به گزارش پارس نیوز، 

 در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان پیش بینی می شود که کابینه همین هفته متولد خواهد شد.
الحریری که پنج شنبه دو هفته پیش در یک برنامه تلویزیونی از تشکیل دولت طی یک هفته تا 10 روز بعد از آن خبر داده بود، یکشنبه این هفته مهلتش تمام شد و در حالی که بار دیگر به دلیل وجود اختلافات و گره ها، می رفت فضای ناامیدی و جمود در لبنان حاکم شود، دیدارهایی میان سران لبنان طی روزهای دوشنبه و سه شنبه امیدها را زنده کرد.
الحریری پیش از پایان پنجمین ماه از ماموریتش گویا با جدیت تمام به دنبال تشکیل سومین کابینه خود است.

*فرصت مشغولیت عربستان در قضیه خاشقچی

روزنامه لبنانی «الاخبار» نوشت که سعد الحریری این بار مسلح به فشارهای فرانسه به برخی گروه های سیاسی داخلی لبنان و همچنین دفاع پاریس از وی در برابر فشارهای ریاض برای رویارویی با فشار خارجی است.
این روزنامه معتقد است که الحریری، فرانسه و لبنان از گرفتار شدن عربستان سعودی در بحران ناپدیدشدن «جمال خاشقچی» و مشغولیت ریاض در این باره می خواهند استفاده کنند تا کار تشکیل کابینه لبنان را هر چه زودتر بدور از فشارهای سعودی ها یکسره کنند.
شبکه تلویزیونی «المنار» وابسته به حزب الله نیز ضمن مرتبط دانستن تحرک آغاز شده برای تشکیل دولت در لبنان با مشغولیت عربستان، گفت که باید دید آیا لبنان می تواند در زمانی که منطقه در برابر یک معامله در پرونده خاشقچی است، از گره های خارجی رهایی یابد و گره های داخلی را بازکند؟
روزنامه «البناء» لبنان نیز با اشاره به دیدار اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری لبنان و همتای لبنانی اش «میشل عون» در پایتخت ارمنستان، از چراغ سبز پاریس به بیروت برای استفاده از فرصت سرگرمی ریاض در پرونده خاشقچی جهت گشودن راهی امن برای تشکیل دولت خبرداد.
روزنامه لبنانی «الجمهوریه» نیز به نقل یکی از منابع بلندپایه خود نوشت که با توجه به گرفتاری ریاض تا 72 ساعت آینده به احتمال زیاد دولت های عراق و لبنان هر دو تشکیل خواهد شد.

**حرکت سعد الحریری به سوی کابینه سوم

سعد الحریری در همین راستا دوشنبه با «فؤاد السنیوره»، «نجیب میقاتی» و«تمام سلام» نخست وزیران پیشین لبنان که به همراه یکدیگر به «بیت الوسط» مقر سعد الحریری آمده بودند، دیدار کرد، تا در خلال گفت و گو بیشتر با آنها بر سر سهمیه وزرای سنی رایزنی کند.
بعد از آن «طلال ارسلان» رئیس حزب دروزی «دموکرات لبنان» و وزیر امورمهاجران به دیدار سعد الحریری رفت و بر سر گره دروزی به بحث نشستند.
طایفه دروزی های لبنان می تواند در یک کابینه 30 نفره 3 کرسی وزارتی داشته باشد که در طول این مدت «ولید جنبلاط» رهبر حزب «سوسیالیست ترقی خواه» که فراکسیون وابسته به او در پارلمان لبنان 9 نماینده دارد، همه این سه سهم را از آن خود می دانست و این یکی از گره های داخلی در تشکیل دولت به شمار می رفت.
دیدار بعدی الحریری دوشنبه شب با «جبران باسیل» رئیس حزب نزدیک به رئیس جمهوری یعنی «جریان ملی آزاد» بود. محور گفت و گوهای الحریری و باسیل گره مسیحی در تشکیل کابینه بود.
از خرداد ماه که فرایند تشکیل دولت در لبنان آغاز شد، یکی از مهم ترین گره ها، سهم خواهی حزب «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیر جعجع» بوده که فراکسیون آن در مجلس دارای 15 عضو است و 4 یا 5 وزیر را در دولت طلب می کرد، اما با مخالفت عون و باسیل و دیگر گروه ها روبرو بود.
نیروهای لبنانی علاوه بر خواستن این میزان همواره اصرار داشتند تا یا یکی از وزارت های کلیدی «دفاع، خارجه، کشور و دارایی» را داشته باشند یا منصب معاون نخست وزیر که معمولا سهم رئیس جمهوری است.
حتی شهریور ماه هم که الحریری پیش نویسی از تشکیل کابینه را به عون تحویل داد، دفتر رئیس جمهوری در بیانیه ای این ساختار را به دلیل عدم رعایت معیارهای لازم رد کرد و منابع خبری گفتند که بیشترین اعتراض عون به سهم یاران جعجع بوده است.
الحریری همچنین دوشنبه با «ملحم الریاشی» وزیر رسانه لبنان و یکی از اعضای ارشد نیروهای لبنانی هم دیدار کرد و بر سر همین گره مسیحی به گفت و گو نشست.
سه شنبه نیز «علی حسن خلیل» وزیر دارایی لبنان و نفر دوم جنبش امل پس از «نبیه بری» رهبر آن و رئیس پارلمان، در بیت الوسط با الحریری دیدار کرد و در جریان امور و روند تشکیل کابینه قرار گرفت تا به بری که برای نشست مجمع عمومی اتحادیه جهانی بین المجالس در ژنو به سر می برد، از آخرین رخدادها گزارش دهد.
منابع آگاه به خبرنگار ایرنا گفتند که دیدار الحریری و خلیل با محوریت معرفی وزرای شیعه بوده است و نام شش وزیر حزب الله و جنبش امل در اختیار نخست وزیر قرار گرفته است.
بنابر اخبار بدست آمده از سوی خبرنگار ایرنا، «محمد فنیش»، «عماد شمص» و «محمود قماطی» سه وزیر حزب الله خواهند بود؛ «حسن اللقیس» و «علی رحال» نیز در کنار علی حسن خلیل به عنوان سه وزیر جنبش امل در کابینه سوم سعد الحریری حضور خواهند داشت.

**وقتی سرانجام گره ها باز می شوند

در راستای گشایش گره های موجود، دیروز (سه شنبه) نیز میشل عون در کاخ ریاست جمهوری «بعبدا» میزبان برخی از شخصیت ها و احزاب سیاسی لبنان بود.
از همه برجسته تر در میان مهمانان بعبدا، طلال ارسلان و ولید جنبلاط بودند که برای حل مشکل گره دروزی و مطرح کردن اسامی به دیدار عون شتافتند.
روزنامه الجمهوریه لبنان به نقل برخی از منابع خود پیرامون حاصل این دیدارها نوشت که تقریبا مشخص شد که سومین وزیر دروزی نه تنها طلال ارسلان نیست بلکه حتی سهم حزب او نیز نخواهد بود، بلکه طبق توافق ضمنی میان او با جنبلاط سرانجام قرار شده که وزیر سوم دروزی، شخصی نزدیک به جنبلاط با نظر ارسلان باشد.
این روزنامه نیز در ادامه مانند برخی دیگر از منابع خبری نوشت که میشل عون با گرفتن 4 سهم توسط نیروهای لبنانی موافقت کرده، و پذیرفته که کرسی معاون نخست وزیر را یکی از یاران جعجع بدهد به شرطی که وزیر نباشد و 3 سهم دیگر نیز وزارتخانه های خدماتی و عادی دیگر باشد. اما عون دادن وزارت دادگستری به نیروهای لبنانی را قبول نکرده است.
خاورم**2054*1049