به گزارش پارس نیوز، 

کمپبل کلارک نویسنده گزارش که در این روزنامه کانادایی منتشر شد، افزود: عربستان سعودی در واکنش به انتقاد اوتاوا از سرکوب مخالفان، منتقدان و معترضان، سفیر خود را از کانادا فراخوانده و سفیر این کشور را اخراج کرده است.

به نوشته نویسنده، از دید ناظران غربی تناقض آشکاری در رفتار عربستان سعودی وجود دارد؛ زیرا محمد بن سلمان پسر ملک سلمان و سومین همسرش، که قول داده است تغییرات اساسی در اقتصاد و روابط اجتماعی این پادشاهی ایجاد کرده و نیز سیاست خارجی آن را تغییر دهد؛ از یک سو به زنان اجازه رانندگی و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و آموزشی بدون رضایت همسر داده و از سوی دیگر فعالان مدافع حقوق زنان را دستگیر کرده است. اما وی مایل است اطمینان یابد که این تغییرات نتیجه کنشگری اجتماعی یا انتقاد خارجی نباشد. 

به گفته 'دیوید چترسون' سفیر پیشین کانادا در ریاض، باید درک کنیم که سعودی ها شهروند کشورشان محسوب نمی شوند، بلکه اشیاء به شمار می روند. 

وی افزود: مهم ترین موضوع برای خاندان سعودی، مسلط بودن بر اوضاع کشور است و قرار نیست اصلاحات با تقاضای مردم اجرا شود، بلکه با تصمیم های خاندان سلطنتی و شاهزاده محمد اجرا می شود. 

این نشریه می افزاید: سعودی ها زمانی با جهان خارج نیز همانند روش حکمرانی در داخل این کشور، با احتیاط و محافظه کارانه برخورد می کردند، اما از هنگام به قدرت رسیدن ملک سلمان در سال 2015میلادی و دستیابی محمد بن سلمان به مقام ولیعهدی، عربستان سعودی وارد جنگ وحشتناکی در یمن شده که ظاهرا به بن بست رسیده، قطر کشور همسایه خود را تحریم کرده و 'سعد حریری' نخست وزیر لبنان را که از عربستان دیدار می کرد، به زور وادار به کناره گیری از مقام خود کرد.

'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا که از سعودی ها به عنوان رقیب منطقه ای ایران دشمن مشترک دو طرف حمایت می کند، به ماجراجویی های شاهزاده محمد، آزادی عمل گسترده ای داده است. 

ریاض، 15 مرداد ماه در پی درخواست کانادا برای آزادی فعالان مدنی بازداشت ‌شده در عربستان، سفیر خود را از اوتاوا فراخواند و با 'عنصر نامطلوب' خواندن سفیر کانادا، به وی24 ساعت فرصت داد تا خاک عربستان را ترک کند و اعلام کرد که برنامه تبادل دانشجو میان عربستان و کانادا متوقف و کلیه دانشجویان بورسیه در این کشور و همراهان آنها به عربستان بازگردانده می شوند.

'مبارک العصیمی' وزیر آموزش و پرورش سعودی در صفحه توییتر خود نوشت: ریاض هفت هزار دانشجوی بورسیه خود را در کانادا به کشورهای دیگر همانند انگلیس، آمریکا، استرالیا و نیوزیلند خواهد فرستاد.

شرکت هواپیمایی عربستان نیز اعلام کرد که پروازهای خود به مقصد کانادا متوقف می کند.

عربستان که هم‌اکنون یکی از بزرگ ترین بازارهای صادراتی کانادا به شمار می‌رود، همچنین اعلام کرد کلیه مبادلات مالی و روابط تجاری خود را با این کشور متوقف می‌کند.

وزارت امور خارجه کانادا به تازگی با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از بازداشت فعالان مدنی در عربستان، خواستار آزادی فوری چند فعال حقوق زنان شد که در زندان‌های عربستان به سر می‌برند.

'کریستیا فریلندگ وزیر خارجه این کشور نیز در توییت خود از بازداشت 'سمر بدوی' و 'نسیمه الساده' ابراز ناخرسندی کرد.

وی دوشنبه شب در واکنش به اقدام عربستان سعودی در اخراج سفیر این کشور از ریاض، گفت: اوتاوا به دفاع از حقوق بشر ادامه خواهد داد.

سازمان عفو بین الملل هم با حمایت از مواضع دولت کانادا، خواستار آزادی فوری فعالان مدنی زندانی در عربستان شده است.