به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی به قلم "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه سابق آلمان نوشت: سعودی ها در حال حاضر جرات انجام هر کاری را به خود می دهند و به کانادا حمله می کنند و این جسارت آن ها به سیاست تهاجمی و جنگ طلبانه دونالد ترامپ در خاورمیانه هم مربوط می شود.

گابریل در ادامه با اشاره به اینکه "محمد بن سلمان"، ولیعهد سعودی یک رویکرد اصلاحی افراطی را در کشور خود در پیش گرفته که البته به مذاق غربی ها خوش می آید در عین حال نوشت: اما این عنصر قدرت جوان متاسفانه جسارت در سیاست داخلی خود را با یک سیاست خارجی بسیار تهاجمی قرین و ترکیب کرده است. این سیاست تهاجمی و جنگ طلبانه  نه تنها علیه ایران که همواره عربستان برای آن دلایلی را ارائه می دهد بلکه همچنین در یمن و در قبال قطر و لبنان هم به کار برده می شود. عربستان در این گونه موضع گیری ها بخصوص به دلیل حمایت های سیاسی گسترده رئیس جمهور آمریکا خود را قدرتمند احساس می کند.  

در ادامه این مطلب آمده است: اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اولین سفر خارجی خود را در ماه می سال 2017 به عربستان سعودی انجام داد  این کشور را فوق العاده تقویت کرده است. علاوه بر این، دشمن مشترک این دو یعنی ایران که ترامپ هم به صراحت آن را در خط مقدم سیاست تهاجمی خود قرار داده است ارتباط و اتصال جدیدی بین عربستان و آمریکا ایجاد کرده است. فراتر از آن سال‌هاست که بخصوص یک دشمن مشترک به نام ایران؛ آمریکا، عربستان و اسرائیل را به هم نزدیک کرده است.

نتیجه فعلی این گونه ژست آمریکا این است که سعودی ها جرات هر کاری را به خود می دهند و از جمله به دلیل انتقاد کانادا به شرایط حقوق بشر در عربستان این کشور را مورد حملات و انتقادهای شدید خود قرار می دهند.

انتقاد کانادا به دستگیری زنان و فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی بحران دیپلماتیکی را بین کشورها ایجاد کرده است.

عربستان انتقاد وزیرخارجه کانادا را "مداخله‌ فاحش و غیرمشروع در امور داخلی" خود خوانده و آن را غیرقابل پذیرش دانسته است.

وزارت خارجه عربستان با اعلام اینکه "چنین رفتار ناپسندی واکنشی روشن می‌طلبد" سفیر کانادا را از خاک این کشور اخراج و سفیر خود را از کانادا فراخوانده است. ریاض افزون بر این، روابط تجاری خود با کانادا را به حالت تعلیق درآورده است. دو کشور به تازگی توافق‌نامه‌ای تجاری به امضا رسانده بودند.

علی‌رغم واکنش شدید عربستان و فشار سنگین ناشی از تعلیق روابط تجاری دو کشور بر اقتصاد کانادا، نخست‌وزیر کانادا "جاستین ترودو" تأکید کرده که دولت این کشور از عربستان عذرخواهی نخواهد کرد.

ترودو گفته است که چنین رفتاری موجب نخواهد شد که کانادا به حمایت خود از حقوق‌بشر در سراسر جهان خاتمه دهد.

گابریل در بخش دیگری از مقاله خود که در روزنامه تاگس اشپیگل منتشر شده است تصریح کرد که این اولین بار نیست که سعودی‌ها این طور جسورانه و گسترده به انتقادها درباره شرایط حقوق بشر در کشورشان واکنش نشان می دهند. آن ها سال گذشته در قبال آلمان هم موضع مشابهی را اتخاذ کردند.

گابریل در ادامه به تنش های ایجاد شده بین عربستان و آلمان بر سرمسئله سعد حریری و درخواست آلمان برای آزادی فعال حقوق بشر در عربستان  وخروج سفیر عربستان از کشورش به عنوان واکنشی از طرف آل سعود اشاره کرد.

گابریل با اشاره به اینکه کانادا هم مورد دیگری است که در آن ریاض به انتقادها درباره شرایط حقوق بشر در کشورش واکنش سرسختانه‌ای نشان می دهد نوشت: غرب نباید این مسئله را بدون اعتراض تحمل کند. این خوب و مناسب است که اروپایی ها کاملا آشکارا پشت کانادا و وزیر امور خارجه آن بایستند.

این مقام سابق آلمانی در بخش دیگری از این مقاله نوشت: آمریکای دونالد ترامپ بخشی از مایه افتخار عربستان سعودی برای به رخ کشیدن خود با چنین رفتارهایی است. سعودی ها می دانند که  مناسبات ترامپ و کانادا مناسبات خوبی نیست و برای اولین بار رئیس جمهوری در راس آمریکا قرار گرفته که مسئله حقوق بشر را در مناسبات با عربستان موضوع قرار نمی دهد. اما وقتی قدرت رهبری سابق ( آمریکا) غرب را ترک می کند اروپا باید بیشتر از خود دفاع کند. اگر ما حالا همچنان سکوت کنیم و از کانادا حمایت نکنیم بهتر از ترامپ نخواهیم بود.