«مارتین توبین» پزشک آمریکایی در جلسه دادگاه «درک شووین» مأمور پلیس متهم به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست غیرمسلح در شهر مینیاپولیس، علت مرگ او را کمبود اکسیژن اعلام کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اسکای نیوز»، توبین در این جلسه دادگاه گفت: «هر فرد سالمی که در شرایط مشابه آقای فلوید قرار می‌گرفت جانش را از دست می‌داد».

این پزشک آمریکایی گفت، تحلیل تصاویر مربوط به بازداشت جورج فلوید نشان می‌دهد مأموران پلیس نه و نیم دقیقه بر روی او نشسته بودند و در ۹۰ درصد از این زمان، زانوی شووین «به وضوح روی گردن او قرار داشت».

او در ادامه گفت، انقباض پاهای جورج فلوید به سمت بالا نشان می دهد مغز او دچار کمبود شدید اکسیژن شده بود و چنین اتفاقی زمانی رخ می‌دهد که مغز فرد دچار آسیب جدی شود.

توبین افزود، شووین تا سه دقیقه و بیست و هفت ثانیه پس از مرگ فلوید، همچنان زانویش را روی گردن او گذاشته بود.

پیش‌تر وکلای شووین با استناد به نتایج کالبد شکافی گفته بودند در خون فلوید آثار مصرف «متا آمفتامین» (مواد مخدر) دیده می‌شود و شووین فقط کاری که به او آموزش داده شده بود انجام داده است.

توبین با رد این ادعاها گفت خواباندن فلوید روی شکم توسط مأموران و انداختن وزنشان روی ریه‌ها و گردن موجب کاهش شدید دسترسی او به اکسیژن شده بود و این در حالی است که فلوید پیش از آن به راحتی و بدون مشکل تنفس می‌کرده است.

بیل اسماک» دیگر پزشک آمریکایی در این دادگاه توضیح داد، سطح بالای دی اکسید کربن خون فلوید که در اورژانس بیمارستان اندازه‌گیری شده بود نشان می‌دهد که او ده دقیقه قادر به تنفس نبوده و این مسئله با سرکوب تنفسی او به‌خاطر مواد مخدر در تناقض است.

هفته گذشته نیز «جنیویو هنسن» آتش‌نشان  ۲۷ ساله در دومین روز دادگاه رسیدگی به اتهامات شووین گفت روز حادثه در محل حاضر بوده و تلاش کرده فلوید را معاینه و نبض او را چک کند اما مأموران مانع شدند.

هنسن با گفت: «با نگرانی مردی دست‌بند زده را می‌دیدم که تکان نمی‌خورد و مأموران تمام وزن خود را روی او انداخته‌اند و شاهد جمعیتی بودم که شوکه شده بودند».

هنسن همچنین در توصیف شووین گفت، او بسیار راحت به‌نظر می‌رسید و در حالی که وزنش را روی فلوید انداخته بود، دستانش در جیب‌هایش بود.

در حال حاضر شووین با اتهام قتل درجه سوم مواجه است و گمان می‌رود دادگاه او یک ماه به طول انجامید. تمام یک ماه گذشته این دادگاه به‌دنبال انتخاب هیأت منصفه بود که نشانه حساسیت این پرونده است.

از اوایل خرداد ماه و پس از اقدام پلیس مینیاپولیس در ایالت «مینه‌سوتا» در قتل جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس آمریکا و تبعیض‌های نژادپرستانه از شهر مینیاپولیس آغاز شد و به دیگر شهرهای آمریکا و حتی کشورهای دیگر سرایت کرد.

 رسانه‌های آمریکا مهرماه سال گذشته گزارش دادند شاوین به قید وثیقه یک میلیون دلاری از بازداشتگاهی در ایالت مینه‌سوتا آزاد شده است.