به گزارش پارس نیوز، 

پس از ماه محرم و مناسک عزاداری سالار شهیدان (ع) بنا به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی، اربعین و ایام پس از عاشورا از جمله مهمترین ایام محسوب می شوند، ایامی که هرساله بر عاشقان آن افزون‌تر و بیش از پیش بر جمعیت شیعیان افزوده می شود و در مقابل  دشمنان اسلام می کوشند تا با نا امن کردن منطقه از شور این حماسه بکاهند، اما عشق به امام حسین (ع) و شهدای کربلا تا ابد جاری خواهد بود.

حجت الاسلام گواهی و حجت الاسلام ریاضت در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان از عظمت اربعین حسینی گفتند.

جاماندگان کربلا چگونه از ثواب اربعین بهره ببرند؟/ پرچم امام حسین(ع) والاترین نماد انسانی در جهان است

حجت الاسلام و المسلمین گواهی: راهپیمایی جاماندگان اربعین مقدمه ای برای ظهور امام زمان (عج) است

در خصوص ثواب راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی بگویید.

اربعین یک گردهمایی بزرگ اسلامی انقلابی است که با انقلاب امام حسین (ع) شروع و به انقلاب امام خمینی (ره) می‌رسد و تا ظهور، ولی عصر، حضرت مهدی (عج) ادامه خواهد داشت. همه این‌ها مقدمه ای است برای ظهور امام زمان (عج)؛ و خوشا به حال کسانی که رفتند و لبیک یا حسین (ع) گفتند و با نجوای شبانه روزی خود در این مسیر همراه شدند.

به حسب ظاهر ممکن است این کاروان قافله سالاری نداشته باشد، ولی تمام فرشتگان و جنیان همراه این کاروان بودند، در حقیقت اربعین یک پیام جهانی است. همان گونه که حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌فرماید: مغناطیسی که تمام امت‌ها را به سمت خود کشانده.

آیا میتوان با حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین به آرامش رسید؟

در ظاهر شما شاهد میلیون‌ها مسلمان آشفته دل هستید که با سوی کربلا می‌روند، اما میلیون‌ها مسلمان مشتاق دیگر که امکان این سفر را نداشته اند در تمامی نقاط برای همراهی با کربلایی‌ها و کاروان اربعین حسینی به مساجد و اماکن مقدس می‌روند تا آرام شوند و با شرکت در عزاداری‌ها خود را تسکین دهند.

جاماندگان کربلا چگونه از ثواب اربعین بهره ببرند؟/ پرچم امام حسین(ع) والاترین نماد انسانی در جهان است

روایت می‌شود که روزی شخصی نزد امام صادق (ع) می‌رود و می‌گوید که از نظر مادی و جسمی توانایی برای راهی شدن به کربلا را ندارد. آن حضرت پاسخ می‌دهد که ۵ مرتبه زیارت اباعبدالله الحسین را بخوان و سپس رو به کربلا بایست و بگو السلام علیک یا باعبدالله الحسین (ع).

بسیاری از مردم با شرکت در مساجد و اماکن متبرکه دل هایشان آرام نمی‌گیرد، این‌ها در راهپیمایی میدان امام حسین (ع) تا بقعه شریفه حضرت عبدالعظیم شرکت می‌کنند و از شهر‌های مختلف خود را به این راهپیمایی می‌رسانند تا ذره‌ای از ثواب آن را دریابند.

برای اینکه به ثواب اربعین برسند چکار باید کرد؟

زیارت اربعین را با ترجمه کافی بخوانید تا بدانید چرا امام حسین (ع) این چنین حرکت کرد. اگر قبل از این نیز خوانده اید مرور کنید تا با ترجمه و مفاهیم آن آشناتر شوید. در جایی که عزای حسین برپاست فرشتگان شرکت می‌کنند و فخر می‌کنند به این که برای عزاداران ثواب می‌نویسند، خدا برای حفظ و نجات این امت ثواب وافری برای زائران اباعبدالله نوشته است.

امروز در عالم پرچم امام حسین(ع)والاترین نماد انسانی در جهان است/اربعین چله حسینی عزداران سید الشهدا(ع)/اربعین به کوری چشم بدخواهان هر سال با شکوه تر می شود

عاشورا تا اربعین، چله حسینی است

 مختصری از فلسفه اربعین حسینی و این راهپیمایی عظیم در طریق الحسین بفرمایید؟

اربعین امام حسین (ع) از چند جهت حائز اهمیت است، اینکه پس از واقعه عاشورا و شهدای کربلا برای رسیدن به هدف اباعبدالله الحسین (ع) لازم بود که یک چله (چهل روز) طی شود.انسان از لحاظ معرفتی و دینی برای اینکه به درجه‌ای از معرفت برسد، می گوییم که باید یک چله را سپری کند. در واقع از عاشورا تا اربعین چله حسینی است. ما در اربعین باید به اهداف و نهضت امام حسین (ع) دست پیدا کنیم. علمای اخلاق و معرفت اغلب برای رسیدن به معرفت و کمال، به شاگردان خود دستور چله نشینی می دادند، چله نشینی به معنی انزوا طلبی و گوشه نشینی نیست بلکه تصمیم می گیریم برخی از کارها را انجام ندهیم. 

بعد از عاشورا تا اربعین یک چله است برای اینکه ما با مرام و منش امام حسین (ع) آشنا شویم و به آن هدفی که در نهایت نهضت عاشوراست، برسیم. ما در پایان زیارت سیدالشهدا (ع) می گوییم «یا لیتنی کنت معهم فأفوز.....»؛ «ای کاش ما هم با شما بودیم و به آن درجه و مرتبه‌ای که شما به آن رسیدید، ما هم می رسیدیم.» به نظر می رسد اربعین پایان چله‌ای است که دیگر نگوییم «یا لیتنی کنت معهم فأفوز.....» و بگوییم «الحمدالله افوز معکم...». یعنی این چله زمانی است که ما آنقدر در آن رشد کنیم که به اهداف عاشورا و نهضت حسینی دست پیدا کنیم.

ما در تاریخ می بینیم که چله نشینی در زمان اهل بیت (ع) نیز وجودداشته و با نقل هایی که در تاریخ وجود دارد، اولین زائری که به زیارت شهدای عاشورا رفته، جابربن انصاری است که بعد توسط امام حسن عسکری (ع) این زیارت و جریان به عنوان یکی از نشانه‌های مومن شناخته شد. درواقع یکی از نشانه های ایمان این است که انسان اهداف امام حسین (ع) را به دست آورد و با عملیاتی کردن قیام اباعبدالله الحسین (ع) به آن مقاصد اصلی اهل بیت (ع) برسد.

آنچه درباره اربعین در روایات ما وجود دارد از سوی علمای شیعه آغاز شده است، ابتدا اولین کسی که این حرکت را عملیاتی می کند و به روایات راهپیمایی اربعین عمل می کند مرحوم ابن فهد حلی است. البته قبل از ایشان علما به صورت پراکنده می رفتند اما اینکه زیارت اربعین به عنوان یک نماد و شاخصه برای شیعه مطرح شود از زمان ابن فهد حلی آغاز شده است. شاید کمتر کسی به نشانه ها عمل کند چرا که می گویند فضیلت زیارت جایی نمود می کند که شخصی که پیاده رفته است، پیاده هم این مسیر را برگردد.

در طول تاریخ با توجه به حکومت هایی که در کشور عراق وجود داشت ممانعت های بسیاری برای زیارت امام حسین (ع) وجود داشت، حتی در زمان صدام هم این سنت توسط شیعیان عراق حفظ شد اما نه در آشکارا، بلکه در خفا چرا که زائران با برخوردهایی که با آنها می شد، خوف داشتند و از مسیر «حله» می رفتند، طریقی که امروز به عنوان «طریق العلما» معروف است و بیست کیلومتر کمتر از مسیر اصلی است که افراد معدودی از آنجا می روند.

حضور غیر مسلمان ها در اربعین,نشانه عدالت طلبی انسان ها است

هرساله حماسه اربعین حسینی پررنگ تر و با شکوه تر برگزار می شود، دلیل این عظمت و رسیدن به اوج در پیاده‌روی اربعین حسینی  چیست؟

 

حرکت اربعین پیش از اینکه زیارت باشد، یک جریان انسانی است که انسان ها اگر به طور طبیعی برفطرت پاک انسانی خود حرکت کنند شیفته و عاشق قیام امام حسین (ع) می شوند. در مسیر اربعین و جریان عاشورا ما حضور بسیاری از غیر مسلمانان و فرقه های دیگر را نیز شاهد هستیم که شیفته امام حسین (ع) هستند. چراکه قبل از اینکه نهضت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حرکتی دینی و مذهبی باشد، مسیری انسانی است. درواقع انسان ها چون در طلب آزادی خواهی و عدالت طلبی هستند به دنبال حضرت سیدالشهدا (ع) می روند و اساسا از هرکس که پرچمدار آزادی است، پیروی می کنند.

جاماندگان کربلا چگونه از ثواب اربعین بهره ببرند؟/ پرچم امام حسین(ع) والاترین نماد انسانی در جهان است

بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری اربعین و جریان این سیل خروشان، یکی از مهمترین ایام پس از واقعه عاشوراست که طلایه‌دار آن حضرت زینب (س) است، ما امروز تا چه اندازه توانسته‌ایم پرچم زینبی را برافراشته نگه داریم و پیرو مکتب امام حسین (ع) باشیم؟

برای همه مسلم است که بخش دوم نهضت کربلا مربوط به خانواده امام حسین (ع) است. یعنی اگر حرکت اربعین را به دو بخش تقسیم کنیم، بخش دوم قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و نهضت زینبی است که اگر درست انجام نمی‌شد، بخش اول یعنی قیام امام (ع) هم دیده نمی‌شد. همواره می گوییم کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب (س) نبود، یعنی بخش دوم مهمتر از بخش اول است، چرا که آنچه قیام را تببین کرد نقش پررنگ قافله اسرا بود که در رأس آن امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) حضور داشتند.

ما در زمان معاصر خودمان می بینیم که قصه عدالت خواهی بنا به ظلم‌ستیزی که در جهان صورت می گیرد، روز به روز پر رنگ تر می شود و خود را بیش از گذشته نشان داده است، بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، ما اگر به درستی بتوانیم وقایع پس از عاشورا را تببین کنیم و به آن بپردازیم، نهضت عاشورا و فرهنگ حسینی نیز به درستی در جایگاه خود معرفی می شود و همانگونه که شور حسینی وجود دارد به شعور حسینی هم دست پیدا می کنیم.

چه کسانی در صدر این نهضت باعث شده اند که نام امام حسین(ع) امروز در سراسر جهان به گوش برسد و تقریبا همه مردم دنیا این را  برای یک بار هم که شنیده اند؟

قافله اسرا و در راس آن امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها  نام امام حسین علیه السلام را بین المللی کرد. ما می بینیم که جریان اربعین روز به روز پر رنگ تر می شود و مردم بیش از پیش عدالت خواه می شوند و با ظلم مقابله می کنند.

ما در زیارت اربعین به این می رسیم که اصلا امام حسین علیه السلام و یارانشان به شهادت رسیدند تا مردم و ملت ها از جهل بیرون بیایند و عدل و حق را بشناسند. به همین سبب ما می بینیم که حرکت اربعین هرساله با شکوه تر از سال گذشته و با حضور مردم سراسر جهان، چه مسلمان و چه غیر مسلمان برگزار می شود، چراکه مردم و ملت های بسیاری روز به روز دچار بحران هویت می شوند و آن شخص و چیزی که می تواند انسان ها را از این بحران نجات دهد و به فطرت پاک انسانی برگرداند، غیر از اربعین و مکتب امام حسین علیه السلام نیست.

آیا می توان مکتب امام حسین علیه السلام و راهپیمایی اربعین را با معیار اقتصادی و سیاسی سنجید؟

قصه اربعین و مکتب امام حسین علیه السلام از زمان گذشته هم هزینه بردار بود. ما دوره‌ای را داریم که حاکم وقت می گفت هرکس که به زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام رفت دستی از او را قطع کنید. مردم رفتند و یک دست دادند، بعد از آن گفت هرکس به زیارت رفت جان او را بگیرید، مردم رفتند و جان دادند‌. به همین سبب ما می گوییم از قدیم الایام نیز زیارت امام حسین علیه السلام هزینه بردار بوده است.

ما در طول تاریخ شاهد هستیم وقتی امام سجاد علیه السلام دیدند که حضرت زینب سلام الله علیها خیلی بی‌تابی می‌کنند، گفتند از خون شهدا علمی برافراشته می‌شود و در طول زمان حاکمانی می‌آیند که این پرچم را پایین بکشند. ما می بینیم که نقشه ها می کشند و هزینه های فراوانی را خرج می کنند که این علم زمین بخورد اما خودشان زمین می خورند.

هر کسی در طول تاریخ چه خواسته و چه ناخواسته که تلاش کرده نام و زیارت امام حسین علیه السلام را کمرنگ کند، نام و اثر خودشان کمرنگ شده است.

امروز در عالم پرچم امام حسین(ع)والاترین نماد انسانی در جهان است/اربعین چله حسینی عزداران سید الشهدا(ع)/اربعین به کوری چشم بدخواهان هر سال با شکوه تر می شود

ما معتقدیم که همان کسی که دعوت می کند، هزینه سفر و زیارت را هم فراهم می‌کند، اما باید ببینیم آن کسی که امسال برای امام حسین علیه السلام خرج می‌کند سال آینده هم تو تنگدستی هزینه می‌کند یا نه؟!

شهید آوینی جمله ای دارد که می گوید کربلا سرزمینی است که همه را با آن می آزمایند. جریان اربعین و امام حسین علیه السلام، قصه آزمایش است. حضرت سکینه سلام الله علیها در خطبه‌ای که بعد از عمه‌شان حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه می خوانند می فرمایند‌: خدا ما را با شما امتحان کرد و شما را با ما امتحان خواهد کرد. یعنی کل قصه اسارت و کربلا یک امتحان بود‌.

قصه کربلا قبل از آنکه وارد بازی های سیاسی و اقتصادی شود یک جریان معنوی است ‌که ما معتقدیم دعوتی است، اگر دعوت شویم ولو دلار چندین برابر امروز باشد خواهیم رفت، چون به گفته حضرت زینب سلام الله علیها خداوند تضمین کردند این پرچم را حفظ کند. حالا باید ببینیم نقش ما در حفظ این علم‌داری چقدر است و تصمیم‌گیری های ما در کدام جبهه حق یا باطل تاثیرگذار است.

تمام تلاش دشمنان در این مدت این بوده که بین وحدت دو ملت ایران و عراق تفرقه بیاندازند،دشمن در این شبهه افکنی ها  تا چه اندازه توانسته موفق باشد؟

هر ساله تمام فرقه های اسلام دور هم در خانه خدا جمع می شوند که نهایتا سه تا چهارمیلیون نفر می‌شوند‌ اما این جمعیت در اربعین حسینی با حضور یک فرقه شیعه و اقلیت فرقه های دیگر جمعیت شناوری حدود ۳۰ میلیون تا ۵۰‌میلیون نفر می شوند‌، مشخص است که این عظمت را دشمنان اسلام نمی‌توانند ببینند‌‌و اصلا اهل بیت علیهم السلام و اهداف امام حسین علیه السلام را مانع رسیدن به مقاصد خود می‌دانند‌ و طبیعی است که هزینه ها را بالا ببرند و منطقه را ناامن کنند‌. درگیری و دشمنی با شیعیان اهل بیت علیهم السلام چیز غریب و عجیبی نیست و به فرموده حضرت امام راحل تا وقتی که حق و باطل وجود دارد این درگیری هم وجود دارد.

امروز در عالم پرچم امام حسین(ع)والاترین نماد انسانی در جهان است/اربعین چله حسینی عزداران سید الشهدا(ع)/اربعین به کوری چشم بدخواهان هر سال با شکوه تر می شود

یکی از اتفاقات خوب در اربعین همین اجتماع بی‌نظیر مردمی است که امسال هم مانند سالهای پیشین مردم عراق پیش از اربعین ملت ایران و شیعیان را دعوت کردند. دراین‌باره برای ما بفرمائید؟

امام حسین علیه السلام همانگونه که حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه فرمودند: اهل بیت باعث انسجام مردم و ملت ها می شوند و ولایت آنها باعث امان ماندن تفرقه می‌شود. یعنی حول محور ولایت همه به یکدیگر متحد می‌شوند‌ و ما این اتحاد را در اربعین حسینی بیش از پیش می بینیم و امسال هم این نقش پر رنگ تر شده است.

همیشه قصه امام حسین علیه السلام، جریان مردمی بوده قبل از اینکه راه عتبات باز شود و رابطه ایران و عراق اینگونه شکل بگیرد، قصه محرم و اربعین خیلی خودجوش و مردمی برگزار شده و دولت ها هیچ وقت در میدان نبودند بلکه حرکت یک جریان مردمی بود و‌ مانند امروز هیئت ها را حمایت نمی کردند.

 شعار امسال برای حماسه راهپیمایی اربعین چیست؟

عراقی ها هر سال این شعار را روی موکب های خود دارند که ان الحسین یجمعنا، یا حب الحسین یجمعنا. به همین سبب شما می بینید که وقتی شیعیان به راهپیمایی اربعین می آیند با هر نوع تفکر و جناحی که هستند همه شعار ها می شود لبیک یا حسین، و‌ همه گرایش ها به سمت امام حسین علیه السلام است‌.