به گزارش پارس به نقل از مهر ، صادق بشیری با بیان اینکه در بخش تصادفات و تلفات جاده ای در شرایط بسیار نامطلوبی در مقایسه با سایر کشورهای دنیا قرار داریم گفت: این بدین معناست که خدمات ارائه شده در این بخش اعم از خدمات نظارتی، کالایی و رفتاری دچار اشکالات جدی است و ضرورت دارد که تمام امور و مولفه های مربوط به سوانح جاده ای بازنگری و ساماندهی شود.
 
وی ادامه داد: ساماندهی وضعیت راههای کشور، رفتار رانندگان، عملکرد پلیس، وضعیت حمل و نقل مسافری، آموزش عوامل انسانی و توجه به وضعیت فنی وسایط نقلیه بویژه حمل و نقل عمومی از عوامل اثر گذار بر ایمنی و کاهش حوادث است که توجه به این موضوعات در دستور کار کمیسیون ایمنی راههای کشور قرار دارد.
 
بشیری با اشاره به حوادث ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: بر اساس تحقیقاتی که اخیرا درباره دلایل حریق اتوبوسهای بین جاده ای انجام شده دستکاریهای رانندگان در اتوبوس عامل بسیاری از این حوادث است. به طوریکه بسیاری از رانندگان با جا سازی مخزن سوخت اقدام به قاچاق می کنند به این معنی که اتوبوس حمل مسافر با جاسازی باک در قسمتهای مختلف می‌تواند تا پنج هزار لیتر سوخت حمل کند.
 
وی با بیان اینکه حمل سوخت قاچاق همراه با مسافر در اتوبوسهای جاده‌ای یک فاجعه است، گفت: پرسش ما این است که برای خودرویی که این همه دستکاری شده و کل ساختار آن دچار تغییرات شده کدام دستگاه و بر چه اساسی برگ معاینه فنی صادر می‌کند.
 
بشیری افزود: چندی پیش یکی از کارخانه‌های تولید کننده اتوبوس، تولیدات گذشته خود را بازبینی کرده و متوجه می شود از مجموع ۱۸۰ دستگاه اتوبوس بررسی شده طی دو هفته فقط پنج دستگاه اتوبوس شرایط قابل قبول و استانداردهای شرکت را دارا بوده اند و در بیشتر اتوبوس ها تغییرات زیادی توسط رانندگان ایجاد شده که ارتباط مستقیمی با آتش گرفتن آنها داشته است.
 
معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان درخصوص اهمیت نظارت بر سلامت اتوبوس ها تأکید کرد: پرسش این است که چه افرادی شرایط فنی این اتوبوس ها را تائید و نظارت می کنند. اتوبوس ها چگونه در حمل و نقل مسافری کشور فعال هستند؟ اگر اتوبوسی که دارای برچسب معاینه فنی است به علت عیب فنی دچار حادثه شود چه کسی پاسخگو است؟
 
وی درخصوص فعالیت مراکز معاینه فنی نیز گفت: مراکز معاینه فنی مراکزی خصوصی هستند که از وزارت کشور و شهرداری ها مجوز می گیرند اما این مراکز اطلاعاتی در رابطه با سوابق خودرو ندارند که این موضوع یک اشتباه فاحش است چرا که شرکتهای سازنده که سوابق و شناسنامه خودرو را دارند در صدور برگه معاینه فنی نقشی ندارند اما در زمان وقوع حریق همه انتقادات متوجه آنان است و این توقع ایجاد می شود که آنها باید پاسخگوی مسائل فنی خودرو باشند. متعجم چرا در گزارشهای کارشناسانه به این نکته توجه نمی شود.
 
بشیری تصریح کرد: بر اساس مطالعات و بررسی های به عمل آمده چهار عامل انسان، وسیله نقلیه، راه و محیط در زنجیره تصادفات و حوادثی نظیر حریق نقش دارند. در واقع هر سانحه ای ناشی از اختلال در تعادل بین این چهار بخش است. به بیان دیگر حوادث نتیجه بروز اختلال در تعادل بین اجزا سیستم است. البته هریک از عوامل در تصادف پارامترهای گوناگونی دارند اما نکته این است که این پارامترها در دنیای پیشرفته امروز قابل پیش بینی و پیشگیری هستند و نامتناسب بودن آنها حادثه می آفریند. به مفهوم دیگر این مولفه ها وقتی برای پیشگیری از تصادف هپموشانی ندارند مخاطرات آینده را رقم می زنند.
 
معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان عامل انسانی را یکی از مهمترین مولفه های حوادث کشور دانست و گفت: آموزش تمام عوامل انسانی در حوزه های مرتبط از جمله اولویتهایی است که باید از سوی دستگاههای مسئول و نظارتی برای کاهش حوادث اتوبوسهای جاده ای با جدیت دنبال شود.