به گزارش پارس نیوز، 

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در پیامی خطاب به کاتولیک‌های چین اعلام کرد: آنها زمانی شهروندان خوبی هستند که بتوانند از هر گونه انتقادی برای دفاع از کرامت انسانی خودداری نکنند.

بر اساس توافق امضا شده میان واتیکان و پکن، واتیکان می‌تواند در انتخاب اسقف‌ها در چین تصمیم‌گیری کند اما منتقدان بر این باورند که این توافق به معنای میهن‌فروشی دولت کمونیستی است.

پاپ فرانسیس ماه ژوئن ابراز خوش‌بینی کرد که مناسبات میان واتیکان و چین ارتقا یابد و همزمان طرفین وارد مذاکراتی پیشرفته شدند تا یکی از بزرگ‌ترین موانع از سرگیری روابط دیپلماتیک که از ۷۰ سال پیش تقریبا قطع شده است، برداشته شود.

پس از گذشت بیش از ۷۰ سال وقفه روابط دیپلماتیک میان پکن و واتیکان از سر گرفته شد. در چین حدود ۱۲ میلیون کاتولیک زندگی می‌کنند.

پاپ فرانسیس در این نامه اعلام کرد که ممکن است برخی از کاتولیک‌های چینی که در گذشته به دلیل وفاداریشان به پاپ دادگاهی شده بودند، احساس کنند که رها شده اند. وی در ادامه از آنها خواست که نسبت به تحقق شرایط و توافق جدید امیدوار باشند.

هم‌چنین چندی پیش عالی‌ترین مقام چین در امور مذهبی در مطلبی برای ژورنال حزب کمونیست با اشاره به مذاکرات با واتیکان برای حل مناقشه بر سر انتصاب اسقف‌های کاتولیک نوشت، خارجی‌ها نمی توانند مسائل مذهبی در چین را کنترل کنند.