پنتاگون در هفته گذشته مکزیک را ترغیب کرده کارخانه‌های خود را که برای آمریکا سلاح‌ تولید می‌کنند و اکنون به دلیل شیوع کرونا بسته شده‌اند، باز کند. 

به نوشته پایگاه «دیفنس‌وان» بسیاری از تولیدکنندگان تجهیزات دفاعی در آمریکا به قطعاتی که در مکزیک ساخته می‌شوند، وابسته هستند.  ورود سلاح‌های متنوع به پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در بحبوحه شیوع ویروس کرونا تا حد زیادی به کشور مکزیک بستگی دارد، کشوری که دونالد ترامپ پیوسته به باد انتقاد می‌گیرد.

 «الن لورد»، معاون امور تدارکات و پشتیبانی در وزارت دفاع آمریکا در جریان نشستی خبری در پنتاگون گفت: «بسیاری از نهاد‌های دفاعی آمریکا، به خصوص کارخانه‌های هواپیما‌سازی بر تولید‌کنندگان تجهیزات دفاعی در مکزیک متکی هستند و بسیاری از آنان هم اکنون به دلیل شیوع بیماری کرونا یا تولیدات خود را کم کرده و یا به طور کل کار خود را متوقف کرده‌اند.»

وی در ادامه افزود: «یکی از مسائل مهمی که ما فهمیده‌ایم این است که ما وابستگی‌های بین‌المللی داریم. مکزیک اکنون برای ما تاحدی مشکل‌ساز است، اما از طریق سفارت‌خانه‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنیم. البته ما کارخانه‌هایی نیز در هند داریم.»  

ظاهراً هفته گذشته در مورد مشکلات تهیه و تدارک (تجهیزات دفاعی آمریکا) با «کریستوفر لانداو»، سفیر آمریکا در مکزیک، بحث‌هایی شده که بعد از آن «الن لورد» اعلام کرده که وی به «مارسلو ابرارد»، وزیر خارجه مکزیک نامه‌ای خواهد فرستاد و خواستار باز‌گشایی «کارخانه‌های بین‌المللی [تجهیزات دفاعی]» در مکزیک خواهد شد.» معاون امور تدارکات و پشتیبانی وزارت دفاع آمریکا در ادامه گفت اکنون آمریکا تأثیر بسته شدن برخی کارخانه‌ها در جهان را می‌بیند. 

پایگاه «دیفنس وان» در ادامه با اشاره به اینکه نهاد‌های دفاعی آمریکا تولیدات خود را به بیرون از این کشور می‌سپارند، نوشت وابستگی پنتاگون به مکزیک در تهیه و تدارک (تجهیزات دفاعی) در دهه گذشته افزایش یافته است.  کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا در گزارشی در سال 2013 اعلام کرد: «تولیدکنندگان تجهیزات هواپیمایی در آمریکا و خارج از این کشور، خط تولید خود را در مکزیک بنا نهاده‌اند.» 

در ادامه این گزارش آمده است: «هزینه‌های کمتر تولید (بیشتر به دلیل حقوق‌های کمتر)، نزدیک بودن به کارخانه‌های اصلی تولید‌کننده در آمریکا، دسترسی به بازار‌های مهم تجهیزات هواپیمایی بدون پرداخت حق گمرگ و توافق‌نامه دوجانبه ایمنی حمل و نقل باعث شده‌‌اند که آمریکا نسبت به دیگر تولید‌کنندگان در جهان، بیشتر به کشور مکزیک جذب شود.» 

در هفته‌های اخیر، شرکت هواپیماسازی بوئینگ مجبور شده ساخت تجهیزات نظامی خود را در ایالت‌های واشنگتن و پنسیلوانیا متوقف کند. کارخانه‌هایی نیز در شهرهای سیاتل و فیلادلفیا کار خود را به صورت محدود ادامه داده‌اند.  در ماه مارس نیز، پنتاگون حضور پیمانکاران دفاعی را برای «کارگروه امنیت ملی آمریکا» ضروری دانست؛ این افراد به سازندگان اسلحه در کارخانه‌ها و دفاتر داخل آمریکا کمک می‌کنند.

پایگاه «دیفنس وان» در پایان با اشاره به اختلالاتی که در بخش تولید و دیگر بخش‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا دو ماه گذشته به وجود آمده، نوشت در صورت بسته ماندن کارخانه‌های مکزیکی، در تحویل سفارش‌های پنتاگون نیز اختلال به وجود خواهد آمد.

این پایگاه خبری و تحلیلی نوشت، بسیاری از نهاد‌های دفاعی آمریکا اکنون به دلیل شیوع بیماری کرونا خود به ساخت سلاح‌ها پرداخته‌اند که البته فرآیند تولید‌ آنان به کندی پیش می‌رود.