به گزارش پارس نیوز، 

«شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین روز چهارشنبه در یک سخنرانی مملوء از کنایه به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، به کشورهای جهان توصیه کرد به جای «تقابل»، «همکاری» را انتخاب کنند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، رئیس‌جمهور چین که در نشست سالانه سران گروه «بریکس» صحبت می‌کرد، گفت: «یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی رو به افزایش است و دارد به چندجانبه‌گرایی و نظام‌های تجارت چندجانبه، ضربه‌ای سنگین وارد می‌کند.»

وی که کشورش در ماه‌های گذشته به واسطه تعرفه‌های تجاری تحمیلی دولت ترامپ، مجبور به جنگ تجاری با آمریکا شده، گفت کسانی که به دنبال دستیابی به «هژمونی اقتصادی» هستند، نهایتا «خواهند دید که به خودشان آسیب زده‌اند.»

ترامپ که در ماه‌های گذشته به بهانه کاهش کسری تجاری با چین صدها میلیون دلار بر کالاهای چینی تعرفه وضع کرده، امروز در توییتر چین را به هدف قرار دادن کسب و کار کشاورزان آمریکایی متهم کرد و گفت پکن در زمینه تجارت «بدجنس» است.

رئیس‌جمهور چین در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، گفت: «ما اکنون میان همکاری و تقابل و میان گشایش و سیاست‌ درهای بسته، با یک انتخاب روبرو هستیم.»

وی گفت هرچند «نظام کنونی بین‌الملل ایده‌آل نیست»، اما «تا زمانی که مبتنی بر قانون، به دنبال وضعیتی عادلانه و نتایج برد-برد است»، نباید آن را کنار گذاشت.

نشست سه روزه سران گروه بریکس از امروز در آفریقای جنوبی آغاز شده است. قرار است «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند هم در این نشست شرکت کنند. برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای گروه بریکس هستند.