به گزارش پارس نیوز، 

قاهره در حالی میانجی‌گری خود برای اتمام روند آشتی بین دو جنبش فتح و حماس را آغاز کرده است که اختلافات دو طرف درباره اجرای مفاد توافقنامه امضا شده در ۱۲ اکتبر گذشته همچنان پابرجاست و فتح اصرار دارد که این توافقنامه رکن اصلی تحویل کامل اداره نوار غزه به دولت وفاق ملی باشد.

عزام الاحمد رئیس هیأت فتح در این باره تأکید کرده که در دیدار با مقامات مصری به پاسخ حماس به سند پیشنهادی مصر گوش فرا خواهند داد و ابراز امیدواری کرد که پاسخ حماس مثبت باشد.

برخی منابع آگاه نیز می‌گویند که جنبش حماس پاسخ فتح به پیشنهادات اخیر مصر درباره حل اختلافات داخلی و حوادث پس از منفجر شدن خودروی نخست‌وزیر فلسطین در غزه را قبول نکرده است.

جنبش فتح پیش از این پاسخ خود به پیشنهادات مصر را ارائه کرده بود که شامل ۱۰ بند بود از جمله اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق دولت وفاق ملی کنترل مناطق مختلف به ویژه نوار غزه را به دست گیرد و درآمد‌های حاصله از اخذ مالیات غزه به خزانه دولت واریز شود.

فتح همچنین خواهان وجود دستگاه قضایی مستقل و اجرای مفاد توافقنامه آشتی در یک برهه زمانی حداکثر سه ماهه است به طوریکه اجرای این توافقات اساس شراکت ملی و دعوت به برگزاری انتخابات خواهد بود.

فتح در مسیر آشتی، سنگ‌اندازی می‌کند

«حسام بدران» مسئول پرونده آشتی در جنبش حماس در این باره می‌گوید که توافق تثبیت آتش‌بس و رفع درد و رنج ملت فلسطین اولویت حماس در شرایط کنونی است در حالیکه به دلیل شانه‌خالی کردن فتح از عمل به مسئولیت‌های خود و کارشکنی‌های این جنبش، آشتی هنوز محقق نشده است.

وی تصریح کرد که حماس در ماه‌های اخیر با مصری‌ها تماس مستمر داشته تا تمامی مسائل مورد اهتمام ملت فلسطین از جمله تثبیت آتش‌بس سال ۲۰۱۴، رفع درد و رنج ملت فلسطین، آشتی و راهکار‌های دستیابی به وحدت ملی و روابط دوجانبه را بررسی نماید، اما پرونده آشتی به دلیل عدم جدیت فتح هنوز راه به جایی نبرده است.

این عضو حماس با اشاره به اینکه پاسخ اخیر فتح به پیشنهادات مصر، مطلوب نبوده است، گفت که متأسفانه به دلیل عدم وجود تصمیمات سیاسی حقیقی در خصوص آشتی، به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک تغییرات حقیقی در زمینه آشتی حاصل نخواهد شد.

این قبیل اظهارات مسئولان فتح و حماس بیانگر میزان اختلافات دو طرف است و برخی مسئولان تشکیلات خودگردان به جنبش حماس درباره امضای توافقنامه آتش‌بس پیش از آشتی یا امضای توافق آتش‌بس بدون حضور سازمان آزادی‌بخش فلسطین هشدار داده و گفته‌اند که چنانچه این اتفاق بیفتد مسئولیت کامل نوار غزه با حماس خواهد بود که به نظر می‌رسد منظور آن‌ها قطع کمک مالی تشکیلات خودگردان به بخش بهداشت و آموزش نوار غزه و یا اجرای اقداماتی در جهت کاهش حقوق کارکنان آن است.

آخرین فرصت برای تحقق آشتی فتح و حماس

القدس‌العربی در پایان می‌نویسد که سفر هیأت فتح به قاهره به منزله آخرین فرصت برای حماس برای ارائه پاسخ‌های مورد قبولی است که به اجرای عملی آشتی کمک نماید.

دستگاه اطلاعاتی مصر که نظارت بر روند آشتی فتح و حماس را بر عهده دارد، طی چند روز اخیر برای برگزاری دیدار دوجانبه بین هیأت‌های فتح و حماس تلاش کرده و تماس‌هایی نیز برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف برقرار کرده و حتی هیأت مصری دو هفته پیش به رام‌الله سفر کرد، اما هنوز زمان مشخصی برای برگزاری دیدار دوجانبه فتح و حماس تعیین نکرده است و دلیل آن هم استمرار اختلافات بین دو طرف است.