزارش کرملین به «اتفاقاتی مشخص» ارجاع می‌دهند که حین سفرهای تجاری ترامپ به روسیه قبل از انتخاب به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا رخ داده بودند.

در گزارش گاردین آمده است، مقامات ارشد روسیه از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور، به این جمع‌بندی رسیدند که حضور ترامپ در کاخ سفید می‌تواند به تحقق اهداف راهبردی مسکو کمک کرده و موضع آمریکا در مذاکرات را تضعیف کند.

منابع اطلاعاتی آمریکا بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ مساله مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به نفع ترامپ را مطرح کردند که به مدت بیش از دو سال موضوع اصلی محافل سیاسی آمریکا شد و برای آن یک کمیسیون بازرسی ویژه نیز به ریاست «رابرت مولر» تشکیل شد. با این حال تاکنون هیچ مدرک و سند محکمی در این زمینه ارائه نشده است.

ترامپ همواره مداخله خارجی در پیروزی خود در انتخابات ۲۰۱۶ را رد کرده و گفته که یافته‌های سازمان‌های اطلاعاتی جنبه سیاسی دارد. روسیه نیز هرگونه تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در واکنش به گزارش امروز گاردین، آن را یک «داستان عامه‌پسند بزرگ» توصیف و آن را تکذیب کرد.