به گزارش پارس نیوز، 

«سعد الحریری» نخست‌وزیر مامور تشکیل لبنان، عصر پنجشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی تأکید کرد: «ما دولت را ظرف ۱۰ روز آینده تشکیل خواهیم داد و این دولت برای تمام لبنانی‌ها رضایت‌بخش خواهد بود. بخش عمده این دولت متشکل از احزاب سیاسی است. ما دولت آشتی ملی می‌خواهیم که از کشور در مقابل چالش‌ها محافظت کند.»

سعد الحریری افزود: «اوضاع اقتصادی در کشور بحرانی است و تحمل اختلافات سیاسی را ندارد.»

وی با بیان اینکه برای تشکیل دولت با «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان نیز رایزنی کرده است، گفت: «ما به نتایج بسیاری دست یافته‌ایم و از این پس هم نتایج بیشتری خواهیم داشت.»

نخست‌وزیر مامور تشکیل لبنان در ادامه هرگونه فشار خارجی برای تشکیل کابینه را رد کرد و گفت: «ما باید با از خود گذشتگی با یکدیگر همکاری کنیم.»

در همین راستا، منابع مرتبط با مذاکرات برای تشکیل دولت به روزنامه «الاخبار» اعلام کردند که سعد الحریری ساختار کابینه را طی روز‌های آینده به فراکسیون‌های سیاسی مطرح می‌کند. این ساختار مبتنی بر تقسیم کرسی‌های دولتی بر اساس فرمول معروف است: ۱۰ کرسی به رئیس‌جمهور و جریان «آزاد ملی» و همپیمانانش در فراکسیون «لبنان قدرتمند»، ۶ کرسی به نخست‌وزیر، ۶ کرسی به حزب‌الله و جنش «امل»، ۴ کرسی به «نیرو‌های لبنانی به رهبری سمیر جعجع»، ۳ کرسی به «ولید جنبلاط» نماینده سابق و یک کرسی به جریان «المرده».

با وجود گذشت ۵ ماه از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان، به دلیل اختلافات بین گروه‌ها و احزاب حاضر در پارلمان دولت جدید هنوز تشکیل نشده است.

انتخابات پارلمانی لبنان که پس از ۹ سال در ماه می‌برگزار شد، به بن‌بست سیاسی در این کشور بر سر قانون جدید انتخابات و افزایش طول دوره فعالیت پارلمان پایان داد. حزب‌الله لبنان و متحدانش در این انتخابات به پیروزی چشمگیری دست یافتند.