به گزارش پارس روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا خبر داد، این رویکرد آمریکا شامل تقویت ارتش‌های هم‌پیمانان و شرکای بالقوه و هم‌چنین برکنار کردن دولت‌هایی است که روسیه ممکن است از آن‌ها برای به دست آوردن نفوذ بیشتر استفاده کند.

مقامات دولت آمریکا همچنین می‌خواهند دامنه ناتو را باز هم گسترش دهند تا قمر اطراف روسیه را محدود کنند. با وجود آن‌که به عضویت درآوردن اوکراین و گرجستان در این سازمان روی میز قرار نگرفته، اما پنتاگون در حال بررسی تقویت روابط کشور کوچک مونته‌نگرو در منطقه بالکان با غرب است تا به روسیه نشان دهد از قدرت وتو در خصوص توسعه ائتلاف ناتو برخوردار نیست.

مقامات آمریکایی تصدیق کرده‌اند که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه باعث نشده است ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور رویه خود را تغییر دهد و همچنین نسبت به تشدید خشونت در اوکراین و استفاده از توپخانه سنگین در این کشور که قرار بوده توسط توافق آتش‌بس محدود شود، اظهار نگرانی کرده‌اند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا اخیرا با اشاره به اینکه تجاوز روسیه به اوکراین یک چالش پایدار است، گفت: واضح است که تحریم‌ها علیه اقتصاد روسیه تاثیر داشته‌اند اما مشخص نیست آیا این تاثیر بر اقتصاد روسیه جلوی پوتین را در اتخاذ مسیری که سال گذشته میلادی در کریمه دیده شد، می‌گیرد یا خیر؟

مقامات آمریکایی می‌گویند، اقدامات بلندمدتی که توسط کاخ سفید مورد بحث قرار می‌گیرد ناشی از عقب‌نشینی نکردن مسکو از تصرف ارضی خود در اوکراین در سال گذشته میلادی است. از جمله این اقدامات افزایش آموزش به هم‌پیمانان اروپایی برای مقاومت در مقابل نیروهای نیابتی که توسط روسیه آموزش می‌بینند و همچنین اجرای رزمایش‌های ناگهانی در مرزها است.

همچنین پنتاگون در حال تهیه طرح‌هایی است برای آنکه مشخص کند کجا تجهیزات نظامی مختلف خود را به منظور استفاده در زمان بحران و یا پیشرفت در رزمایش‌های آموزشی قرار دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال تصریح کرد که این طرح‌ها شامل افزایش حضور سربازان آمریکایی در منطقه نیز می‌شوند. این در حالی است که واشنگتن همچنان مخالف بازسازی آرایش‌ سربازان خود در اروپا است.

مقامات آمریکایی تایید کرده‌اند، دیدگاه‌های متفاوتی میان اروپا و ناتو در خصوص رویکردی در مورد تجاوز روسیه به اوکراین وجود دارد.

ژنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت: روسیه از مجموعه‌ای از قابلیت‌ها برای تهدید همسایگانش برخوردار است.

دمپسی تاکید کرد: آمریکا باید با هم‌پیمانان اروپایی خود همکاری کند تا مقابل فشارهای روسیه بایستند.

همچنین براساس این گزارش مقامات دولت اوباما لزوما درباره میزان قدرت روسیه توافق ندارند.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات فعلی و سابق گزارش داد: اوباما موافق اینکه مسکو یک چالش بلندمدت است نبوده و از بابت تبدیل کردن پوتین به یک دشمن بزرگتر به نسبت آن‌چه که هست نگران است.

مقامات پنتاگون براساس گزارش‌ها شروع به استفاده از الفاظ نظامی سرسخت‌تر نظیر "بازدارندگی" به جای "اطمینان‌دهی مجدد" در قبال روسیه هستند.

برخی مقامات معتقدند آمریکا باید در مقابل اقدامات روسیه در اروپا بایستد. برخی مقامات دیگر معتقدند آمریکا باید قابلیت روسیه برای استفاده از اهرم اقتصادی به منظور دست پیداکردن به نفوذ در شرق و جنوب اروپا را تضعیف کند.

مقامات آمریکایی مدعی شدند، اگر آمریکا بتواند نهادهای دموکراتیک را تقویت کند، ارتش‌های برخی کشورها را حرفه‌ای سازد و با فساد در کشورها مقابله کند کرملین راه‌های کمتری برای توسعه نفوذش خواهد داشت.

رویکرد اخیر آمریکا برای توسعه ائتلاف ناتو می‌تواند نشان دهد آمریکا هم‌پیمانان بیشتری دارد و مسکو کمتر از آنچه که گمان می‌رود دوستان و حامیانی برای خود دارد.

این رویکرد کشور مونته‌نگرو را در کانون چنین بحثی قرار می‌دهد. اخیرا وزیر دفاع مونته‌نگرو در مصاحبه‌ای از آمادگی کشورش برای پیوستن به ناتو خبر داد.

در مجموع هدف اصلی آمریکا این است که به بازیابی امنیت پس از جنگ سرد در اروپا کمک کند.