به گزارش پارس نیوز، 

'هاشم الکندی' گفت: آنچه در کنسولگری عربستان در ترکیه افتاد چیزی جز حذف فیزیکی فردی که منبع اطلاعاتی حساس و بسیاری از اسرار و پرونده هایی بود و افشای آن می توانست تهدیدی برای سعودی ها و آمریکا و اسرائیل باشد، نیست.
این تحلیلگر عراقی اضافه کرد: افشای اسراری که خاشقچی می دانست می توانست طرح های آمریکا و اسرائیل و نقش مخربی که در مسائل مختلف منطقه و جهان ایفا می کنند را لو بدهد و آنها را رسوا کند.
وی گفت: همین امر می تواند یکی از دلایلی تصمیم برای حذف فیزیکی خاشقچی از سوی سعودی ها با موافقت آمریکا و اسرائیل باشد و این به حجم اطلاعاتی بازمی گردد که خاشقچی درباره سیاست های آمریکا و همکاری های سه جانبه واشنگتن، ریاض و تل آویو می دانست.
الکندی افزود: سابقه این امر به دهه 80 قرن گذشته میلادی بر می گردد که سی آی ای به کمک اسرائیلی ها و با پول آل سعود، جوانان مسلمان و عرب را برای جنگ با شوروی به افغانستان فرستاد و سازمان تروریستی القاعده را تاسیس کرد و خاشقچی با توجه به این که در آن زمان در نهادهای اطلاعاتی عربستان فعالیت می کرد و به تصمیم سازان در ریاض خیلی نزدیک بود، اسرار بسیاری از آن دوران داشت.
وی گفت: اطلاعات مربوط به تشکیل و حمایت از القاعده که بعدا گروههای تروریستی مختلفی از دل آن بیرون آمد از جمله داعش می تواند منافع عربستان و آمریکا را به خطر بیاندازد.
این تحلیلگر عراقی افزود: خاشقچی پس از آن که دید از سوی بن سلمان طرد و حاشیه نشین شده است تلاش کرد بخشی از این اسرار را فاش کند. او بویژه آنکه احساس کرد آمریکا دنبال درست کردن صدام دیگری (از بن سلمان) است تا طرح های جدید کینه توزانه خود را بوسیله او به اجرا درآورد، تلاش کرد با او مبارزه کند اما سعودی ها با آزادی عملی که واشنگتن به آنها داد دست به قتل فجیع وی (خاشقچی) زدند.
وی گفت: آمریکا دنبال آن است که بن سلمان، مجری طرح هایش در منطقه از جمله معامله قرن باشد و کل منطقه را به زیر سلطه آمریکا درآورد و به همین دلیل به ولیعهد جوان سعودی اختیار کامل داده تا هر کس که بخواهد کوچکترین کارشکنی در این زمینه انجام دهد، از سر راه بردارد.
خاشقچی 60 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.
وی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از18روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شد.
با این حال تلاش ریاض و واشنگتن بطور بی وقفه برای فاش نشدن جزییات این جنایت ادامه دارد.
خاورم *6**380**